Vendingsforsøg - spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.368 visninger
25 svar
3 synes godt om
16. februar 2013

StudPsyk

Jeg har lige et par spørgsmål ang. vendingsforsøg.

Lillebror har ligget UK siden uge 27+, dvs på mandag er det 6 uger. En JM i torsdags mente, at pga måden han ligger på + nogle andre ting (som jeg ikke lige er sikker på jeg fik med) så er det ved at være nu, hvis han skal nå det. Også hvis han er stor ligesom Rose var.

Nå, men anyway, jeg har 2 spørgsmål:

1. Tror i, at man fraråder vendingsforsøg, hvis den gravide i forvejen har en påvirket livmoderhals? Jeg tænker fordi vendingsforsøg giver risiko for fødsels-start, samt at mange oplever vilde plukveer efterfølgende. Barnet er jo typisk fuldbåren når de prøver, men stadig?

2. Nogen der har overvejet at takke nej til vendingsforsøg? Nu synes jeg at have læst og hørt adskillige gange om folk, hvor det havde været fatalt, hvis de havde fået vendt barnet.. fordi det viste sig at navlestrengen var for kort, og barnet derfor vendte sådan, eller at barnet var viklet ind i navlesnoren, og derfor lå UK, fordi det ikke kunne vende sig. Altså den tanke at nogen gange hvis barnet vender forkert, så er der en grund til det. Hvad er jeres tanker om det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2013

AnthonsMor

Jeg ved ingenting, men jeg tror da at din JM vil kunne råde dig til de helt rigtige ting og den rigtige beslutning..

Jeg tænker lidt mht. det med navnesnoren, om det overhovedet kan lade sig gøre, at få baby til at flytte på sig, hvis den er for kort? Jeg tænker bare, at moderkagen følger jo altså ikke bare lige med når barnet hiver i snoren, så jeg tror da på, at der må i nogle tilfælde være en grund til, at de vender "forkert", altså med nummeren nedaf..

Har I snakket sædefødsel eller går du på KS hvis de ikke kan vende baby?

Anmeld

16. februar 2013

StudPsyk

Martsbaby skriver:

Jeg ved ingenting, men jeg tror da at din JM vil kunne råde dig til de helt rigtige ting og den rigtige beslutning..

Jeg tænker lidt mht. det med navnesnoren, om det overhovedet kan lade sig gøre, at få baby til at flytte på sig, hvis den er for kort? Jeg tænker bare, at moderkagen følger jo altså ikke bare lige med når barnet hiver i snoren, så jeg tror da på, at der må i nogle tilfælde være en grund til, at de vender "forkert", altså med nummeren nedaf..

Har I snakket sædefødsel eller går du på KS hvis de ikke kan vende baby?

det kan hun helt sikkert - jeg spekulerede bare lige, og har det bedst med at få tankerne ud :p

altså jeg kender en der fik at vide, at havde hun sagt ja til at få vendingsforsøg kunne moderkagen have løsnet sig pga. kort navlesnor, men synes bare ikke man hører så meget om dem slags fra lægernes side?

jeg vil ikke prøve sædefødsel.. det ender alligevel med aks i over halvdelen af tilfældene, og har brug for et roligt forløb for fødslen. derudover fraråder de det hvis man får store børn, og vores datter var 4240 gram, så tænker lidt de selv ville fraråde mig det

Anmeld

16. februar 2013

AnthonsMor

Janne T. skriver:

det kan hun helt sikkert - jeg spekulerede bare lige, og har det bedst med at få tankerne ud :p

altså jeg kender en der fik at vide, at havde hun sagt ja til at få vendingsforsøg kunne moderkagen have løsnet sig pga. kort navlesnor, men synes bare ikke man hører så meget om dem slags fra lægernes side?

jeg vil ikke prøve sædefødsel.. det ender alligevel med aks i over halvdelen af tilfældene, og har brug for et roligt forløb for fødslen. derudover fraråder de det hvis man får store børn, og vores datter var 4240 gram, så tænker lidt de selv ville fraråde mig det

Ja jeg kender det godt!

Jeg synes bare aldrig jeg har hørt om vendingsforsøg der er gået galt på nogen som helst måde, men det kan også sagtens være gået min næse forbi..

Nej, det kan jeg godt se, når Rose var SÅ stor, så er der jo selvfølgelig øget risiko for, at den næste også er det, også er det jo svært når rumpen kommer først.. Om ikke andet så forstår de dig jo også godt, hvis du siger det skal være KS eller ingenting nærmest, for de ved jo hvordan det tit ender med sædefødsler, og jeg tror godt nok ikke det er rart med AKS, jeg ville i hvert fald være ked af det, for jeg har brug for, at jeg har styr på hvad der sker og mere eller mindre kan kontrollere det, eller i hvert fald have en følelse af, at jeg kan

Anmeld

16. februar 2013

4kløver

Jeg takkede nej da de ville prøve igen et par dage efter. Han fik stress og så synes jeg det gjorde ondt. På toppen af maven havde jeg fået blå mærker efter lægen finger. Jeg havde næsten ingen vand så det var derfor det gjorde ond. (sagde de)

Anmeld

16. februar 2013

bubba

Jeg kunne godt finde på at takke nej. Hvis bebs ikke vender sig, så tror jeg at der er en mening med det. Har ikke lige hørt om nogle, hvor, det kunne være gået galt, men ønsker heller ikke at være hende, der oplever det. Og så, skulle det gøre monsterondt bagefter. 

Anmeld

16. februar 2013

FruK

1. Det ved jeg ikke. Men jeg ved at de vurderer i hvert enkelt tilfælde om de tror det vil kunne lade sig gøre at vende. Og hvis de ikke tror det, prøver de ikke. Jeg vil tro at det samme gør sig gældende hvis der er nogen form for øget risiko.

2. Nej, jeg overvejede ikke at sige nej. Man kan til hver en tid bede dem om at stoppe hvis det bliver for voldsomt. Og de holder øje med barnet før, under og efter forsøget. Ofte vender barnet forkert og kan ikke vendes fordi navlesnoren er for kort. At det skulle kunne være fatalt at prøve, tvivler jeg på. De kunne ikke vende min, trods forsøget og jeg havde ikke ondt eller plukkeveer bagefter. Man får medicin, som går livmoderen til at slappe af.

Anmeld

17. februar 2013

StudPsyk

Martsbaby skriver:

Ja jeg kender det godt!

Jeg synes bare aldrig jeg har hørt om vendingsforsøg der er gået galt på nogen som helst måde, men det kan også sagtens være gået min næse forbi..

Nej, det kan jeg godt se, når Rose var SÅ stor, så er der jo selvfølgelig øget risiko for, at den næste også er det, også er det jo svært når rumpen kommer først.. Om ikke andet så forstår de dig jo også godt, hvis du siger det skal være KS eller ingenting nærmest, for de ved jo hvordan det tit ender med sædefødsler, og jeg tror godt nok ikke det er rart med AKS, jeg ville i hvert fald være ked af det, for jeg har brug for, at jeg har styr på hvad der sker og mere eller mindre kan kontrollere det, eller i hvert fald have en følelse af, at jeg kan

Det synes jeg heller ikke jeg har, men det kan jo ske det er fordi de opdager det undervejs, eller at man netop ikke kan vende barnet pga de ting.. Ih jeg glæder mig til at snakke med min JM

Vi er da vist i virkeligheden meget ens Men det er netop sådan jeg har det/jeg er. Jeg er mega kontrol/planlægningsfreak, og det er nok også derfor jeg har så mange spørgsmål. Jeg skal vide hvad løsningen er på ALLE tænkelige scenarier, ellers kan jeg ikke finde ro i hovedet og tænker og tænker

Anmeld

17. februar 2013

StudPsyk

4kløver skriver:

Jeg takkede nej da de ville prøve igen et par dage efter. Han fik stress og så synes jeg det gjorde ondt. På toppen af maven havde jeg fået blå mærker efter lægen finger. Jeg havde næsten ingen vand så det var derfor det gjorde ond. (sagde de)

Jeg kan godt forstå du sagde nej så! Hvornår fik du PKS? Altså hvor langt var du henne?

Anmeld

17. februar 2013

StudPsyk

bubba skriver:

Jeg kunne godt finde på at takke nej. Hvis bebs ikke vender sig, så tror jeg at der er en mening med det. Har ikke lige hørt om nogle, hvor, det kunne være gået galt, men ønsker heller ikke at være hende, der oplever det. Og så, skulle det gøre monsterondt bagefter. 

Det er nemlig også lidt den tanke jeg har.. Selvfølgelig sker det, at de vender forkert ved et tilfælde, men jeg har også lidt den tanke, at der næsten må være en grund.. Også når han har vendt forkert i 6 uger nu, han har jo haft rigelig mulighed for at rode rundt, men har ikke gjort det..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.