Peters dilemma – om at give mange navne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2012

Chrizta

Profilbillede for Chrizta

Her har vores datter 2 fornavne, fars mellemnavn og fars efternavn.

Jeg har taget både mellemnavn og efternavn, da vi blev gift.
Mit tidligere efternavn var ellers også specielt, men passe ikke så godt til mandens. Ingen sure miner fra mine forældre og vores datter får heller ingen sure mine fra os af, hvis hun ønsker at skifte til den tid :-)

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2012

Masig

Pikku Myy skriver:

Jeg er ret sikker på at din søn kan vælge at tage dit efternavn selvom han ikke har fået det i første omgang.

Er I slet ikke "bange" for at det kommer til at lægge et stort pres på din søn. Du skriver at faderen nok vil bliver fornærmet - tror du ikke din søn vil være klar over at det er noget der betyder rigtig meget for faderen selvom han gør alt hvad han kan for ikke at vise det?

Ja det tror jeg også han kunne men det er nemmere at han har det fra starten...

Måske, men uanset om han har begge navne eller ej vil det jo ikke ændre på at min kæreste ville blive skuffet... Det ved jeg altså heller ikke om han bliver, han er bare MEGET stolt af sit efternavn...

Anmeld

25. september 2012

Annette A

Altså først og fremmest handler det vel om at finde det navn til sit barn som man ønsker og ikke hvad man forventes af familien til at gøre. Vi har valgt et fornavn og et efternavn til vores børn da det jo bare er det de skal bruge og ikke en masse mellemnavne som egentlig intet formål har. Skulle man have valgt mellemnavne for at tilfredstille familien var det jo aldrig gået op alligevel.

Hvad angår efternavn valgte vi mit da det det mindst almindeligt og fordi de to efternavne ikke gik sammen. Min svigermor har været utilfreds med alle vores navnevalg fra fornavne til efternavne men er kommet over det for det er jo mit og kærestens valg for vores børns fremtid og det handler ikke om at imødekomme familiens ønsker og behov.

Så vil da bestemt råde Peter og hans kæreste til at træffe deres valg efter havd de selv ønsker og uden andres indblanding uanset hvor mange navne og efternavne de ønsker.

Anmeld

25. september 2012

hesøth

Jeg har 3 efternavne. Skiftede det sidste -sen-navn ud med et nyt -sen-navn da jeg blev gift.

Vores børn har et af mine efternavne (det jeg altid har haft mest tilknytning til) + vores nu fælles -sen-navn. Jeg ville være ligeglad med, hvilke navne de ville vælge at føre videre, når den tid kommer.

Min stakkels søster kunne ikke finde ud af at vælge da hun blev gift og hedder nu 5 efternavne, hvoraf de 3 sidste er -sen-navne

Hendes børn har fået lov at nøjes med 4..hihi

Anmeld

25. september 2012

anynom

Ja, vi tog en "mærkelig" løsning da vi blev gift - vi brugte en bindestreg Vi hedder hans efternavn-mit efternavn. Vores datter har så et fornavn, ingen mellemnavne og to efternavne (men det er jo med bindestreg, så det tæller kun for et). Dvs vi kun er tre i Danmark med det navn.
Når hun engang bliver voksen og skal giftes, ja så vælger hun helt selv hvad hun vil hedde. Vi har da lov at håbe, at hun vælger vores, men det er ikke et "krav".

Anmeld

25. september 2012

mortilnoahogmelina

Her var det drøn svært .. og i os har Vi diskuteret meget med familie os selv osv ..

Min kæreste har 1 fornavn og 1 efternavn ..
Jeg har 1 fornavn 3 mellemnavne og 1 efternavn ..
Min mor ville have jeg gav mit rigtig efternavn videre det er specielt og kun vores familie hedder det .. min far ville have hans efternavn mit ene mellemnavn . Min kærestes far ønskede kæresten efternavn videre da det os er hans efternavn ..

Det var virkelig en træk tur uden lige med hver familie og os selv .
Jeg selv ønskede self min dreng fik noget fra både mor og far , samtidig ville jeg gerne have han havde mit efternavn ..

Min kæreste ville have hans efternavn ..

Og jeg er den "skod" person som bare har skubbet problemet videre til mit barn . Han har 1 fornavn 3 mellemnavne og fars efternavn ..

Jer hader det nogen gange men det den måde vi kunne blive mest enige på .. meget egoistisk nok .

Så Jo jeg har været alle tanker igennem og kender dilemmaet .

Anmeld

25. september 2012

Hvem?

Mine børn skulle ikke have maaange navne derfor har de:

1 Fornavn

Mit mellemnavn

Og mandens efternavn

Anmeld

25. september 2012

Kofoed.

Jeg havde valgt det efternavn der betyder mest for Peter og stine, så det blev stines efternavn. Hvis peters forældre bliver sure, så er det jo deres problem, men mon ikke det nok skal gå, tror peters forældre bliver skuffet, men det går jo nok over ret hurtigt og de bør bestemt ikke utrygge deres skuffelse.

Anmeld

25. september 2012

Ciss

Jeg ville personlig ikke videregive mere end et navn far hver side af familien. Det bliver tungt og langt og besværligt i en del sammenhænge.

Min familie ønskede jo, at vores efternavn skulle videreføres, siden det ikke er voldsomt almindeligt, men for at være helt ærlig, er det besværligt at stave til, og det betød mere for mig at få videreført mit mellemnavn, siden det er navnet på den gamle slægtsgård, hvor min bedstefar voksede op. Det har noget med rødderne, og hvor man kommer fra at gøre. Min mand har kun fornavn og et enkelt sen-efternavn, men det var meget vigtigt for ham, at børnene fik hans efternavn, så det fik de. Så har de tilknytning til begge sider af familien.

For mine bedsteforældrer var det meget meget vigtigt, at gårdsnavnet blev videreført. De sidste gange, jeg traf min bedstemor, var hun begyndt at blive lettere forvirret og hang ikke helt med mentalt, men hun huskede fornavnene på sine oldebørn, og spurgte mig flere gange, om at det nu var sandt, at de havde fået det mellemnavn. Det betød meget for hende. Der er mange følelser i et navn, og det fortæller en del om, hvor ens slægt kommer fra, hvem man hører sammen med. Jo mere specielt navnet er, jo stærkere vil den effekt være.

Jeg forstår godt, at det er et vanskeligt valg for mange, og jeg er forberedt på, at mine egne børn en dag bliver nødt til at gøre sine egne valg, og det kan betyde at f eks mellemnavnet, de har fået fra mig, forsvinder. Jeg vil da synes, at det var lidt trist, men jeg kommer ikke til på nogen måde at forsøge at overtale dem til at gøre noget andet. Det er deres valg.

Anmeld

25. september 2012

Finemoar<3

Nemt spørgsmål - har faktisk selv lige valgt navn til vores datter

Jeg har mellemnavn ( ikke almindeligt ) og efternavn - Nielsen .

Mellemnavnet er fra min mor og efternavnet er fra min far - min datter får ingen af disse + jeg har skiftet efternavn til min kæreste's efternavn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.