Neeej hvor jeg glæder mig :D

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juli 2012

BellaCiinea

samantha1986 skriver:

Det var sikkert sådan nogle min mor brugte til min lillebror. Kan nemlig huske noget med toilettet. Og han er 19 så det kunne godt være det

Haha ja det var nok sådan nogle så

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2012

samantha1986

IsabellaCiinea skriver:

Haha ja det var nok sådan nogle så

Det var godt nok smart

Anmeld

15. juli 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Kongmulle skriver:

Altså nu er det jo ikke "numsen pakket ind i plast" at bruge almindelige bleer. Vi har faktisk passeret 1980.....

De almindelige bleer er hverken dårlige for miljø eller børn, det er derfor jeg spørger.

Personligt forstår jeg ikke i vil bruge så store summer på det og så meget tid og vask, det var den del jeg var interesseret i at vide mere om.

Så hvis du ikke gider spilde tid på at svare mig på det jeg spørger om, så lad hellere være med at svare næste gang

ikke dårlige for miljø og baby? Undskyld mig, men tror vist lige du skal undersøge tingene inden du kommer med sådan en udtalelse

Miljøstyrelsen har udført undersøgelser som viser at der findes organiske tinforbindelser i engangsbleer. 6 bleer er undersøgt, yderlag og bånd separat. I 3 produkter er fundet indhold af DBT, i 2 produkter er fundet indhold af DBT og MBT, og i 1 produkt er fundet indhold af TBT, DBT og MBT. TBT har vist sig at have en hormonforstyrrende effekt overfor marine organismer. Det har vist sig ved kønsændringer hos en række arter havsnegle. Hunsnegle begynder f.eks. at udvikle hanlige kønskarakterer, sådanne effekter er blevet observeret i koncentrationer helt ned til 1 ng/l hos de mest følsomme arter

Her er kilden direkte fra miljø styrelsen http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&c d=6&ved=0CFYQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.mil joevejledninger.dk%2Ffiles%2Fvejledninger%2Fperson lig-hygiejne%2Fbleer_miljoebaggrund.pdf&ei=hQw DUM2GD9La0QWXqPW8Bw&usg=AFQjCNEAP8OVS9W_FMxjJb Ky0PQdVlcN-A&sig2=kkeYLs9KRBBq1d9CtyZPcg

Prøv at sæt dig ned og google de stoffer der bliver brugt i produktionen af en ble og hvad bleen består af.

Lidt mere info:

Sådan opbygges en engangsble:

Engangsbleer består af et opsugende materiale med et tyndt lag plast udenom. Det opsugende materiale består af cellulosemasse og et vand-sugende materiale, typisk SAP. Det tynde laminat af plast har en struktur som tekstiler, så væde kan trænge igennem. Laminatet kan være lavet af f.eks. viskose, PET eller PP. Bleen sættes typisk fast med et elastikbånd og et velcro-lignende materiale eller selvklæbende lim. Remmen kan inderst bestå af papir.

Brugte bleer skal smides i skraldespanden. Dermed kommer de sammen med det øvrige affald til et forbrændingsanlæg, hvor de bliver omsat til energi, f.eks. fjernvarme.

Kan der være problematiske stoffer i engangsbleer?

Nogle engangsbleer indeholder lotion og parfume. Lotion skal være deklareret på pakken. Derimod behøver der ikke at stå, hvis der er parfume i bleerne. Nogle lotioner indeholder problematiske stoffer, mens parfume kan give allergi.

Ifølge kosmetikbekendtgørelsen skal parfume deklareres. Det betyder, at parfume skal deklareres på bleer, hvis parfumen er tilsat for at få babyen til at dufte godt. Men kravet om deklaration gælder ikke for andre produkter end produkter til personlig pleje. Hvis parfume er tilsat for at få selve produktet til at dufte godt, behøver parfumen derfor ikke være deklareret.

Cellulosemassen kan være bleget med klordioxid eller hydrogenperoxid (brintoverilte). Specielt blegning med klordioxid kan være miljøbelastende. Det skyldes indholdet af klor. Desuden kan der være brugt lim i bleen, som kan indeholde problematiske stoffer.

Papiret inderst i remmen kan være behandlet med silikonestoffer, hvoraf nogle kan være miljøbelastende. Og den selvklæbende lim, som bruges på nogle bleer til at sætte bleen fast, kan indeholde problematiske stoffer.

Anmeld

15. juli 2012

Drømme

Kongmulle skriver:

Altså nu er det jo ikke "numsen pakket ind i plast" at bruge almindelige bleer. Vi har faktisk passeret 1980.....

De almindelige bleer er hverken dårlige for miljø eller børn, det er derfor jeg spørger.

Personligt forstår jeg ikke i vil bruge så store summer på det og så meget tid og vask, det var den del jeg var interesseret i at vide mere om.

Så hvis du ikke gider spilde tid på at svare mig på det jeg spørger om, så lad hellere være med at svare næste gang

Jeg vil meget gerne svare på dine spørgsmål, men så må du være mere specifik. Ellers kunne jeg bruge hele dagen på at svare, og det er der ikke rigtig tid til

"alm. Bleer", altså engangsbleer ér lavet af plast.

"Desuden er der tilsat andre stoffer som f.eks. Blegemiddel, farvestoffer og evt. Parfume. Det er måsk. Gavnligt at vide, at en engangsble i det store hele er lavet af plast, selv det bløde stoflignende materiale der ligger ind mod huden er lavet af plast - som er lavet af råolie. I mange tilfælde indeholder velcroen pvc, der er et hormonforstyrrende stof." 

http://www.koogko.dk/shop/cms-kom-i-gang-med-stofbleer.html

Og det er de bleer der bliver lavet i dagens dk der er tale om, ikke de fra 1980..

Så jo de er både dårlige for miljøen og barnet. De indeholder supeeabsorberende stoffer SAB, der gør kroppen må overprodukcere væske, og som gør, det tager omkring 14 dage for barnets hud at vænme sig til ikke at skulle produksere så voldsomt meget væske.

Desuden så er de svære at brænde af med alt den væske, hvilket igen giver anledning til miljøforurening.

Og det er jo netop grunden til jeg personligt gerne vil bruge den ekstra tid og de ekstra vaske - det er sundere for både barnet, miljøet og pengepungen. Ja, det er en voldsom engangsudgift, men de penge kommer hjem igen. Prisen for 2-3 års engangsbleforbrug er noget højere end prisen for engangsbleer + vask.

Jeg håber min tone er ok, det er i hvert fald min mening. Jeg ved godt, det ikke var det pæneste svar jeg gav dig på dit første spørgsmål, og det må du undskylde. Jeg vil meget gerne svare på dine spørgsmål, og håber vi kan holde diskussionen i en ordentlig tone..

Lige en side fact - vidste du stofbleer er meget populærer i England ?

Anmeld

15. juli 2012

Drømme

Camilla30 skriver:

Okay mange tak - det var mange gode oplysninger Kan mærke jeg nok også er én af dem, der bliver hooked på stofbleer

Spørg endelig hvis du har flere spørgsmål

Og hvis en evt kæreste er svær at overtale kan jeg anbefale at låne en blepakke : http://www.koogko.dk/shop/proevepakke-med-stofbleer-591p.html

Det var lidt det der fik min kæreste overtalt - at kunne se, røre og prøve bleerne gør en forskel (det var selvfølgelig min datter de skulle prøves på :b)

Jeg er sikker på, der også er en del andre herinde der er klar på at svare på spørgsmål ang stofbleer

Anmeld

15. juli 2012

Drømme

Fru Skovrup skriver:

ikke dårlige for miljø og baby? Undskyld mig, men tror vist lige du skal undersøge tingene inden du kommer med sådan en udtalelse

Miljøstyrelsen har udført undersøgelser som viser at der findes organiske tinforbindelser i engangsbleer. 6 bleer er undersøgt, yderlag og bånd separat. I 3 produkter er fundet indhold af DBT, i 2 produkter er fundet indhold af DBT og MBT, og i 1 produkt er fundet indhold af TBT, DBT og MBT. TBT har vist sig at have en hormonforstyrrende effekt overfor marine organismer. Det har vist sig ved kønsændringer hos en række arter havsnegle. Hunsnegle begynder f.eks. at udvikle hanlige kønskarakterer, sådanne effekter er blevet observeret i koncentrationer helt ned til 1 ng/l hos de mest følsomme arter

Her er kilden direkte fra miljø styrelsen http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&c d=6&ved=0CFYQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.mil joevejledninger.dk%2Ffiles%2Fvejledninger%2Fperson lig-hygiejne%2Fbleer_miljoebaggrund.pdf&ei=hQw DUM2GD9La0QWXqPW8Bw&usg=AFQjCNEAP8OVS9W_FMxjJb Ky0PQdVlcN-A&sig2=kkeYLs9KRBBq1d9CtyZPcg

Prøv at sæt dig ned og google de stoffer der bliver brugt i produktionen af en ble og hvad bleen består af.

Lidt mere info:

Sådan opbygges en engangsble:

Engangsbleer består af et opsugende materiale med et tyndt lag plast udenom. Det opsugende materiale består af cellulosemasse og et vand-sugende materiale, typisk SAP. Det tynde laminat af plast har en struktur som tekstiler, så væde kan trænge igennem. Laminatet kan være lavet af f.eks. viskose, PET eller PP. Bleen sættes typisk fast med et elastikbånd og et velcro-lignende materiale eller selvklæbende lim. Remmen kan inderst bestå af papir.

Brugte bleer skal smides i skraldespanden. Dermed kommer de sammen med det øvrige affald til et forbrændingsanlæg, hvor de bliver omsat til energi, f.eks. fjernvarme.

Kan der være problematiske stoffer i engangsbleer?

Nogle engangsbleer indeholder lotion og parfume. Lotion skal være deklareret på pakken. Derimod behøver der ikke at stå, hvis der er parfume i bleerne. Nogle lotioner indeholder problematiske stoffer, mens parfume kan give allergi.

Ifølge kosmetikbekendtgørelsen skal parfume deklareres. Det betyder, at parfume skal deklareres på bleer, hvis parfumen er tilsat for at få babyen til at dufte godt. Men kravet om deklaration gælder ikke for andre produkter end produkter til personlig pleje. Hvis parfume er tilsat for at få selve produktet til at dufte godt, behøver parfumen derfor ikke være deklareret.

Cellulosemassen kan være bleget med klordioxid eller hydrogenperoxid (brintoverilte). Specielt blegning med klordioxid kan være miljøbelastende. Det skyldes indholdet af klor. Desuden kan der være brugt lim i bleen, som kan indeholde problematiske stoffer.

Papiret inderst i remmen kan være behandlet med silikonestoffer, hvoraf nogle kan være miljøbelastende. Og den selvklæbende lim, som bruges på nogle bleer til at sætte bleen fast, kan indeholde problematiske stoffer.

Tusinde tak for de oplysninger så meget vidste jeg alligevel ikke

Anmeld

15. juli 2012

Skovrup

Kongmulle skriver:

I en bleperiode på ca. 3 år bruger et barn ca. 6.500-7.000 bleer. En ble koster i gennemsnit ca. 1,75 kr. alt efter størrelse/mærke og regner man lidt på det, løber det hurtigt op i 10-12.000 kr.

Med vaskbare bleer kommer der en større investering til at begynde med (eller man kan vælge at købe nogle bleer hver måned, til man har nok), men der er tale om en engangsinvestering. Man kommer til at skulle skifte blebukser ud hen ad vejen, men mange af bleerne kan bruges i hele perioden – alt efter hvilke man vælger. For hele bleperioden kan man regne med at spare op til halvdelen af, hvad man betaler for engangsbleer – igen alt efter hvilke bleer man vælger.

Derfor er det faktisk billigere med stofbleer, jeg har købt for 3500kr i stoflbleer, det er penge jeg skal betale her og nu og er en engangsinvestering og jeg kan sælge dem igen når min søn er vokset ud af dem hvilket nok ender op med at jeg måske alt i alt "kun" har brugt 2000kr på bleer hvor så vask kommer oveni, men det alm kogevask som jeg nu også vasker håndklæder, viskestykker og klude i alligevel, så det ikke det store arbejde i det. Vasker tøj, hænger det op et par gange om ugen, om bleerne er med eller ej er ikke den store forskel.

Så det ikke dyre, det bedre for babys hud og vores miljø og det er altså ikke svært og træls at stå med, man hænger ikke over kogegrydden med 20 beskidte bleer. Det er hvad man gjorde for 20 år siden.

Anmeld

15. juli 2012

Skovrup

Drømme skriver:

Tusinde tak for de oplysninger så meget vidste jeg alligevel ikke

velbekommen, er bare træt af at folk kommer med den argumentation hver gang, at det ikke er farligt og det var i gamle dage det var sådan, men der er en grund til de ikke flager med indholdsstofferne i bleerne.

Ang. Lanolin, jeg har bare købt 100% ren lanolin i helsen og der ingen stor videnskab i den jeg koger bare noget vand pisker lanolinen i sammen med en lille bitte smule uld sæbe for at bryde vandoverfladen og lægger ulden i blød jo længere tid jo bedre (helst 1 døgn)

Anmeld

15. juli 2012

Drømme

Fru Skovrup skriver:

velbekommen, er bare træt af at folk kommer med den argumentation hver gang, at det ikke er farligt og det var i gamle dage det var sådan, men der er en grund til de ikke flager med indholdsstofferne i bleerne.

Ang. Lanolin, jeg har bare købt 100% ren lanolin i helsen og der ingen stor videnskab i den jeg koger bare noget vand pisker lanolinen i sammen med en lille bitte smule uld sæbe for at bryde vandoverfladen og lægger ulden i blød jo længere tid jo bedre (helst 1 døgn)

Okay

Og endnu engang tak

Anmeld

15. juli 2012

Skovrup

til jer som ikke har set en stof ble, så kan den se sådan her ud

billeder siger mere en 1000 ord
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.