Iis-eksamens opgave - Hjælp!! Pædagoger og pædagogstuderende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. januar 2014

Emine1203

mor:) skriver:



Hvad med:
Hvilken betydning har inklusion i pædagogisk praksis ift. børnehavebarnet?

 

teori (alt efter dit fokus)

integration

inklusion 

eksklusion

kategorisering

stigmatisering

Det er lettest hvis du har en case hvor du kam bruge de valgte teorier til at analysere casen med 

hvis du ikke har praksiserfaring kan du selv digte en case. eller skriver jeg gerne en case til dig 

 

 



Hej "mor".

 

Du har virkelig reddet min dag du har. i mine to praktikker var jeg i børnehave i glostrup og pædagogerne lavede mange andre aktiviteter inde på stuen, speciel til morgensamling, hvor alle børnene var inkluderet men jeg synes ikke ansatte arbejdede inkluderende på legepladsen. derfor fik nogen af ansatte kritik af lederen. skal jeg så lave vær med at tage det med som eksempel altså jeg mener eksklusions eksempel ude på legepladsen eller skal jeg kun fokusere på inklusions eksempel på stuerne?jeg har masser. vi havde f.eks. morgensamling hver dag hvor børnene skulle side i rundkreds og fortælle deres navne og hvor de boede, og vi stillede dem en række spørgsmåle som de skulle svare på. da det var en integreret institution legede børnene også på tværs af stuerne, Og da vi skulle på tur, tog vi de store vuggestuebørn med, så vores børnehavebørn passe på dem og dem fra vuggestuen. Vi havde politik om at inddrage alle børnene på skift til at dække madvognen med bestik tallerken og dagens mad, fordi institutionen selv lavede sundt mad alle børn. der har institutionen jo også været med til at inkludere børnene. er det sådan nogle ting jeg skal nævne?vi havde også et barn der var meget vanskelig. Han havde svært ved at forholde sig til at tage på tur hvis han var i gan med at lege f.eks.

 

Kategoridering og stigmatisering , hvorfor synes du jeg skal have det med???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Emine1203 skriver:



Hej "mor".

 

Du har virkelig reddet min dag du har. i mine to praktikker var jeg i børnehave i glostrup og pædagogerne lavede mange andre aktiviteter inde på stuen, speciel til morgensamling, hvor alle børnene var inkluderet men jeg synes ikke ansatte arbejdede inkluderende på legepladsen. derfor fik nogen af ansatte kritik af lederen. skal jeg så lave vær med at tage det med som eksempel altså jeg mener eksklusions eksempel ude på legepladsen eller skal jeg kun fokusere på inklusions eksempel på stuerne?jeg har masser. vi havde f.eks. morgensamling hver dag hvor børnene skulle side i rundkreds og fortælle deres navne og hvor de boede, og vi stillede dem en række spørgsmåle som de skulle svare på. da det var en integreret institution legede børnene også på tværs af stuerne, Og da vi skulle på tur, tog vi de store vuggestuebørn med, så vores børnehavebørn passe på dem og dem fra vuggestuen. Vi havde politik om at inddrage alle børnene på skift til at dække madvognen med bestik tallerken og dagens mad, fordi institutionen selv lavede sundt mad alle børn. der har institutionen jo også været med til at inkludere børnene. er det sådan nogle ting jeg skal nævne?vi havde også et barn der var meget vanskelig. Han havde svært ved at forholde sig til at tage på tur hvis han var i gan med at lege f.eks.

 

Kategoridering og stigmatisering , hvorfor synes du jeg skal have det med???



Jeg tænkte på kategorisering og stigmstisering fordi inklusion i høj grad handler om at få børn med diagnoser eller udsatte børn inkluderet på normaområdet. F.eks. En dreng med autisme ska gå i almindelig børnehave. Men spørgsmålet er om institutionerne har midlerne til at løfte opgaven og om pædagogerne er uddannet i inklusion. Eller ender vi bare ud i eksklusion og sigmatisering?
Så jeg ville tage eksemlet med drengen der har vanskeligheder.
Men vil virkelig anbefale dig at låne bogen: samfndet i pædagogisk praksis. Den er lavet til studerende. Nem at læse og fyldt med praksiseksempler så man kan koble teori til praksis.






Anmeld

11. januar 2014

Emine1203

Du mener ikke IIS bogen som hedder samfundet i pædagogisk arbejde?? Skrevet af Carsten Schou?? har du lavet en opgave om inklusion??

Anmeld

11. januar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Emine1203 skriver:

Du mener ikke IIS bogen som hedder samfundet i pædagogisk arbejde?? Skrevet af Carsten Schou?? har du lavet en opgave om inklusion??



Jo det er den jeg mener

Anmeld

11. januar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Emine1203 skriver:

Du mener ikke IIS bogen som hedder samfundet i pædagogisk arbejde?? Skrevet af Carsten Schou?? har du lavet en opgave om inklusion??



Jeg har skrevet om børns opvækstvilkår hvor inklusion var en af vilkårene.
Men inde på www.pls.dk er der noget der hedder opgavesamlingen. Her kan du finde eksempler på iis opgaver. Der er sikkert også en om inklusion iblandt

Anmeld

11. januar 2014

Emine1203

mor:) skriver:



Jeg har skrevet om børns opvækstvilkår hvor inklusion var en af vilkårene.
Men inde på www.pls.dk er der noget der hedder opgavesamlingen. Her kan du finde eksempler på iis opgaver. Der er sikkert også en om inklusion iblandt



der har jeg været inde og kigge men jeg synes det er svært at komme i gang. jeg synes også at det er svært at finde nogle problematikker omkring inklusion. jeg har været inde at kigge på pls.dk på opgavesamling men synes ikke at jeg kan bruge noget derfra

 

Anmeld

11. januar 2014

Emine1203

hvordan  lød din problemformulering?

 

Anmeld

11. januar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Emine1203 skriver:

hvordan  lød din problemformulering?

 



Hvilken betydning har diskurser i pædagogisk praksis ift. børn og unges opvækstvilkår.

Først skal du finde ud af hvad inklusion egentlig er. Inklusion handler jo også om rummelighed og tolerance som der også står i iis bogen. Når du har gjort det kan du skrive om integration og eksklusion. Så kan du bruge disse teorier til at lave analysen til din case

Anmeld

11. januar 2014

Emine1203

Der er så meget man kan skrive om og jeg har derfor svært ved at afgrænse mit emne. Stigmatisering og kategoriseringsbegreber er jo også relevant 

Anmeld

27. februar 2014

Manoaliz

LMA skriver:

Hej.

Vi valgte, i min gruppe, at skrive om børn med anden etnisk baggrund end dansk i daginstitutioner, hvor vi arbejdede med problemformuleringen: 

"Hvordan kan vi som kommende pædagoger, på institutionsniveau og på samfundsniveau, bidrage til  integrationen af børn med anden etnisk baggrund end dansk?"

Her skrev vi bl.a. om integration, socialisering og inklusion (på IIS fagligt niveau), lovgivning, traditioner, kategorisering og kulturopfattelse, sprog og systemteori (Niklas Luhmann)

Vi brugte primært Luhmann og Bourdieu som sociologer, og holdte alle de ting vi skrev op mod deres teorier.

Det var et rigtig spændende og relevant emne, og vi ville rigtig gerne have et relevant emne, men ALLE valgte næsten at skrive om udsatte børn og unge, og vi gad ikke være "en i mængden".

Vi skulle så også ind til en individuel eksamen, og jeg har aldrig forstået faget, men gennem den tid vi havde med opgaveskrivningen forstod jeg lige pludselig en masse, og gik faktisk ind og fik 10  (og det var på grund af opgaven, som de synes skulle have haft et skarpere metodeafsnit - ikke andet!)



Hej LMA

Jeg kan se at I har haft en lille diskusion om opgaven IIS, som jeg sidder med nu og jeg synes din opgave lyder vildt spændende.. 

Jeg sidder netop nu og ikke aner hvad jeg skal skrive om, men har tænkt på etnisk børn også.. Håber du kan hjælpe. 

Vil meget gerne se din opgave, hvis du nu stadig havde den da det et stykke tid siden  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.