Janne T. skriver:
Jeg har lige et par spørgsmål ang. vendingsforsøg.
Lillebror har ligget UK siden uge 27+, dvs på mandag er det 6 uger. En JM i torsdags mente, at pga måden han ligger på + nogle andre ting (som jeg ikke lige er sikker på jeg fik med) så er det ved at være nu, hvis han skal nå det. Også hvis han er stor ligesom Rose var.
Nå, men anyway, jeg har 2 spørgsmål:
1. Tror i, at man fraråder vendingsforsøg, hvis den gravide i forvejen har en påvirket livmoderhals? Jeg tænker fordi vendingsforsøg giver risiko for fødsels-start, samt at mange oplever vilde plukveer efterfølgende. Barnet er jo typisk fuldbåren når de prøver, men stadig?
2. Nogen der har overvejet at takke nej til vendingsforsøg? Nu synes jeg at have læst og hørt adskillige gange om folk, hvor det havde været fatalt, hvis de havde fået vendt barnet.. fordi det viste sig at navlestrengen var for kort, og barnet derfor vendte sådan, eller at barnet var viklet ind i navlesnoren, og derfor lå UK, fordi det ikke kunne vende sig. Altså den tanke at nogen gange hvis barnet vender forkert, så er der en grund til det. Hvad er jeres tanker om det?
Jeg overvejede at takke nej til mit vendingsforsøg, men hvor er jeg dog glad for, at jeg tog chancen og sagde ja!
Da min jordmoder fik understreget, at et barn, der ligger som det gør af en grund (f.eks. for kort navlestreng eller moderkage med bestemt form) IKKE tager skade af et vendingsforsøg, besluttede jeg mig for at tage chancen..
Den støreste risiko er som du allerede ved, at babys hjertelyd dykker så meget, at et kejsersnit skal foretages på stedet (risikoen er dog så lille, at overlægen der vendte min søn, på Riget, aldrig har oplevet det - eller kender nogen som har).
Om risikoen for, at fødslen går igang før tid/efterfølgende hvis man har en blød livmoderhals, ved jeg desværre ikke, men umiddelbart vil jeg tro, at den nok er lidt større.. spørgsmålet er om det er en dårlig ting - jeg er i hvert fald dødtræt af at være gravid på nuværende tidspunkt!
Nårh men, jeg fik vendt min søn d. 1 februar i år, da jeg var i starten af uge 38. Jeg fik at vide på forhånd, at chancen for det ville lykkedes ikke var stor, da min søn havde ligget i uk i flere måneder.
Men det lykkedes altså 
Selve vendingsforsøget var langt fra så slemt som jeg havde hørt rygter om. Jeg vil betegne det som "ubehageligt", men på ingen måde som en decideret smerte. Jeg fik en livmoderafslappende sprøjte i ballen før vendingen - det føltes som at få en vaccine. Derefter fik jeg kørt ctg i 20 min. Lægen skannede min søn, og brugte mellem 5 og 10 min på at vende ham. Jeg lukkede øjnene og øvede mig på at trække vejret dybt (det kan anbefales). Jeg kunne mærke, at hun tog fat på hans numse og hans hoved, men jeg kunne ikke mærke selve vendingen (hvilket jeg havde frygtet). Hun skannede igen for at sikre sig, at han nu også var vendt, og jeg fik kørt ctg igen.
Min søns hjertelyd ændrede sig ikke på noget tidspunkt til det dårligere. På ctg'en kunne de se at han faktisk sov, uden at vågne, under hele vendingsforsøget
efterfølgende vågnede han lidt op..
Jeg har ikke lidt at plukveer efterfølgende, heller ikke af ømt maveskin eller lignende.
På baggrund af min erfarring synes jeg bestemt, at et vendingsforsøg altid er forsøget værd!
Held og lykke med det, ligegyldigt hvad du vælger