Vægtøgning i graviditeten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. august 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Jeg tog 20 kg. på men har smidt det hele og lidt mere til  Jeg spiste som jeg plejede. Spiste måske nok lidt mere frugt og grønt men ellers gjorde jeg ikke noget anderledes. Jeg havde til sidst i graviditeten en del væske i fødder og hænder men da jeg havde født så jeg næsten ud som inden jeg havde født. Maven hang (og det stadig) men ellers var der vist ikke den store forandring.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2012

Anonym trådstarter

Ønskebarnet12 skriver:

Tak, og tillykke til dig også

Det jo super at du kan spise frugt frem for slik og alt det usunde, det var så også det jeg for det meste kunne få ned hvis jeg skulle have nogle grønsager, men jeg har så været en person som har svært ved at spise sundt, og elsker fastfood, slik og cola, men som sagt skal man spise med måde, man kan jo gøre det max engang om ugen, hvor man spiser en lille håndfuld slik, eller et glas cola engang imellem, og så fastfood max 1-2 gange om måneden, for at ikke få for meget ned :-P

Men ja, så længe du kan holde dig til det sunde, så tag du vel ikke meget på medmindre du får meget vand i kroppen, mine ben, fødder, og ja lidt i kroppen er hævet, den havde jeg så set komme, fordi min mor hævede i alle 3 graviditeter. Men jeg tror det meget normalt at man er bange for at tage meget på, jeg selv har været slank men desværre pga usunde vaner og ingen motion endte jeg med at tag på, men så var mit bmi normalt inden graviditeten og lige i forgårs stod jeg på vægten og den er stået stille fra uge 27 frem til 30+0 som jeg er i dag, den siger +11 kg (efter jeg havde spist) så mon den ikke er et par gram mindre, det dejligt men det viser bare at når man spiser sundt frem for usundt så hjællper det med at holde vægten nede eller stille

Så held og lykke med det, og engang imellem skader ikke, nyd graviditeten, kiloerne skal nok ryge hvis du har en sund vane og en gang imellem usundt skader ikke

Tak for dit opmuntrende indlæg - indtil videre holder jeg kursen (endnu ingen vægtøgning i 7. uge, og ja, det er stadig meget tidligt, I know) selvom jeg i weekenden har spist en del sukker..  

Men i dag da jeg handlede var det KUN frugt og grønt, der kunne friste, så selv en gravid krop kan åbenbart få nok af sukker..

Anmeld

6. august 2012

Anonym trådstarter

Omsorgsgiver skriver:

Jeg tog 20 kg. på men har smidt det hele og lidt mere til  Jeg spiste som jeg plejede. Spiste måske nok lidt mere frugt og grønt men ellers gjorde jeg ikke noget anderledes. Jeg havde til sidst i graviditeten en del væske i fødder og hænder men da jeg havde født så jeg næsten ud som inden jeg havde født. Maven hang (og det stadig) men ellers var der vist ikke den store forandring.

Wow, 20 kg. trods normale vaner? Spiser du sundt til dagligt? Var du normal-, over- eller undervægtig før graviditeten?

Og tillykke med vægttabet, bare ærgeligt, at maveskindet ikke fulgte med vægttabet..

Anmeld

6. august 2012

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Da det stadig er en hemmelighed for venner og familie, at jeg er gravid, vælger jeg at være anonym. 

Men her er mit spørgsmål:

Da jeg i foråret har brugt meget energi på at tabe mig inden denne ønskegraviditet (-10 kg), er jeg naturligvis noget bekymret for at tage det hele på igen under graviditeten. Jeg forsøger at opretholde mine nye tillærte kostvaner, men synes jeg har svært ved at acceptere tanken om, at det atter skal sige plus på vægten - og jeg er meget bange for, at det skal "løbe løbsk" og at jeg ender med en vægtøgning på 20-30 kg.. Jeg vil virkelig gerne holde vægtøgningen på maks 10-12 kg, da jeg har et bmi på 23, og dermed er normalvægtig (og min smertegrænse er 80 kg). 

Derfor vil jeg gerne spørge, om I ved, hvor meget og HVORFOR I tog på/ikke tog på under graviditeten. Altså tog i f.eks. 20 kg på trods normale kostvaner, eller spiste I mindre sundt under graviditeten? Var i under-, normal- eller overvægtige ved graviditetens start?

Og hvor hurtigt tabte I jer igen efter fødslen? Var de meste "naturlig" vægtøgning (baby, moderkage, livmoder, fostervand m.m.) plus væske, eller var der en del regulær vægtøgning (fedt)?

Venligst aNoNyM

Altså - jeg spiste præcis som det passede mig under min graviditet - kunne dog ikke tåle sukkerholdige ting (slik, kage, sodavand) før 4 mdr efter jeg havde født, men der findes jo så mange andre lækkerier der ikke ligger til den sunde side

Jeg var i forvejen lettere overvægtig, og tog 10-12 kg på under graviditeten. Var tilbage på startvægten efter 3 uger, og havde intet gjort for det...

At er efterfølgende desværre er sneget sig et pat barselskilo eller 5 på sidebenene, er jo så en anden sag. Dem tager jeg kampen op med nu....

MEN du VED jo du kan tabe dig - så lad være at gå i panik. nogen tager lidt på, andre meget. Spis nogenlunde sundt og varieret, og dyrk lidt motion, så kan du ikke gøre så meget mere

Anmeld

6. august 2012

Anonym trådstarter

Holbæktrunten skriver:

Altså - jeg spiste præcis som det passede mig under min graviditet - kunne dog ikke tåle sukkerholdige ting (slik, kage, sodavand) før 4 mdr efter jeg havde født, men der findes jo så mange andre lækkerier der ikke ligger til den sunde side

Jeg var i forvejen lettere overvægtig, og tog 10-12 kg på under graviditeten. Var tilbage på startvægten efter 3 uger, og havde intet gjort for det...

At er efterfølgende desværre er sneget sig et pat barselskilo eller 5 på sidebenene, er jo så en anden sag. Dem tager jeg kampen op med nu....

MEN du VED jo du kan tabe dig - så lad være at gå i panik. nogen tager lidt på, andre meget. Spis nogenlunde sundt og varieret, og dyrk lidt motion, så kan du ikke gøre så meget mere

Er glad for at høre, at man trods, en forholdsvis stor vægtøgning, ikke nødvendigvis behøver "kæmpe" med graviditetskiloene efterfølgende.. 

Hvorfor kunne du ikke tåle søde sager? 

Anmeld

6. august 2012

Anonym trådstarter

Dobbelt. 

Anmeld

6. august 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Anonym skriver:

Wow, 20 kg. trods normale vaner? Spiser du sundt til dagligt? Var du normal-, over- eller undervægtig før graviditeten?

Og tillykke med vægttabet, bare ærgeligt, at maveskindet ikke fulgte med vægttabet..

Nej, det vil jeg ikke sige at jeg gør. Tænker ikke over hvad jeg spiser til daglig. Jeg spiser hvad jeg har lyst til. Men min kæreste er igang med at tabe sig så det påvirker også mig på den måde at jeg ikke kan undgå at spise det fedtfattige som han også gør. Jeg vejede lidt for meget inden graviditeten så buttet vil jeg sige at jeg var/er. Ja, det er super ærgerligt at maven hænger sådan men det er ikke noget jeg tænker over til hverdag og helt ærlig så kan jeg sagtens leve med det

Anmeld

6. august 2012

Anonym trådstarter

Nej, det vil jeg ikke sige at jeg gør. Tænker ikke over hvad jeg spiser til daglig. Jeg spiser hvad jeg har lyst til. Men min kæreste er igang med at tabe sig så det påvirker også mig på den måde at jeg ikke kan undgå at spise det fedtfattige som han også gør. Jeg vejede lidt for meget inden graviditeten så buttet vil jeg sige at jeg var/er. Ja, det er super ærgerligt at maven hænger sådan men det er ikke noget jeg tænker over til hverdag og helt ærlig så kan jeg sagtens leve med det

Okay, så det tyder på, at du godt ved, "hvor det gik galt", og altså, at de 20 kg ikke bare "kom snigende", hvis du forstår hvad jeg mener (det skal ikke læses så hårdt, som det måske kom til at lyde ).. Det synes jeg egentlig er rart, og at det ikke er 20 kg TRODS kernesund kost og motion.. 

Anmeld

6. august 2012

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
Anonym skriver:

Okay, så det tyder på, at du godt ved, "hvor det gik galt", og altså, at de 20 kg ikke bare "kom snigende", hvis du forstår hvad jeg mener (det skal ikke læses så hårdt, som det måske kom til at lyde ).. Det synes jeg egentlig er rart, og at det ikke er 20 kg TRODS kernesund kost og motion.. 

Forstår godt hvad du mener  Jeg tog det ikke så hårdt det med kiloerne. Det hele sad alligevel kun på min mave og væsken i fødderne og hænderne men jeg fik altid at vide at jeg var flot gravid så det var jo dejligt

Anmeld

6. august 2012

Anonym trådstarter

Omsorgsgiver skriver:

Forstår godt hvad du mener  Jeg tog det ikke så hårdt det med kiloerne. Det hele sad alligevel kun på min mave og væsken i fødderne og hænderne men jeg fik altid at vide at jeg var flot gravid så det var jo dejligt

Og det vigtigste er jo også at der kommer en sund lille guldklump ud af det - og mon ikke sådan en lille størrelse er 30 kg værd?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.