Ringe efter ambulance... Hvornår er det ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.583 visninger
36 svar
0 synes godt om
13. juli 2012

MorDk

Jeg kom til at tænke på at jeg har oplevet nogle gange at forældre har ringet efter en ambulance pga, flænge i hovede... som blødte JA, men barnet var ved bevidsthed og havde det ok.  Der blev ringet pga. brækket fod, ankel eller finger?

Jeg sys jo det er forkert at ringe på disse grundlag. Altså et slag i hovede og en flænge KAN være farlig... men hvis det kan ses/vurderes at barnet er ok hvorfor så benytte en ambulance? Ring dog efter en taxa?! (Det er bare min mening)

Hvornår sys I det er ok at ringe efter en ambulance? Og hvornår ikke...?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2012

TeamRocket

Det er vel op til folk selv at vudere hvornår der er brug for det. Vi har f.eks 2 og en halv time med offentlig transport til nærmeste sygehus/skadestue. En taxa vil koste over 1000kr. Sååe. Hvis jeg mener vi får brug for en ambulance så ringer jeg sgu efter en.

Da min datter brækkede sit ben ved et fald derhjemme tog vi bus og tog og blev spurgt hvorfor i alverden vi ikke havde ringet efter ambulancen! Og det samme de to gange jeg har skulle føde har vi fået strenge formaninger om at ringe efter ambulance og absolut ikke kaste os ud i hverken bus, tog eller taxa Så jeg synes det er OKAY at ringe efter ambulancen når man mener det er nødvendigt.

Anmeld

13. juli 2012

MorDk

Det er vel op til folk selv at vudere hvornår der er brug for det. Vi har f.eks 2 og en halv time med offentlig transport til nærmeste sygehus/skadestue. En taxa vil koste over 1000kr. Sååe. Hvis jeg mener vi får brug for en ambulance så ringer jeg sgu efter en.

Da min datter brækkede sit ben ved et fald derhjemme tog vi bus og tog og blev spurgt hvorfor i alverden vi ikke havde ringet efter ambulancen! Og det samme de to gange jeg har skulle føde har vi fået strenge formaninger om at ringe efter ambulance og absolut ikke kaste os ud i hverken bus, tog eller taxa Så jeg synes det er OKAY at ringe efter ambulancen når man mener det er nødvendigt.

Ja... det er selvfølgelig en vurderingssag. Men en brækket finger eller en "rift" i hovede...? Det koster kassen hver gang de sender en ambulance ud... og hvad så med dem som VIRKELIG har brug for en ambulance?

Mange har jo også bil... men ja en taxa koster da også... men sys bare nogle mennesker burde tænke sig lidt om. Jeg har oprettet dette indlæg fordi jeg undre mig over det og fordi jeg faktisk har oplevet det mange gange efterhånden.

Anmeld

13. juli 2012

An&Jo

nu er det jo faktisk sådan at hvis man brækker noget skal der støttes op om det med noget for at undgå større skader, og det er mange gange umuligt at gøre selv, fordi man ikke har de ting der skal bruges til det, og derfor ringer man oftest efter ambulancen..

og en flænge i hovedet på sit barn, ja der ville jeg nok også ringe, synes ikke det som sådan er småting du nævner, for det er faktisk ting der kan blive rigtig alvorlige hvis ikke de bliver behandlet korrekt..

Anmeld

13. juli 2012

TeamRocket

MorDk skriver:

Ja... det er selvfølgelig en vurderingssag. Men en brækket finger eller en "rift" i hovede...? Det koster kassen hver gang de sender en ambulance ud... og hvad så med dem som VIRKELIG har brug for en ambulance?

Mange har jo også bil... men ja en taxa koster da også... men sys bare nogle mennesker burde tænke sig lidt om. Jeg har oprettet dette indlæg fordi jeg undre mig over det og fordi jeg faktisk har oplevet det mange gange efterhånden.

Ja okay, jeg har aldrig oplevet nogen ringe efter ambulance. Her er det nærmere omvendt. Kender mange der har fået at vide at hvorfor i alverden de ikke havde ringet efter ambulancen når de er dukket op på skadestuen med 3 fingre i en pose og lign.

Anmeld

13. juli 2012

B&J

et brækket ben syntes jeg er helt okay fordi man kan gøre mere skade hvis man selv skal til at lyfte en ind i en bil...

ellers ja når det er alvorligt jeg ville aldrig ringe hvis min dreng havde slået sig eller bløder jo hvis det er så alvorligt vi ikke selv kan stoppe det osv. eller ja tror det er meget forskelligt fra person til person jeg har dog alrig ringet til en inu og håber da heller ikke jeg skal lige pt håber alle omkring mig har det godt

Anmeld

13. juli 2012

MorDk

nu er det jo faktisk sådan at hvis man brækker noget skal der støttes op om det med noget for at undgå større skader, og det er mange gange umuligt at gøre selv, fordi man ikke har de ting der skal bruges til det, og derfor ringer man oftest efter ambulancen..

og en flænge i hovedet på sit barn, ja der ville jeg nok også ringe, synes ikke det som sådan er småting du nævner, for det er faktisk ting der kan blive rigtig alvorlige hvis ikke de bliver behandlet korrekt..

Som jeg også skrev er det jo en vurderingssag. Og det kan man jo have svært ved (rigtig nok) Men en brækket finger? Eller en mindre flænge? Man kan jo se om barnet er ved bevidsthed osv. Har svært ved at formulerer det på skrift... så bliver sikkert misforstået... MEN jeg sys ofte der bliver ringet over "små" ting og det jeg vil sige er... Nogle burde tage afsted selv frem for at ringe 112 med det samme. Men igen det er min mening...

Anmeld

13. juli 2012

L&V

MorDk skriver:

Jeg kom til at tænke på at jeg har oplevet nogle gange at forældre har ringet efter en ambulance pga, flænge i hovede... som blødte JA, men barnet var ved bevidsthed og havde det ok.  Der blev ringet pga. brækket fod, ankel eller finger?

Jeg sys jo det er forkert at ringe på disse grundlag. Altså et slag i hovede og en flænge KAN være farlig... men hvis det kan ses/vurderes at barnet er ok hvorfor så benytte en ambulance? Ring dog efter en taxa?! (Det er bare min mening)

Hvornår sys I det er ok at ringe efter en ambulance? Og hvornår ikke...?

I de tilfælde som du nævner ville jeg ikke ringe efter en ambulance, men hvis vi snakker, feber krampe, bevidstløshed, fald ulykke med fare for ryk skade osv så ville jeg..

Det andet kan man selv køre efter eller som du siger ta taxaen.. Godt nok er det dyrt men det kan os være dyrt at opholde en ambulance hvis den er ude til et brækket ben et stykke væk og der så sker en ulykke et andet sted og det tager en mindre krig før ambulancen kan være der hvor der rent faktisk er brug for den

Anmeld

13. juli 2012

MorDk

B&J skriver:

et brækket ben syntes jeg er helt okay fordi man kan gøre mere skade hvis man selv skal til at lyfte en ind i en bil...

ellers ja når det er alvorligt jeg ville aldrig ringe hvis min dreng havde slået sig eller bløder jo hvis det er så alvorligt vi ikke selv kan stoppe det osv. eller ja tror det er meget forskelligt fra person til person jeg har dog alrig ringet til en inu og håber da heller ikke jeg skal lige pt håber alle omkring mig har det godt

Selvfølgelig skal man tage brækkede lemmer alvorligt også... Men igen... det er en vurderingssag...(hvilket for nogle kan være svært) jeg kan også have svært ved at vurderer en evt. skade... Men har bare oplevet det så mange gange... at forældre ringer over mindre skader... hvor man tænker "ejj come on"

Anmeld

13. juli 2012

VIPpigen

Nu faldt Lilje jo her for 14 dage siden og slog hul i panden. Og jeg havde da overhovedet ikke i tanke om at ringe efter en ambulance. Hun var ikke bevidstløs, og jeg skulle lige have lov at panikke så andre familiemedlemmer tog over. Da jeg lige havde brugt et par minutter til at sunde mig, kunne jeg gå ind og kigge på hovedet (jeg vidste ikke det var panden hun havde slået, og jeg har en angst for at hun skal slå munden, da jeg selv har været rigtig uheldig der) så da jeg så det "bare" var panden var jegere rolig. Kunne se at den store flænge ikke bare kunne limes, så faster og Lilje på bagsædet, mor på passagersædet, og far kørte. Og så afsted til skadestuen. Vi har heldigvis selv bil, så her er 1-1-2 altså ikke i tanken med mindre det er meget alvorligt.

Jeg blev bidt i hovedet som 4 årig, jeg fik en ordentlig mutter af en hund, så jeg måtte med ambulance fra fredericia til odense med udrykning. Men da skaden skete kørte familie mig på sygehuset i fredericia. (min mor panikkede, og min far kunne ikke køre da han var for påvirket af hvordan jeg så ud)
Som 8 årig styrtede jeg på cykel og slog fortænderne ud, også her blev jeg kørt på sygehuset uden en ambulance. Så her har vi altså ikke været storforbrugere af ambulancer....

Undskyld hvis det blev lidt langt.
Og undskyld stavefejl, skriver fra telefonen ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.