Mariekiksen skriver:
Tak for dit svar.
Jeg skal i praktik som socialrådgiver ved en B&U handicap afd.. Det er som sådan ikke fysisk belastende, men vi laver mange hjemmebesøg og sådan. Var det fysisk belastende var der ingen tvivl, for er hjertesyg og kan stort set intet- hverken cykle eller gå og snakke imens uden store gener... Også derfor dette blev mit valg af uddannelse. 
Ihh din historie lyder heller ikke sjov da. Først lad mig spørge om den endte godt?
Ville også ønske det var muligt med halv tid, men det er desværre ikke tilfældet. Det er alt eller intet
Ja tankerne omkring hvad omgivelserne vil tro fylder meget, men de nærmeste kan jo se på mig den er gal og har jo hele tiden været fulgt nøje pga. hjertet ikke kører for godt
Og min familie sagde netop i dag, de ønsker for mig jeg lytter grundigt efter min krop. Men at være handicappet som hjertesyg er ikke altid nemt nej, for udenpå ser jeg sund og rask ud men føler mig indimellem som en på 60 og dette er kun blevet værre efter jeg er blevet gravid 
Men pt. har jeg følelsen af jeg mangler svar. Lægerne har næsten ingen viden omkring mine lidelser og graviditet og det er så individuelt hvordan det går. Kan så bare mærke og var også advaret om at en graviditet for mig ville være hårdere end for en med et raskt hjerte. Og hvor jeg syntes det ærgeligt det nu jeg skal i praktik, for var jeg på skole var det intet problem, da vi ikke har mødepligt.
Jeg må i løbet af praktikken have max 13 sygedage, helst skal det holdes under 10. Kan jeg jo se på forhånd vil knibe, men mit praktiksted vil ikke includere de undersøgelser jeg skal til som værende fravær.. Men ret sikker på den ikke bliver godkendt med alle de undersøgelser jeg har i vente...
For mig er det hårdt at indse jeg ikke er rask og at det fortsat vil gå ned af bakke. Så psyken spiller også ind her.
Jeg er i tænkeboks....
Socialrådgiver.. Det lyder sq godt nok spændende og jeg kan bestemt godt forstå at det er en uddannelse du længes efter.
Er der ingen mulighed for at udsætte praktikken til efter fødslen? For mig virker det i hvert fald som den optimale løsning, men jeg kender heller ikke noget til uddannelsens forløb...
For mit eget vedkommende så ja! Historien endte efter uendelige bekymringer og tårer, ykkeligt. Dengang i uge 19 fik vi besked på at vi ikke skulle regne med at graviditeten ville blive til et barn, men at vi godt kunne prøve!
Vores datter blev, trods alle odds, i min mave helt til det planlagte kejsersnit i 33+6 selvom fødslen i realiteten var gået i gang i uge 16.
Det var meget mere end lægerne nogensinde havde forventet og efter nogle meget hårde og, for vores datter, livstruende døgn på Rigshospitalet, gik tingene den rigtige vej.
Vi har idag en datter på 15 måneder der er fuldstændig alderssvarende i sin udvikling og ikke har nogen mén, bortset fra et lille bitte ar på næsen fra tuben til respiratoren. Hun r virkelig et mirakel (og skideirriterende når hun ikke hører efter) 

Jeg har lært meget af min graviditet og det meste var skidt, men nogle gode ting blev det da også til.
Jeg kan meget mere end jeg nogensinde ville have troet og det hele har vist mig at mennesket, incl. mig selv, virkelig har evnen til at sætte sine egne behov bagerst og satse alt for en anden. (Det var 3,5 meget hårde måneder
)
Men så tænker jeg også... Jeg vidste hele tiden at min tilstand var midlertidig. Jeg vidste at enten klarer jeg den længe nok til at vi får en baby eller også så går fødslen igang og jeg kan efter lidt tid vende tilbage på jobbet, sørgende, men dog rask...
Her din situation lidt en anden som jeg ser det. Som jeg forstår er din situation forværret af graviditeten, men alt andet lige, til stede i din hverdag. Og jeg kan forestille mig at det i hvert fald ikke hjælper på den positive tankegang, som trods alt kan hjælpen en SÅ meget..
Jeg håber at du kan holde ud og tage de nødvendige beslutninger og så kan jeg kun sige at når man kommer ud på den anden side med en rask baby - så er det det hele værd....