Skal jeg have dårlig samvittighed?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.472 visninger
32 svar
0 synes godt om
27. juni 2012

Miin'Baby'Mus

Hej tøser,

Jeg har lige afslutte min HF, jubii  Og skulle jo så egentligt være startet på uni, men er jo blevet gravid nu. Snakkede også med min studievejleder om det, og vi blev enige om at udsætte uni da jeg ikke kan nå og gøre første semester færdig, så det ville egentligt være et spildt ½ år.

Nu bliver jeg jo så nødt til at søge kontanthjælp. Jeg har altid hadet den tanke, men det er måske fordi at dem JEG kender er nogen der får KH fordi de ikke gider og lave noget medmindre direktørjobbet kommer og banker på deres dør - men sådan har jeg det jo ikke  Jeg vil jo søge ind på uni igen næste år.

Syntes i at jeg er åndssvag og burde have brugt de 5 måneder på uni? Eller er det helt okay når jeg egentligt har fremtidsplanerne i orden? Vejlederen nede på jobcenteret fik det nemlig til at lyde som om at jeg burde have taget de 5 måneder og så gå på barsel, men min studievejleder siger at det er udnødvendig stress, jeg ville jo skulle gå på uni indtil den jeg føder så - og tænk hvis der kom komplikationer, alt kan jo ske?

Ih altså 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2012

come2

Babymamma skriver:

Hej tøser,

Jeg har lige afslutte min HF, jubii  Og skulle jo så egentligt være startet på uni, men er jo blevet gravid nu. Snakkede også med min studievejleder om det, og vi blev enige om at udsætte uni da jeg ikke kan nå og gøre første semester færdig, så det ville egentligt være et spildt ½ år.

Nu bliver jeg jo så nødt til at søge kontanthjælp. Jeg har altid hadet den tanke, men det er måske fordi at dem JEG kender er nogen der får KH fordi de ikke gider og lave noget medmindre direktørjobbet kommer og banker på deres dør - men sådan har jeg det jo ikke  Jeg vil jo søge ind på uni igen næste år.

Syntes i at jeg er åndssvag og burde have brugt de 5 måneder på uni? Eller er det helt okay når jeg egentligt har fremtidsplanerne i orden? Vejlederen nede på jobcenteret fik det nemlig til at lyde som om at jeg burde have taget de 5 måneder og så gå på barsel, men min studievejleder siger at det er udnødvendig stress, jeg ville jo skulle gå på uni indtil den jeg føder så - og tænk hvis der kom komplikationer, alt kan jo ske?

Ih altså 

Jeg ville forsætte på uni de 5 mdr

Anmeld

27. juni 2012

B&J

jeg syntes også det er en træls du skulle tage de 5mdr hos uni også skal du væk der fra og igen komme tilbage.... kan du ikke få snakket med en rådgiver på kommen om evt noget praktik inde for det du gerne vil på længre sigt ind til du skal føde??? også uni bag efter

Anmeld

27. juni 2012

Miin'Baby'Mus

B&J skriver:

jeg syntes også det er en træls du skulle tage de 5mdr hos uni også skal du væk der fra og igen komme tilbage.... kan du ikke få snakket med en rådgiver på kommen om evt noget praktik inde for det du gerne vil på længre sigt ind til du skal føde??? også uni bag efter

Kommunen vil bare sende mig i noget haveprojekt, det er det man kan lave nu. Der er så mange der blivert færdige nu der søger de jobs og praktiskpladser der er..

Anmeld

27. juni 2012

Loa

Hvis du tager de 5 måneder, er det så noget du skal tage mindre efter barslen?

Hmm tja både og. Ville måske tage de 5 måneder, men det kommer jo an på om du kan fortsætte hvor du slap når du vendte tilbage....

Anmeld

27. juni 2012

Amagerpigen82

Babymamma skriver:

Hej tøser,

Ih altså 

Jeg synes bestemt du har pligt til at forsørge dig selv indtil du går på barsel. Hvis du ikke synes det giver mening at starte på uni (hvilket jeg sagtens kan følge) så søg job i Netto, telefonsælger, analyseinstitut you name it Jeg ved det er sværere når det er for kort tid, men hvis du er motiveret og det skinner igennem så er det bestemt ikke umuligt

Anmeld

27. juni 2012

1990

Nu har jeg ingen børn, men jeg går på Københavns Universitet, så det kan da være at mit svar ville have interesse.

Nu varer et semester på KU ikke engang 5 måneder, men jeg ved ikke hvornår du er sat til at føde, så det kan sagtens passe at du ikke ville kunne nå at afslutte kurserne på 1. semester, der er eksamner i januar måned?

Er det tilfældet at du ikke kan nå at afslutte, så vil mit råd være. Vent med at starte! Sker der det at du starter og så går på barsel midt i et semester, så skal du enten tage kurserne om for at gå til eksamen eller når næste efterårssemester kommer, gå til eksamen uden undervisning, hvilket vil sige at der vil være noget af pensum som du skal til eksamen i, men ikke har fået undervisning i. Første scenarie kan selvfølgelig være rart nok, for så får du prøvet livet på uni og det skader måske ikke at høre pensum to gange, men jeg forstår udemærket godt hvis du vil betegne det som spild af tid. Andet scenarie kan være rigtig, rigtig svært (og jeg kender ingen af mine medstuderen samt ældre og yngre studerende som har 'turde' gå til eksamen uden undervisning).

Hvis jeg var dig ville jeg tage det stille og roligt og koncentrere mig om graviditeten og så lade uni komme efter din barsel, sådan at du starter om et år.

Hvorvidt du skal søge kontanthjælp eller selv finde en måde at forsørge dig selv på, indtil du går på barsel, det synes jeg er svært at sige og du skal ikke høre ét bebrejdende ord herfra, for det synes jeg ingen kan tillade sig. Jeg kan forestille mig at det er svært at søge job som gravid, skal man så lade være med at fortælle arbejdsgiveren at man er gravid, for så vælger de jo nok en anden frem for en, en der kan være der mere end et halvt år maks.

Hvis du ingen planer har om at blive samfundssnylter, så tænker jeg umiddelbart at et halvt år på kontanthjælp vel ikke skader nogen i det store hele. Men igen, det er helt op til dig jo.

Held og lykke med det hele herfra.

Anmeld

27. juni 2012

TNBC

Babymamma skriver:

Hej tøser,

Ih altså 

altsaa hvis din studievejleder siger det, saa lyt til ham. De er der trosalt for at hjaelpe os, og ved hvad det bedste valg ville vaere.
Og saa lyt til dig selv. Vil du gaa 5maaneder paa uni, og saa maaske skarte forfra?

Anmeld

27. juni 2012

B&J

Babymamma skriver:

Kommunen vil bare sende mig i noget haveprojekt, det er det man kan lave nu. Der er så mange der blivert færdige nu der søger de jobs og praktiskpladser der er..

okay.. det kunne jo være du var heldig vis du kunne få praktik i den tid... så ville jeg nok gå i skole

Anmeld

27. juni 2012

jydeinden

Babymamma skriver:

Hej tøser,

Ih altså 

det korte svar er næhh jeg synes ikke du skal have dårlig samvittighed. for jeg selv havde valgt det samme. altså hvis jeg vidste jeg skulle på barsel, og måske ikke agtede at vende tilbage til studiet i måske et halvt til et helt år så ville jeg ikke have nogen som helst ide om hvad jeg havde lært i de 5 mdr jeg var der.

Jeg ville gøre hvad jeg kunne for at finde en løsning med kommunen omkring hvad jeg kunne foretage mig i den tid indtil fødslen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.