Tages ud af skolen i to uger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. august 2012

IT-nørd

Anonym skriver:

Mit spørgsmål er kort og godt: Må man godt tage sit barn ud af skolen i to uger for at rejse på ferie? Dette bliver to uger efter efterårsferien. Barnet er 10 år og er lige startet i 4. klasse.

På Nibe skole hedder det maks 3 uger, så er det klasselæreren som skal godkende, ellers er det inspektøren.

Vi var i Canada i 14 dage da min søn lige var startet i 5 klasse og han fik lektier med i dansk og matematik, som han lavede flittigt. Engelsk skulle han bare snakke så meget som muligt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2012

JulieE

Anonym skriver:

Okay, det er da egentlig imponerende, når der er undervisningspligt i Danmark. Troede egentlig der var nogle foranstaltninger omkring det. Men det kan jeg efterhånden fornemme der ikke er Tak for svar!

Vi har undervisningspligt... ikke skolepligt i Danmark. det gør forskellen 

De kan ikke nægtet at alde barnet holde fri, men man er som forældre forpligtet til at barnet akn følge med i undervisningen efter ferien.

Vors børn skal holde fri fra skole (0. kl og 2. kl) i 3 uger i februar, da vi er blevet inviteret med på en 4 ugers tur rundt i New Zealand. Vi beder om at få skolearbejde med for de 3 uger, som de naturligvis skal lave + de selv skal være med til at skrive dagbog og mails til klassen 

Anmeld

14. august 2012

Anonym trådstarter

FruK skriver:

Hvis inspektøren godkender det, er det lovligt fravær. Jeg ved ikke hvilke kriterier de har for at godkende - hvis overhovedet nogen.

Min søns far har gjort det et par gange - en uge eller halvanden - jeg har ikke selv gjort det. For et barn som i forvejen har det lidt svært i skolen, synes jeg to uger væk fra skole er rigtig lang tid! 

Ja, jeg er helt enig. Det gør jo også at den anden forælder ikke har den samme mulighed, i samme år. Men du har ikke hørt noget fra skolen angående dit barns fravær?

Anmeld

14. august 2012

Anonym trådstarter

Lenchick skriver:

På Nibe skole hedder det maks 3 uger, så er det klasselæreren som skal godkende, ellers er det inspektøren.

Vi var i Canada i 14 dage da min søn lige var startet i 5 klasse og han fik lektier med i dansk og matematik, som han lavede flittigt. Engelsk skulle han bare snakke så meget som muligt

Kunne du mærke en forskel på dit barn da i kom tilbage til skolen? Eller var alt som det plejer? I min situation har barnet fået specialundervisning og er stadig bagud i dansk. Så vi kan ikke forstå at skolen ikke griber ind. Men som en anden skriver, så er det jo også et spørgsmål om forælderansvar.

Anmeld

14. august 2012

Anonym trådstarter

JulieE skriver:

De kan ikke nægtet at alde barnet holde fri, men man er som forældre forpligtet til at barnet akn følge med i undervisningen efter ferien.

Vors børn skal holde fri fra skole (0. kl og 2. kl) i 3 uger i februar, da vi er blevet inviteret med på en 4 ugers tur rundt i New Zealand. Vi beder om at få skolearbejde med for de 3 uger, som de naturligvis skal lave + de selv skal være med til at skrive dagbog og mails til klassen 

Det lyder rigtig lækkert med sådan en tur, men er du ikke bange for at dine børn vil komme bagud? Ikke alene i undervisningen, men også i forhold til det sociale i klassen? Tænker på at de ikke er så gamle.

Hvad har skolen sagt til at i tager dem ud så længe?

Anmeld

14. august 2012

JulieE

Anonym skriver:

Det lyder rigtig lækkert med sådan en tur, men er du ikke bange for at dine børn vil komme bagud? Ikke alene i undervisningen, men også i forhold til det sociale i klassen? Tænker på at de ikke er så gamle.

Hvad har skolen sagt til at i tager dem ud så længe?

Nej.... På ingen måde  For det første er de begge fagligt stærke børn og vi skal rejse sammen med mine svigerforældre der begge er lærerer (hhv matematik og dansk/læsevejleder) så faglig er jeg slet ikke bekymret. De skal nok nå det de skal!

Socialt er det jo ikke længere tid, de er væk fra kammeraterne end en almindelig sommerferie   En af min søns klassekammerater var væk en tilsvarende periode sidste december og der var intet i det sociale der...

Vi har ikke spurgt officielt endnu, men har nævnt dte for den stores klasselærer, som bestemt var positivt indstillet overfor det. det er jo en chance man ikke får hver dag 

Anmeld

14. august 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
JulieE skriver:

I sådan et tilfælde synes jeg også, det bare er med at komme afsted - børnene lærer jo også en masse på sådan en tur. 

Der, hvor jeg er imod det, er når forældre gentagne gange tager børnene ud af skolen for en uges charterferie. Jeg bliver tit bedt af forældre om at lave en undervisningsplan for elever, der er væk en uges tid, men jeg vil ikke bruge timer på at lave et "skema" - de kan fånogle overskrifter for de temaer, vi arbejder med, og så må de selv orientere sig i bøgerne m.v. Oftest når de alligevel ikke at se på det, og så vil jeg ikke bruge tid på den service. 

Anmeld

14. august 2012

Thereseh

Anonym skriver:

Mit spørgsmål er kort og godt: Må man godt tage sit barn ud af skolen i to uger for at rejse på ferie? Dette bliver to uger efter efterårsferien. Barnet er 10 år og er lige startet i 4. klasse.

Man må godt, men jeg ville være bekymret for om barnet kom bagud. Jeg ville i hvertfal få lavet en lektieplan som skulle overholdes, selv om man var på ferie. 

Min søster var 3 uger i Thailand og havde sin 9 årige datter med. Der gik datteren i ferieskole (skandinavisk undervisning) i 3 timer dagligt. Det fungerede fint, men det største problem var at pigen savnede sine venner derhjemme 

Anmeld

14. august 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Kunne du mærke en forskel på dit barn da i kom tilbage til skolen? Eller var alt som det plejer? I min situation har barnet fået specialundervisning og er stadig bagud i dansk. Så vi kan ikke forstå at skolen ikke griber ind. Men som en anden skriver, så er det jo også et spørgsmål om forælderansvar.

Selv hvis skolen ikke giver lov, har det som sådan ikke konsekvenser, hvis de tager afsted. Det kan blive en ekstra brik i en måske allerede verserende sag om forældrenes ansvar og barnets trivsel, men det ER ikke skolens opgave at forbyde folk at tage på ferie. 

Jeg kan jo ikke sige, om det er godt eller skidt for netop dette barn, men man mister sjældent noget, der ikke kan indhentes igen, på et par uger - hverken fagligt eller socialt. Alligevel kan detgodt være svært at vende tilbage fx midt i et længere undervisningsforløb - eller at opdage, at bedstevennen har "fundet en anden". 

Der ER børn, som har det så svært i skolen på det ene eller andet plan, at jeg som lærer godt kan unde dem at opleve noget positivt med familien, og så er der selvfølgelig også dygtige elever, som slet ikke kommer til at "mangle" noget - men man skal tænke sig godt om som forældre og huske, at det også kan have ulemper for barnet. 

Anmeld

14. august 2012

JulieE

Mor og meget mere skriver:

I sådan et tilfælde synes jeg også, det bare er med at komme afsted - børnene lærer jo også en masse på sådan en tur. 

Der, hvor jeg er imod det, er når forældre gentagne gange tager børnene ud af skolen for en uges charterferie. Jeg bliver tit bedt af forældre om at lave en undervisningsplan for elever, der er væk en uges tid, men jeg vil ikke bruge timer på at lave et "skema" - de kan fånogle overskrifter for de temaer, vi arbejder med, og så må de selv orientere sig i bøgerne m.v. Oftest når de alligevel ikke at se på det, og så vil jeg ikke bruge tid på den service. 

Helt enig... Charterture osv må man tage i skolernes ferie. Kan godt forstå du ikke orker at bruge tid på disse ture....

Jeg ser turen til New Zealand som en helt unik chance for vores børn. de kommer til at opleve en hel masse ting de bruge til noget mange år fremover og endda sammen med deres bedsteforældre, fætter, kusine og faster.  Vi håber også især for den stores vedkomne, at det sætter gang i hans engelsk-indlæring. Vi skal besøge 4 forskellige New Zealandske hjem undervejs 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.