Børn bestemmer for meget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2012

Lullaby

MariaKyedDK skriver:

det var da en grov udtalese at komme med det er så måske nogen forældre der ikke går særlig meget op i deres børn måske ? , det ved man jo ikke noget om, men du kan selvfølgelig heller ikke regne med at alle vil deltage nu hvor det ikke er et KRAV til de her børn...

hvis du havde sat det op og sagt : dette skal i , jamen så er det jo bare det sådan en gang er. og så skal de jo, og forældrene skal acceptere dette.

men jeg vil så også sige, at hvis man arrengere sådan nogle ting, synes jeg heller ikke at det er OKAY at lærene ikke deltager.

og jeg kan godt se det for børnenes synsfelt, hvis de skal ud og løbe 5 kilometer i lortevejr, og i som lærer bare skal sidde inde i varmen og hygge Jer. det kan også sætte mit *** i Kog. 

Vi deltog skam. Bare ikke som de gjorde. Vi løb ikke rundt men havde overblikket, sørgede for at de små kom med rundt, tjekkede at der ikke var nogle der snød, fiksede små fejl som opstår når man prøver noget nyt osv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2012

Chris86

Mor og meget mere skriver:

Hvis pointen med løbet er, at børnene skal klare noget på egen hånd -  i sagens natur med voksne inden for rækkevidde - så skal lærerne da netop ikke løbe med. Det har intet med ugidelighed at gøre - på fredag skal jeg stå på post til skolernes motionsløb for at stemple elevernes kort, og jeg ville da ti gange hellere selv deltage i løbet. 

Jeg sætter mig heller ikke og skriver en opgave i dansk, når eleverne er til terminsprøver, selv om det kribler i mine fingre for at være med  - og jeg løser ikke de engelske grammatikopgaver, eleverne sidder med i timerne, men hjælper eleverne. Det er lærerens rolle. 

Bare det, at du bruger et udtryk som "gider", er et udtryk for en rigtig trist tendens til mistænkeliggørelse af lærerne - øv, hvor ville jeg blive ærgerlig, hvis jeg blev mødt med sådan en indstilling. 

Anmeld

9. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
cnmigo skriver:

Jeg tror lærerne står på posterne = de deltager skam! Men ikke i selve bevægelsen mellem posterne, hvilket jeg ikke ser noget som helst galt i!

Dengang jeg gik i skole (og jeg er altså kun fra '82!) havde vi også disse løb - vi syntes det var sjovt, afvekslende og spændende.

Lærerne stod på posterne og stillede spørgsmål/holdte øje med der ikke var snyd + rundt omkring på ruten og sørge for man ikke for vild.

Jeg kan virkelig ikke forstå nutidens forældre der ikke støtter op om sådan et projekt??

Det er jo AKTIV læring, jeg tør vædde på posterne indeholdt noget relevant læring og så er der motionen, fællesskabet, og den friske luft.

Sidstnævnte og motionen er nok fæle ord i nutiden - ungerne skal helst være så stille som muligt og forstyrre så lidt som muligt, så hvis de gider mure sig inde på værelset med pc, ipad osv. eller tv *ironi kan forekomme*

Jeg er SÅ glad for at have 2 skønne unger som sætter pris på udelivet uden at være fanatikere, som godt ved hvad pc og fjernsyn er, men som ser max 6timer heraf om ugen og som regel mindre.

UD med ungerne og LAV noget aktivt! så herfra er der kun 100% thumps up til trådstarter og andre lærere der prøver at få børnene igang! (y)

Det ironiske er, at både børn og forældre efterlyser mere fysisk aktivitet i skolen - men er det umagen værd, når der er så megen modstand i praksis? 

Når jeg ser nogle af svarene i tråden her, bliver der jo også lagt op til, at lærerne ikke "gider" deltage - øv, hvor er det trist med den skepsis og formodninger om, at lærerne bare tager en slapper...

Anmeld

9. oktober 2012

M (:

Hvis pointen med løbet er, at børnene skal klare noget på egen hånd -  i sagens natur med voksne inden for rækkevidde - så skal lærerne da netop ikke løbe med. Det har intet med ugidelighed at gøre - på fredag skal jeg stå på post til skolernes motionsløb for at stemple elevernes kort, og jeg ville da ti gange hellere selv deltage i løbet. 

Jeg sætter mig heller ikke og skriver en opgave i dansk, når eleverne er til terminsprøver, selv om det kribler i mine fingre for at være med  - og jeg løser ikke de engelske grammatikopgaver, eleverne sidder med i timerne, men hjælper eleverne. Det er lærerens rolle. 

Bare det, at du bruger et udtryk som "gider", er et udtryk for en rigtig trist tendens til mistænkeliggørelse af lærerne - øv, hvor ville jeg blive ærgerlig, hvis jeg blev mødt med sådan en indstilling. 

Lige præcis.

Synes det er ærgerligt, at man automatisk stemples som ugidelig, hvis man ikke hele tiden gør alt FOR børnene.. Efter min mening lærer børnene bare mest, hvis de guides til at lære på egen hånd - altså: learning by doing!

Anmeld

9. oktober 2012

Lullaby

TeamRocket skriver:

Hvorfor skal eleverne fise rundt hvis i ikke selv gider, det har jeg aldrig forstået? Og jaja, jeg er en af de der irriterende forældre der stiller spørgsmålstegn ved de ting jeg ikke lige forstår- dog tar jeg den med læren og ikke mine børn- børnene har det med at misforstå eller overfortolke og jeg ser nødigt de mister respekten for en kompetent lære. Men altså, ja, hvorfor deltog i ikke selv? Børn gør som de voksne gør, ikke som de voksne siger, det er min erfaring.

Tro mig. Jeg ville da smaddergerne løbe med (eller i mit tilfælde gå da jeg ikke løber så meget i øjeblikket) men pointen er, at de skal lære at tyde et kort, skal lære at løse opgaver i fælleskab, at være gode kammerater og en masse andre mål som vi havde sat for dette løb. Og så nytter det bare ikke noget hvis jeg er deltagende på lige vis..

Anmeld

9. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
M (: skriver:

Lige præcis.

Synes det er ærgerligt, at man automatisk stemples som ugidelig, hvis man ikke hele tiden gør alt FOR børnene.. Efter min mening lærer børnene bare mest, hvis de guides til at lære på egen hånd - altså: learning by doing!

Lige præcis - og når jeg ser mine idrætslærerkolleger i den daglige undervisning, stormer de af sted med eleverne og deltager særdeles aktivt - mon ikke, mange af dem også ville være vilde for selv at deltage i fodboldturneringer frem for at stå på sidelinjen og se på? 

Anmeld

9. oktober 2012

Mum33

MariaKyedDK skriver:

det var da en grov udtalese at komme med det er så måske nogen forældre der ikke går særlig meget op i deres børn måske ? , det ved man jo ikke noget om, men du kan selvfølgelig heller ikke regne med at alle vil deltage nu hvor det ikke er et KRAV til de her børn...

hvis du havde sat det op og sagt : dette skal i , jamen så er det jo bare det sådan en gang er. og så skal de jo, og forældrene skal acceptere dette.

men jeg vil så også sige, at hvis man arrengere sådan nogle ting, synes jeg heller ikke at det er OKAY at lærene ikke deltager.

og jeg kan godt se det for børnenes synsfelt, hvis de skal ud og løbe 5 kilometer i lortevejr, og i som lærer bare skal sidde inde i varmen og hygge Jer. det kan også sætte mit *** i Kog. 

Ikke deltage? Vil du have de skal løbe rundt med hver gruppe i hånden? Jeg går ud fra at omtalte lærer, har lavet løbet, så det passer til aldersgruppen, og de selv kan klare opgaverne. I O-løb er der jo netop en base som man løber tilbage til, hvor jeg formoder lærerne har opholdt sig.

Ingen lærer i dag sætte "små børn" til at løbe 5 km og så sætter sig ind og drikker kaffe. Så har du ikke noget job i dag ..... vi har opsynspligt !  

Anmeld

9. oktober 2012

TeamRocket

Jeg mener bare at det absolut ikke ville skade at se lærene gå lidt op i tingene. Da jeg gik i skole deltog de unge lærere nemlig på ligefod med os elever hvilket motiverede os til at ville- og de undgik undrene elever og forældre der kommenterede på HVORFOR skal eleverne hvis lærene ikke skal? De gamle gad dælme ikke, og de holdt ved posterne i bil med kaffe- fordi det regnede imens vi kunne fryse af helvede til og drikke lunken vand. Uanset om det er det ene løb, det andet løb, eller et helt tredje koncept, så er det da demotiverende af pommeren til hvis ikke bare et fåtal af lærene deltager og går op i det. At du ikke bryder dig om min måde at udtrykke det på har jo intet med selve pointen at gøre, bare se bort fra min skrivestil hvis GIDER er så grimt et ord i dine øre, men en spade er nu engang en spade også selv om det lyder bedre at kalde det et haveredskab De lærere jeg kender til, de gider bare ikke.

Anmeld

9. oktober 2012

M (:

Lullaby skriver:

Tro mig. Jeg ville da smaddergerne løbe med (eller i mit tilfælde gå da jeg ikke løber så meget i øjeblikket) men pointen er, at de skal lære at tyde et kort, skal lære at løse opgaver i fælleskab, at være gode kammerater og en masse andre mål som vi havde sat for dette løb. Og så nytter det bare ikke noget hvis jeg er deltagende på lige vis..

Enig! Har ingen erfaring som lærer, men er som sagt aktiv spejderleder ofte med at arrangere ture og forskellige løb - og jeg ville da 100 gange hellere med som deltager end som arrangør, men det kan ligesom ikke lade sig gøre!

Så vi "ugidelige voksne" (som har brugt gud ved hvor mange timer på at finde på, forberede og arrangere) må desværre nøjes finde glæden i at lære vores unger en masse i stedet for selv at blive underholdt (og samtidig få en masse gode erfaringer og udvikle en viden og gode egenskaber!)..

Så er det bare ærgeligt, at der findes en masse utaknemmelige børn (og åbenbart også forældre), som ikke ser styrken i den slags aktiviteter! Hatten af for jeres fine arrangement og for engagerede lærere! 

Anmeld

9. oktober 2012

TeamRocket

Lullaby skriver:

Men så kunne man jo udstyre en lære der ikke kender ruten med kort og løbesko og evt regntøj - det ville altså være dejligt at se, og det ville nok få børn og forældres skepsis til at falde drastisk hvis der rent faktisk var nogle lærere der også deltog i det 'hårde arbejde'

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.