Det der adhd..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. marts 2013

Lone Jakobsen

hej hej

min søn har lige (som i torsdags) fået konstateret Adhd, så jeg er selv lidt fortabt i dette univers. men jeg tænkte om hans historie måske kunne hjælpe dig.

min søn er en af de børn som bare slet ikke trives socialt. han kan ikke være i en "normal" klasse, og selv i en gruppe på 3, er hans meget rastløse og krævende opførsel, en kæphest som gør det næsten umuligt for ham at modtage undervisning.

min søn kan ikke koncentrere sig om selv de mest simple opgaver, uden voksen assistance, og selv med voksen støtte, kan hverdagen være meget svær for ham. min søn kan godt sidde stille i kortere tidsrum, men kan ikke bevære koncentrationen i mere end 5-10 min af gangen.

vi bad om hjælp for første gang da min søn var ca 5 år. men først i mandags (min søn er 8 år) startede udredningen.

jeg kan godt forstå at du bekymrer dig for din søns eventuelle diagnose. men jeg tænker også på det som en kilde til støtte, vejledning og informationer. jeg håber og tror på at dette er noget der vil hjælpe min søn og gøre hans verden til et nemmere sted at være.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2013

Angelspot

Anonym skriver:

Tusind tak for dit længe og kompetente svar, det var virkelig rart at læse.

Det sætter tankerne i gang om han hæmmes og i så fald i hvilket omfang, for jeg ser ham jo ikke som sådan i børnehaven, men forholder mig naturligvis til det pædagogerne fortæller. Og hans pædagog fortæller mig at hun ser en social dreng med venner omkring sig. Han vælger gerne venner der også er mest til fysiske lege, da det jo er dét han leger bedst. Dér hvor han hæmmes er i sociale aktiviteter, hvor de er mange.. her bakker han ofte ud og jeg gætter på det er fordi han har svært ved at finde roen til at sidde stille og tage imod en fælles besked. Derfor kan jeg bekymre mig om hans fremtidige skolegang. Men vi har heldigvis fået ham skoleudsat i samarbejde med børnehaven så han har et ekstra år til at modnes, hvis det er dét der skal til. 

Som kerne tror jeg hans problematik ligger i den uro han har. Deraf kommer opmærksomheds/koncentrations-problemerne.. for han kan af og til holde fokus  på noget i lang tid, hvor jeg kan blive helt imponeret, og andre gange 'fader' han ligesom bare ud, og ligner en der ikke hører efter.. og jeg tror det er uroen i ham der gør det. Uroen gør ham jo så også impulsiv i visse situationer. Men igen, det er svært.. for ofte når jeg ser på ham, så tænker jeg; der er jo intet i vejen, han sidder stille om en leg i lang tid, han kommunikerer så flot de ting han vil og ikke vil.. og andre gange overtager uroen, og så kan jeg se dét der bekymre mig tydeligt. 

Vi har heldigvis samarbejdet med fys, som ville hjælpe med kontakten til en børnelæge omkring sagen  

(Undskylder på forhold tastefejl, jeg skriver fra tablet)

Det var så lidt Jeg håber det kunne hjælpe lidt.

Det første jeg lagde mærke til i dit svar, var at du fortæller at pædagogerne beskriver at han har venner og er social. Hvordan ser de det? Når man ser børn lege med andre børn, kan der være stor forskel på hvordan de gør. Der findes mange typer lege, lege som man indgår i med andre, lege med samme eller forskelligt tema, parallel lege osv. Der hvor man kan se hvor han socialt kan befinde sig, kan være i legen. Man kan godt se en dreng med mange venner, men hvor meget har han reelt af sociale aktiviteter med dem og er det leg med eller uden udvikling? Fysiske lege tænker jeg ikke som værende udviklende, men derimod enkelte lege, hvor man ikke nødvendigvis bør have dialog eller mening i legen, men hvor man bare tumler og ikke bliver stillet krav til af andre børn, som foventer at man kan indgå i det fælles. Dermed ikke sagt at din dreng ikke udvikler sig, men jeg prøver at bevidstgøre hvad det sociale aspekt består af. Håber du kan følge mig

Din hypotese om at uroen er kernen, kan meget vel være rigtigt. Den  underbygger mange ting, men det er ikke alt. ADHD er en kombination af de punkter jeg fortalte om i mit sidste indlæg. Dertil skal man altid huske at sværhedsgraden af det er meget meget individuelt, så man må altså ikke bare konkludere at nogen har ADHD

Hvis du oplever at han kan sidde stille og koncentrere sig om noget i længerere tid, så må du prøve at lægge mærke til i hvilke situationer, for det er ikke usædvanligt at børn med ADHD kan det. Men oftest er det i aktiviteter som er interessante for barnet og som kan være en motiverende faktor for noget andet.

Jeg kan skrive meget mere, men jeg ved ikke hvor relevant du tænker det er, for uanset hvad, så er han din dejlige dreng og det kan en diagnose eller en formodning om en diagnose, ikke ændre på  

Anmeld

23. marts 2013

Angelspot

Tin skriver:

Det er så ik rigtigt. Det findes i 3 former. Som så igen kommer til udtryk forskelligt fra barn til barn. Har 1 barn med den kombineret form (den svære ADHD) og 1 barn med den lette.

ham med den svære er medicineret og går på trods af dette,alligevel i specialskole, min søn med den milde, får ik PT medicin og skal starte i normal skole til sommer.

Jeg kan bare fortælle om den erfaring jeg har med mig i arbejdet omkring diagnose sætningen, så hvis du har en anden erfaring er det selvfølgelig sådan det er

Dog har jeg aldrig været med til at diagnosticere et barn med andet en den helt klassiske ADHD, uanset hvilken grad vi måtte formode barnet kunne være. Umiddelbart tænker jeg at hver vores erfaring er rigtig, dog ser vi den fra forskellige vinkler. Jeg ser den fra et pædagogisk synspunkt og med en børnelæge som klinisk observant. Men jeg tænker at din erfaring er i firbindelse med det lægelige synspunkt. Altså i forhold til medicinereingen. Og der kan jeg godt genkende det du skriver, nemlig omkring hvilken medicin og hvor meget. For her er det væsentligt i hvilken grad barnet er hæmmet og hvor det er værst (uro/impulsivitet osv). Hvor jeg i mit arbejde, har mest forkus på det store perspektiv og skal stille en klinisk diagnose udfra de kriterier der er i diagnose håndbogen. 

Så jeg tænker at vi begge har ret i vores erfaringer, men det afhænger af de faglige briller vi ser med

Anmeld

23. marts 2013

Anonym trådstarter

Angelspot skriver:

Det var så lidt Jeg håber det kunne hjælpe lidt.

Det første jeg lagde mærke til i dit svar, var at du fortæller at pædagogerne beskriver at han har venner og er social. Hvordan ser de det? Når man ser børn lege med andre børn, kan der være stor forskel på hvordan de gør. Der findes mange typer lege, lege som man indgår i med andre, lege med samme eller forskelligt tema, parallel lege osv. Der hvor man kan se hvor han socialt kan befinde sig, kan være i legen. Man kan godt se en dreng med mange venner, men hvor meget har han reelt af sociale aktiviteter med dem og er det leg med eller uden udvikling? Fysiske lege tænker jeg ikke som værende udviklende, men derimod enkelte lege, hvor man ikke nødvendigvis bør have dialog eller mening i legen, men hvor man bare tumler og ikke bliver stillet krav til af andre børn, som foventer at man kan indgå i det fælles. Dermed ikke sagt at din dreng ikke udvikler sig, men jeg prøver at bevidstgøre hvad det sociale aspekt består af. Håber du kan følge mig

Din hypotese om at uroen er kernen, kan meget vel være rigtigt. Den  underbygger mange ting, men det er ikke alt. ADHD er en kombination af de punkter jeg fortalte om i mit sidste indlæg. Dertil skal man altid huske at sværhedsgraden af det er meget meget individuelt, så man må altså ikke bare konkludere at nogen har ADHD

Hvis du oplever at han kan sidde stille og koncentrere sig om noget i længerere tid, så må du prøve at lægge mærke til i hvilke situationer, for det er ikke usædvanligt at børn med ADHD kan det. Men oftest er det i aktiviteter som er interessante for barnet og som kan være en motiverende faktor for noget andet.

Jeg kan skrive meget mere, men jeg ved ikke hvor relevant du tænker det er, for uanset hvad, så er han din dejlige dreng og det kan en diagnose eller en formodning om en diagnose, ikke ændre på  

Jeg kan godt følge dig i det med legene, og da jeg jo ikke ser ham så meget i legene mens hans er i børnehaven kan jeg kun tale ud fra de lege jeg så får set (ofte i hente-situationer) og det pædagogerne fortæller. Jeg ser ham i forskellige lege, rollelege, også med handling. Han er nemlig god til at finde på legeideer, men har det bedst med at de er 2 eller 3. I går så jeg ham dog i en god leg med 4, og jeg har en fornemmelse af at han er godt med. 

Der hvor det bliver svært for ham er så ofte i store aktiviteter, hvor der skal lyttes til en fælles besked. Her triller han gerne ud og vil helst finde én at lege med, hvor det kun er dem.. 

Og det er typisk for ham, at han sagtens kan holde sin opmærksomhed, netop hvis han finder det interessant.. 

Men vi har sjældent konflikter.. det oplever de heller ikke meget af i børnehaven.. nogle gange drysser han ligesom bare uroligt rundt uden mål, hvor de kan være svært at få hans fulde opmærksomhed.. 

Og de arme ved aftensmadsbordet .. de flagre! 

Tak fordi du deler dine tanker om det

Anmeld

23. marts 2013

Anonym trådstarter

Lone Jakobsen skriver:

hej hej

min søn har lige (som i torsdags) fået konstateret Adhd, så jeg er selv lidt fortabt i dette univers. men jeg tænkte om hans historie måske kunne hjælpe dig.

min søn er en af de børn som bare slet ikke trives socialt. han kan ikke være i en "normal" klasse, og selv i en gruppe på 3, er hans meget rastløse og krævende opførsel, en kæphest som gør det næsten umuligt for ham at modtage undervisning.

min søn kan ikke koncentrere sig om selv de mest simple opgaver, uden voksen assistance, og selv med voksen støtte, kan hverdagen være meget svær for ham. min søn kan godt sidde stille i kortere tidsrum, men kan ikke bevære koncentrationen i mere end 5-10 min af gangen.

vi bad om hjælp for første gang da min søn var ca 5 år. men først i mandags (min søn er 8 år) startede udredningen.

jeg kan godt forstå at du bekymrer dig for din søns eventuelle diagnose. men jeg tænker også på det som en kilde til støtte, vejledning og informationer. jeg håber og tror på at dette er noget der vil hjælpe min søn og gøre hans verden til et nemmere sted at være.

Tusind tak for svar, det er også rart at høre fra dig som står i det.

Når du beskriver din dreng lyder det ekstremt. Altså som en stor vanskelighed, med store hæmninger i hverdagen. Og sådan oplever jeg det ikke. Men der er jo også forskel på at gå i børnehave og i skole.. det kan være min søns 'vanskeligheder' tydeliggør sig når han starter i skole.. måske ikke. Hvordan var din søn i børnehaven? 

Anmeld

23. marts 2013

Angelspot

Anonym skriver:

Jeg kan godt følge dig i det med legene, og da jeg jo ikke ser ham så meget i legene mens hans er i børnehaven kan jeg kun tale ud fra de lege jeg så får set (ofte i hente-situationer) og det pædagogerne fortæller. Jeg ser ham i forskellige lege, rollelege, også med handling. Han er nemlig god til at finde på legeideer, men har det bedst med at de er 2 eller 3. I går så jeg ham dog i en god leg med 4, og jeg har en fornemmelse af at han er godt med. 

Der hvor det bliver svært for ham er så ofte i store aktiviteter, hvor der skal lyttes til en fælles besked. Her triller han gerne ud og vil helst finde én at lege med, hvor det kun er dem.. 

Og det er typisk for ham, at han sagtens kan holde sin opmærksomhed, netop hvis han finder det interessant.. 

Men vi har sjældent konflikter.. det oplever de heller ikke meget af i børnehaven.. nogle gange drysser han ligesom bare uroligt rundt uden mål, hvor de kan være svært at få hans fulde opmærksomhed.. 

Og de arme ved aftensmadsbordet .. de flagre! 

Tak fordi du deler dine tanker om det

Jeg kan lige se de flagrende arme for mig En aktivitet hvor det (ofte) forventes at man sidder nogenlunde stille og spiser og snakker i passende mængder. Og hvor søren skal al den energi så hen, når man ikke kan brænde den af mens man hopper, går eller løber Sådan er det bare og det behøver ikke være generende, men sådan er han sikkert bare for jer!

I fælles forsamlinger med mange mennesker, kan det være svært at deltage af forskellige årsager. Nogen har det svært med det uforudsigelige, andre med det sensoriske (lyde, lys, lugte berøring osv), nogen igen med det forventlige. Man ved godt hvordan man skal opføre sig i forsamlinger hvor man skal have en besked, men i de situationer kan det være endnu sværere at fokusere, fordi det forventes. Og nervøsiteten for om andre ser den uro man har eller føler det forstyrrende, kan absolut også være en faktor for om man kan høre efter. Nogen har også utrolig svært ved at koble flere sætninger. En sætning som "Skat, er du ikke sød lige at rydde op efter dig selv og sætte mælken ind i køleskabet inden du tager i skole" kan smelte sammen og blive til "Tage i skole". Der er det oftest bedst at anvise i korte sætninger, men det er bare ikke altid at omgivelserne kan forholde sig til det. Så når klasselæren beder eleverne sætte sig, finde bøgerne frem, tie stille og slå op på side 6, så er nogle børn stået af for længst!

Dejligt han kan indgå i rollelege, det viser at han har lysten til at indgå i sociale fællesskaber. Og så tænker jeg at det er guld værd at høre at han formentlig har så gode rammer rundt om sig, så han føler sig støttet, forstået og ikke behøver bekymre sig om noget

Anmeld

24. marts 2013

Lone Jakobsen

Anonym skriver:

Tusind tak for svar, det er også rart at høre fra dig som står i det.

Når du beskriver din dreng lyder det ekstremt. Altså som en stor vanskelighed, med store hæmninger i hverdagen. Og sådan oplever jeg det ikke. Men der er jo også forskel på at gå i børnehave og i skole.. det kan være min søns 'vanskeligheder' tydeliggør sig når han starter i skole.. måske ikke. Hvordan var din søn i børnehaven? 

min søn har klart også store problemer i hverdagen, og han kræver meget forståelse af de folk der omgiver ham.

min søn har altid været meget glad, aktiv og ufattelig kærlig. men det var først da han var mellem 4-5 at vi opdagede at noget var anderledes ved ham. han begyndte på det tidspunkt at få meget eksplosive raseri anfald. det startede her hjemme, men blev hurtigt et problem i børnehaven også.

disse anfald kunne vare meget længe, de kunne komme ud af den blå luft, og være meget svære at være vidne til.

da han som 5 årig blev sendt i børnehave klasse, (en klasse med omkring 20 elever) gik der kun 2 mdr. før vi måtte indse at han slet ikke var parat til det.

jeg kan sagtens forestille sig at det er langt nemmere at gå i børnehave end det er at gå i skole. for der er bare ikke de samme krav. men hvor vidt din søn vil vise sig at have Adhd når han starter i skole..... uh det tør jeg slet ikke udtale mig om. til det er jeg alt alt for ny i denne verden af ny viden.

Anmeld

24. marts 2013

Angelspot

Nu kommer det an på hvilken skole det er og hvor gode de er til at rumme de enkelte børn. Men min erfaring er, at de fleste børn med ADHD, har det godt med skolen. Der er et struktureret program hver dag og de ved hvem man skal forholde sig til. Der er en klokke der ringer når der er pause og når man skal ind fra pause igen, det er enkelt og overskueligt. Her handler det naturligvis også om hvor stor en uro barnet har i kroppen, men jeg har mødt meget få børn med ADHD, som ikke synes om at gå i skole Og igen, det er naturligvis individuelt

Lone, dejligt at høre at I har fået ham udredt, håber du følte dig godt behandlet i processen

Anmeld

26. marts 2013

Lone Jakobsen

Angelspot skriver:

Nu kommer det an på hvilken skole det er og hvor gode de er til at rumme de enkelte børn. Men min erfaring er, at de fleste børn med ADHD, har det godt med skolen. Der er et struktureret program hver dag og de ved hvem man skal forholde sig til. Der er en klokke der ringer når der er pause og når man skal ind fra pause igen, det er enkelt og overskueligt. Her handler det naturligvis også om hvor stor en uro barnet har i kroppen, men jeg har mødt meget få børn med ADHD, som ikke synes om at gå i skole Og igen, det er naturligvis individuelt

Lone, dejligt at høre at I har fået ham udredt, håber du følte dig godt behandlet i processen

det gjorde vi bestemt. har tænkt meget på om det var dig vi mødte?

Anmeld

28. marts 2013

Angelspot

Lone Jakobsen skriver:

det gjorde vi bestemt. har tænkt meget på om det var dig vi mødte?

Det tror jeg ikke, ville have givet mig til kende hvis jeg havde genkendt din beskrivelse af din søn Men du skrev det var en forholdsvis kort proces, så jeg er glad for at høre den trods det, var god

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.