Laver lægen gynækologisk tjek?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.646 visninger
28 svar
0 synes godt om
16. september 2012

Jupiter

Jeg fortalte en veninde i dag at jeg skal op til lægen i morgen i forbindelse med min graviditet og noget andet, hvor til hun så svarer: "Jamen så skal du nok forberede dig på en gynækologisk undersøgelse".

Skal jeg det? Er det kotume at lægen laver et tjek når man kommer derop første gang og fortæller at man er gravid?

Hun sagde at det var noget med at se om livmoderen er blå og om den evt. vender nedad eller noget i den stil?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2012

Miss Church

Jupiter skriver:

Jeg fortalte en veninde i dag at jeg skal op til lægen i morgen i forbindelse med min graviditet og noget andet, hvor til hun så svarer: "Jamen så skal du nok forberede dig på en gynækologisk undersøgelse".

Skal jeg det? Er det kotume at lægen laver et tjek når man kommer derop første gang og fortæller at man er gravid?

Hun sagde at det var noget med at se om livmoderen er blå og om den evt. vender nedad eller noget i den stil?

Jeg fik ikke lavet en GU. 

Min læge sagde, at hun kun gjorde det, hvis man evt. var i tvivl om hvor langt man var henne. Ellers var der ingen grund til det. 

Ved ikke hvordan andre læger gør? 

Men held og lykke med dig lægetjek 

Anmeld

16. september 2012

Jupiter

Miss Church skriver:

Jeg fik ikke lavet en GU. 

Min læge sagde, at hun kun gjorde det, hvis man evt. var i tvivl om hvor langt man var henne. Ellers var der ingen grund til det. 

Ved ikke hvordan andre læger gør? 

Men held og lykke med dig lægetjek 

Mange tak

Jeg har helt styr på min sidste mens første dag, og det er vel den dato de beregner termin ud fra, ikk?

Jeg er slet ikke vild med tanken om at skulle have lavet en sådan undersøgelse af enmandlig læge, men det er bare kun ham i denne praksis

Anmeld

16. september 2012

anynom

Jupiter skriver:

Jeg fik lavet en undersøgelse da jeg fik lavet min vandrejournal. Som din veninde siger er det for at bekræfte en graviditet (blålig livmoderhals) og så for at tjekke om livmoderen er bagoverbøjet.

Anmeld

16. september 2012

Miss Church

Jupiter skriver:

Mange tak

Jeg har helt styr på min sidste mens første dag, og det er vel den dato de beregner termin ud fra, ikk?

Jeg er slet ikke vild med tanken om at skulle have lavet en sådan undersøgelse af enmandlig læge, men det er bare kun ham i denne praksis

Jo det er det nemlig. Så hvis du slet ikke er i tvivl om hvornår du er blevet gravid, tror jeg ikke han skal lave en undersøgelse på dig. Jeg kan hvert fald ikke lige se hvorfor

Anmeld

16. september 2012

M (:

Jupiter skriver:

Jeg fik ikke lavet en GU, det sagde han var unødvendigt, når jeg havde fine positive teste.. Jeg var først til læge, da jeg skulle have lavet vandrejournal i 9. uge.. 

Anmeld

16. september 2012

FruK

Jeg har ikke fået GU hos lægen de tre gange, jeg har været gravid. Heller ikke denne gang, hvor jeg var i tvivl om, hvor langt jeg var henne - jeg fik en tidlig terminsscanning i stedet.

Anmeld

16. september 2012

twinny

Jeg fik lavet en, da jeg fik lavet vandrejournal.

Jeg fik taget nogle celleprøver vidst og sådan noget.

Anmeld

16. september 2012

Jupiter

Tak for hjælpen piger - jeg må høre hvad han siger i morgen.

Jeg har både styr på datoen og fine tests liggende herhjemme. Og synes ikke er der noget der føles forkert eller noget, så håber da på at undgå undersøgelsen

Anmeld

16. september 2012

Tona

Jupiter skriver:

Ved mine 3 graviditeter har lægen ingen af gangene lavet en GU. Hun sagde at det var gammeldags at gøre det fordi man nu om dage tester positivt så tidligt at man endnu intet kan se på livmoderen. Det man kigger efter er en blåfarvning af livmodermunden (Hagars tegn tror jeg nok det hedder) og det optræder typisk først noget efter man har testet positiv fx først i uge 10. Ud over det er testene i dag så pålidelige at der ikke er grund til at kontrolere yderligere. Men det er ikke særligt længe siden man ændrede retningslinierne og nogle læger foretager stadig GU. Men altså du kan jo altid fremføre de her argumenter og så sige at du ikke vil have en GU. Det er jo din krop og den GU kan ikke afsløre noget som testen ikke allerede har fortalt dig. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.