Camulla skriver:
Hej med jer derude.
Jeg står i lidt af et dilemma og har gjordt det siden jeg var gravid.
Min mindste søn på knap 8 mdr. hedder Noam og jeg har bare aldrig været vild med navnet og har heller ikke vænnet mig til det endnu 
Min mand valgte det og jeg sagde okay, for troede at jeg ville vænne mig til det da han så kom til verden (sådan var det med min store dreng Micas - elsker hans navn nu og han kunne ikke hedde andet), men det er bare ikke sket med Noam endnu
Jeg synes at det lyder som om man siger noget med en orm, når man siger hans navn og jeg har bare hele tiden kaldt ham for "lillebror".
Jeg har lige siden han kom til verden ønsket at ændre det, men min mand sagde nej og jeg tænkte også at jeg nok kom til at elske det med tiden. Men nu er der gået 8 måneder og det er ikke kommet endnu.
Jeg tror også, at jeg gør ham en tjeneste ved at vælge et "normalt" navn, for folk fatter ikke hvad han hedder når jeg siger det. Kan se på Micas at han bliver rigtig ked af det, når folk tror, han hedder Niklas, Lukas eller Michael 
Nu er jeg faldet for navnet Jonas! Og han ligner virkelig en lille Jonas og det passer sådan til Micas, synes jeg. Og manden har sagt god for det nu og jeg gider virkelig ikke havde det træls med hans navn resten af livet
Hvad ville I gøre? Ændre det eller lade være?
Selvfølgelig vil det være mærkeligt i starten, men det går jo hurtigt over, tænker jeg. Gik rundt og kaldte han Jonas et par gange igår og det falder bare helt naturligt 
Krydser fingre for respons
Ligner han ikke en Jonas??
Jeg synes han ligner både en noam og en jonas. Men tror at der er flere noamer på hans alder end der er jonaser. (uden at vide det med sikkerhed). Kan faktisk lide begge navne i øvrigt.
Det er altid lidt svært med de navne, nogle fortrækker lange specielle navne ala: villan oscarius peplin, og andre fortrækker de navne fra top 30: altså ala Noah, Oscar, Bertram, William osv.
Jeg oplever altid at navnet for det meste ender med at passe til barnet. hvilket du også selv før oplevede.
Men ved du hvorfor du ikke kan lide navnet? (sorry har ik læst hele tråden)
Jeg tænker at man under graviditeten og selve sin barsel er lidt mere "modig" med navne valg og måske lader den anden vælge fordi "alt ting nok går". For det er jo først sådan rigtig i skolealderen at de "rigtige" konsekvenser ved et anderledes navn (eller et navn som rimer på noget sjovt) for alvor opleves, og der kan man måske fortryde at man ikke brugte et mere almindeligt navn- og i den alder er det lidt svære sådan med hurtig varsel at ændre et navn. Eller et navn som man selv synes var enormt godt.
Men den er svær. Det jeg tænker som kunne være en løsningsmodel er, at I eventuelt tilføjer et navn. SÅ han f.eks. kom til at hedde Jonas Noam XXX.... Så kan han selv vælge navn senere også.... Og I får begge jeres ønske opfyldt.
Ved ikke om det hjælper på dit spørgsmål, men krydser fingre for jer