Kongmulle skriver:
Jeg kan bare huske da min lillesøster var lille, der kom engangsbleen frem. Sådan en ble med en mabse på og det var plastik. ( altså sådan føltes det) og så tænker jeg bare på f.eks. pampers som min søn har brugt, de er vældig bløde og "åndbare" hvis du forstår? Og så husker jeg da JEg var lille, der havde man et kæmpe "bind" ( ja det lignede det) og så en blesnip af plast man bandt udenpå, og dét tror jeg bestemt heller ikke var sundt hehe. Og så føler jeg så at jeg kommer fra stenalderen nu gg.
Og så var de jeg tænkte, at med de der bleer i bruger, hvis der skal lægges noget ind i, for at suge går jeg ud fra, om det så ikke er at "binde børnene mere ind" agtigt. Men det kommer self an på materialet.
Og så virker det bare enormt upraktisk, men det er nok fordi jeg tænker på de alm stofbleer ( du ved gylpe klude) som de får på når de er født, indtil de har tisset første gang. Der render alt jo igennem, og så blir de hurtigt våde og kolde. Det syntes jeg jo ikke er særlig smart, men sådan virker jeres bleer måske ikke?
Jeg kan sagtens forstå dig 
Og altså indtil jeg satte mig lidt ind i det og læste på diverse sider troede jeg også mærker som pambers og libero var åndbare. Jeg havde en fornemmelse af de ikke var så gode mod huden, men at de trods alt var ok.
Men det er virkelig bare veludviklet plast...
Du kan få så ufatteligt mange forskellige bleer - nogen er AIO (all in one) som stort set er ligesom engangsbleer bare af stof. Der er det yderste lag ofte af PULL, som så gør bleen vandtæt. Så er der lommebleer hvor du har en yderble med en "lomme" i, hvor der er plas til at lægge indæg, fx bambus, øko bomuld eller lignende i, og altså selv booste bleerne som du vil. Bambus er meget velsugende og fylder ikke ret meget, så sådan en ble fylder næsten det samme som en engangs.. Og så er der bleer og blebukser som købes hver for sig, som er den løsning vi har valgt. Imse Vimse stofbleen er af øko bomuld i flere lag, og bliver sat på som en engangsble bare med trykknapper.
Blebuksen der kommer ud over kan enten være af PULL eller uld. Vi har valgt uld, da det lader huden ånde, og så kommer der ikke til at være ekstra knapper på maven. Jeg tror også det er den billigste løsning. Og med en gang lanolinbehandling er de tætte og uden lugt 
Så altså, meget mere åndbart end plast.
Der blev lavet en undersøgelse i Egypten (!) hvor der blev målt grader i en drengs ble, den ene gang havde han engangsble på og den anden gang stofble med uldbukser over, og der var 3 grader køligere i stofbleen...
Det er jo også værd at tage med når man tænker på at øget varme om kønsorganerne især hos drenge nedsætter fertiliteten..
Har du prøvet at mærke i en engangsble efter et barn har tisset en stoooor tår i den ? Det kan godt ske de ikke virker så våde, men kolde er de ind mod huden. Og alligevel har huden det varmt fordi den ikke kan ånde..
Det er lidt mere besværligt når man vælger løsningen med stofble + uldbukser men ikke meget. Nærmest det samme som at give en engangs på og så putte et par underbukser ud over 
Her i går brugte jeg kun de gamle stofklude til natteren. Vi havde kun 2 engangsbleer tilbage og ikke lige mulighed for at komme til byen. Har en "nippa nappi" liggende, der kan hjælpe med at holde på stofbleen, og så har vi et par enkelte uldbukser herhjemme.
Det krævede en del flere skift, men uldbukserne blev ikke våde og, hvor skørt det end lyder, så følte jeg faktisk et stærkere bånd til Sophia.. Jeg var nødt til at være meget opmærksom på hende for at se hvornår hun havde tisset, for som du selv siger, så bliver de meget hurtigt våde. Og hvis jeg ikke lige fik skiftet hende inden den var gennemblødt, så skulle hun nok fortælle mig den skulle skiftes 
Det synes jeg næsten folk skulle prøve - en dag med gl.Dags stofbleer, en nippa nappi og en uldbuks. For mig var det det hele værd, og jeg overvejer stærkt selv kun at bruge det gl dags til dagsbrug når vi er hjemme. Kæresten er slet ikke med på den, men så kan jo bare bruge imse vimse stofbleerne når han skifter :b
Hehe..
Og lige til sidst - fleece kan bruges inderst mod huden til længere lure. Selvom det er gennemblødt virker det ikke vådt, men til gengæld er det virkelig noget gris at håndtere hvis der kommer lort på.
Min mor brugte de gl dags til mig de første to år, derefter tror jeg hun gik over til plastik. Jeg har selv svært ved at bruge bind når jeg har mit lort fordi det påvirker min hud, men jeg er slet ikke til tamponer, så for mig står den alligevel på bind. Jeg har stadig ikke fået mit lort efter fødslen, men når jeg gør, skal jeg have skaffet mig nogle stofbind. Selvom det er en del mere ulækkert end stofbleer så glæder jeg mig virkelig til min hud kan ånde.
En startpakke kan købes til 220-250 tror jeg, og de penge må hurtigt være tjent hjem i forhold til forbrug af engangsbind.
Det jeg vil sige med det er, at jeg slet ikke kan forestille mig, min datter skulle finde det mere behaligt at have ble på end jeg syndes det er at have bind på. Forskellen er bare, at jeg kan ændre på det, det kan hun ikke...
Jeg håber du kan bruge mit svar