Jer med psoriasis....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.112 visninger
38 svar
0 synes godt om
29. august 2012

Anonym trådstarter

Hej alle.

Jeg har et spørgsmål til jer med psoriasis. Jeg tror nemlig jeg har det...

DER ER MANGE DETALJER MED IKKE FOR SARTE!!

Min "sygdomshistorie"
.

2005 - klør på de yderste skamlæber, læger (var hos 3 forskellige) mener alle det er svamp, intet virker.

2006 - til hudlæge som tester for svamp - negativ (der blev taget vævsprøve) Allergi-test bliver lavet - Ingen allergier.
Konklusion: Min kløe er en dårlig vane.

2007-10 jævnligt kløe, nu med mulighed for at kløe fuldstændig sindsygt hvor jeg vågner med blodige fingre pga. huden er flået af. Hunden omkring begynder at "skalle", lægen mener det blot er dårlig hygiejne......... Har prøvet alt, vask med intimsæbe, vask uden, vaske med kraftig sæbe - you name it, i've done it. Samtidig bliver en skrap creme mod udslæt givet som hjælper lidt. (Kan ikke huske navnet, det er ikke håndkøb)
Jeg ser også nole hvide knopper som sidder underhuden og det er oftest der kløen er mest. de kan ikke trykkes ud som f.eks. fedtknuder kan.

2010 opdager jeg en aften det klør siiiiiiiindsygt, at jeg kan "klippe" i mig selv... JA klippe med en negleklipper uden jeg kan mærke det :/ Men kun der hvor jeg normalt klør... Og det hjælper lidt på kløen da jeg får klippet nogle rør-lignede stykker hud ud... Det gjorde da lidt ondt, men kløen ¨vandt....

2011 henvender mig igen til læge, får en ny tube creme og svaret, det nok bare er pga sommerbarbering. Selvom det er der 24/7... også om vinteren...

2012 - D.d. går det op for mig, min mor jo har psoriasis og at det er en arvelig sygdom... Men er det mon den??

Jeg kan ikke indsætte et billede da det jo er et intimt sted...

jeg håber virkelig der er nogle som enten arbejder med psoriasis eller som har det, som kan sætte lys på om det overhovedet er muligt og få i skridtet, om det kan opdages i en blod-/vævsprøve eller det bare er et skøn fra en hudlæge?

Jeg håber inderligt der sidder nogle med en viden som jeg kan drage nytte af, for det er godt nok træls... Det kløøøøøør.....

anonym da jeg ikke ønsker min familie skal finde frem til det...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Jeg har ingenting med psoriasis at gøre, og aner slet ikke om det kan være det.

Min første tanke var faktisk en kønssygdom? Ikke at jeg selv har haft det - men har de tjekket dig for det? Det kunne jo være en mulighed  

Anmeld

29. august 2012

An&Jo

Anonym skriver:

Hej alle.

Min "sygdomshistorie".

2005 - klør på de yderste skamlæber, læger (var hos 3 forskellige) mener alle det er svamp, intet virker.

2006 - til hudlæge som tester for svamp - negativ (der blev taget vævsprøve) Allergi-test bliver lavet - Ingen allergier.

2007-10 jævnligt kløe, nu med mulighed for at kløe fuldstændig sindsygt hvor jeg vågner med blodige fingre pga. huden er flået af. Hunden omkring begynder at "skalle", lægen mener det blot er dårlig hygiejne......... Har prøvet alt, vask med intimsæbe, vask uden, vaske med kraftig sæbe - you name it, i've done it. Samtidig bliver en skrap creme mod udslæt givet som hjælper lidt. (Kan ikke huske navnet, det er ikke håndkøb)
Jeg ser også nole hvide knopper som sidder underhuden og det er oftest der kløen er mest. de kan ikke trykkes ud som f.eks. fedtknuder kan.

2010 opdager jeg en aften det klør siiiiiiiindsygt, at jeg kan "klippe" i mig selv... JA klippe med en negleklipper uden jeg kan mærke det :/ Men kun der hvor jeg normalt klør... Og det hjælper lidt på kløen da jeg får klippet nogle rør-lignede stykker hud ud... Det gjorde da lidt ondt, men kløen ¨vandt....

2011 henvender mig igen til læge, får en ny tube creme og svaret, det nok bare er pga sommerbarbering. Selvom det er der 24/7... også om vinteren...

2012 - D.d. går det op for mig, min mor jo har psoriasis og at det er en arvelig sygdom... Men er det mon den??

jeg håber virkelig der er nogle som enten arbejder med psoriasis eller som har det, som kan sætte lys på om det overhovedet er muligt og få i skridtet, om det kan opdages i en blod-/vævsprøve eller det bare er et skøn fra en hudlæge?

Jeg håber inderligt der sidder nogle med en viden som jeg kan drage nytte af, for det er godt nok træls... Det kløøøøøør.....

Jeg har det, men har aldrig (tror jeg) haft det i skridtet.. Men det lyder godt nok ubehageligt for dig..

Jeg har det på hagen, på albuerne og så andre steder på kroppen hvis det går i udbrud, men så længe jeg kan holde det i skak, så har jeg kun lidt på albuer og hagen.. Det er aldrig helt i bund..

Jeg har ikke fået taget prøver som sådan, jeg fik et skrab ved hudlægen, og ellers så var det vidst mest bare et skøn fra hans side, men den creme han udskrev til mig virkede..

Jeg synes du skal ringe til en hudlæge (du skal vidst ikke henvises mere) og så få ham/hende til at kigge på det

Anmeld

29. august 2012

Anonym trådstarter

rikkeregnbue skriver:

Jeg har ingenting med psoriasis at gøre, og aner slet ikke om det kan være det.

Min første tanke var faktisk en kønssygdom? Ikke at jeg selv har haft det - men har de tjekket dig for det? Det kunne jo være en mulighed  

Det troede jeg også selv, men er testet for alle forskellige kønssygdomme ( har født, og det er jo standard )

Anmeld

29. august 2012

Isabella_mor

man kan godt få det i skridet... man kan få det alle steder... 

HELDIGVIS er der god hjælp at få... de ved rigtig meget om det i dag.. og du får højest sandsynelig noget hormoncreme og måske noget lysterapi.. (ved ikke hvordan det foregår når det er i skridet) men jeg kan forestille mig at der er nogle muligheder...

så du må lige nævne din mistanke om psoriasis til din læge og høre hvad der kan gøres ved det...

min kæreste har det. men det er mest på det ene ben (skinnebenet) lidt ved næsen og i hårbunden... det i hårbunden er det værste for det sidder i sådan nogle plamager af små sår over det hele og der er mange skæl osv... men det på benet der er konstant sår på fordi han ikke kan lade være med at klø i det..

det er sådan noget med steroidecremer og lysbehandlinger osv... og en tur på stranden og bade i saltvandet hjælper også rigtig meget på det...

Anmeld

29. august 2012

Sara.

Min mand har psoriasis og han siger at:

Oftes springer psoriasis en generation over

Oftes har man det flere steder

Men der er jo også undtagelser... Han synes dog umiddelbart ikke det lyder som det.

Men kan du ikke spørge lægen om det er det? det må de da kunne se?

Lyder i hvert fald ikke rart. Håber det snart går væk....

Jeg har haft svamp og det kløede helt vildt, så har virkelig ondt af dig at du har haft det så længe

Mange kram herfra

Anmeld

29. august 2012

Madam Blå

Anonym skriver:

Hej alle.

Min "sygdomshistorie".

Jeg kan desværre ikke hjælpe med det - men har du sagt til lægen, at din mor har det?

Jeg synes virkelig du har været tålmodig med det her, og jeg håber virkelig for dig, at det snart kan gøres noget ved det!

Anmeld

29. august 2012

Anonym trådstarter

An&Jo skriver:

Jeg har det, men har aldrig (tror jeg) haft det i skridtet.. Men det lyder godt nok ubehageligt for dig..

Jeg har det på hagen, på albuerne og så andre steder på kroppen hvis det går i udbrud, men så længe jeg kan holde det i skak, så har jeg kun lidt på albuer og hagen.. Det er aldrig helt i bund..

Jeg har ikke fået taget prøver som sådan, jeg fik et skrab ved hudlægen, og ellers så var det vidst mest bare et skøn fra hans side, men den creme han udskrev til mig virkede..

Jeg synes du skal ringe til en hudlæge (du skal vidst ikke henvises mere) og så få ham/hende til at kigge på det

Det er også en daglig belastning, det er jo ikke sjovt og gerne ville klø jævnligt hvis man f.eks. er ude og handle Heldigvis kan jeg "glemme" kløen, det virker desværre ikke om natten.

Det skrab han lavede, var det med en vatpind?

Anmeld

29. august 2012

Koen.

Jeg har det og har os haft det en enkelt gang i skridtet og det lyder som din beskrivelse!

Jeg vil ti gange heller have det alle andre steder end da, da hun jo i forvejen er mere sart ovs dernede..

Fik noget creme af lægen som skulle smøres på 2 gange dagligt og i løbet af en uge var der bedring og ca 3 uger så var det så meget i bero at det ikkw generede kan desværre ikke huske navnet da det er et par år siden..

Anmeld

29. august 2012

An&Jo

Anonym skriver:

Det er også en daglig belastning, det er jo ikke sjovt og gerne ville klø jævnligt hvis man f.eks. er ude og handle Heldigvis kan jeg "glemme" kløen, det virker desværre ikke om natten.

Det skrab han lavede, var det med en vatpind?

altså nu er det mange år siden jeg fik det konstateret, tror jeg var 8 eller 9 dengang, og bliver 23 lige om et par måneder, men jeg mener at kunne huske at han skrabede noget af med en skalpel, eller også klippede han det.. men han har aldrig gjort noget der gjorde ondt på mig, og dengang der var jeg et stort kæmpe åben sår på hagen, jeg havde vitterlig intet hud tilbage da jeg endelig kom til hudlæge..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.