Spørgsmål om grænser for julehjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2012

KittyCatta

Mor og meget mere skriver:

Det skruer jo også "normalitetsniveauet" op til det absurde, hvis det at mangle en Iphone opfattes som om, man er hårdt økonomisk trængt. Mine børn har ikke Iphones, og vi er altså ikke økonomisk nødlidende. Og så havner vi i en gentagelse af debatten om "fattige" Carina med det resultat, at mange bliver skeptiske over for påstande om fattigdom - til skade for dem, der virkelig har brug for hjælp. 

Bortset fra det - kunne man forestille sig, at det er børnene alene, der har formuleret deres ønsker, og at forældrene ikke har kunnet forklare dem, at det er urealistiske ønsker? Børn og teenagers oplever jo ofte, at ALLE de andre har dit og dat - selv om det måske kun er syv i klassen. 

Det kunne måske tænkes, ja. Men tænker igen at så må forældrene skære igennem og slette ønsket, inden det ryger videre til sådanne sider.

Jeg har absolut intet imod at de ønsker sig disse ting. Jeg ønskede mig også meget urealistiske ting, da jeg var teenager. Men de ønsker bør kun være på en privat ønskeliste så, altså en der kun ryger ud til familie etc., hvis du forstår mig ret.

Det andet virker bare ikke særlig.. du ved.. måske troværdigt, når man netop er derude, hvor man søger hjælp til julen. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
KittyCatta skriver:

Hvor er det flot gjort!  Jeg har også selv overvejet det med tøj eller møbler til et krisecenter. Der ligger et ikke langt herfra, og ved at de altid gerne tager imod disse ting.
Ellers vil jeg melde mig hos Mødrehjælpen eller Dansk Rød Kors og hjælpe med at pakke og uddele julehjælp til trængende familier.

Synes bare at det med at skrive så dyre ønsker på en ønskeseddel måske ikke vidner om at man er så hårdt trængt økonomisk. Desværre  

Ej ja det var da faktisk også en god ide, at meld sig til at pakke og omdele, de forskellige steder fra! Det må jeg lige undersøge! Vh stine

Anmeld

6. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
KittyCatta skriver:

Det kunne måske tænkes, ja. Men tænker igen at så må forældrene skære igennem og slette ønsket, inden det ryger videre til sådanne sider.

Jeg har absolut intet imod at de ønsker sig disse ting. Jeg ønskede mig også meget urealistiske ting, da jeg var teenager. Men de ønsker bør kun være på en privat ønskeliste så, altså en der kun ryger ud til familie etc., hvis du forstår mig ret.

Det andet virker bare ikke særlig.. du ved.. måske troværdigt, når man netop er derude, hvor man søger hjælp til julen. 

Jamen, jeg er enig. Jeg tænkte bare, at det måske snarere kan skyldes forældrenes manglende evner til at skære igennem end deres evt. egen manglende realitetssans. 

Anmeld

6. oktober 2012

TNBC

KittyCatta skriver:

Jeg må desværre lige komme med et pust til debatten vedrørende privat arrangerede julehjælpsforeninger på Facebook.

Jeg er af den holdning, at man skal hjælpe, hvor man kan, og har derfor også planer om at give en julekurv til et par familier, selvom jeg ikke selv er særlig godt stillet økonomisk.

Det går bare galt for mig, når man kan finde deciderede bestillingerlister i julehjælpsgrupper på Facebook. På nogle børns ønskesedler står der ting, som tøj og legetøj indenfor rimelighedens grænser, men desværre ser man også ønsker som penge, koncertbilletter, iPhones og iPads, rejser, smykker og dyrt designertøj. 

Det gør mig rigtig ked af det. Bevares, hvis man ikke er særlig godt stillet økonomisk kan det være svært, at se andre børn rende rundt med ovenstående ting. Det ved jeg alt om. Og det er helt fint at ønske sig det, men man bør måske overveje om det skal skrives på en ønskeseddel til julehjælp.

Jeg ønsker IKKE at være mistroisk, men det bliver jeg desværre en smule, når man ønsker sig disse ønsker, men samtidig ikke ønsker at dele noget så simpelt, som sit postnummer på Facebook, eller navn i en privat besked senere hen, hvis man gerne vil give noget til familien, men blot sender sin adresse. Jeg har jo ingen jordisk chance for egentlig at se om de har brug for noget så. 

Men der er heldigvis også mange, der er utrolig glade for denne hjælp og som jeg inderst inde også ved har brug for denne hjælp. 

Dette indlæg er absolut ikke skrevet for at hakke eller se ned på dem, der virkelig har brug for denne hjælp, men som en undren over nogle af dem, der søger.
Hold venligst debatten sober.  

Kom lige i tanke den her artikel.
http://m.b.dk/touch/content.pml?guid=www.b.dk/nati onalt/velstaaende-familier-vil-have-de-fattiges-ju lehjaelp
Det er sku voksne mennesker. Som en anden sagde, de ønsker derindd er børn og unge.
Men at voksne kan gøre hvad de her familier gør.

Anmeld

6. oktober 2012

KittyCatta

StineW79 skriver:

Ej ja det var da faktisk også en god ide, at meld sig til at pakke og omdele, de forskellige steder fra! Det må jeg lige undersøge! Vh stine

Jeg gør det i hvert fald, hvis jeg kan få det til at falde i hak med mit arbejde. Vi kommer til at have ret travlt i dagene op til jul, men hvis jeg har fri / kan få fri, er det sikkert, at jeg melder mig under fanerne til dette.

Anmeld

6. oktober 2012

tarkoflen

KittyCatta skriver:

Jeg må desværre lige komme med et pust til debatten vedrørende privat arrangerede julehjælpsforeninger på Facebook.

Jeg er af den holdning, at man skal hjælpe, hvor man kan, og har derfor også planer om at give en julekurv til et par familier, selvom jeg ikke selv er særlig godt stillet økonomisk.

Det går bare galt for mig, når man kan finde deciderede bestillingerlister i julehjælpsgrupper på Facebook. På nogle børns ønskesedler står der ting, som tøj og legetøj indenfor rimelighedens grænser, men desværre ser man også ønsker som penge, koncertbilletter, iPhones og iPads, rejser, smykker og dyrt designertøj. 

Det gør mig rigtig ked af det. Bevares, hvis man ikke er særlig godt stillet økonomisk kan det være svært, at se andre børn rende rundt med ovenstående ting. Det ved jeg alt om. Og det er helt fint at ønske sig det, men man bør måske overveje om det skal skrives på en ønskeseddel til julehjælp.

Jeg ønsker IKKE at være mistroisk, men det bliver jeg desværre en smule, når man ønsker sig disse ønsker, men samtidig ikke ønsker at dele noget så simpelt, som sit postnummer på Facebook, eller navn i en privat besked senere hen, hvis man gerne vil give noget til familien, men blot sender sin adresse. Jeg har jo ingen jordisk chance for egentlig at se om de har brug for noget så. 

Men der er heldigvis også mange, der er utrolig glade for denne hjælp og som jeg inderst inde også ved har brug for denne hjælp. 

Dette indlæg er absolut ikke skrevet for at hakke eller se ned på dem, der virkelig har brug for denne hjælp, men som en undren over nogle af dem, der søger.
Hold venligst debatten sober.  

De ønskesedler hopper jeg også let og elegant over! Jeg har altså heller ikke råd til en iPhone hvor end jeg gerne ville have en! Men du har ret der er en del ønsker, derinde, hvor man tænker, at hvis det er det eneste børnen ønsker sig, så er de nok ikke så økonomisk trængte! Alternativt så må forældrene jo sortere i ønskerne før de ryger på hjemmesiden!

Men der er nu også nogle, hvor man bare under dem det bedste

Jeg gav to kurve med godter og julehygge og den ene mor blev simpelthen så glad! Den anden mor tror jeg også blev glad, hun var bare knap så god til at vise det, måske også fordi hun var meget ydmyg over at skulle tage imod hjælp, men under alle omstændigheder var det fedt at give det væk og gøre nogle familier glade og den mail jeg fik fra den første mor bagefter var det hele værd

Anmeld

6. oktober 2012

KittyCatta

Yurie skriver:

Kom lige i tanke den her artikel.
http://m.b.dk/touch/content.pml?guid=www.b.dk/nati onalt/velstaaende-familier-vil-have-de-fattiges-ju lehjaelp
Det er sku voksne mennesker. Som en anden sagde, de ønsker derindd er børn og unge.
Men at voksne kan gøre hvad de her familier gør.

Jeg forstår ærlig talt ikke mennesker mere, når vi kommer så langt ud! Jeg synes at julehjælpen er en fantastisk hjælp, selvom jeg, 7-9-13, aldrig håber at jeg kommer derud selv.

At en familie med 60.000 i indkomst om måneden kan finde på at søge julehjælp, er direkte til at brække sig over. Sorry. 

Anmeld

6. oktober 2012

tarkoflen

KittyCatta skriver:

Jeg gør det i hvert fald, hvis jeg kan få det til at falde i hak med mit arbejde. Vi kommer til at have ret travlt i dagene op til jul, men hvis jeg har fri / kan få fri, er det sikkert, at jeg melder mig under fanerne til dette.

Ved du hvor man kan melde sig? For det er da en vildt god ide

Anmeld

6. oktober 2012

KittyCatta

tarkoflen skriver:

Ved du hvor man kan melde sig? For det er da en vildt god ide

Du kan prøve at skrive til den forening du gerne vil hjælpe og høre ad. Har en veninde, der bare skrev til Mødrehjælpen sidste år og spurgte om de kunne bruge en frivillig til formålet, og hun blev så stillet videre og kom med.

Anmeld

6. oktober 2012

tarkoflen

KittyCatta skriver:

Du kan prøve at skrive til den forening du gerne vil hjælpe og høre ad. Har en veninde, der bare skrev til Mødrehjælpen sidste år og spurgte om de kunne bruge en frivillig til formålet, og hun blev så stillet videre og kom med.

Jamen det vil jeg da prøve tak for hjælpen!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.