Ændre barns navn? (8 mdr.)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2012

Ilya

Det undrer mig godt nok, at jeg skulle helt om på side 6 eller 7 i kommentarer til din tråd, før folk begyndte at kommentere dit ægteskab.

I mine ører lyder det i bund og grund slet ikke som om, det er børnenavne der er jeres helt store problem.

Det lyder mere som om, din mand er voldsomt barnlig og stædig (er han enebarn, by any chance?) og bare VIL have sin vilje for enhver pris.

Samtidig lyder det som om, du virkelig har brug for at få stivet dit selvværd og din selvtillid af!! Du fik ikke sagt fra i tide og det "bøder" du så for nu. Du reagerer sådan set på, at du ikke kan leve i et forhold, hvor den slags bliver dikteret for dig. Og det er kun godt! Bare en kende for sent, lyder det til. Jeg forstår i øvrigt udmærket dit argument med at han ikke bør have fem navne, men igen, du skulle have sagt fra tidligere. Det er svært at kræve ind nu.

Din mand valgte navnet Micas, som du (belejligt nok for ham) indfandt dig med og også begyndte at holde af. Desværre skete dette ikke med navnet Noam, som han også valgte, og så opstår konflikten jo. Yderligere har din søn din mands fornavn, men hvis noget skal ændres, er det DIT efternavn, han kræver ofret. Det virker som om, han er voldsomt undertrykkende?

Jeg tror virkelig, I har brug for nogle seriøse ændringer derhjemme. Du skylder dig selv og dine børn at blive bedre til at sige nej og sige fra. Det er dig, der skal vise at kvinder er stærke og at dine sønner skal lære at respektere os. Og din mand bør helt klart fatte, man ikke kan diktere hvordan tingene skal foregå på den måde!

Held og lykke til jer alle  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2012

Ilya

Mente nok, jeg kunne huske, der havde været noget polemik omkring hans navn tidligere:

https://www.baby.dk/debat/144182pi1/navngivning/liam-adam-noam.aspx

- Altså der lyder du jo selv ret begejstret for navnet? 

" Øv, hvorfor er det ikke Noam der fører?? " - Medmindre du bare virkelig ikke brød dig om de to andre navne i afstemningen?

Og her igen:  https://www.baby.dk/debat/130526pi1/navngivning/navnet-noam.aspx

"Vi overvejer at kalde vores næste dreng for Noam og er bare nysgerrig om hvad DU synes. Jeg ved fra min vennekreds, at der er delte meninger, så kom med jeres  Og begrund gerne...

(Min store dreng hedder Micas og jeg synes det passer så godt dertil)"

" Ville have haft Benjamin, men synes også samtidig at det skal være lidt specielt eftersom Micas er det. Det er ikke fair overfor Micas hvis han er den eneste, hvor folk har svært ved at forstå hans navn... Forstå mig ret... Måske det bliver belastende for ham i længden at alle tror han enten hedder Michael, Niklas eller Lukas.

Jeg synes bare de passer sammen på den måde at det begge er specielle navne, de er korte og har 2 stavelser. Skulle lillebrors navn også slutte på -as, så synes jeg det blver for meget af det gode   De kan også minde for meget om hinanden synes jeg."

- Jeg bliver ærlig talt lidt forvirret.

Anmeld

8. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Ilya skriver:

Mente nok, jeg kunne huske, der havde været noget polemik omkring hans navn tidligere:

https://www.baby.dk/debat/144182pi1/navngivning/liam-adam-noam.aspx

- Altså der lyder du jo selv ret begejstret for navnet? 

" Øv, hvorfor er det ikke Noam der fører?? " - Medmindre du bare virkelig ikke brød dig om de to andre navne i afstemningen?

Og her igen:  https://www.baby.dk/debat/130526pi1/navngivning/navnet-noam.aspx

"Vi overvejer at kalde vores næste dreng for Noam og er bare nysgerrig om hvad DU synes. Jeg ved fra min vennekreds, at der er delte meninger, så kom med jeres  Og begrund gerne...

(Min store dreng hedder Micas og jeg synes det passer så godt dertil)"

" Ville have haft Benjamin, men synes også samtidig at det skal være lidt specielt eftersom Micas er det. Det er ikke fair overfor Micas hvis han er den eneste, hvor folk har svært ved at forstå hans navn... Forstå mig ret... Måske det bliver belastende for ham i længden at alle tror han enten hedder Michael, Niklas eller Lukas.

Jeg synes bare de passer sammen på den måde at det begge er specielle navne, de er korte og har 2 stavelser. Skulle lillebrors navn også slutte på -as, så synes jeg det blver for meget af det gode   De kan også minde for meget om hinanden synes jeg."

- Jeg bliver ærlig talt lidt forvirret.

Også jeg... Der står også, at det var TS selv, der foreslog Noam. 

Jeg ved altså ikke rigtigt - personligt ville jeg ikke på nogen måde acceptere det, hvis min mand efter 8 måneder fortrød et navn, han selv havde foreslået, og ville bytte det ud med et helt andet - som i følge tidligere tråde slet ikke havde været på bane før. Jeg synes, der skal virkelig tunge argumenter på bordet for at lave det om, og forældrene skal være helt enige - ellers må det "gamle" navn blive. 

Set fra mandens synspunkt, så tror han, han har en Noam - og at valget i sin tid stod mellem det og Adam og Liam. Nu skal han gå med til, at det er en Jonas - jeg ville altså grue for, om der kom et nyt navn på bane om en måneds tid... 

Anmeld

8. september 2012

FrkZier

Camulla skriver:

Hej med jer derude.

Jeg står i lidt af et dilemma og har gjordt det siden jeg var gravid. 

Min mindste søn på knap 8 mdr. hedder Noam og jeg har bare aldrig været vild med navnet og har heller ikke vænnet mig til det endnu

Min mand valgte det og jeg sagde okay, for troede at jeg ville vænne mig til det da han så kom til verden (sådan var det med min store dreng Micas - elsker hans navn nu og han kunne ikke hedde andet), men det er bare ikke sket med Noam endnu Jeg synes at det lyder som om man siger noget med en orm, når man siger hans navn og jeg har bare hele tiden kaldt ham for "lillebror".

Jeg har lige siden han kom til verden ønsket at ændre det, men min mand sagde nej og jeg tænkte også at jeg nok kom til at elske det med tiden. Men nu er der gået 8 måneder og det er ikke kommet endnu. 

Jeg tror også, at jeg gør ham en tjeneste ved at vælge et "normalt" navn, for folk fatter ikke hvad han hedder når jeg siger det. Kan se på Micas at han bliver rigtig ked af det, når folk tror, han hedder Niklas, Lukas eller Michael 

Nu er jeg faldet for navnet Jonas! Og han ligner virkelig en lille Jonas og det passer sådan til Micas, synes jeg. Og manden har sagt god for det nu og jeg gider virkelig ikke havde det træls med hans navn resten af livet Hvad ville I gøre? Ændre det eller lade være?

Selvfølgelig vil det være mærkeligt i starten, men det går jo hurtigt over, tænker jeg. Gik rundt og kaldte han Jonas et par gange igår og det falder bare helt naturligt

Krydser fingre for respons  

Ligner han ikke en Jonas??  

jeg kan godt forstå du ikke synes det er fedt at dit barn har et navn du ikke er glad for og du ikke finder naturligt at kalde ham! og derfor forstår jeg godt at du gerne vil ændre hans navn
men.. jeg må så sige, at jeg på et eller andet punkt godt lidt forstår din mand, han har jo i 8måneder knyttet navnet noam til jeres lille søn, og i hans verden er det altså en noam i har. at han så vælger at sige ok så lad os ændre det, fordi det genere dig, synes jeg er meget stort af ham - og der synes jeg måske bare du burde 'bide i det sure æble' og så lade din søn få 5 navne, selvom du synes det er for mange navne,
men det er vel bedre han har mange navne, end kun har det navn du ikke kan lide?

Anmeld

14. november 2014

Fru. Blog

Camulla skriver:

Hej med jer derude.

Min mindste søn på knap 8 mdr. hedder Noam og jeg har bare aldrig været vild med navnet og har heller ikke vænnet mig til det endnu

Min mand valgte det og jeg sagde okay, for troede at jeg ville vænne mig til det da han så kom til verden (sådan var det med min store dreng Micas - elsker hans navn nu og han kunne ikke hedde andet), men det er bare ikke sket med Noam endnu Jeg synes at det lyder som om man siger noget med en orm, når man siger hans navn og jeg har bare hele tiden kaldt ham for "lillebror".

Jeg har lige siden han kom til verden ønsket at ændre det, men min mand sagde nej og jeg tænkte også at jeg nok kom til at elske det med tiden. Men nu er der gået 8 måneder og det er ikke kommet endnu. 

Jeg tror også, at jeg gør ham en tjeneste ved at vælge et "normalt" navn, for folk fatter ikke hvad han hedder når jeg siger det. Kan se på Micas at han bliver rigtig ked af det, når folk tror, han hedder Niklas, Lukas eller Michael 

Nu er jeg faldet for navnet Jonas! Og han ligner virkelig en lille Jonas og det passer sådan til Micas, synes jeg. Og manden har sagt god for det nu og jeg gider virkelig ikke havde det træls med hans navn resten af livet Hvad ville I gøre? Ændre det eller lade være?

Selvfølgelig vil det være mærkeligt i starten, men det går jo hurtigt over, tænker jeg. Gik rundt og kaldte han Jonas et par gange igår og det falder bare helt naturligt

Jeg synes han ligner både en noam og en jonas. Men tror at der er flere noamer på hans alder end der er jonaser. (uden at vide det med sikkerhed). Kan faktisk lide begge navne i øvrigt.

Det er altid lidt svært med de navne, nogle fortrækker lange specielle navne ala: villan oscarius peplin, og andre fortrækker de navne fra top 30: altså ala Noah, Oscar, Bertram, William osv. 

Jeg oplever altid at navnet for det meste ender med at passe til barnet. hvilket du også selv før oplevede.

Men ved du hvorfor du ikke kan lide navnet? (sorry har ik læst hele tråden)

Jeg tænker at man under graviditeten og selve sin barsel er lidt mere "modig" med navne valg  og måske lader den anden vælge fordi "alt ting nok går". For det er jo først sådan rigtig i skolealderen at de "rigtige" konsekvenser ved et anderledes navn (eller et navn som rimer på noget sjovt) for alvor opleves, og der kan man måske fortryde at man ikke brugte et mere almindeligt navn- og i den alder er det lidt svære sådan med hurtig varsel at ændre et navn. Eller et navn som man selv synes var enormt godt.

Men den er svær. Det jeg tænker som kunne være en løsningsmodel er, at I eventuelt tilføjer et navn. SÅ han f.eks. kom til at hedde Jonas Noam XXX.... Så kan han selv vælge navn senere også.... Og I får begge jeres ønske opfyldt.

Ved ikke om det hjælper på dit spørgsmål, men krydser fingre for jer

Anmeld

14. november 2014

lillespir26

Camulla skriver:

Hej med jer derude.

Noam Jonas efternavn tænker jeg du kan ændre det til så din mand ikke føler du ikke høre på ham så kan din mand kalde han det ene og du det andet hvis det er ? 

Anmeld

14. november 2014

Leonora

ki skriver:

Jeg synes han ligner både en noam og en jonas. Men tror at der er flere noamer på hans alder end der er jonaser. (uden at vide det med sikkerhed). Kan faktisk lide begge navne i øvrigt.

Det er altid lidt svært med de navne, nogle fortrækker lange specielle navne ala: villan oscarius peplin, og andre fortrækker de navne fra top 30: altså ala Noah, Oscar, Bertram, William osv. 

Jeg oplever altid at navnet for det meste ender med at passe til barnet. hvilket du også selv før oplevede.

Jeg tænker at man under graviditeten og selve sin barsel er lidt mere "modig" med navne valg  og måske lader den anden vælge fordi "alt ting nok går". For det er jo først sådan rigtig i skolealderen at de "rigtige" konsekvenser ved et anderledes navn (eller et navn som rimer på noget sjovt) for alvor opleves, og der kan man måske fortryde at man ikke brugte et mere almindeligt navn- og i den alder er det lidt svære sådan med hurtig varsel at ændre et navn. Eller et navn som man selv synes var enormt godt.

Men den er svær. Det jeg tænker som kunne være en løsningsmodel er, at I eventuelt tilføjer et navn. SÅ han f.eks. kom til at hedde Jonas Noam XXX.... Så kan han selv vælge navn senere også.... Og I får begge jeres ønske opfyldt.

OB's at det er en tråd fra 2012

Anmeld

14. november 2014

Leonora

lillespir24 skriver:

Noam Jonas efternavn tænker jeg du kan ændre det til så din mand ikke føler du ikke høre på ham så kan din mand kalde han det ene og du det andet hvis det er ? 

OB's at tråden er fra 2012

Anmeld

14. november 2014

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
ki skriver:

Kan se at tråden er fra 12. Og inde på hendes profil kan jeg se at drengen er kommet til at hedde Jonas. Hvilket min nevø på 2 også hedder(godt navn)

Anmeld

18. november 2014

Fru. Blog

SDD skriver:

Kan se at tråden er fra 12. Og inde på hendes profil kan jeg se at drengen er kommet til at hedde Jonas. Hvilket min nevø på 2 også hedder(godt navn)

Hahaha nå okay...ej jeg er ny herinde, sorry!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.