Ville du donere din nyre anonymt ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.219 visninger
91 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. juli 2012

Muffin_girl

Jeg så lige i DR nyhederne, at der var snak om at man skulle kunne donere sin nyre anonymt.. Ligesom det er muligt i andre lande... 

http://www.dr.dk/Nyheder/Baggrund/2012/07/06/144921.htm

Ville du donere din ene nyre, til et andet ukendt menneske?

Jeg er selv meget, MEGET i tvivl.. Jeg har selv en veninde, der har en nyre sygdom.. Så hendes ene nyre har ½ funktion.. Og det tærer selvfølgelig også på den bedre nyre.. Men begge er i dårlig stand.. 

Hvis hun blev syg, ville jeg da overveje at hjælpe hende.. Eftersom jeg ALDRIG ønsker der sker hende noget .. Jeg tror at jeg bare ville handle efter mine tanker i øjeblikket.. Og så selvfølgelig hjælpe et andet menneske.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2012

Mor til Ella

AalborgPigen skriver:

Jeg så lige i DR nyhederne, at der var snak om at man skulle kunne donere sin nyre anonymt.. Ligesom det er muligt i andre lande... 

Jeg er selv meget, MEGET i tvivl.. Jeg har selv en veninde, der har en nyre sygdom.. Så hendes ene nyre har ½ funktion.. Og det tærer selvfølgelig også på den bedre nyre.. Men begge er i dårlig stand.. 

Hvis hun blev syg, ville jeg da overveje at hjælpe hende.. Eftersom jeg ALDRIG ønsker der sker hende noget .. Jeg tror at jeg bare ville handle efter mine tanker i øjeblikket.. Og så selvfølgelig hjælpe et andet menneske.. 

Nej, jeg ville aldrig sætte mit eget liv på spil for at hjælpe et menneske jeg ikke aner hvem er Risikoen er forholdsvis lille, men nej.

En veninde er noget helt andet, men de skal være meget tætte veninder før jeg ville gøre det

Anmeld

6. juli 2012

Anonym

AalborgPigen skriver:

Jeg tilbød min bedstemor at få min nyre, hvis den passede. Hun takkede nej.

Et års tid efter fik hun fra en anonym donor.

Jeg vil til hver en tid donere væk, den dag jeg ikke er her mere. Men var det til familie/venner var jeg villig til at gøre det nu

Anmeld

6. juli 2012

Nessie

Hmmm, den er godt nok svær.

Hvis det pludselig kom frem at der var voldsom akut mangel på nyrer, ville jeg nok overveje det, men jeg ville samtidig være bange for at der skulle ske noget med min ene tilbage-blevne nyre.

Var det én i min familie eller vennekreds, ville overvejelserne ikke være så store. Jeg ville dog nok altid være en smule bekymret for den sidste nyre.

Jeg er "almindelig" donor, og når jeg er død må de tage hvad de kan bruge

Anmeld

6. juli 2012

Muffin_girl

Mor til Ella skriver:

Nej, jeg ville aldrig sætte mit eget liv på spil for at hjælpe et menneske jeg ikke aner hvem er Risikoen er forholdsvis lille, men nej.

En veninde er noget helt andet, men de skal være meget tætte veninder før jeg ville gøre det

Hvad hvis du selv var syg, og du ingen nyre kunne få ? 

(spørger ikke for at være flabet, bare fordi jeg er nysgerrig

Hvor lang tid skulle du have kendt dine veninder, og hvor tætte skulle i være? 

Anmeld

6. juli 2012

Muffin_girl

Anonym skriver:

Jeg tilbød min bedstemor at få min nyre, hvis den passede. Hun takkede nej.

Et års tid efter fik hun fra en anonym donor.

Jeg vil til hver en tid donere væk, den dag jeg ikke er her mere. Men var det til familie/venner var jeg villig til at gøre det nu

Det er rigtigt flot og stort af dig..  

Hvad hvis det var en du ikke kendte ? Ville du så donere ?

Anmeld

6. juli 2012

come2

AalborgPigen skriver:

Det er rigtigt flot og stort af dig..  

Hvad hvis det var en du ikke kendte ? Ville du så donere ?

I min situation nej.

Vi har nyresygdom i familien og den viser sig først når vi er omkring de 30 år.

Derfor takkede min bedstemor også nej, for hvis det viser sig jeg har den ville jeg skulle have en ny nyre senere hen.

var jeg rask og ikke fejlede noget, ville jeg ikke donere til fremmede. Ikke mens jeg var i live ihvertfald.

Anmeld

6. juli 2012

Isabella_mor

Tjah!!! Nok ikke bare sådan ligge det ud på markedet, men stod der nogen nær mig, min kæreste, min søn, mine søskende. Så ville jeg uden tvivl. Om jeg selv skulle sprætte mig op og flå den skide nyre ud, fordi de mennesker betyder alt for mig, og kan jeg hjælpe på den måde, så gjorde jeg det GERNE.

Anmeld

6. juli 2012

Muffin_girl

Nessie skriver:

Hmmm, den er godt nok svær.

Hvis det pludselig kom frem at der var voldsom akut mangel på nyrer, ville jeg nok overveje det, men jeg ville samtidig være bange for at der skulle ske noget med min ene tilbage-blevne nyre.

Var det én i min familie eller vennekreds, ville overvejelserne ikke være så store. Jeg ville dog nok altid være en smule bekymret for den sidste nyre.

Jeg er "almindelig" donor, og når jeg er død må de tage hvad de kan bruge

Men de siger jo der er mangel .. At der er 500 på venteliste, det er selvfølgelig ikke MANGE .. Men syntes alligevel det er skræmmende.. 

Jeg syntes den er mega svær.. For jeg har samme tanker som dig, hvad så med min anden nyre.. Hva nu hvis?! ... 

Men på den anden side.. Så ville jeg ikke kunne tilgive mig selv hvis fx min kæreste, søster osv.. Døde pga de ikke fik en nyre.. Og jeg kunne have gjort noget .. Ved godt det er firkantet sat op.. Men jeg er sku lidt forvirret oveni .. Da jeg er i tvivl...

Anmeld

6. juli 2012

Muffin_girl

come2 skriver:

I min situation nej.

Vi har nyresygdom i familien og den viser sig først når vi er omkring de 30 år.

Derfor takkede min bedstemor også nej, for hvis det viser sig jeg har den ville jeg skulle have en ny nyre senere hen.

var jeg rask og ikke fejlede noget, ville jeg ikke donere til fremmede. Ikke mens jeg var i live ihvertfald.

Okay.. Al respekt for dig... 

Der er jo mange omstændigheder bag ens valg.. Jeg tror heller ikke jeg kan donere ... Da jeg har nogle andre omstændigheder som dig.. Men havde/har jeg muligheden.. Så er jeg meget i tvivl.. Kunne ikke tilgive mig selv, hvis min kæreste fx var meget syg, og jeg havde en matchende nyre.. Og bare gik med 2 velfungerende.. Men hmm.: Det er svært ! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.