Tages ud af skolen i to uger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2012

FruK

Anonym skriver:

Ja, jeg er helt enig. Det gør jo også at den anden forælder ikke har den samme mulighed, i samme år. Men du har ikke hørt noget fra skolen angående dit barns fravær?

Nej, jeg har ikke hørt noget. Far har søgt om det og fået det godkendt uden at jeg har været indblandet.

Vores søn er langt fremme i alle fag og far og jeg har haft tiltro til far og hans kæreste har sørget for at få at vide hvad der skulle laves af lektier og at de blev lavet. 

Jeg er ikke tilhænger af det, men har valgt ikke at sige nogetbrag ovenstående grunde. Hvis han ikke var så godt med i skolen, og måske også hvis det drejede sig om to hele uger, ville jeg være bekymret.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2012

Anonym trådstarter

JulieE skriver:

Nej.... På ingen måde  For det første er de begge fagligt stærke børn og vi skal rejse sammen med mine svigerforældre der begge er lærerer (hhv matematik og dansk/læsevejleder) så faglig er jeg slet ikke bekymret. De skal nok nå det de skal!

Socialt er det jo ikke længere tid, de er væk fra kammeraterne end en almindelig sommerferie   En af min søns klassekammerater var væk en tilsvarende periode sidste december og der var intet i det sociale der...

Vi har ikke spurgt officielt endnu, men har nævnt dte for den stores klasselærer, som bestemt var positivt indstillet overfor det. det er jo en chance man ikke får hver dag 

Dejligt at i har mulighed for at holde det ved lige når det er i er væk. Jeg håber i får en fantastisk tur, jeg er meget misundelig

Anmeld

14. august 2012

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

I sådan et tilfælde synes jeg også, det bare er med at komme afsted - børnene lærer jo også en masse på sådan en tur. 

Der, hvor jeg er imod det, er når forældre gentagne gange tager børnene ud af skolen for en uges charterferie. Jeg bliver tit bedt af forældre om at lave en undervisningsplan for elever, der er væk en uges tid, men jeg vil ikke bruge timer på at lave et "skema" - de kan fånogle overskrifter for de temaer, vi arbejder med, og så må de selv orientere sig i bøgerne m.v. Oftest når de alligevel ikke at se på det, og så vil jeg ikke bruge tid på den service. 

Kan godt forstå du ikke gider bruge dit krudt på det, for et eller andet sted tror man vel ikke rigtig på at de sidder nede i varmen, ved poolen og terper staveord 

I mit tilfælde er min kærestes barn hvert år med moderen på ferie, i en uge til to, uden for skolernes ferie. Så vi ved det er sådan hvert år. På trods af et meget intensitv forløb af længere varighed for at få barnet op på sine kammeraters niveau. Hvilket barnet ikke er endnu. Så det er der vi står på den anden side og tænker at det er en smule forkert. Og om skolen virkelig vil synes om det. Men kan jo forstå i mit indlæg at de intet kan gøre ved det.

Anmeld

14. august 2012

Anonym trådstarter

Thereseh skriver:

Man må godt, men jeg ville være bekymret for om barnet kom bagud. Jeg ville i hvertfal få lavet en lektieplan som skulle overholdes, selv om man var på ferie. 

Min søster var 3 uger i Thailand og havde sin 9 årige datter med. Der gik datteren i ferieskole (skandinavisk undervisning) i 3 timer dagligt. Det fungerede fint, men det største problem var at pigen savnede sine venner derhjemme 

Ja vi er også lidt bekymrede for om det er en god ide, men håber at lektieplanen bliver overholdt på turen

Anmeld

14. august 2012

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Selv hvis skolen ikke giver lov, har det som sådan ikke konsekvenser, hvis de tager afsted. Det kan blive en ekstra brik i en måske allerede verserende sag om forældrenes ansvar og barnets trivsel, men det ER ikke skolens opgave at forbyde folk at tage på ferie. 

Jeg kan jo ikke sige, om det er godt eller skidt for netop dette barn, men man mister sjældent noget, der ikke kan indhentes igen, på et par uger - hverken fagligt eller socialt. Alligevel kan detgodt være svært at vende tilbage fx midt i et længere undervisningsforløb - eller at opdage, at bedstevennen har "fundet en anden". 

Der ER børn, som har det så svært i skolen på det ene eller andet plan, at jeg som lærer godt kan unde dem at opleve noget positivt med familien, og så er der selvfølgelig også dygtige elever, som slet ikke kommer til at "mangle" noget - men man skal tænke sig godt om som forældre og huske, at det også kan have ulemper for barnet. 

Dejligt at høre at du ikke mener det kan være problematisk Vi håber også det bedste og ser hvad der sker

Anmeld

14. august 2012

Missq4

Anonym skriver:

Mit spørgsmål er kort og godt: Må man godt tage sit barn ud af skolen i to uger for at rejse på ferie? Dette bliver to uger efter efterårsferien. Barnet er 10 år og er lige startet i 4. klasse.

det kan man godt men det er rigtig dumt for så kan barnet ikke tillade sig at blive syg rasten af året

Anmeld

14. august 2012

Anonym trådstarter

JulieE skriver:

Helt enig... Charterture osv må man tage i skolernes ferie. Kan godt forstå du ikke orker at bruge tid på disse ture....

Jeg ser turen til New Zealand som en helt unik chance for vores børn. de kommer til at opleve en hel masse ting de bruge til noget mange år fremover og endda sammen med deres bedsteforældre, fætter, kusine og faster.  Vi håber også især for den stores vedkomne, at det sætter gang i hans engelsk-indlæring. Vi skal besøge 4 forskellige New Zealandske hjem undervejs 

Det bliver da en super oplevelser for hele jeres familie Jeg håber at dine børn kommer hurtigt ind i dagligdagen når i kommer hjem igen

Anmeld

14. august 2012

Anonym trådstarter

Missq4 skriver:

det kan man godt men det er rigtig dumt for så kan barnet ikke tillade sig at blive syg rasten af året

Hehe nej det kan der være noget om

Anmeld

14. august 2012

Missq4

Bøllen skriver:

En fra min mødregruppe er lærer og vi snakkede om det. De kan ikke nægte barnet ferie. Det er helt ene og alene forældrenes ansvar.

ja ja det er forælderens ansvar men har man få meget fra være om det er sygdom eller man sselv har taget barnet fri så har skolen pligt til at melde det til kommunen

Anmeld

14. august 2012

Missq4

Anonym skriver:

Okay, det er da egentlig imponerende, når der er undervisningspligt i Danmark. Troede egentlig der var nogle foranstaltninger omkring det. Men det kan jeg efterhånden fornemme der ikke er Tak for svar!

det er der også og hvis barnet har for meget fravære så har skolen pligt til at melde det til kommunen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.