Erfaring med igangsættelse med stikpiller/misoprostol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. april 2013

Blirnokaldrigfru

Snehund skriver:

Hej derude.

Jeg havde termin d. 20. April (scanningstermin) og har ikke født endnu. Vi var på hospitalet i dag og blev sendt hjem igen uden at blive sat i gang. Alt er fint med bebs og jeg er på ingen måde moden til at gå i fødsel. Lang og lukket livmoderhals.

Derfor kan jeg sandsynligvis se frem til at blive sat i gang med stikpiller (misoprostol) på torsdag, hvilket jeg er temmelig nervøs for.

Jeg har læst en masse ubehagelige historier om medicinen. Jordemoderen, jeg talte med i dag, sagde at historierne er overdrevne og at der kun er ganske få, som oplever alvorlige konsekvenser og de fejler ofte noget i forvejen eller deres barn gør. Men kan det være sandt?

Jeg er fx nervøs for at få vestorm, som jeg synes en del har beskrevet som en mulig konsekvens. Jeg er især bange for at det sker, hvis vi er hjemme. Vi bor næsten en times kørsel fra hospitalet!

Jeg håber I med erfaring, kan gøre mig lidt klogere.

Jeg længes efter at føde nu, men ikke for enhver pris.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at jeg i følge mine egne beregninger først har termin d. 27. April og så bliver jeg sat i gang inden, jeg er gået en uge over den dato, selvom der ikke er andre grunde end at jeg går over tid. Man bliver sat i gang inden 42 + 0 og de går kun efter scanningstermin.

Det virker lidt som om, at der er lavet nogle regler for at beskytte mor og barn mod unødig fare, men at disse regler potentielt kan skabe mere kaos end gavn.

Men måske er jeg bare unødigt nervøs?!

På forhånd tak for jeres kommentarer.

Hej søde jeg fik en almindelig pille for at sætte veerne igang, min kærestes faster er sygeplejerske, og havde også advarer mod dem, så i starten nægtede jeg.. Men mit vand var lysegrønt, så der skulle til at ske noget, men fordi jeg ikke rigtig ville have det, mener jeg bestemt jeg kun fik en halv, og jordemoren truede med vedtog hvis pillen ikke var nok.. Jeg fik vestorm og udvidede mig fra 1 til 10 cm på knap 2 timer - AV! Så hvis du SKAL have pillen, ville jeg prøve at bede om at blive på hospitalet, eller holde sig i nærheden!? Pøj pøj - tænker på dig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2013

Mom2

Snehund skriver:

Tak for dit bidrag.

Det lyder helt ideelt - trods de adskillige gange frem og tilbage til hospitalet. Det lyder som om du havde kontrol over situationen og at det forløb ok roligt trods alt.

Ja det var lidt mange gange frem og tilbage. Fortrød lidt jeg ikke bare tog i mod den seng de tilbød mig da veerne var startet (begyndte at kaste op), så havde vi sparet en tur frem og tilbage. Havde det bare bedst med at komme hjem, forventede ikke lige at det hele ville gå så stærkt.

Altså der var lidt panik på da presseveerne pludselig startede hjemme, men da vi kom på fødegangen forsvandt den igen. Og selvom det gik stærkt så var det en god fødsel og en god oplevelse

Anmeld

30. april 2013

MHB

Jeg fik en misoprostol i går morges...

og en igen i går eftermiddags...

og en igen i morges...

og en igen i eftermiddags...

Og der er stadig ingen tegn på at knægten er på vej så jeg skal ud igen i morgen tidlig og formodentlig have en mere hvis ikke der sker mere i løbet af i nat, så her er der ingen udsigt til vestorm umiddelbart... Jeg føler mig meget tryg og de holder godt øje med os begge, men åhhhh hvor er jeg træt af at der ikke sker mere. Jeg er 41+6 

Anmeld

30. april 2013

MHB

Jeg skal så lige sige at jeg har fået kapsler der skal indtages oralt ikke stikpiller... 

Anmeld

30. april 2013

Snehund

Frk P. skriver:

Hej søde jeg fik en almindelig pille for at sætte veerne igang, min kærestes faster er sygeplejerske, og havde også advarer mod dem, så i starten nægtede jeg.. Men mit vand var lysegrønt, så der skulle til at ske noget, men fordi jeg ikke rigtig ville have det, mener jeg bestemt jeg kun fik en halv, og jordemoren truede med vedtog hvis pillen ikke var nok.. Jeg fik vestorm og udvidede mig fra 1 til 10 cm på knap 2 timer - AV! Så hvis du SKAL have pillen, ville jeg prøve at bede om at blive på hospitalet, eller holde sig i nærheden!? Pøj pøj - tænker på dig

Hej Skønne

Jeg vidste ikke, at det var aktuelt for dig. Lyder ikke sjovt. Hvor rart at vide, at der er kommet en rask, smuk og dejlig ud af det :-)

Det er som om, at jer der har fået det efter vandet er gået alle har oplevet vestorm/voldsomme oplevelser med præparatet

Anmeld

30. april 2013

Snehund

MHB skriver:

Jeg fik en misoprostol i går morges...

og en igen i går eftermiddags...

og en igen i morges...

og en igen i eftermiddags...

Og der er stadig ingen tegn på at knægten er på vej så jeg skal ud igen i morgen tidlig og formodentlig have en mere hvis ikke der sker mere i løbet af i nat, så her er der ingen udsigt til vestorm umiddelbart... Jeg føler mig meget tryg og de holder godt øje med os begge, men åhhhh hvor er jeg træt af at der ikke sker mere. Jeg er 41+6 

Hej 

Håber meget for dig at der snart sker noget! Det lyder som et opslidende forløb 

Vildt nok, at der kan være så stor forskel på hvilken reaktion man har på det.

For dig! 

Anmeld

30. april 2013

AnthonsMor

Snehund skriver:

Hej derude.

Jeg havde termin d. 20. April (scanningstermin) og har ikke født endnu. Vi var på hospitalet i dag og blev sendt hjem igen uden at blive sat i gang. Alt er fint med bebs og jeg er på ingen måde moden til at gå i fødsel. Lang og lukket livmoderhals.

Derfor kan jeg sandsynligvis se frem til at blive sat i gang med stikpiller (misoprostol) på torsdag, hvilket jeg er temmelig nervøs for.

Jeg har læst en masse ubehagelige historier om medicinen. Jordemoderen, jeg talte med i dag, sagde at historierne er overdrevne og at der kun er ganske få, som oplever alvorlige konsekvenser og de fejler ofte noget i forvejen eller deres barn gør. Men kan det være sandt?

Jeg er fx nervøs for at få vestorm, som jeg synes en del har beskrevet som en mulig konsekvens. Jeg er især bange for at det sker, hvis vi er hjemme. Vi bor næsten en times kørsel fra hospitalet!

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at jeg i følge mine egne beregninger først har termin d. 27. April og så bliver jeg sat i gang inden, jeg er gået en uge over den dato, selvom der ikke er andre grunde end at jeg går over tid. Man bliver sat i gang inden 42 + 0 og de går kun efter scanningstermin.

Det virker lidt som om, at der er lavet nogle regler for at beskytte mor og barn mod unødig fare, men at disse regler potentielt kan skabe mere kaos end gavn.

Hejsa.

Først.. Er du sikker på, at det er stikpiller?

Jeg blev sat igang 41+5 med kapsler, som jeg skulle sluge.. Jeg fik min første kapsel klokken 8.45 tirsdag morgen, blev sendt hjem med én kapsel i en kop, som jeg skulle tage klokken 12.45 derhjemme, hvis ikke der rigtig var sket noget.. Vi kom hjem og spiste noget morgenmad, allerede klokken 10 startede murren i maven.. Første svage ve mærkede jeg klokken 11... Så altså det startede hurtigt efter kapslen på sygehuset..

Umiddelbart vil jeg ikke sige, at jeg havde nogle af alle de der grimme bivirkninger jeg har hørt og læst om, og den JM der snakkede med mig om igangsættelsen fortalte også, at de aldrig havde haft nogle inde på fødegangen med nogle af de bivirkninger, i de mange år hun havde været der..

Min fødsel var så til gengæld lang og MØG hård, om det har været kapslens skyld eller ej, det skal jeg absolut ikke spille klog med..

Men på den anden side, du får ikke lov til at gå længere end 42+0 tror jeg, det måtte jeg i hvert fald ikke..

Jeg fødte btw. morgenen efter klokken 5.48

Anmeld

30. april 2013

Miss Church

Snehund skriver:

Hej derude.

Skal du have dem som stikpille? 

Jeg fik dem i tablet-form. Det var ikke nogen dårlig oplevelse. 
Jeg var slet nervøs for at skulle sættes igang, men jordmødrene var meget forstående og forklarende. 

Fik kørt ctg x 2 dagligt, indtil de kunne tage vandet. De var meget opmærksomme på den dosis jeg fik de 2 gange jeg fik tabletterne, for at undgå ve-storm. 

Jeg havde koblede veer, men jeg fik ingen tabletter den dag de tog vandet, så det kan næsten ikke være derfor

Anmeld

1. maj 2013

Snehund

Martsbaby skriver:

Hejsa.

Først.. Er du sikker på, at det er stikpiller?

Jeg blev sat igang 41+5 med kapsler, som jeg skulle sluge.. Jeg fik min første kapsel klokken 8.45 tirsdag morgen, blev sendt hjem med én kapsel i en kop, som jeg skulle tage klokken 12.45 derhjemme, hvis ikke der rigtig var sket noget.. Vi kom hjem og spiste noget morgenmad, allerede klokken 10 startede murren i maven.. Første svage ve mærkede jeg klokken 11... Så altså det startede hurtigt efter kapslen på sygehuset..

Umiddelbart vil jeg ikke sige, at jeg havde nogle af alle de der grimme bivirkninger jeg har hørt og læst om, og den JM der snakkede med mig om igangsættelsen fortalte også, at de aldrig havde haft nogle inde på fødegangen med nogle af de bivirkninger, i de mange år hun havde været der..

Min fødsel var så til gengæld lang og MØG hård, om det har været kapslens skyld eller ej, det skal jeg absolut ikke spille klog med..

Men på den anden side, du får ikke lov til at gå længere end 42+0 tror jeg, det måtte jeg i hvert fald ikke..

Jeg fødte btw. morgenen efter klokken 5.48

Hej 

Tak for dit bidrag. 

Jeg tror faktisk,  at det er kapsler, som jeg skal sluge. Har nærlæst en brochure om det fra hospitalets hjemmeside. Ved ikke hvorfor jeg var så sikker på, at det var stikpiller. Man ved heller ikke om der er forskel på hvordan de virker?!

Det er betryggende at du ikke havde slemme bivirkninger,  selvom din fødsel var lang og sej. Godt at det er veloverstået.

Jeg er indstilling på at skulle have medicinen i morgen, trods mine forbehold - medmindre min krop er tættere på fødsel end i går og de kan tage vandet,  eller bruge andre knap så kemiske metoder. Men det tvivler jeg på kommer til at ske. 

Anmeld

1. maj 2013

Snehund

Miss Church skriver:

Skal du have dem som stikpille? 

Jeg fik dem i tablet-form. Det var ikke nogen dårlig oplevelse. 
Jeg var slet nervøs for at skulle sættes igang, men jordmødrene var meget forstående og forklarende. 

Fik kørt ctg x 2 dagligt, indtil de kunne tage vandet. De var meget opmærksomme på den dosis jeg fik de 2 gange jeg fik tabletterne, for at undgå ve-storm. 

Jeg havde koblede veer, men jeg fik ingen tabletter den dag de tog vandet, så det kan næsten ikke være derfor

Hej 

Tak for dit bidrag. 

Tror måske, efter lidt nærlæsning,  at jeg skal have kapsler, som jeg skal sluge, men jeg er ikke helt sikker. 

Det lyder som et godt og kontrolleret forløb, du var igennem. 

Koblede veer? Er det det samme som vestorm? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.