Ringe efter ambulance... Hvornår er det ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juli 2012

MorDk

Månsson skriver:

I de tilfælde som du nævner ville jeg ikke ringe efter en ambulance, men hvis vi snakker, feber krampe, bevidstløshed, fald ulykke med fare for ryk skade osv så ville jeg..

Det andet kan man selv køre efter eller som du siger ta taxaen.. Godt nok er det dyrt men det kan os være dyrt at opholde en ambulance hvis den er ude til et brækket ben et stykke væk og der så sker en ulykke et andet sted og det tager en mindre krig før ambulancen kan være der hvor der rent faktisk er brug for den

Ja... det tænker jeg netop også...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2012

B&J

MorDk skriver:

Selvfølgelig skal man tage brækkede lemmer alvorligt også... Men igen... det er en vurderingssag...(hvilket for nogle kan være svært) jeg kan også have svært ved at vurderer en evt. skade... Men har bare oplevet det så mange gange... at forældre ringer over mindre skader... hvor man tænker "ejj come on"

ja ved godt der er mange der gør det og desværre er der også mange ældre der gør det fordi de mangler opmærksomhed

Anmeld

13. juli 2012

Koen.

MorDk skriver:

Jeg kom til at tænke på at jeg har oplevet nogle gange at forældre har ringet efter en ambulance pga, flænge i hovede... som blødte JA, men barnet var ved bevidsthed og havde det ok.  Der blev ringet pga. brækket fod, ankel eller finger?

Jeg sys jo det er forkert at ringe på disse grundlag. Altså et slag i hovede og en flænge KAN være farlig... men hvis det kan ses/vurderes at barnet er ok hvorfor så benytte en ambulance? Ring dog efter en taxa?! (Det er bare min mening)

Hvornår sys I det er ok at ringe efter en ambulance? Og hvornår ikke...?

Har det som dig at anses den nuværende tilstand for okay ja så synes jeg os man skal tage en taxa,men altså kan man ikke få styr på blødningen etc. ovs ja så er det da 112

Har en gang selv ringet efter en ambulance til min datter da hun var mindre, hun fik hevet elkedlen med kogende vand ned over sig og der anså jeg det for akut Hvilket det os var da hun endte med en 2. og 3.grads forbrænding på foden!

Anmeld

13. juli 2012

MorDk

VIPpigen skriver:

Nu faldt Lilje jo her for 14 dage siden og slog hul i panden. Og jeg havde da overhovedet ikke i tanke om at ringe efter en ambulance. Hun var ikke bevidstløs, og jeg skulle lige have lov at panikke så andre familiemedlemmer tog over. Da jeg lige havde brugt et par minutter til at sunde mig, kunne jeg gå ind og kigge på hovedet (jeg vidste ikke det var panden hun havde slået, og jeg har en angst for at hun skal slå munden, da jeg selv har været rigtig uheldig der) så da jeg så det "bare" var panden var jegere rolig. Kunne se at den store flænge ikke bare kunne limes, så faster og Lilje på bagsædet, mor på passagersædet, og far kørte. Og så afsted til skadestuen. Vi har heldigvis selv bil, så her er 1-1-2 altså ikke i tanken med mindre det er meget alvorligt.

Jeg blev bidt i hovedet som 4 årig, jeg fik en ordentlig mutter af en hund, så jeg måtte med ambulance fra fredericia til odense med udrykning. Men da skaden skete kørte familie mig på sygehuset i fredericia. (min mor panikkede, og min far kunne ikke køre da han var for påvirket af hvordan jeg så ud)
Som 8 årig styrtede jeg på cykel og slog fortænderne ud, også her blev jeg kørt på sygehuset uden en ambulance. Så her har vi altså ikke været storforbrugere af ambulancer....

Undskyld hvis det blev lidt langt.
Og undskyld stavefejl, skriver fra telefonen ;-)

Jeg kan godt forstå at man som forldre kan gå i "panik" når der sker ens barn noget... og derfor griber knoglen og ringer 112... (vi er kun mennesker) Men igen... der må altså være en grænse...

Du har da også været noget uheldig hva?

Anmeld

13. juli 2012

MorDk

tanja. skriver:

Har det som dig at anses den nuværende tilstand for okay ja så synes jeg os man skal tage en taxa,men altså kan man ikke få styr på blødningen etc. ovs ja så er det da 112

Har en gang selv ringet efter en ambulance til min datter da hun var mindre, hun fik hevet elkedlen med kogende vand ned over sig og der anså jeg det for akut Hvilket det os var da hun endte med en 2. og 3.grads forbrænding på foden!

Ja for hulen forbrændninger over kroppen på et barn eller voksen er/kan være akut. Men at brænde en finger på kogepladen.... er jo en anden sag...

Anmeld

13. juli 2012

Nemesis

For en måned siden prøvede jeg at ringe efter en ambulance.
Min kollega fik et blackout og anede hverken det ene eller det andet, Men i dag bliver man jo viderestillet til en sygeplejerske som så vurderer om det er nødvendigt med en ambulance og det mente hun ikke det var.!

Så efter en diskution på ca 10 min (det er sgu skræmmende at opleve en person gå fra at snakke til at bling..ikke vide noget som helst) sagde jeg glem det, smed røret på og kørte selv manden direkte til skadestuen.

I dag vil jeg sgu aldrig ringe efter en ambulance, det er MEGEt hurtigere at køre selv!

Først 112..så skal man trykke sig igennem om man skal bruge politi..og får så også oplyst forskellige muligheder for politiet, brandvæsen eller ambulance..så trykker du ambulance..og får en telefondame der siger..jeg viderestiller dig lige til sygeplejersken som skal tage stilling..og så sygeplejersken... glem det!

Med mindre vi snakker en bevidstløs eller en hvor blodet pulser ud så ringer jeg ikke!

Sisse

Anmeld

13. juli 2012

Koen.

MorDk skriver:

Ja for hulen forbrændninger over kroppen på et barn eller voksen er/kan være akut. Men at brænde en finger på kogepladen.... er jo en anden sag...

Lige præcis, men tror mange har svært ved at skelne hvornår det er akut nok

Anmeld

13. juli 2012

FruStolpe

Jeg vælger altså at sstole på de mennesker der sidder ved telefonen når man ringer 112.

Det er jo dem der vudere om man har behov for en ambulance, hvis de mener man selv kan køre/klare det så sender de ikke en bil.

Derfor skal man hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt !

Med det sagt så har jeg ALDRIG ringet 112 -heldigvis

Anmeld

13. juli 2012

VIPpigen

MorDk skriver:

Jeg kan godt forstå at man som forldre kan gå i "panik" når der sker ens barn noget... og derfor griber knoglen og ringer 112... (vi er kun mennesker) Men igen... der må altså være en grænse...

Du har da også været noget uheldig hva?

Hvis man har bil, så ville jeg klart foretrække det hvis barnet er ved bevidsthed. Havde Lilje mistet bevidstheden under hendes fald, så havde jeg nok ringet 112. Men nu var hun okay, havde fået 2 dybe flænger, og måtte så på sygehuset og syes... Ved ikke hvis vi ikke havde bil, og flere kilometer til en skadestue...

Ja, jeg har været rigtig uheldig som barn, og derfor er min største frygt at Lilje skal komme til skade omkring munden. Jeg håber aldrig det sker for nogen. Men jeg kom heldigvis igennem begge episoder uden at være bange for hverken hunde eller cykler ;-)

Men jeg tror nu nok at jeg både under hundebidet og ved cykelstyrtet har været berettiget til en ambulance selv. Men vi havde bare ikke langt til sygehuset den gang, så vi kunne selv køre...

Anmeld

13. juli 2012

An&Jo

Nemesis skriver:

For en måned siden prøvede jeg at ringe efter en ambulance.
Min kollega fik et blackout og anede hverken det ene eller det andet, Men i dag bliver man jo viderestillet til en sygeplejerske som så vurderer om det er nødvendigt med en ambulance og det mente hun ikke det var.!

Så efter en diskution på ca 10 min (det er sgu skræmmende at opleve en person gå fra at snakke til at bling..ikke vide noget som helst) sagde jeg glem det, smed røret på og kørte selv manden direkte til skadestuen.

I dag vil jeg sgu aldrig ringe efter en ambulance, det er MEGEt hurtigere at køre selv!

Først 112..så skal man trykke sig igennem om man skal bruge politi..og får så også oplyst forskellige muligheder for politiet, brandvæsen eller ambulance..så trykker du ambulance..og får en telefondame der siger..jeg viderestiller dig lige til sygeplejersken som skal tage stilling..og så sygeplejersken... glem det!

Med mindre vi snakker en bevidstløs eller en hvor blodet pulser ud så ringer jeg ikke!

Sisse

wauw er det rigtigt?? :O

Det er jo for sindssygt, det kan jo koste menneskeliv det der..
Kan godt høre det er mange år siden jeg har ringet 112 sidst..

Det har jeg faktisk ikke gjort siden jeg kom forbi et brændende hus hvor der boede en ældre mand, jeg ringede 112 sagde der brændte, gav telefonen videre til en der stod og kiggede, og løb ind for at se om den ældre mand var komemt ud, det var han så ikke, men det kom han sq!! Han gik og forsøgte at slukke branden fremfor at komme ud i sikkerhed, han endte med en røgforgiftning af de helt store, men overlevede

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.