Privat dagpleje vs. kommunal dagpleje.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.991 visninger
39 svar
0 synes godt om
15. august 2012

samantha1986

Vi har skrevet vores datter op til kommunal dagpleje men skal mandag op og besøge en privat dagpleje som vi egentlig hælder mest til.

Samtidig så vil jeg gerne om nogle år være dagpleje mor, og jeg har i forbindelse med at hun skulle skrives op, gjort mig tanker om det skal være en privat eller kommunal dagpleje jeg vil være.

Hvad er der er fordele og ulemper ved dem? både når man selv er det, men også når ens barn går i en henholdsvis privat og kommunal dagpleje.

Hvilke krav er der ved de to hvis man selv vil starte op?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2012

samantha1986

Slet ikke nogen

Anmeld

16. august 2012

modesty

Altså, jeg kender kun til den private børnepasser ordning i København (ved slet ikke om det findes i andre kommuner?), hvor det jo blev indført fordi ventelisterne på institutioner er så lange. En stor forskel er at du ikke mister pladsen på institutionsventeliste ved privat dp, men det gør du ved kommunal dp. Den private dp i København bliver stort set kun brugt som "pit stop" til VS. Så jeg ville ikke benytte den private dp i Kbhs kommune som permanent dp, da mit barns kammerater jo så nok ville have ret stor udskiftning, og de ville være ret små. Den kommunale dp er et alternativ til institutionslivet.

Jeg ved ikke om der er forskellige kriterier for at blive godkendt (kunne forestille mig at den kommunale kræver mere). 

Anmeld

16. august 2012

132319

Jeg ville aldrig vælge en DP men hvis jeg skulle, ville jeg uden tvivl støtte op om de kommunale!

Anmeld

16. august 2012

samantha1986

modesty skriver:

Altså, jeg kender kun til den private børnepasser ordning i København (ved slet ikke om det findes i andre kommuner?), hvor det jo blev indført fordi ventelisterne på institutioner er så lange. En stor forskel er at du ikke mister pladsen på institutionsventeliste ved privat dp, men det gør du ved kommunal dp. Den private dp i København bliver stort set kun brugt som "pit stop" til VS. Så jeg ville ikke benytte den private dp i Kbhs kommune som permanent dp, da mit barns kammerater jo så nok ville have ret stor udskiftning, og de ville være ret små. Den kommunale dp er et alternativ til institutionslivet.

Jeg ved ikke om der er forskellige kriterier for at blive godkendt (kunne forestille mig at den kommunale kræver mere). 

Vi bor i Syddjurs kommune og ved at det her ikke bliver brugt som pit stop. Så hun vil kunne gå der hele tiden. 

Anmeld

16. august 2012

samantha1986

132319 skriver:

Jeg ville aldrig vælge en DP men hvis jeg skulle, ville jeg uden tvivl støtte op om de kommunale!

Vi er ikke til vs sÅ det vil blive dp. Men min mave fornemmelse er ikke god ved de kommunale. Flere ryger og har dyr. 

Anmeld

16. august 2012

132319

samantha1986 skriver:

Vi er ikke til vs sÅ det vil blive dp. Men min mave fornemmelse er ikke god ved de kommunale. Flere ryger og har dyr. 

Nej men bevares og hver sin smag!

Synes det er ærgerligt at du på forhånd sådan sætter kommunale dagplejere i bås, men dig om det.

Anmeld

16. august 2012

betina23

Jeg ville kun tå dp hvis dit barn har nogle problemer eller har behov for lidt mere ... ellers en alm vi har en hvor både vuggestue og børnehave er sammen og det super fedt det køre bare men min datter har os krudt i røven

Anmeld

16. august 2012

Nessie

Vi havde en privat DP, og det var ikke en udpræget succes, så jeg tror det vigtigste du kan gøre er, at besøge dem begge, og så vælge ud fra din mavefornemmelse.

Vi åndede lettet op, da vi hurtigt fik en VS plads, og det har klart været bedre, så der vil jo altid være forskellige erfaringer

Anmeld

16. august 2012

birthee

Vores søn gik i kommunal dagpleje, men med mange forskellige gæstedagplejere, som ikke var ham. Vores datter går i privat dagpleje, hvor der ikke er gæstedagpleje. Vi er rigtig glade for det valg vi traf med hensyn til pasning af hende, og har allerede meddelt at lillebror eller -søster skal starte der til december næste år...

Med hensyn til selv at starte som privat vs. kommunal, ved jeg man skal godkendes af kommunen for at starte som privat dagplejer, og at man har kommunalt tilsyn vidst én gang om året...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.