Børn bestemmer for meget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2012

TeamRocket

Mor og meget mere skriver:

Ja, man skal bare deltage, og læreren bestemmer - hvad er alternativet? 

Jeg er ikke sikker på jeg forstår spørgsmålet? Hvad er alternativet da?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2012

TeamRocket

Mor og meget mere skriver:

Men når børnene netop skal selv - når det er selve ideen, at de arbejder sammen og klarer opgaverne selv - så skal de da ikke have en barnepige med hele vejen bare for at modbevise, at lærerne ikke vil. 

Og nej, gider er i denne sammenhæng ikke at kalde en spade for en spade. Min læge stikker ikke i sig selv, når han tager en blodprøve på mit barn - det har intet med "giden" at gøre, at man har forskellige roller. Og du opfatter det vel ikke som ugidelighed i andre sammenhænge, når børnene skal lave gruppearbejde i fx dansk, og læreren ikke slutter sig til en gruppe og arbejder på lige fod med dem? 

Jo hvis læren bare smækker benene op og tar en lur eller smutter ud og snakker i telefon i 30 min så gør jeg. Men jeg håber da lærene er tilstede i timerne på en tilfredsstillende måde og ikke bare siger- i skal arbejde selv.

Anmeld

9. oktober 2012

isabellasmor

TeamRocket skriver:

Jeg mener bare at det absolut ikke ville skade at se lærene gå lidt op i tingene. Da jeg gik i skole deltog de unge lærere nemlig på ligefod med os elever hvilket motiverede os til at ville- og de undgik undrene elever og forældre der kommenterede på HVORFOR skal eleverne hvis lærene ikke skal? De gamle gad dælme ikke, og de holdt ved posterne i bil med kaffe- fordi det regnede imens vi kunne fryse af helvede til og drikke lunken vand. Uanset om det er det ene løb, det andet løb, eller et helt tredje koncept, så er det da demotiverende af pommeren til hvis ikke bare et fåtal af lærene deltager og går op i det. At du ikke bryder dig om min måde at udtrykke det på har jo intet med selve pointen at gøre, bare se bort fra min skrivestil hvis GIDER er så grimt et ord i dine øre, men en spade er nu engang en spade også selv om det lyder bedre at kalde det et haveredskab De lærere jeg kender til, de gider bare ikke.

Nu er det ikke så lang tid siden jeg selv gik i folkeskole, og hvor var det fedt med de unge lærer/vikarer, de var så meget mere på .. De fik det kedelige arbejde til at blive sjovt 

( i alt almindelighed, men også til orienteringsløb som dette handler om) 

Anmeld

9. oktober 2012

TeamRocket

isabellasmor skriver:

Nu er det ikke så lang tid siden jeg selv gik i folkeskole, og hvor var det fedt med de unge lærer/vikarer, de var så meget mere på .. De fik det kedelige arbejde til at blive sjovt 

( i alt almindelighed, men også til orienteringsløb som dette handler om) 

Ja det er jo præcis det jeg mener. Men man får godt nok hug for at sige det højt

Anmeld

9. oktober 2012

isabellasmor

TeamRocket skriver:

Ja det er jo præcis det jeg mener. Men man får godt nok hug for at sige det højt

Sådan et det. Det kan være de har glemt hvordan det var 

Anmeld

9. oktober 2012

jydeinden

Lullaby skriver:

i de danske hjem. Eller nogle gør. Det må jeg konstatere efter jeg idag prøvede at gennemføre et O-løb for en blanding børn fra 0-3 kl.

Ud af 22 børn var der 10 (!) der efter kort stykke tid meldte ud, at det der gad de i hvert fald ikke og at deres forældre havde sagt at det var okay at sige fra overfor lærerene.

Jeg har siddet og brugt ufatteligt lang tid på, at lave det her dumme O-løb for at der skulle blive tilgodeset alle klasser og derfor mange niveauer. Men hold da op hvor er det bare frustrerende at sidde og høre på og kæmpe for, at de her børn skal gøre hvad der bliver sagt.

At nogle gange skal man gøre det man ikke rigtig gider for det får man af vide.

Hvordan ser I det? Jeg synes det er en skræmmende tendens som rigtig kommer til udtryk sådan en dag hvor der ikke er sådan fag-faglig undervisning med røv til sæde undervisning.

En af børnene fortalte mig desuden også at jeg var en lorte-lærer og en anden at hendes mor havde sagt at vi var syge i hovedet fordi vi forlangte at de skal være udenfor og lave disse aktiviteter når vi ikke deltog og løb rundt med dem.

jeg må melde mig enig med teamrocket.. sådan som jeg selv husker O løb som du kalder dem fra den gang jeg gik i skole, så var det som et løb hvor læreren stod stille på diverse poster, kun forklarede hvad opgaven gik ud på, og så stod vedkommende ellers stille resten af tiden og drak sin varme kaffe, og beklagede sig højlydt over hvor koldt det var. Og jeg må indrømme at jeg har aldrig og bliver nok aldrig fortaler for lige det løb, for i min verden er det spild af tid for de elever som måske er mere bogligt stærke end fysisk stærke ( dvs vild med sport, og god til det) hvis ikke man elsker sport, hvis ikke man elsker at løbe og elsker at være aktiv, så er det efter min mening spild af tid.

Derimod tror jeg man ville motiverer mange flere ved enten at give dem et valg, eller selv være en aktiv del af "legen" hvis det er sjovt for børnene/ de unge, så er der måske ikke så mange som ikke gider det

Anmeld

9. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
TeamRocket skriver:

Jeg er ikke sikker på jeg forstår spørgsmålet? Hvad er alternativet da?

Alternativet er fx, at en flok lærere, der har brugt timer på at skrue et o-løb sammen, hvor børnene på egen hånd skal samarbejde, bliver mødt af vrangvillige elever, der ikke gider, og forældre, der bruger ord som "gider ikke" om lærerne uden at overveje, om der ligger andre begrundelser bag. 

Hvis det bliver den generelle indstilling til skolen og lærerens rolle, er der ikke så meget pointe i at holde skole længere - så kan alle timer gå med at diskutere, hvorfor der skal læses, divideres osv. 

Anmeld

9. oktober 2012

Mum33

TeamRocket skriver:

Jeg mener bare at det absolut ikke ville skade at se lærene gå lidt op i tingene. Da jeg gik i skole deltog de unge lærere nemlig på ligefod med os elever hvilket motiverede os til at ville- og de undgik undrene elever og forældre der kommenterede på HVORFOR skal eleverne hvis lærene ikke skal? De gamle gad dælme ikke, og de holdt ved posterne i bil med kaffe- fordi det regnede imens vi kunne fryse af helvede til og drikke lunken vand. Uanset om det er det ene løb, det andet løb, eller et helt tredje koncept, så er det da demotiverende af pommeren til hvis ikke bare et fåtal af lærene deltager og går op i det. At du ikke bryder dig om min måde at udtrykke det på har jo intet med selve pointen at gøre, bare se bort fra min skrivestil hvis GIDER er så grimt et ord i dine øre, men en spade er nu engang en spade også selv om det lyder bedre at kalde det et haveredskab De lærere jeg kender til, de gider bare ikke.

HVORFOR skal eleverne hvis lærene ikke skal? " Fordi vi HAR gået i skole. Vi har lært og gjort os de erfaringer vi skal. Vi har skabt os en bred baggrund af oplevelser, så vi nu er i stand til at vælge her i livet. Det er voksnes privilegier!. Tro mig ingen lærer i dag sidder og "hygge sig" eller på anden vis undgår arbejde. Så har man intet job længere ...  

Anmeld

9. oktober 2012

Bebsesmoar

Jeg tror det hele afhænger af vores egne oplevelser med O løbet som barn!! Jeg ville gerne have haft et valg,og den mulighed vil jeg give mit barn!! Hvis han ikke vil,så bliver han fritaget! Jeg er da fløjtene iskold med hvor mange timer en lærer har brugt,det er ikke mit job at sidde på skolen og brygge det sammen,mit job er at lytte til mit barns behov! Sur r*v for læreren,men tiderne har ændret sig. Spanskrøreret er pakket væk,de gamle traditioner holder ikke længere,måske på tide med noget nyt til næste år?? 

Anmeld

9. oktober 2012

Gardenia

Bebsesmoar skriver:

Jeg tror det hele afhænger af vores egne oplevelser med O løbet som barn!! Jeg ville gerne have haft et valg,og den mulighed vil jeg give mit barn!! Hvis han ikke vil,så bliver han fritaget! Jeg er da fløjtene iskold med hvor mange timer en lærer har brugt,det er ikke mit job at sidde på skolen og brygge det sammen,mit job er at lytte til mit barns behov! Sur r*v for læreren,men tiderne har ændret sig. Spanskrøreret er pakket væk,de gamle traditioner holder ikke længere,måske på tide med noget nyt til næste år?? 

Hvordan vil du så lære dine børn at kunne aflæse et kort, kompas og kunne navigere rundt i naturen uden gps?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.