Kort og godt: glem alt hvad du gar set i tv om fødsler. De viser alligevel kun dem som er ekstraordinære. To glem hvad folk siger; 1: man dramatiserer måske altid lidt sin fødsel, 2: man kan egentlig ik huske smerten præcist, men ondt gjorde det i hvert fald ..ja man guess what du overlevede.. Tænk sådan.
Ja det gør pisse ondt at føde, men værre er det heller ik. Smerten er hm som mens smerte, eller hårde samtrækninger, forstrækninger. Men det starter roligt og du vil være i nuet på en hel anden måde end du plejer. Du vil kunne følge med og du vil klare smerterne, for de er beregnet til at du kan klare dem. De smerter du frygter nu, er langt værre end den måde du vil opleve dem på. Så du vil blive positivt overrasket. Ja, man er bange for det ukendte, men det ukendte bliver stille og roligt kendt..lugesom at gå ind i skoven og vupti hvor du før ikke kunne se stien, kan du nu se hvordan stien bugter sig inde i skoven. Du skal bare følge den ud. Jeg synes du skal låne bogen: du bliver en skøn mor" og læse den. Den hjalp mig rigtig rigtig meget, da jeg havde fødselsangst...og tro mig jeg var hunderæd. Men mine tanker om fødslen var langt værre end virkeligheden. For selvom det gør ondt at føde, kan man alligevel følge med, smerterne overrumpler ikke en med det samme, hvis nogensinde. Man kan få smertestillende og en fødsel både med og uden smertestillende, kan være og er oftes super hyggelig..ja lyd mærkelige at en fødsel med smerterr kan være hyggelig. Men det er fordi smerterne er positive og anderledes end dem vi ellers kender. Der er en glæde under en fødsel selv når det rigtig år løs. Og du skal ikkkevære bange for tidspunktet " når det går rigtig løs" for der ef du klar og fokuseret og i nuet som aldrig før. Så du klare det!
Så mit råd er: snak med jm om din frygt.
Se den i øjenen og arbejd med den.
Køb/lån bogen " du bliver en skøn mor"
Lav en plan for hvilke smertestillende du vil have, hvis du vil have det. Hvem der skal med, om du vil føde stående, i vand, liggende. Osv. Altså lav en liste over hvad du gerne vil have til din fødsel. Den tag du så med når den engang går igang. Så har jm noget at forholde sig til. Skriv også hvis du er bange og for hvad osv. Så ved de det og kan hjælpe dig fra starten. Det er super guld at have og giver dig ligesom en kontrol over fødslen, som kan være med til at mindske din angst. Så har du tænkt forløbet igennem og gjort dine overvejelser og udformet dine ønsker. Det giver dig tryghed, hvilket kan vøre smerterne mindre og oplevelsen super. For med tryghed slappe vi også af

.
Men glæd dig en fødsel er skøn, dejlig, hyggelig, intens, sjov, smerte, tåre, grin og ro... Helt igennem en fantastisk oplevelse, du skal glæde dig til. Så brug ikke tid på bekymring om fødslen, som jeg brugte hele min første graviditet på. Men grib allere frygten nu og erobre den, så du kan nyde din graviditet.