Anonym skriver:
Tusind tak for dit længe og kompetente svar, det var virkelig rart at læse.
Det sætter tankerne i gang om han hæmmes og i så fald i hvilket omfang, for jeg ser ham jo ikke som sådan i børnehaven, men forholder mig naturligvis til det pædagogerne fortæller. Og hans pædagog fortæller mig at hun ser en social dreng med venner omkring sig. Han vælger gerne venner der også er mest til fysiske lege, da det jo er dét han leger bedst. Dér hvor han hæmmes er i sociale aktiviteter, hvor de er mange.. her bakker han ofte ud og jeg gætter på det er fordi han har svært ved at finde roen til at sidde stille og tage imod en fælles besked. Derfor kan jeg bekymre mig om hans fremtidige skolegang. Men vi har heldigvis fået ham skoleudsat i samarbejde med børnehaven så han har et ekstra år til at modnes, hvis det er dét der skal til.
Som kerne tror jeg hans problematik ligger i den uro han har. Deraf kommer opmærksomheds/koncentrations-problemerne.. for han kan af og til holde fokus på noget i lang tid, hvor jeg kan blive helt imponeret, og andre gange 'fader' han ligesom bare ud, og ligner en der ikke hører efter.. og jeg tror det er uroen i ham der gør det. Uroen gør ham jo så også impulsiv i visse situationer. Men igen, det er svært.. for ofte når jeg ser på ham, så tænker jeg; der er jo intet i vejen, han sidder stille om en leg i lang tid, han kommunikerer så flot de ting han vil og ikke vil.. og andre gange overtager uroen, og så kan jeg se dét der bekymre mig tydeligt.
Vi har heldigvis samarbejdet med fys, som ville hjælpe med kontakten til en børnelæge omkring sagen
(Undskylder på forhold tastefejl, jeg skriver fra tablet)
Det var så lidt
Jeg håber det kunne hjælpe lidt.
Det første jeg lagde mærke til i dit svar, var at du fortæller at pædagogerne beskriver at han har venner og er social. Hvordan ser de det? Når man ser børn lege med andre børn, kan der være stor forskel på hvordan de gør. Der findes mange typer lege, lege som man indgår i med andre, lege med samme eller forskelligt tema, parallel lege osv. Der hvor man kan se hvor han socialt kan befinde sig, kan være i legen. Man kan godt se en dreng med mange venner, men hvor meget har han reelt af sociale aktiviteter med dem og er det leg med eller uden udvikling? Fysiske lege tænker jeg ikke som værende udviklende, men derimod enkelte lege, hvor man ikke nødvendigvis bør have dialog eller mening i legen, men hvor man bare tumler og ikke bliver stillet krav til af andre børn, som foventer at man kan indgå i det fælles. Dermed ikke sagt at din dreng ikke udvikler sig, men jeg prøver at bevidstgøre hvad det sociale aspekt består af. Håber du kan følge mig 
Din hypotese om at uroen er kernen, kan meget vel være rigtigt. Den underbygger mange ting, men det er ikke alt. ADHD er en kombination af de punkter jeg fortalte om i mit sidste indlæg. Dertil skal man altid huske at sværhedsgraden af det er meget meget individuelt, så man må altså ikke bare konkludere at nogen har ADHD 
Hvis du oplever at han kan sidde stille og koncentrere sig om noget i længerere tid, så må du prøve at lægge mærke til i hvilke situationer, for det er ikke usædvanligt at børn med ADHD kan det. Men oftest er det i aktiviteter som er interessante for barnet og som kan være en motiverende faktor for noget andet.
Jeg kan skrive meget mere, men jeg ved ikke hvor relevant du tænker det er, for uanset hvad, så er han din dejlige dreng og det kan en diagnose eller en formodning om en diagnose, ikke ændre på