Kager til de interesserede (billeder)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2009

Lise

Enig - det er en frygtelig side med at det gøgl og halløj!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2009

birgittemarie

Neeej, det er sørme blevet nogle flotte kager.

Hvordan laver du bogstaverne? Har du skåret dem direkte ud efter et Kvickly blad?

Anmeld

25. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Grynt/Tina skriver:

dét må jeg sige, de er virkelige flotte..woooow

spørgsmål: Hvordan laver du hindbær og toblerone creme? Hvordan laver du blomsterne, bladene og de små grønne dutter nederst på kagen?

Grynt,k som også gerne vil lære at imponere familie og venner med en flot kage og ikke bare en der falder sammen

Her er de opskrifter jeg bruger:
Hindbærmousse: 2-300 g hindbær (frost), korn fra ½ vanillestang, ca. 1 dl. yoghurt naturel, 1 spsk sukker og flødeskum fra 1/4-½ l fløde.

Det meste af saften hældes fra hindbærene (lad dem tø i posen, klip et lille hul i den, og hæld det meste fra)
Hindbær, sukker og vanillekorn moses godt sammen, yoghurten røres i, og flødeskummet vendes i til sidst. Derefter bør moussen trække i køleskab i mindst 1 time.

Tobleronecreme: ca. 100-150 g. toblerone, flødeskum af 1/4-½ l. flødeskum.
Tobleronen smeltes i mikro eller vandbad. Hvis det er i mikro bør man ikke give den mere end 30-45 sek. ad gangen, da honningklumperne kan brænde. Når den er kølet godt af (den må gerne være lun). Flødeskummet blandes i, og den sættes på køl i mindst 1 time.

OBS: bær og chokolad kan skiftes ud efter smag og behag - bare husk, at nogle bær indeholder ret meget vand og derfor bør drænes inden brug. Der kan selvfølgelig også tilsættes mere eller mindre fløde alt efter behag. Begge dele kan fryses, men skal så piskes op med mere flødeskum efter optøning. Bruger man frugtmousse i sin kage, og der skal overtræk på, bør man smøre den op med smørcreme.

Blomsterne/blade er lavet fra et link på Youtube (skriv fondant roses eller fun with fondant, og der kommer en masse inspirerende trin-for-trin klip). De er lavet af MMF (marsh mellow fondant) og pastafarve. De små dutter i kanten er smørcreme med pastafarve, der er sprøjtet på med en sprøjtepose, for at gøre kanten pæn.

Håber det var svar - ellers spørger du bare igen

Anmeld

25. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
birgittemarie skriver:

Neeej, det er sørme blevet nogle flotte kager.

Hvordan laver du bogstaverne? Har du skåret dem direkte ud efter et Kvickly blad?

Nemlig Jeg tegnede dem af på et stykke bagepapir, klippede dem ud (i et stykke), og skar efter det med en lille skarp kniv. Jeg skar det spejlvendt, sådan at jeg kunne vende det over på kagen - hvis jeg skulle fumle med dem i hænderne, ville de gå fra hinanden.

Anmeld

25. juni 2009

linemus

Jeg har lige nogle flere spørgsmål

Skal der husblas i hindbærmoussen?

Hvor stor en skål bruger du til skål-kagen?

Min mud-cake blev ret hård i kanten - er det lige meget?

Mariehøne-kagen (kan ikke huske om du har prøvet den, så spørger alligevel) - brugte du kage til hovedet, og hvad nu hvis man ikke har nok kage?

Det var vist det. For nu

Anmeld

25. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
linemus skriver:

Jeg har lige nogle flere spørgsmål

Skal der husblas i hindbærmoussen?

Hvor stor en skål bruger du til skål-kagen?

Min mud-cake blev ret hård i kanten - er det lige meget?

Mariehøne-kagen (kan ikke huske om du har prøvet den, så spørger alligevel) - brugte du kage til hovedet, og hvad nu hvis man ikke har nok kage?

Det var vist det. For nu

Nej, jeg bruger ikke husblas i moussen. Det er kun nødvendigt ved meget vandede frugter, eller hvis man laver mousse kun af saft (f.eks. ananasmousse). Nogen bruger det dog, hvis de gerne vil have moussen meget stiv inden den kommer i kagen - "min" opskrift stivner først helt, når den er i kagen og har trukket et par timer.

Til skålkagen bruger jeg den store skål i sådan et almindeligt røreskålesæt. Hvis man nu ha taget en lidt stor skål, kan man fylde lidt ekstra fyld i, for at fylde den op.

Når jeg laver skålkagen, skære jeg gerne det hårde væk, for så er det nemmere at få bundende til at hænge sammen. Når jeg laver den almindelig runde form, skal jeg til at stikke bundene ud, så jeg også får den hårde kant væk - hvis du ser kvicklykagens kanter, kan du se den er ujævn - det er fordi de hårde kanter stadig sidder på. Jeg regner med at tage en skål, der er lidt mindre end min springform, og så stikke bundene ud, når jeg har delt kagen.

Jeg har lavet en enkelt "marie" (dog i alternative farver, da jeg ikke havde dem hjemme) og en iglo-kage (uden pingviner) - ved begge dele har jeg bagt ca. 1½ gang af bundene og så presset noget kage sammen til hoved eller udgang.

Du spørger bare, hvis jeg kan hjælpe med mere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.