Ringe efter ambulance... Hvornår er det ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juli 2012

fairlady

det er jo altid dem io den anden ende, der vurdere om der skal sendes en ambulance ud.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2012

Nemesis

An&Jo skriver:

wauw er det rigtigt?? :O

Det er jo for sindssygt, det kan jo koste menneskeliv det der..
Kan godt høre det er mange år siden jeg har ringet 112 sidst..

Det har jeg faktisk ikke gjort siden jeg kom forbi et brændende hus hvor der boede en ældre mand, jeg ringede 112 sagde der brændte, gav telefonen videre til en der stod og kiggede, og løb ind for at se om den ældre mand var komemt ud, det var han så ikke, men det kom han sq!! Han gik og forsøgte at slukke branden fremfor at komme ud i sikkerhed, han endte med en røgforgiftning af de helt store, men overlevede

ja det er så! er stadig harm men mest af alt faktisk rystet fordi jeg ikke bare ringer 112. det var en situation jeg ikke kunne kontrollere og ikke ved hvorfor eller hvordan og derfor ringede jeg. Men følte helt klart at det skal man ikke.

så fremover gør jeg det så ikke,

Sisse

Anmeld

13. juli 2012

MariaJ

Jeg har aldrig haft ringet 112, og tror der skal rigtig meget til for at jeg ville gøre det (som i stor blødning, bevidstløshed eller lignende). Samtidig synes jeg at man må respektere at folks grænser for hvornår noget virker meget alvorligt er forskellige, folks kompetence til selv at behandle skaden korrekt er forskellig og ikke mindst kan der være stor forskel på hvor påvirket man er af situationen (fx kan blødninger, der når alt kommer til alt ikke er så slemme, jo se meget voldsomme ud lige når skaden er sket). Jeg vil hellere at ambulancen bliver sendt ud en gang for meget end en gang for lidt, og synes folk skal ringe, hvis de føler sig utrygge ved situationen. Det er selvfølgelig uheldigt, hvis ordningen bliver misbrugt, hellere en brækket finger for meget i ambulancen end en, der er kommet galt afsted og ikke tør ringe, fordi det nok ikke er alvorligt nok, og så dør eller får varige men. 

Anmeld

13. juli 2012

Mother-love

Nu har vi bil og bor ikke ret langt fra skadestuen. Så vi har god mulighed for at køre selv. Det eneste tidspunkt jeg har ringet efter en ambulance det var da vi boede i hammel og isabella fik grød i den gale hals og ikke kunne trække vejret. Men vi blev stilt om det en sygeplejeske og ambulancen var klar hvis der skulle være behov for det. Men hun var også ekstremt træt og vendte det hvide ud af øjene derfor blev vi endnu mere bekymret. For lige i stedet tænkte vi ikke over at hun var træt.

Hold nu kæft et chok vi fik

Men jeg synes det er en vuderingssag for hver især. Men jeg ville aldrig ringe efter en pga et brækket ben eller lign.

Anmeld

13. juli 2012

dpb

MorDk skriver:

Jeg kom til at tænke på at jeg har oplevet nogle gange at forældre har ringet efter en ambulance pga, flænge i hovede... som blødte JA, men barnet var ved bevidsthed og havde det ok.  Der blev ringet pga. brækket fod, ankel eller finger?

Jeg sys jo det er forkert at ringe på disse grundlag. Altså et slag i hovede og en flænge KAN være farlig... men hvis det kan ses/vurderes at barnet er ok hvorfor så benytte en ambulance? Ring dog efter en taxa?! (Det er bare min mening)

Hvornår sys I det er ok at ringe efter en ambulance? Og hvornår ikke...?

Jeg syntes det er en balance gang... har vidst aldrig selv ringet 112. Men der er derimod blevet ringet på mine vegne.... eller jo har én enkelt gang, men gav hurtigt telefonen til min kæreste, da det var ham der vidste mest om det der var sket... og ambulancen kom og hentede ham, da hans hånd var blevet forbrændt... han skulle lave forårsruller over gasblus og det resulterede i at der kom oliebrand i køkkenet. Min mor kom og hentede mig og kørte mig afsted, da jeg også skulle tjekkes.

Deudover har jeg været afsted med ambulance 2 gange. Den ene gang var fødegangen der sendte den, da jeg blødte. og anden gang var efter et solo biluheld. Men ingen af gangene viste det sig at være alvorligt/livstruendemen det ligger alt sammen en del år tilbage efterhånden...

Derimod ringede min far så sent som i vinters da han var faldet og der var mistanke om, om hans ben var brækket! Han var altså alene med min 13årige søster, som under ingen omstændigheder ville kunne hjælpe ham. Ikke om de ville hjælpe ham, og sende en vogn... han måtte selv finde en måde at komme ind til sygehuset!! det var i juleferien... og med til historien hører altså også at han vejer ca.150kg så han er ikke en lille spirrevip, og var oppe på 1.sal...og en alder på knap 50år Men det mente personen i den anden ende ikke var deres problem Det endte da også med at han efter lang tid fik fat i en ven der kunne komme og kører ham (vi var ca. 120km fra ham på det tidspunkt og havde ikke bil)... da han kommer derop er lægen der behandler ham rystet.. for han var umådelig tæt på at det ikke kunne reddes... en forkert bevægelse var alt...han fik gips på og måtte overhovedet ikke støtte på benet, da det kunne betyde at han ville blive "lam" i det ben!! det tog flere måneder hvor han havde gips på og ikke måtte noget som helst... jeg kan ikke huske hvad det hed, vist noget med spiralbrud eller noget i den stil, men det var en værste måde han kunne brække benet på sagde lægen... så det var yderst alvorligt!! 

Så den dag i dag giver jeg ski' ikke meget for 112!! Men vi har også da vi ikke havde bil et falck abonnement for at kunne komme "hurtigt" afsted når det ikke var alvorligt nok til 112. Jeg mener ikke man skal ringe 112 i tide og utide, men når der er noget virkelig alvorligt. Og et barn der f.eks. har brækket benet ville jeg nok sørge for selv at køre på skadestuen. Ligesom da vores mellemste da han var omkring 1år og faldt uheldigt og ramte vores tvbord og fik flækket øjenbrynet... vi ringede til skadestuen og tog derind selv hvor han fik limet/syet det... han har stadig et ar som mind men han var ikke i livsfare og så derfor ingen nytte i at ringe 112

Det blev vidst temmelig rodet, men håber du forstår hvad jeg mener...

Qnuz

Anmeld

13. juli 2012

Kløver

Jeg synes det er en vurderingssag, havde vi ikke bil, havde jeg valgt abb ved Falck hvor man kan blive transporteret af dem hvis der bliver noget

Har kun 1 gang ringet 112 og var da vores dreng faldt ned af vores kældertrappen da han var ca 9 mdr. Fik at vide det var rigtig beslutning og der kom ekstra lægeambulance, og heldigvis blev det ikke nødvendigt med tur til sygehuset, efter de havde undersøgt meget grundigt

Brækket ben ville jeg nok også ringe, men brækket arm/hånd, finger eller lignende, ville jeg ikke. Vi har selv taget på skadestuen da manden brækkede hånden og måtte afsted midt om natten

Anmeld

13. juli 2012

AndreasMor84

MorDk skriver:

Jeg kom til at tænke på at jeg har oplevet nogle gange at forældre har ringet efter en ambulance pga, flænge i hovede... som blødte JA, men barnet var ved bevidsthed og havde det ok.  Der blev ringet pga. brækket fod, ankel eller finger?

Jeg sys jo det er forkert at ringe på disse grundlag. Altså et slag i hovede og en flænge KAN være farlig... men hvis det kan ses/vurderes at barnet er ok hvorfor så benytte en ambulance? Ring dog efter en taxa?! (Det er bare min mening)

Hvornår sys I det er ok at ringe efter en ambulance? Og hvornår ikke...?

Jeg er delvis enig med dig.. jeg mener ofte, at der bliver ringet uden grund, men tænker, at det kan skyldes at man eks. som forælder panikker og bliver chokeret over en ulykke og dermed griber til 112 uden lige at se situationen an først.

Jeg er selv pædagog og har da haft børn med grimme hul i hovedet ind imellem, men jeg har da aldrig ringet 112 hvis barnet havde det ok, ikke havde været bevidstløs osv. Så tog vi hellere end taxa til skadestuen, hvor vi så mødtes med forældrene, så de ku tage over

Men igen, i dag er der personale der sidder i den anden ende som vurderer, om der skal sendes noget eller om man bare selv skal tage til læge eller på skadestuen. Men ja, der bliver efter min mening ringet for ofte!

Anmeld

13. juli 2012

Clisolka

Månsson skriver:

I de tilfælde som du nævner ville jeg ikke ringe efter en ambulance, men hvis vi snakker, feber krampe, bevidstløshed, fald ulykke med fare for ryk skade osv så ville jeg..

Det andet kan man selv køre efter eller som du siger ta taxaen.. Godt nok er det dyrt men det kan os være dyrt at opholde en ambulance hvis den er ude til et brækket ben et stykke væk og der så sker en ulykke et andet sted og det tager en mindre krig før ambulancen kan være der hvor der rent faktisk er brug for den

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre mig selv 

Anmeld

13. juli 2012

Bassemor<3

Jeg tænker ambuancen ikke kører ud til noget de ikke mener har brug for en ambulance ? Så de kommer vel kun hvis de vurderer at der er brug for dem ! Jeg ringede i fuldskab efter en ambulance engang fordi jeg havde brækker håndledet og der var 100 km til skadestue og vi kunne IKKE køre og havde ikke penge til så lang en taxetur. Der fik jeg at vide at jeg selv skulle finde på skadestuen, dagen efter var jeg PISSE flov for jeg havde jo ikke brug for dem ! og jeg er glad for at de fortalte mig det ! jeg gik desuden i seng med brækket håndled og tog på skadestuen dagen efter

Anmeld

13. juli 2012

Kay

har ik læst hele tråden... men... kender mange falk redere og paramedicinere... da min far er brandmand og det jo er nogle af hans kollegaer....

i min verden... og hvad du lære til de fleste førstehjælps kurser ringer man kun 112 ved livstruende situationer eller mistanke om at det er en livstruende situation... og sådan er det bare!

jeg har måtte ringe til et taxa da mit knæ gik af led... for jeg ville da ik mene det er en livstruende situation... og ja det koster penge at køre i taxa... men det koster måske en andens liv at ringe og "optage" en ambulance...

har kørt i ambulance 1 gang i mit liv... da jeg kom tilskade på en ski løjpe i østrig... og der var det sjovt nok ik mig der skulle ringe det sørgede de søde "ski-redere" for...

så nej for en flænge i hoved eller lignende ville jeg ik ringe...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.