Den usynlige klassekammerat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. august 2012

Mumto3

Mor og meget mere skriver:

Tak for det, og selvfølgelig må du bruge den. Det vil kun glæde mig. 

Må jeg også bruge den

Jeg kunne godt tænke mig at sende den til vores klasselærer, det kan være hun kan bruge den.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mumto3 skriver:

Må jeg også bruge den

Jeg kunne godt tænke mig at sende den til vores klasselærer, det kan være hun kan bruge den.

Ja da. 

Anmeld

8. august 2012

Mumto3

Ja da. 

Tak! Det vil jeg gøre

Anmeld

8. august 2012

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Inspireret af tråden om at lære sit lille barn at slå igen vil jeg gerne fortælle om "den usynlige klassekammerat" - begrebet kan let overføres fra skole- til børnehaveverdenen. 

Den usynlige klassekammerat er Sofies far og Sørens mor. De hører fra deres barn, at Alexander fra klassen slår og har gjort det flere gange. Sofies far regner hurtigt ud, at lærerne "ikke gør en skid ved det", for det siger Sofie selv. Han ved selvfølgelig ikke, at lærerne har kontaktet Alexanders forældre, haft adskillige samtaler med Alexander, at der er en AKT-lærer, der dagligt taler med Alexander, og at Alexander tre gange er blevet sendt ind til skolelederen for at få en alvorlig brandtale om, at det er uacceptabelt, at han slår. 

Han ved heller ikke, at Alexander blev mobbet på sin tidligere skole og der lærte sig selv, at det gjaldt om at slå fra sig, og at han let misforstår harmløse drillerier og tror, han bliver mobbet af sine klassekammerater. 

Sofies far fortæller Sofie, at hun ikke skal finde sig i noget fra Alexanders side. Sofie er en sød og fornuftig pige, men hun kan ikke TÅLE Alexander, og han lugter forresten også. Så Sofie kan ikke dy sig for lige at hviske lidt for højt til Søren - som er skidesød - at "stinkeren" vist ikke har været i bad i år. Det hører Alexander, og han farer på hende og giver hende en mavepumper. Sofie kan ikke forsvare sig- Alexander bliver slæbt på kontoret igen - og Søren kan som vidne fortælle, at Sofie ikke havde gjort noget som helst. Han synes også, Sofie er lidt sød, nemlig. 

Samme aften ringer en rødglødende Sofie- far til læreren og skolelederen og forlanget, at Alexander bliver smidt ud af skolen. Desuden burde læreren fyres, han er jo inkompetent! 

Da ledelsen og læreren ikke kan loveat bortvise Alexander, ringer Sofies far til bl.a. Sørens mor. Søren er en god dreng, det ved hans mor jo bedst, og hun spørger ham, hvad der er sket. Han fortæller igen, at Sofie intet havde gjort. Sørens mor møder næste dag Emmas mor i Brugsen, og hun ved, at Alexanders mor skifter kæreste hver uge, og at Alexanders storebror sidder i fængsel for vold. 

Ved aftensmaden fortæller Sørens mor Sørens far, hvad hun har hørt, og det hører Søren ved et "uheld". Han får at vide, at han skal holde sig langt væk fra Alexander. Den familie er ikke godt selskab. 

Næste dag har Søren fortalt alle i klassen, at Alexanders mor er en luder, og at hans bror har slået en mand ihjel. 

Imens kæmper lærerne og ledelsen en forgæves kamp for at lære klassen at rumme Alexander. Børnene VED jo fra deres forældre, at Alexander er og bliver bad news. 

Da Alexander går amok næste gang, har de gode forældre med de søde børn vundet - Alexanders mor opgiver og sender ham på en ny skole i byen. I hans nye klasse går Emmas fætter - og Emma sørger selvfølgelig for at fodre ham med info om den nye klassekammerat...

Inspireret af talrige oplevelser med "gode" og "dårlige" børn og deres forældre.  

Jeg er meget enig med hele problematikken i rygtefabrikken, og hvordan den ødelægger det arbejde, der bliver lagt i klassen som en helhed fra skolens side. Og hvordan rygtefabrikken ødelægger mere og mere for Alexander. Det er en opførsel jeg aldrig ville give mig i kast med, og jeg opdrager mine børn til at fravælge den adfærd. 

Jeg arbejder som lærervikar, og har bl.a. undervist en klasse i mellemskolen igennem en længere periode. Og her havde jeg en oplevelse som gjorde, at jeg også har forståelse for de stærke elevers situation - og for at det nogen gange kan være svært at leve op til den rummelighed man gerne vil efterleve.

Den klasse jeg havde var enormt ustabil og på trods af flere års skolegang sammen, fungerede den på ingen måde. Specielt en elev gjorde sig bemærket. H*n var rigtig god til at snakke grimt til sine klassekammerater, som så gav igen. Problemet var, at h*n ikke kunne tage imod, og gik amok, ofte på tilfældige elever. Også lærerne måtte stå for tur, og det var ikke en specielt lille elev. Denne elev kunne snildt være en Alexander. Det skabte en meget stor utryghed i klassen, for man vidste aldrig, hvor meget/lidt der skulle til før h*n tændte af. Jeg var  som voksen utryg ved eleven, og eleverne var endnu mere - selvom de ind imellem også godt vidste hvordan man lige trykkede på de rigtige knapper. 

Jeg er ikke i tvivl om, at den elev var skadet, enten fra en anden skole (mobning) eller i den måde forældrene havde lært deres barn at tackle konflikter. Jeg er ikke i tvivl om, at eleven havde det skidt og ofte gik hjem med nederlag i rygsækken. Jeg er ikke i tvivl om, at klasselærerteamet var rigtig dygtige og gjorde alt i deres magt for at afhjælpe problematikken. Jeg er heller ikke i tvivl om, at både skole og klassens forældregruppe strakte sig langt for at rumme ham. Men stod jeg som forælder til en af de stærke elever i den klasse, så havde jeg rykket mit barn uden at se mig tilbage - og jeg havde ikke ventet så længe som mange af forældrene i denne klasse gjorde. Det gik udover undervisningen i voldsom grad, og andre elever begyndte at vise stressymptomer som hoved- og mavepine. Og så er det muligt at det er synd for Alexander, at ingen rigtig kan rumme ham - men jeg er ikke villig til at ofre mine børns skolegang for ham. Jeg er for rummelighed, men til en grænse. Hvor den grænse er, har jeg endnu svært ved at sige, da jeg heldigvis ikke har været tvunget til at lede efter den. Men er det ved første slag? Ved første mærke efter slag? Eller når der trækkes kniv i en slåskamp? (min bror gik i klasse med en Alexander eller to, og en dag i 5. klasse trak den ene en kniv under en slåskamp - min bror blev flyttet dagen efter. Han havde ikke deltaget, men mine forældre frygtede fra da af for sikkerheden.)

Inden jeg lyder fuldkommen kold og kynisk, vil jeg lige til sidst sige, at jeg slet ikke mener, at den "Alexander" jeg havde med at gøre, burde være at finde i en normal klasse, men i en specialklasse/skole, hvor der var ressourcer nok til at rumme de udfordringer, for de var for store til at en i forvejen fyldt og fragmenteret klasse skulle kunne absorbere dem også. Men den mulighed er i høj grad sparet væk her i min kommune, og det er jo en helt anden diskussion. 

Så rummelighed og tolerance - helt klart, men jeg synes også det er fint at sætte en grænse, hvis rummeligheden begynder at tære på de andre børn omkring.

Supergod fortælling - og vi er enige langt henad vejen. Kunne bare ikke lige lade være med at sige, at rummelighed og tolerance også kan have en bagside, hvis glemmer, at dem der skal rumme og være tolerante også kan få for mange fysiske og psykiske tæv i processen.

Anmeld

8. august 2012

Isabella_mor

Rigtig god pointe dér Ts læg endelig den ind i den anden tråd. Det giver stof til eftertanke for alle smadder godt

Anmeld

8. august 2012

MorDk

Godt skrevet!

Anmeld

8. august 2012

millesofie

Inspireret af tråden om at lære sit lille barn at slå igen vil jeg gerne fortælle om "den usynlige klassekammerat" - begrebet kan let overføres fra skole- til børnehaveverdenen. 

Den usynlige klassekammerat er Sofies far og Sørens mor. De hører fra deres barn, at Alexander fra klassen slår og har gjort det flere gange. Sofies far regner hurtigt ud, at lærerne "ikke gør en skid ved det", for det siger Sofie selv. Han ved selvfølgelig ikke, at lærerne har kontaktet Alexanders forældre, haft adskillige samtaler med Alexander, at der er en AKT-lærer, der dagligt taler med Alexander, og at Alexander tre gange er blevet sendt ind til skolelederen for at få en alvorlig brandtale om, at det er uacceptabelt, at han slår. 

Han ved heller ikke, at Alexander blev mobbet på sin tidligere skole og der lærte sig selv, at det gjaldt om at slå fra sig, og at han let misforstår harmløse drillerier og tror, han bliver mobbet af sine klassekammerater. 

Sofies far fortæller Sofie, at hun ikke skal finde sig i noget fra Alexanders side. Sofie er en sød og fornuftig pige, men hun kan ikke TÅLE Alexander, og han lugter forresten også. Så Sofie kan ikke dy sig for lige at hviske lidt for højt til Søren - som er skidesød - at "stinkeren" vist ikke har været i bad i år. Det hører Alexander, og han farer på hende og giver hende en mavepumper. Sofie kan ikke forsvare sig- Alexander bliver slæbt på kontoret igen - og Søren kan som vidne fortælle, at Sofie ikke havde gjort noget som helst. Han synes også, Sofie er lidt sød, nemlig. 

Samme aften ringer en rødglødende Sofie- far til læreren og skolelederen og forlanget, at Alexander bliver smidt ud af skolen. Desuden burde læreren fyres, han er jo inkompetent! 

Da ledelsen og læreren ikke kan loveat bortvise Alexander, ringer Sofies far til bl.a. Sørens mor. Søren er en god dreng, det ved hans mor jo bedst, og hun spørger ham, hvad der er sket. Han fortæller igen, at Sofie intet havde gjort. Sørens mor møder næste dag Emmas mor i Brugsen, og hun ved, at Alexanders mor skifter kæreste hver uge, og at Alexanders storebror sidder i fængsel for vold. 

Ved aftensmaden fortæller Sørens mor Sørens far, hvad hun har hørt, og det hører Søren ved et "uheld". Han får at vide, at han skal holde sig langt væk fra Alexander. Den familie er ikke godt selskab. 

Næste dag har Søren fortalt alle i klassen, at Alexanders mor er en luder, og at hans bror har slået en mand ihjel. 

Imens kæmper lærerne og ledelsen en forgæves kamp for at lære klassen at rumme Alexander. Børnene VED jo fra deres forældre, at Alexander er og bliver bad news. 

Da Alexander går amok næste gang, har de gode forældre med de søde børn vundet - Alexanders mor opgiver og sender ham på en ny skole i byen. I hans nye klasse går Emmas fætter - og Emma sørger selvfølgelig for at fodre ham med info om den nye klassekammerat...

Inspireret af talrige oplevelser med "gode" og "dårlige" børn og deres forældre.  

Godt skrevet

det er jo forskelligt hvordan børn reagere men den der rammer plet, for flertallet reagere nemlig lige sådan

mobning starter derhjemme ved spisebordet, det har altid været min opfatelse.
pas på hvad i taler om når børnene er der!
man kan godt synes at viggo's far har haft mange kærster
eller Ella's mor har forkorte bukser på og er kikset
men det er ikke noget som ungerne skal høre, det er en samtale mellem voksne, slet ikke noget for børne øre

Jeg var selv Alexander. vi kom fra København og flyttede ud i en mindre by.. min mor gik i korte cowboy shorts og var lidt vovet påklædt, hun er en udadvendt type og hun kender hurtigt mange mennesker, men hun var jo alene med mig.
og jeg var en lille pige der skulle gå i 3kl (ved nu at jeg havde adhd) jeg var indadvendt og havde svært ved skolen
jeg fik selv lov at vælge mit tøj i skabet om morgen (inden for grænser) og havde altid tøj på som var i det flippede hjørne (har jeg stadig) så udover at blive drillet med at være en by tøs så var jeg også mærkeligt klædt og min mor var nok luder med den tøjstil hun havde..
heldigvis blev det lidt bedre som årene gik men det blev aldrig godt. for forældrene snakkede jo stadigvæk om os
så min adfærd gik jo også skævt, jeg har aldrig slået eller bid eller lign, men jeg stak af fra skolen, gik hjem eller bare en tur
senere (jeg var 11) begyndte jeg at ryge, noget min mor gik helt amork over og prøvede at styre, men det lykkes hende ikke og da jeg var omkring 15 år gav hun op
og samtidigt begyndte jeg lige så stille at ryge hash (dette viste ingen rigtig noget om)
og jeg skifede skole så jeg gik 8,9 &10kl på en ny skole i kbh

min historie er også bare en ud af mange

jeg har det bedre i dag og ved en del flere ting
jeg stoppede mit hash misbrug(som det jo blev) da jeg var 20 der stoppede jeg også med at ryge og gå i byen
jeg brugte 3 år på at finde mig selv og blive klar i hovedet
og da jeg var 23 startede mit liv som det er idag
jeg er 27 i dag

Anmeld

8. august 2012

MorDk

Jeg har også lånt den...

Anmeld

8. august 2012

Pige2009

Tak. Desværre kommer Alexander og hans ligesindede til at ryge ud og ind af skolerne, mens de "gode" forældre ånder lettet op. Og så snakker de i øvrigt enormt meget om tolerance, accept af minoritetsgrupper, gode og sunde værdier - men lige sådan en som Alexander skal ens barn altså holde sig fra. Og så kan de sige "Hvad sagde jeg?", når de hører, at han har fået sin første fængselsdom...

Helt enig Vil klart have din historie in mente i fremtiden. Den har virkelig givet stof til eftertanke hos mig - tak for det

Anmeld

14. august 2012

Mumto3

Tak for at have fået lov til at bruge den. Jeg har nu sendt den til min søns klasselærer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.