Den usynlige klassekammerat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.983 visninger
41 svar
0 synes godt om
7. august 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Inspireret af tråden om at lære sit lille barn at slå igen vil jeg gerne fortælle om "den usynlige klassekammerat" - begrebet kan let overføres fra skole- til børnehaveverdenen. 

Den usynlige klassekammerat er Sofies far og Sørens mor. De hører fra deres barn, at Alexander fra klassen slår og har gjort det flere gange. Sofies far regner hurtigt ud, at lærerne "ikke gør en skid ved det", for det siger Sofie selv. Han ved selvfølgelig ikke, at lærerne har kontaktet Alexanders forældre, haft adskillige samtaler med Alexander, at der er en AKT-lærer, der dagligt taler med Alexander, og at Alexander tre gange er blevet sendt ind til skolelederen for at få en alvorlig brandtale om, at det er uacceptabelt, at han slår. 

Han ved heller ikke, at Alexander blev mobbet på sin tidligere skole og der lærte sig selv, at det gjaldt om at slå fra sig, og at han let misforstår harmløse drillerier og tror, han bliver mobbet af sine klassekammerater. 

Sofies far fortæller Sofie, at hun ikke skal finde sig i noget fra Alexanders side. Sofie er en sød og fornuftig pige, men hun kan ikke TÅLE Alexander, og han lugter forresten også. Så Sofie kan ikke dy sig for lige at hviske lidt for højt til Søren - som er skidesød - at "stinkeren" vist ikke har været i bad i år. Det hører Alexander, og han farer på hende og giver hende en mavepumper. Sofie kan ikke forsvare sig- Alexander bliver slæbt på kontoret igen - og Søren kan som vidne fortælle, at Sofie ikke havde gjort noget som helst. Han synes også, Sofie er lidt sød, nemlig. 

Samme aften ringer en rødglødende Sofie- far til læreren og skolelederen og forlanget, at Alexander bliver smidt ud af skolen. Desuden burde læreren fyres, han er jo inkompetent! 

Da ledelsen og læreren ikke kan loveat bortvise Alexander, ringer Sofies far til bl.a. Sørens mor. Søren er en god dreng, det ved hans mor jo bedst, og hun spørger ham, hvad der er sket. Han fortæller igen, at Sofie intet havde gjort. Sørens mor møder næste dag Emmas mor i Brugsen, og hun ved, at Alexanders mor skifter kæreste hver uge, og at Alexanders storebror sidder i fængsel for vold. 

Ved aftensmaden fortæller Sørens mor Sørens far, hvad hun har hørt, og det hører Søren ved et "uheld". Han får at vide, at han skal holde sig langt væk fra Alexander. Den familie er ikke godt selskab. 

Næste dag har Søren fortalt alle i klassen, at Alexanders mor er en luder, og at hans bror har slået en mand ihjel. 

Imens kæmper lærerne og ledelsen en forgæves kamp for at lære klassen at rumme Alexander. Børnene VED jo fra deres forældre, at Alexander er og bliver bad news. 

Da Alexander går amok næste gang, har de gode forældre med de søde børn vundet - Alexanders mor opgiver og sender ham på en ny skole i byen. I hans nye klasse går Emmas fætter - og Emma sørger selvfølgelig for at fodre ham med info om den nye klassekammerat...

Inspireret af talrige oplevelser med "gode" og "dårlige" børn og deres forældre.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2012

Vidunderligeunger

super godt skrevet!! det fortæller jo historierne indefra

Anmeld

7. august 2012

Mor og meget mere

Vidunderligeunger skriver:

super godt skrevet!! det fortæller jo historierne indefra

Det er mig en gåde, at mange forældre - til ressourcestærke børn, der klarer sig godt på alle områder - ikke evner eller ønsker at bakke op om en rummelig tilgang til de børn, der ikke har det så let. 

Anmeld

7. august 2012

Mumto3

Hold da op hvor er den god!!!

Alle burde få den historie tilsendt sammen med info-materialet, til når børnene starter i skole!!!

Anmeld

7. august 2012

Sujan

Hvor er det godt skrevet, får helt gåsehud.

Anmeld

7. august 2012

2721

Så godt skrevet. Min bror har klartværet Alexander hele sin skole tid og nåede op på 7 skoler og er i dag meget mærket af det

Må jeg kopier din tekst og ligge den på fb?

Anmeld

7. august 2012

Dustmuz

Godt skrevet..
Kan selv nikke genkendene til den situation (var der selv som barn)

folk mobbede mig (det kunne jeg da tage)
Men det hændte da også at de liiiige skulle teste deres held, og så slog eller sparkede de.
Derfra gik det stærkt ned af bakke for dem.
for jeg havde lært hjemmefra at Slår folk ubegrundet, så slår man igen.

det resulterede da også i at jeg blev "smidt" ud af skolen allerede i 3 klasse.
da jeg nok een gang om ugen, var oppe omkring inspektøren til en snak..

Og ja, de andre børns forældre mente jo at det hele var MIN skyld, og at jeg "overfaldt" deres børn ubegrundet, samt at deres børn jo ikke mobbede..

Skolen havde flere gange til både forældremøder, og endda også større møder, hvor alle forældre var indkaldt, prøvet og forklarer hvordan lortet hang sammen..

Men det er en UMULIG kamp at vinde, når FORÆLDRERNE ikke VIL indse at deres barn måske gør noget forkert..

Mine forældre kunne godt se at det jeg gjorde var "forkert" men ville dælme ikke nægte mig, at jeg forsvarede mig, når jeg blev slået..

Mange folk idag, tænker nemlig kun godt om deres barn..
jeg selv ville blive stik tosset på mit barn, hvis jeg hørte fra enten skole eller andre forældre, at han/hun havde mobbet.
mit barn, kunne være evig forvisset om en stuearrest på en måneds tid, uden telefon og computer.. samt en ret alvor samtale omkring mobning..

Jeg ved at mobning er svært at komme til livs, da forældrene til de børn som står bag, ikke vil/kan indse at deres barn mobber, for lille Sofie/Søren kunne jo ALDRIG finde på sådan noget.. De er jo engle..

Bare mit lille Verdens syn omkring denne Debat

Anmeld

7. august 2012

Mor og meget mere

Puslingen skriver:

Så godt skrevet. Min bror har klartværet Alexander hele sin skole tid og nåede op på 7 skoler og er i dag meget mærket af det

Må jeg kopier din tekst og ligge den på fb?

Selvfølgelig må du det 

Anmeld

7. august 2012

Mor og meget mere

Dustmuz skriver:

Godt skrevet..
Kan selv nikke genkendene til den situation (var der selv som barn)

folk mobbede mig (det kunne jeg da tage)
Men det hændte da også at de liiiige skulle teste deres held, og så slog eller sparkede de.
Derfra gik det stærkt ned af bakke for dem.
for jeg havde lært hjemmefra at Slår folk ubegrundet, så slår man igen.

det resulterede da også i at jeg blev "smidt" ud af skolen allerede i 3 klasse.
da jeg nok een gang om ugen, var oppe omkring inspektøren til en snak..

Og ja, de andre børns forældre mente jo at det hele var MIN skyld, og at jeg "overfaldt" deres børn ubegrundet, samt at deres børn jo ikke mobbede..

Skolen havde flere gange til både forældremøder, og endda også større møder, hvor alle forældre var indkaldt, prøvet og forklarer hvordan lortet hang sammen..

Men det er en UMULIG kamp at vinde, når FORÆLDRERNE ikke VIL indse at deres barn måske gør noget forkert..

Mine forældre kunne godt se at det jeg gjorde var "forkert" men ville dælme ikke nægte mig, at jeg forsvarede mig, når jeg blev slået..

Mange folk idag, tænker nemlig kun godt om deres barn..
jeg selv ville blive stik tosset på mit barn, hvis jeg hørte fra enten skole eller andre forældre, at han/hun havde mobbet.
mit barn, kunne være evig forvisset om en stuearrest på en måneds tid, uden telefon og computer.. samt en ret alvor samtale omkring mobning..

Jeg ved at mobning er svært at komme til livs, da forældrene til de børn som står bag, ikke vil/kan indse at deres barn mobber, for lille Sofie/Søren kunne jo ALDRIG finde på sådan noget.. De er jo engle..

Bare mit lille Verdens syn omkring denne Debat

Rigtigt mange forældre har umådeligt svært ved at tro, at deres barn også kan opføre sig som en bisse eller en intrigant mokke - underligt, for de fleste af os ved jo godt, at vi selv indimellem har opført os forkert som børn - hvem har ikke det? 

Det er bare SÅ meget op ad bakke at arbejde med uheldige mønstre i en klasse med konflikter, hvis forældrene hjemmefra "trækker i trådene" og udråber syndebukke. - Og hvis de tror, at deres børns versioner af det, der sker, er den eneste sandfærdige udlægning. Sandheden har ALTID mange farver. 

Anmeld

7. august 2012

Vidunderligeunger

Mor og meget mere skriver:

Det er mig en gåde, at mange forældre - til ressourcestærke børn, der klarer sig godt på alle områder - ikke evner eller ønsker at bakke op om en rummelig tilgang til de børn, der ikke har det så let. 

samme her.. Jeg var en af de ressourcestærke som barn, men havde en pædagog og lærer til mor, så der var no mercy! Jeg havde bare at være mod andre som jeg ville de skulle være mod mig.. Hvilket jo burde være almindeligt..!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.