Anonym skriver:
Da det stadig er en hemmelighed for venner og familie, at jeg er gravid, vælger jeg at være anonym.
Men her er mit spørgsmål:
Da jeg i foråret har brugt meget energi på at tabe mig inden denne ønskegraviditet (-10 kg), er jeg naturligvis noget bekymret for at tage det hele på igen under graviditeten. Jeg forsøger at opretholde mine nye tillærte kostvaner, men synes jeg har svært ved at acceptere tanken om, at det atter skal sige plus på vægten - og jeg er meget bange for, at det skal "løbe løbsk" og at jeg ender med en vægtøgning på 20-30 kg.. Jeg vil virkelig gerne holde vægtøgningen på maks 10-12 kg, da jeg har et bmi på 23, og dermed er normalvægtig (og min smertegrænse er 80 kg).
Derfor vil jeg gerne spørge, om I ved, hvor meget og HVORFOR I tog på/ikke tog på under graviditeten. Altså tog i f.eks. 20 kg på trods normale kostvaner, eller spiste I mindre sundt under graviditeten? Var i under-, normal- eller overvægtige ved graviditetens start?
Og hvor hurtigt tabte I jer igen efter fødslen? Var de meste "naturlig" vægtøgning (baby, moderkage, livmoder, fostervand m.m.) plus væske, eller var der en del regulær vægtøgning (fedt)?
Venligst aNoNyM
Altså - jeg spiste præcis som det passede mig under min graviditet - kunne dog ikke tåle sukkerholdige ting (slik, kage, sodavand) før 4 mdr efter jeg havde født, men der findes jo så mange andre lækkerier der ikke ligger til den sunde side

Jeg var i forvejen lettere overvægtig, og tog 10-12 kg på under graviditeten. Var tilbage på startvægten efter 3 uger, og havde intet gjort for det...
At er efterfølgende desværre er sneget sig et pat barselskilo eller 5 på sidebenene, er jo så en anden sag. Dem tager jeg kampen op med nu....
MEN du VED jo du kan tabe dig - så lad være at gå i panik. nogen tager lidt på, andre meget. Spis nogenlunde sundt og varieret, og dyrk lidt motion, så kan du ikke gøre så meget mere