Hvad mener I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2013

lycly

Jeg synes bare det skal blive ved med at være helt op til den fødende. Jeg har kun oplevet jordemødre som var gode til at informere om al slags smertelindring, og jeg følte mig meget afklaret dengang min fødsel gik igang. Hvis ikke min fødsel var endt i aks, så havde jeg bedt om en epidural.

For mig handler det ikke så meget om det der med at det skal være "naturligt", for en kvinde der presser en unge ud, ER sgu da naturligt, med eller uden smertelindring. For mig handler det mere om, at jeg ikke vil føle at jeg mister kontrollen, lidt som man kan føle når man får ilt/lattergas. Der kan man godt blive lidt høj, og slet ikke føle at man er med. Det er ubehageligt!

Men jeg synes det skal være helt op til den gravide, og så skal jordemødrene sgu støtte op om det!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2013

C-Dog

Jeg ville hellere føde i smerte end fylde min krop med unødige og måske farlige ting og sager. Men det er også tydeligt det valg de læger og jordermødre jeg har mødt, foretrækker. Og det synes jeg måske er lidt strengt. Min veninde føler sig ekstremt presset til at sige ingen smertelindring selv om hun gerne vil have noget, men jdm vil ligesom bare ikke acceptere det og begynder at snakke om at så er det ikke naturligt og det er ikke det bedste for barnet osv. Burde man ikke 100% selv ta det valg?! Nå men det var et sidespring ;-)

Anmeld

24. april 2013

Aabye

Det skal hundrede procent være op til den enkelte fødende.. 
Jeg har født 2 gange uden smertelindring og jeg kan jo kun tale for mig selv når jeg siger "Det er den fedeste oplevelse EVER" men det er det jo også for den fødende der får en epidural blokade og ikke kan mærke noget.. 

Hvis jeg nogen sinde skal have en nr 3 så bliver det også uden smertelindring.. Jeg føder dog jævnt hurtigt (den sdste tog 1 time og 20 min fra første ve til han var ude) så skal jo nærmest stå på sygehuset når jeg får den første ve hvis jeg skal nå at have en epi..

Synes det er strengt at nogen jordemødre siger at man "lige skal se tiden an".. 

Anmeld

24. april 2013

Drømme

Wik skriver:

Faldt over denne artikel: 

http://politiken.dk/indland/ECE330615/laeger-alt-for-mange-foeder-i-smerte/

Nogen vil sige at jeg er fanatisk, selv synes jeg at jeg er helt normal.

Hvad mener I, skal man føde naturligt, eller have smertelindring?

"Bivirkningerne er ubetydelige"???!!!!!!!! Grrrrr, kender en der ikke er kommet på arbejdsmarked igen efter hun fik en epidural - hun har en lammelse og store smerter, der bare ikke går væk.

synes sgu det er forfærdeligt !

fik selv en spinalblokade, mener jeg den hedder, fordi det endte i kejsersnit, og synes det var skræmmende ikke at kunne styre min krop.

før det blev afgjort at jeg skulle have kejsersnit, fik jeg ingen smertelindring (ikke engang en panodil) og synes det var så fedt at arbejde med mine veer

synes den fødende kvinde selv skal have lov at vælge hvad hun vil og hvad hun ikke vil have af smertelindring og andet under fødslen, selvfølgelig med jordemoderen som guide, og ved epiduralen kan være den rette for nogle kvinder, men de burde saftsusende informere om de bivirkninger der kan være af epi'en - både de normale (at veerne kan gå i stå) og de mindre normale (at man kan blive lam)!

Anmeld

24. april 2013

Valle81

Jeg går ind for det frie valg, og er glad for at muligheden findes.

Jeg har ikke selv fået nogen form for smertelindring ved mine tre fødsler, og har ikke haft brug for det. Synes ikke smerten for mig var værre, end at jeg sagtens kunne håndtere dem, og jeg er 1000 gange mere bange for stikket i ryggen end for smerterne ved fødslen.

Men jeg har også haft tre hurtige og "nemme" fødsler. Hvis jeg havde ligget i 30 timer med kraftige veer, og der ikke skete meget, så valgte jeg nok anderledes.

Så hip hurra for smertelindring, men mener bestemt også sagtens at man kan komme igennem en fødsel uden:0) Og jeg er ikke selv af den opfattelse, at jeg har haft fødsel i smerter.

Anmeld

24. april 2013

Frk. Himmelblå

Wik skriver:

Faldt over denne artikel: 

http://politiken.dk/indland/ECE330615/laeger-alt-for-mange-foeder-i-smerte/

Nogen vil sige at jeg er fanatisk, selv synes jeg at jeg er helt normal.

Hvad mener I, skal man føde naturligt, eller have smertelindring?

Smertelindring. Helt klart. 

Det er så ondnordisk, at  vi - som et af den eneste vestlige lande - her i DK lader kvinder opleve så megen smerte og så ofte traumer ifbm. fødslen, når man forholdsvist let kunne lindre.

Fatter det ikke. 

Anmeld

24. april 2013

Rockertand

Valle81 skriver:

Jeg går ind for det frie valg, og er glad for at muligheden findes.

Jeg har ikke selv fået nogen form for smertelindring ved mine tre fødsler, og har ikke haft brug for det. Synes ikke smerten for mig var værre, end at jeg sagtens kunne håndtere dem, og jeg er 1000 gange mere bange for stikket i ryggen end for smerterne ved fødslen.

Men jeg har også haft tre hurtige og "nemme" fødsler. Hvis jeg havde ligget i 30 timer med kraftige veer, og der ikke skete meget, så valgte jeg nok anderledes.

Så hip hurra for smertelindring, men mener bestemt også sagtens at man kan komme igennem en fødsel uden:0) Og jeg er ikke selv af den opfattelse, at jeg har haft fødsel i smerter.

Samme her.
3 fødsler uden smertelindring af nogen art, der er dog noteret i min journal, at jeg har en meget høj smertetærskel (og jeg føder hurtigt), men har kendskab til flere, som absolut skulle have haft noget lindring meget tidligere i deres forløb, så havde fødslerne formentligt endt ud med at være en mere positiv oplevelse for dem, så hvis der er behov og ønske, når det rigtigt bliver slemt, så skal man også have lov til at få det.

Anmeld

24. april 2013

Frk. Himmelblå

Stjerneskud skriver:

Jeg går ind for det frie valg. Det er fint der er så mange muligheder for smertelindring, men jeg synes desværre tit jeg har hørt at kvinder der har bedt om en epidural har fået besked på at se det lidt an, og når det så kommer til stykket er det for sent og så måde føde i smerte. Det sunes jeg ikke er i orden...

Jeg kæmpede i 8 timer (op til 37 timer inde i fødslen) med en jm. Jeg ville have epiduralblokade - som aftalt  - Men hun blev ved med at trække tiden. Til sidst råbte og skreg jeg af hende, at jeg "fanme havde regnet ud, at hun ville snyde mig!!!" Og så fik jeg den. Og det var fantastisk. Havde ingen problemer med at fødslen gik i stå.. Fik bare en meget, meget tiltrængt pause. Og presseveerne var meget stærke, da de kom, alligevel.

Anden gang, blev jeg sendt hjem med veer, - for at se tiden an og tage en panodil. - Jeg sagde, jeg havde aftalt med jm, at jeg skulle have epi, og jeg ikke ville opleve det samme som sidst... Da jeg så 6 timer efter endelig fik "tilladelse" til at komme på sygehuset, da var det for sent med epi. Jeg var 9 cm åben efter en nat hjemme - fyldt med angst, smerter og fortvivlelse.

Så jeg giver  til de læger, der italesætter problematikken nu. Og jeg tolererer seriøst NO BULLSHIT, når jeg skal føde 3. gang her før jul... Jeg farer helt op bare ved tanken, og jeg overvejer kraftigt at betale mig fra det på en privat klinik, hvor man bliver taget alvorligt og lyttet til.

Anmeld

24. april 2013

KarinOM

Jeg fik ikke noget smertestillende da jeg fødte min datter...det gik for stærkt...og jo, det gjorde ondt, men jeg havde heller ikke forventet andet.

Min indstilling dengang var, at jeg fik det hvis det blev aktuelt...nu er jeg ikke så sikker mere.

Jeg synes der mangler info om hvordan smertelindring påvirker barnet! Det handler kun om moderen.

Hvis det er som jeg har læst et eller andet sted, at en smertelindret fødende ikke frigiver samme mængde endofiner til barnet, så barnet er mindre smertedækket...så er jeg sikker på at jeg ikke skal have noget. For jo, det gør ondt at presse et barn ud...men det må da også gøre vildt ondt at blive presset ud! Og hvis min smertelindring betyder mere smerte til barnet tager jeg helst smerterne selv.

...mere forskning tak! 

Anmeld

24. april 2013

Muffinmus

Der er jo mega stor forskel på folks smerteraktorer. Dvs en der ikke føler vesmerter ret meget, sagtens kan føle tandsmerter meget mere vildt, mens en der føler hver en fiber i kroppen ved veerne, måske sagtens kan fise til tandlæge hver gang uden bedøvelse.
Smerter er ikke ens for alle og kan ikke skæres over en kam. Er veerne uudholdelige skal der naturligvis hjælpes til så vedkommende får en god fødsel, en de vel og mærke kan huske også. For mange jeg har snakket med der har født uden kan stort set intet huske fra fødslen. Og det er drøn ærgerligt.
Mens andre føder fint uden og er med hele vejen.
Igen, der er bare forskel, og det handler ikke om at være pivet eller ej.
Jeg har selv prøvet både med og uden og er tilfreds med begge dele fordi jeg fik det da det var nødvendigt og fik det ikke da det var unoødvendigt jo.
Folk der siger man skal føde uden er ofte de folk der har en moderat vesmerte, den type der kommer ind efter kraftige plukveer og er 4 cm åbne og i fødsel og som føder inden for 4-6 timer, ikke dem der kommer ind med vilde smerter, bliver tjekket og er 1 cm åbne efter 5 timers veer og har stærke veer i 20 timer:-)
Men igen, ikke skære alle over en kam og der findes da kvinder der føder naturligt efter 20 timer intense veer, men det ikke IKKe størstedelen:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.