Det der med økonomi :S

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2012

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
Anonym skriver:

Vi bor bare sammen (: det får jeg lige undersøgt.. Men troede kun hvis man boede alene man kunne få det 

Det troede jeg også, indtil et par af mine venner fik det. selvom de boede sammen og havde et barn sammen... (de havde et hver med nogle andre)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2012

LilleChelle

Når i bliver forældre, får i tildelt det der hedder fødselsklip. 

- 12 fødselsklip til mor og 6 fødselsklip til far. 

Disse kan så udbetales på tre forskellige måder:

1. Som enkeltrater over hhv. 12 og 6 måneder - Her behøver man ikke være studieaktiv.
  2. Som dobbeltrater over hhv. 6 og 3 måneder - Her behøver man ikke være studieaktiv. 
  3. Som Mixklip over hhv. 12 og 6 måneder, så man får 1x fødselsklip + 1x almindelig SU - Her skal man dog være studieaktiv. 

Det man skal tænke over her, er at man ikke kan få forsørgertillæg samtidig med at man er på barsel (jeg ved faktisk ikke om man får forsørgertillæg for hvert barn man har eller det bare er hvis man har barn/børn - det må du lige høre SU-vejlederen om). 

Hvis i vælger enkeltrater, så du har fri fra studie 1 år, og kæresten har ½ år, så vil i kunne få dette:

1. halvår: 

SU fødselsklip mor: 5662 kr. 

SU fødselsklip far: 5662 kr. 

SU-lån mor: 2897 kr. 

SU-lån far: 2897 kr. 

Supplerende SU-lån for forsørger mor: 1450 kr. 

Supplerende SU-lån for forsørger far: 1450 kr. 

Efter det halve år vil det se således ud: 

SU far: 5662 kr. 

Forsørgertillæg far: 2262 kr. 

Og når der er gået 12 måneder: 

SU mor: 5662 kr. 

SU-forsørgertillæg mor: 2262 kr. (måske x2, da jeg ikke ved om du kan få forsørgertillæg for hvert barn). 

SU-forsørgertillæg far: 2262 kr. 

Man skal bare huske på at man ikke kan få det særlige tilskud fra kommunen til studerende forsørgere, hvis man får forsørgertillæg fra SU. Jeg kender ikke forskellen på satserne. 

Anmeld

27. september 2012

Anonym trådstarter

LilleChelle skriver:

Når i bliver forældre, får i tildelt det der hedder fødselsklip. 

- 12 fødselsklip til mor og 6 fødselsklip til far. 

Disse kan så udbetales på tre forskellige måder:

1. Som enkeltrater over hhv. 12 og 6 måneder - Her behøver man ikke være studieaktiv.
  2. Som dobbeltrater over hhv. 6 og 3 måneder - Her behøver man ikke være studieaktiv. 
  3. Som Mixklip over hhv. 12 og 6 måneder, så man får 1x fødselsklip + 1x almindelig SU - Her skal man dog være studieaktiv. 

Det man skal tænke over her, er at man ikke kan få forsørgertillæg samtidig med at man er på barsel (jeg ved faktisk ikke om man får forsørgertillæg for hvert barn man har eller det bare er hvis man har barn/børn - det må du lige høre SU-vejlederen om). 

Hvis i vælger enkeltrater, så du har fri fra studie 1 år, og kæresten har ½ år, så vil i kunne få dette:

1. halvår: 

SU fødselsklip far: 5662 kr. 

Efter det halve år vil det se således ud: 

Forsørgertillæg far: 2262 kr. 

Og når der er gået 12 måneder: 

SU mor: 5662 kr. 

SU-forsørgertillæg mor: 2262 kr. (måske x2, da jeg ikke ved om du kan få forsørgertillæg for hvert barn). 

SU-forsørgertillæg far: 2262 kr. 

Man skal bare huske på at man ikke kan få det særlige tilskud fra kommunen til studerende forsørgere, hvis man får forsørgertillæg fra SU. Jeg kender ikke forskellen på satserne. 

Når den lille ny kommer går vi på barsel på halv tid.. Altså sådan at jeg får dobbel su i seks måneder og han i tre måneder.. Det er mere tiden efter jeg er usikker på.. For med to børn, får man så to gange forsørgertillæg ? Synes ikke de nævner noget om det nogen steder, og er det os begge eller kun den ene der får tillæg ? Su lån vil vi ikke have 

Anmeld

27. september 2012

LMX

Børnetilskud til forældre under uddannelse Forældre under uddannelse kan få et særligt børnetilskud på op til 1.674 kr. (2012) per barn i kvartalet. I kan højst få ét tilskud per forælder under uddannelse. Hvis begge forældre er under uddannelse, og I har to børn, kan I få to tilskud. Tilskuddets størrelse er afhængig af jeres indkomst.

Saksede lige den her et sted på nettet...

Anmeld

27. september 2012

Anonym trådstarter

LMX skriver:

Børnetilskud til forældre under uddannelse Forældre under uddannelse kan få et særligt børnetilskud på op til 1.674 kr. (2012) per barn i kvartalet. I kan højst få ét tilskud per forælder under uddannelse. Hvis begge forældre er under uddannelse, og I har to børn, kan I få to tilskud. Tilskuddets størrelse er afhængig af jeres indkomst.

Tak skal du have  

men er det så på komunen eller på su kontoret det skal søges ? 

der er lige kommet tilbud om ny lejlighed, så det køre bare !  

boligstøtten er regnet sammen til 3228 kr. når den lille kommer til febuar og indtil da kan vi klare os på opsparring.. så tror stille og roligt at tingene falder på plads nu  

Anmeld

27. september 2012

Kofoed.

Anonym skriver:

De

Tak skal du have sidder selv og regner lidt på det, og det ser ud til at vi har omkring 18-19000 når vi har fået alt fra su og offentlig ydelser   ikke det vilde, men det går nok (: Ved du om vi får den der forsørhertillæg x 2 eller om man kun får for det ene barn ?? Kan ikke rigtig finde noget om det og om begge forældrene får det, eller om det kun er den ene ? 

Det er kun for at have børn, ikke antallet. Og begge skulle kunne få det, der var en tråd for et par dage siden, kan bare ikke huske hvad den hedder...

Ja, jeg indregnede ikke bfy eller noget, kun su og boligstøtte.

Anmeld

27. september 2012

Kofoed.

mor-til-vanessa skriver:

den helt særlige for folk under uddanbelse

men der står at man ikke må modtage ekstra su og det er forsørger tilskuddet vel?

Anmeld

27. september 2012

Kofoed.

LMX skriver:

MeBørnetilskud til forældre under uddannelse Forældre under uddannelse kan få et særligt børnetilskud på op til 1.674 kr. (2012) per barn i kvartalet. I kan højst få ét tilskud per forælder under uddannelse. Hvis begge forældre er under uddannelse, og I har to børn, kan I få to tilskud. Tilskuddets størrelse er afhængig af jeres indkomst.

Men der står jo også, at man kun kan få det, hvis man IKKE modtager ekstra su, så hvis jeg forstår det rigtigt, så skal man fravælge su forsørger tillægget (på 2000 og noget om måneden), for at kunne få de 1600 hvert kvartal. Ved du noget om det?

Anmeld

27. september 2012

LilleChelle

Kofoed. skriver:

Men der står jo også, at man kun kan få det, hvis man IKKE modtager ekstra su, så hvis jeg forstår det rigtigt, så skal man fravælge su forsørger tillægget (på 2000 og noget om måneden), for at kunne få de 1600 hvert kvartal. Ved du noget om det?

Du kan kun få det ene - Dvs. enten hos SU eller hos kommunen. 

Og pengemæssigt, skal man da tage det fra SU'en - hvis man kan. 

Anmeld

27. september 2012

prettybutterfly

Kofoed. skriver:

Det tillæg fra kommunen på 1674 kr, i kvartalet kan man KUN få hvis man IKKE samtidig er berettiget til forsørgertillæg i SU(ca 2200 kr pr md). Forsørgertillægget kan man ikke få samtidig med at man er på barselsklip. Vi er også to voksne på SU med snart 2 børn(havde termin for 8 dage siden), og vi er nu ikke længere berettiget til forsøgertillægget, men kan hver få 1764 kr i kvartalet(et tilskud gælder for et barn og en voksen, så din kæreste må søge for jeres kommende barn, mens du søger for dit "eget" barn). 

Det er sku også kompliceret!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.