Skal jeg have dårlig samvittighed?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juni 2012

Humanincubator

Jeg ville klart starte på uni! Er også nemmere end at bøvle med kontanthjælp, og du er helt sikker på at have noget at gå igang med efter du har været på barsel.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Babymamma skriver:

Hej tøser,

Jeg har lige afslutte min HF, jubii  Og skulle jo så egentligt være startet på uni, men er jo blevet gravid nu. Snakkede også med min studievejleder om det, og vi blev enige om at udsætte uni da jeg ikke kan nå og gøre første semester færdig, så det ville egentligt være et spildt ½ år.

Nu bliver jeg jo så nødt til at søge kontanthjælp. Jeg har altid hadet den tanke, men det er måske fordi at dem JEG kender er nogen der får KH fordi de ikke gider og lave noget medmindre direktørjobbet kommer og banker på deres dør - men sådan har jeg det jo ikke  Jeg vil jo søge ind på uni igen næste år.

Syntes i at jeg er åndssvag og burde have brugt de 5 måneder på uni? Eller er det helt okay når jeg egentligt har fremtidsplanerne i orden? Vejlederen nede på jobcenteret fik det nemlig til at lyde som om at jeg burde have taget de 5 måneder og så gå på barsel, men min studievejleder siger at det er udnødvendig stress, jeg ville jo skulle gå på uni indtil den jeg føder så - og tænk hvis der kom komplikationer, alt kan jo ske?

Ih altså 

Det lyder, som om du har truffet valget, men hvis jeg var dig, ville jeg klart begynde på uni. Jeg er ikke i tvivl om, at det vil gøre det lettere for dig at komme i gang igen efter barsel, når du ved lidt om, hvad studiet indebærer, og hvordan dagene ser ud. Og så synes jeg, det er et godt signal at sende - til andre og til dig selv - at du har en plan og går i gang med den. 

Sandsynligheden for, at der skal opstå komplikationer, er formentlig mindre end risikoen for, at du kommer til at kede dig det næste halve års tid - du er ung og førstegangsgravid og vil formentlig være i stand til at passe din skole indtil lige før fødslen. 

Endelig må jeg sige, at jeg ikke kan lide din måde at "rangere" modtagere af KH på - jeg kender ikke dine bekendtes bevæggrunde for at modtage KH, går dog ud fra, at de ikke alle afventer et direktørjob, som du skriver - men at opfatte sin egen status som modtager af KH som "bedre" eller "rigtigere", fordi man bliver gravid og har en PLAN om at læse videre efter barsel, synes jeg ikke er helt fair. 

Anmeld

28. juni 2012

Miin'Baby'Mus

Amagerpigen82 skriver:

Jeg synes bestemt du har pligt til at forsørge dig selv indtil du går på barsel. Hvis du ikke synes det giver mening at starte på uni (hvilket jeg sagtens kan følge) så søg job i Netto, telefonsælger, analyseinstitut you name it Jeg ved det er sværere når det er for kort tid, men hvis du er motiveret og det skinner igennem så er det bestemt ikke umuligt

Nej nej, det er også noget helt andet. Og har bestemt tænkt mig at søge, der er masse job til pædagogmedhjælpere for tiden, så de får da alle sammen lige en ansøgning i hvert fald 

Men det var nu også mere bare om jeg skulle droppe uni eller ej? 

Anmeld

28. juni 2012

Miin'Baby'Mus

Yurie skriver:

altsaa hvis din studievejleder siger det, saa lyt til ham. De er der trosalt for at hjaelpe os, og ved hvad det bedste valg ville vaere.
Og saa lyt til dig selv. Vil du gaa 5maaneder paa uni, og saa maaske skarte forfra?

Det er jo det, jeg skal starte forfra  Og det betyder at det de 5 måneder er spildte, 5 måneder jeg ikke får igen hvis jeg f.eks. pludselig gerne vil have en anden uddannelse.

Anmeld

28. juni 2012

Miin'Baby'Mus

B&J skriver:

okay.. det kunne jo være du var heldig vis du kunne få praktik i den tid... så ville jeg nok gå i skole

Der er en masse pædagogmedhjælper jobs lige nu, så dem vil jeg søge i hvert fald 

Anmeld

28. juni 2012

Miin'Baby'Mus

jydeinden skriver:

det korte svar er næhh jeg synes ikke du skal have dårlig samvittighed. for jeg selv havde valgt det samme. altså hvis jeg vidste jeg skulle på barsel, og måske ikke agtede at vende tilbage til studiet i måske et halvt til et helt år så ville jeg ikke have nogen som helst ide om hvad jeg havde lært i de 5 mdr jeg var der.

Jeg ville gøre hvad jeg kunne for at finde en løsning med kommunen omkring hvad jeg kunne foretage mig i den tid indtil fødslen.

Ja altså jeg ville jo ikke bare sidde herhjemme. Det gider jeg heller ikke, og der er en masse pædagogmedhjælperjobs lige nu jeg vil prøve og søge.

Problemet er jo at min barsel i virkeligheden ville starte i december og jeg tænker bare om nogen overhovedet gider og bruge tid på en der er til rådighed i 6 måneder? 

Anmeld

28. juni 2012

jydeinden

Babymamma skriver:

Ja altså jeg ville jo ikke bare sidde herhjemme. Det gider jeg heller ikke, og der er en masse pædagogmedhjælperjobs lige nu jeg vil prøve og søge.

Problemet er jo at min barsel i virkeligheden ville starte i december og jeg tænker bare om nogen overhovedet gider og bruge tid på en der er til rådighed i 6 måneder? 

højst sandsynligt ikke.. men du er heldig mht pædagogmedhjælper stillinger, for jo dem er der skam også en del af her, men som det første når man bliver tilknyttet et jobcenter så får man at vide, at dét kan man godt droppe at søge, da der er 500 om hver eneste ansøgning ( bor i århus)

og så længe du søger det du skal, så har du sådan set dit på det rene, ville da hellere søge jobs, end at risikerer noget som højgravid

Anmeld

28. juni 2012

Frk. Himmelblå

Babymamma skriver:

Hej tøser,

Jeg har lige afslutte min HF, jubii  Og skulle jo så egentligt være startet på uni, men er jo blevet gravid nu. Snakkede også med min studievejleder om det, og vi blev enige om at udsætte uni da jeg ikke kan nå og gøre første semester færdig, så det ville egentligt være et spildt ½ år.

Nu bliver jeg jo så nødt til at søge kontanthjælp. Jeg har altid hadet den tanke, men det er måske fordi at dem JEG kender er nogen der får KH fordi de ikke gider og lave noget medmindre direktørjobbet kommer og banker på deres dør - men sådan har jeg det jo ikke  Jeg vil jo søge ind på uni igen næste år.

Syntes i at jeg er åndssvag og burde have brugt de 5 måneder på uni? Eller er det helt okay når jeg egentligt har fremtidsplanerne i orden? Vejlederen nede på jobcenteret fik det nemlig til at lyde som om at jeg burde have taget de 5 måneder og så gå på barsel, men min studievejleder siger at det er udnødvendig stress, jeg ville jo skulle gå på uni indtil den jeg føder så - og tænk hvis der kom komplikationer, alt kan jo ske?

Ih altså 

Jeg var afgjort startet på uni. 

Kan du nå at lave det om?

Når du er indskrevt på uni, så er du på plads på din "rette hylde", og folk vil møde dig, som du også kender dig selv. Du kan trække på andres erfaringer med småbørn og uni, og du vil møde forståelse fra start. Jeg synes, du skal begynde. Du kommer også til at få et større netværk blandt de studerende, da du lærer et hold at kende, mens du er gravid (og de lærer dig at kende!), og så lærer du endnu et hold at kende til næste år. 

Jeg synes, du skal begynde på uni. Du får det også bedre med at besvare spørgsmålet "hvad laver du?" med et stolt "jeg er på barsel, men læser på uni", end hvis du skal ud i en sikkert langt forklaring omkring kontanthjælp, fordi du dybest set ikke har det godt med det.

Men vigtigst af alt: Du ER i gang med det du vil, og du har noget at vende tilbage til efter barsel!

Anmeld

28. juni 2012

Miin'Baby'Mus

jydeinden skriver:

højst sandsynligt ikke.. men du er heldig mht pædagogmedhjælper stillinger, for jo dem er der skam også en del af her, men som det første når man bliver tilknyttet et jobcenter så får man at vide, at dét kan man godt droppe at søge, da der er 500 om hver eneste ansøgning ( bor i århus)

og så længe du søger det du skal, så har du sådan set dit på det rene, ville da hellere søge jobs, end at risikerer noget som højgravid

Ja jeg fik også af vide at det var svært at få et job nu da der er mange der er færdige med uddannelse osv.

Men det er da heller ikke nemt så. Så er der nogen der vil syntes jeg er en idiot for ikke at tage de 4-5 måneder på uni og andre syntes det er helt fint. Jeg har indtil videre bare gjort hvad vejlederen sagde jeg skulle, nemlig ikke at gå på uni, men samtidig får jeg bare dårlig samvittighed.

Det er til at få grå hår af 

Anmeld

28. juni 2012

Miin'Baby'Mus

Frk. Himmelblå skriver:

Jeg var afgjort startet på uni. 

Kan du nå at lave det om?

Når du er indskrevt på uni, så er du på plads på din "rette hylde", og folk vil møde dig, som du også kender dig selv. Du kan trække på andres erfaringer med småbørn og uni, og du vil møde forståelse fra start. Jeg synes, du skal begynde. Du kommer også til at få et større netværk blandt de studerende, da du lærer et hold at kende, mens du er gravid (og de lærer dig at kende!), og så lærer du endnu et hold at kende til næste år. 

Jeg synes, du skal begynde på uni. Du får det også bedre med at besvare spørgsmålet "hvad laver du?" med et stolt "jeg er på barsel, men læser på uni", end hvis du skal ud i en sikkert langt forklaring omkring kontanthjælp, fordi du dybest set ikke har det godt med det.

Men vigtigst af alt: Du ER i gang med det du vil, og du har noget at vende tilbage til efter barsel!

Så forstår jeg bare ikke hvorfor studievejledren råder mig til at lade være da det vil give unødvendig stress ikke at kunne gå til eksamen. Jeg ville bruge 4-5 måneder på ingenting da jeg jo SKAL bestå eksamen.

Kan sagtens følge dig i hvad du siger og det var også derfor jeg ikke kunne finde ud af hvad jeg skulle. Kan jo søge indtil 5 juli.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.