3 år og stadig et helvede...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2012

Lenats31

Vores Mathias på 5 år har haft en lang periode med mange opvågninger om natten. Så besluttede vi for et par uger siden at sætte hans seng ind under storesøsters halvhøje seng på hendes værelse. Her en en lille lampe tændt. Matthias tændte altid sin egen i loftet - ellers var det ikke godt nok og havde bsvær med at falde i søvn pga for meget lys. Ja vi prøvede da at slukke den. men han vågnede alligevel.

Nå men nu er han så landet inde under storesøsters seng. Det virker rigtig godt på begge to. Storesøster havde svært ved at falde i søvn ligesom ham. Hun får nu 2-2½ ekstra times søvn hver nat. Mathias falder i søvn med det samme igen og sover godt hele natten. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2012

Anonym trådstarter

Mathias Villads skriver:

For mig lyder det som en magtkamp...

Jeg ville nok starte den første samtale med drengen, når han skriger på livet løs, ved at sige: Skat, jeg kan godt høre, at du er ked af det og det er også i orden, men skat nu skal du sove... vi har prøvet at sove i mors seng, men det vil du ikke, så jeg synes du skal lægge dig til at sove i din egen seng... (anerkende ham og vise det er i orden)

Kender du marta meo metoden....? Den virker fantastisk... og den er lidt svært at skrive her, men jeg vil råde dig, at læse lidt om det og så overfører den til sove situationen...

Jeg bruger meget marta meo i min hverdag, da jeg har en dreng med mange raseri anfald, da han ikke har noget sprog endnu (2 år)og det frustrerer ham meget.... og gør ham rigtig ked af det og jeg kan tage raseri anfaldende i opstarten efter jeg er begyndt på den metode og bruger den også om natten, når han har fået for mange indtryg og derfor er ked af det... så han falder hurtig i søvn igen og er tryg ved det... Jeg har 2 meget senitive børn(fortidligt fødte) og det er en metode, som jeg har fra min sundhedsplejerske...

En anden ting, kan være, at du har en meget senitiv dreng... og et råd jeg har fra min motorik konsulent er kugledyne... er måske værd at overveje...

Og alle har ret til at kontakte sundhedsplejerske og en motorikkonsulent til udredning af din søn.... hvis du fortæller om hans problemer om aftenen, så er jeg sikker på, at du kan få lidt hjælp eller rådgivning....

Tænker bare, er det ikke underligt at han først blir sensitiv nu? I en alder af 3?

Kugledynen havde jeg faktisk overvejet - men tror slet ik det er ham - men det er da et forsøg værd - jeg har en fra min anden dreng (der netop er for tidlig født og brugte den da han var helt lille)

Motorikkonsulent? Hvor finder man frem til sådan en henne?

Anmeld

21. september 2012

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Tænker bare, er det ikke underligt at han først blir sensitiv nu? I en alder af 3?

Kugledynen havde jeg faktisk overvejet - men tror slet ik det er ham - men det er da et forsøg værd - jeg har en fra min anden dreng (der netop er for tidlig født og brugte den da han var helt lille)

Motorikkonsulent? Hvor finder man frem til sådan en henne?

Gennnem kommunen...:-) Og man kan godt få dem ud uden at skulle igennem børnehaven...

Nej det er ikke underligt, at han er senitiv nu... og det er jo ikke et problem, som lige er opstået, tænker jeg... på mig (udfra det som du beskriver), så virker han som en dreng, som skal have meget struktur på gennem hele dagen... og han virker som en senitiv dreng, men mototikkonsulenten udfører en test, hvor du kan få svaret....

Her udredte hun vores den mindste her for et par måneder siden, men jeg har nu ikke været i tvivl, da jeg ofte havde problemer om natten, hvis vi havde lavet for meget igennem dagen.. så kom det til udtryk forsinket og altid om natten.... nogen gange også om dagen... men mest om natten, hvor han vågnede grædende om natten..... det var der at han bearbejdet de indtryk han havde fået...

Anmeld

21. september 2012

Anonym trådstarter

Mathias Villads skriver:

Gennnem kommunen...:-) Og man kan godt få dem ud uden at skulle igennem børnehaven...

Nej det er ikke underligt, at han er senitiv nu... og det er jo ikke et problem, som lige er opstået, tænker jeg... på mig (udfra det som du beskriver), så virker han som en dreng, som skal have meget struktur på gennem hele dagen... og han virker som en senitiv dreng, men mototikkonsulenten udfører en test, hvor du kan få svaret....

Her udredte hun vores den mindste her for et par måneder siden, men jeg har nu ikke været i tvivl, da jeg ofte havde problemer om natten, hvis vi havde lavet for meget igennem dagen.. så kom det til udtryg forsinket og altid om natten.... nogen gange også om dagen... men mest om natten, hvor han vågnede grædende om natten.....

Jeg vil helt klart prøve at kontakte kommunen - 1000 1000 mange tak

Anmeld

21. september 2012

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“
Anonym skriver:

Jeg vil helt klart prøve at kontakte kommunen - 1000 1000 mange tak

Det var så lidt og læs lidt om marta meo indtil da.... det gør underværker...

Anmeld

24. september 2012

JustMe

raca skriver:

hvis jeg er ked eller vred har jeg lige meget brug for at blive hørt og set.. dette mener jeg også et barn har..

Helt enig

Anmeld

12. oktober 2012

Skouboe

Jeg har ikke læst alle indlæg må jeg indrømme, men en ting der slog mig var hans alder. Han er gammel nok til at have en vis forståelse, og jeg tror du skal sætte ind på flere fronter.

Hvis det var min 3 årige der ikke ville puttes ville jeg først og fremmest rykke sengetiden en halv time. Derefter ville jeg snakke med ham (om dagen) om at store drenge skal lægge sig til at sove i sin egen seng uden brok. Det er kun babyer der laver ballade inden sengetid.

Gør det til noget stort og spændende. Snak mange gange og begejstret om at i aften skal han lægge sig til at sove selv, og sove i sin egen seng hele natten.

Indfør et belønningssystem. Køb nogle flotte klistermærker og et hæfte og snak med ham om dem. Aftal at hver gang han går i seng og lægger sig til at sove uden brok, får han et klistermærke, og hvis han bliver i sin egen seng hele natten, får han endnu et. Når han har fået x mærker, får han et eller andet specielt eller lov til at vælge noget i legetøjsbutikken.

Forklar ham hvorfor det er vigtigt at man lægger sig til at sove, lav om på putteritualet, og gør det attraktivt at gøre det rigtige  

Anmeld

12. oktober 2012

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Jeg har ikke læst alle indlæg må jeg indrømme, men en ting der slog mig var hans alder. Han er gammel nok til at have en vis forståelse, og jeg tror du skal sætte ind på flere fronter.

Hvis det var min 3 årige der ikke ville puttes ville jeg først og fremmest rykke sengetiden en halv time. Derefter ville jeg snakke med ham (om dagen) om at store drenge skal lægge sig til at sove i sin egen seng uden brok. Det er kun babyer der laver ballade inden sengetid.

Gør det til noget stort og spændende. Snak mange gange og begejstret om at i aften skal han lægge sig til at sove selv, og sove i sin egen seng hele natten.

Indfør et belønningssystem. Køb nogle flotte klistermærker og et hæfte og snak med ham om dem. Aftal at hver gang han går i seng og lægger sig til at sove uden brok, får han et klistermærke, og hvis han bliver i sin egen seng hele natten, får han endnu et. Når han har fået x mærker, får han et eller andet specielt eller lov til at vælge noget i legetøjsbutikken.

Forklar ham hvorfor det er vigtigt at man lægger sig til at sove, lav om på putteritualet, og gør det attraktivt at gøre det rigtige  

Mit "støreste" problem er ALLE de gange han vågner om natten, hva gør man li ved det?

Nogle nætter går det ok med at han sover videre inde ved os, men så vågner han efter 1 time og vil tilbage i hans egen seng...

Anmeld

12. oktober 2012

Skouboe

Anonym skriver:

Mit "støreste" problem er ALLE de gange han vågner om natten, hva gør man li ved det?

Nogle nætter går det ok med at han sover videre inde ved os, men så vågner han efter 1 time og vil tilbage i hans egen seng...

Den er svær. Min yngste har haft tilsvarende problemer hele livet, og jeg nå indrømme at da hun blev 2 indførte jeg nye regler. Jeg gik ind til hende første gang og forklarede hende at nu var det slut. Jeg kom ikke igen. Og næste gang hun græd tog jeg mit vækkeur i hånden og ventede 5 minutter inden jeg gik ind, og ofte stoppede gråden allerede efter 1-2 minutter. Noget af det jeg opdagede var at hun faktisk ikke var rigtigt vågen ofte, og hun græd mere eller mindre i søvne, så det var først når jeg kom derind at hun vågnede.

Hvis hun bliver ved i mere end 5 minutter går jeg derind. Rudover har hun en drikkedunk i sengen, så hun selv kan tage noget at drikke, hvis hun bliver tørstig.

Når du går ind til ham om natten, så mind ham om klistermærkerne. "jamen skat, du skal huske at man skal sove hele natten i sin egen seng, så får man et klistermærke"

Hvad siger han når du kommer ind til ham? Hvad vil han?

Anmeld

12. oktober 2012

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Den er svær. Min yngste har haft tilsvarende problemer hele livet, og jeg nå indrømme at da hun blev 2 indførte jeg nye regler. Jeg gik ind til hende første gang og forklarede hende at nu var det slut. Jeg kom ikke igen. Og næste gang hun græd tog jeg mit vækkeur i hånden og ventede 5 minutter inden jeg gik ind, og ofte stoppede gråden allerede efter 1-2 minutter. Noget af det jeg opdagede var at hun faktisk ikke var rigtigt vågen ofte, og hun græd mere eller mindre i søvne, så det var først når jeg kom derind at hun vågnede.

Hvis hun bliver ved i mere end 5 minutter går jeg derind. Rudover har hun en drikkedunk i sengen, så hun selv kan tage noget at drikke, hvis hun bliver tørstig.

Når du går ind til ham om natten, så mind ham om klistermærkerne. "jamen skat, du skal huske at man skal sove hele natten i sin egen seng, så får man et klistermærke"

Hvad siger han når du kommer ind til ham? Hvad vil han?

Han stopper ikke - jeg har endda prævet at vente i op til 15 min, men det gør det endnu værre - han siger bare "ind i mors seng" også kan det gå den ene eller anden vej:

Enten sover han videre og vågner fortsat nogle gange

Eller så vil han tilbage i hans egen seng og vågner fortsat

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.