Nu har jeg ingen børn, men jeg går på Københavns Universitet, så det kan da være at mit svar ville have interesse. 
Nu varer et semester på KU ikke engang 5 måneder, men jeg ved ikke hvornår du er sat til at føde, så det kan sagtens passe at du ikke ville kunne nå at afslutte kurserne på 1. semester, der er eksamner i januar måned?
Er det tilfældet at du ikke kan nå at afslutte, så vil mit råd være. Vent med at starte! Sker der det at du starter og så går på barsel midt i et semester, så skal du enten tage kurserne om for at gå til eksamen eller når næste efterårssemester kommer, gå til eksamen uden undervisning, hvilket vil sige at der vil være noget af pensum som du skal til eksamen i, men ikke har fået undervisning i. Første scenarie kan selvfølgelig være rart nok, for så får du prøvet livet på uni og det skader måske ikke at høre pensum to gange, men jeg forstår udemærket godt hvis du vil betegne det som spild af tid. Andet scenarie kan være rigtig, rigtig svært (og jeg kender ingen af mine medstuderen samt ældre og yngre studerende som har 'turde' gå til eksamen uden undervisning).
Hvis jeg var dig ville jeg tage det stille og roligt og koncentrere mig om graviditeten og så lade uni komme efter din barsel, sådan at du starter om et år.
Hvorvidt du skal søge kontanthjælp eller selv finde en måde at forsørge dig selv på, indtil du går på barsel, det synes jeg er svært at sige og du skal ikke høre ét bebrejdende ord herfra, for det synes jeg ingen kan tillade sig. Jeg kan forestille mig at det er svært at søge job som gravid, skal man så lade være med at fortælle arbejdsgiveren at man er gravid, for så vælger de jo nok en anden frem for en, en der kan være der mere end et halvt år maks.
Hvis du ingen planer har om at blive samfundssnylter, så tænker jeg umiddelbart at et halvt år på kontanthjælp vel ikke skader nogen i det store hele. Men igen, det er helt op til dig jo. 
Held og lykke med det hele herfra.
Anmeld