Synes I virkelig at dette er fair?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2012

Metteris

Nemesis skriver:

Jeg har ikke svaret..for mangler nogle muligheder.

Jeg kan se en problematik i, at gøre alle samlevende uanset køn til forældre hvis den ene bliver gravid. For der KAN jo reelt være nogle som bare bor sammen og hvor den ene bliver gravid. Det skal den    anden jo ikke underlægges bare fordi de deler adresse.

[..............] 

Når jeg skriver "par, som bor sammen", så mener jeg par, altså ikke to mennesker som tilfældigvis deler adresse. 
Jeg troede det var klart, men måske har jeg ikke udtrykt det tydeligt nok
Men jeg mener altså par, i ægteskab eller papirløst ægteskabslignende forhold - To mennesker som vælger at få barnet sammen og som begge skal være barnets forældre.

Du skriver også:
" jeg synes faktisk heller ikke det er fair at et alm. par som adopterer skal igennem processen for at blive forældre til et ikke biobarn, hvis en lesbisk kvinde ikke skal..de lever jo begge i parforhold."
- I denne debat nævner jeg intet om adoption af et ikke biobarn, men stedbarns adoption af ens partnes bio barn

Og:
"For det er jo sådan at dem som ikke er bioforældre skal adoptere, hvad endten man er i et hetero forhold eller ej. Når et par adopterer et barn så skal de begge igennem processen fordi ingen af dem er bio"
- Igen så nævner jeg slet intet om reele adoptivbørn Men om par som sammen får et barn vha. donorsæd, og hvor kun den lesbiske skal stedbarnsadoptere barnet, mens manden automatisk bliver far til barnet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2012

Metteris

For det første, så "holder jeg med dig" og har stemt for ligestilling på området. Det er jeg helt afklaret omkring. 

Når det er sagt, så synes jeg ikke, du er fair, når du tolker uenighed som had og tager det som et angreb mod dig personligt. Der er mennesker, som mener, at det er bedst for et barn at have en mor og en far, og det kan du - og jeg - opfatte som forkert og forstokket, men det handler næppe om had - snarere om det, DE opfatter som et hensyn til et barn. 

Når du laver en afstemning om et emne - helt overordnet og generelt og netop ikke omhandlende dig og din kæreste som personer - så må du også være indstillet på, at nogle mennesker har en anden holdning. Det skulle nødigt blive sådan, at de, der har en anden mening, ikke må stemme uden at skulle udsættes for anklager om had. Jeg forstår godt, det påvirker dig, men der ER altså tale om et emne, som der ikke findes rigtige eller forkerte svar på. 

Du har også gjort det umuligt for de, der er uenige med dig, at begrunde deres holdning ved at reagere så angribende - og personligt ville jeg da godt have læst deres argumenter. Kun igennem dialog kan vi lære at forstå hinanden bedre. 

Vil først lige slå fast at:
Når jeg skriver "jeg", så mener jeg "en som jeg" eller "jeg og alle de mange andre, som står i denne situation". Jeg tager det altså ikke som et angreb mod lige præcis mig. Ellers havde jeg slet ikke lavet den mulighed at folk kunne stemme som nogle (få) har gjort. Så ja, selvfølgelig er jeg indstillet på at nogle kan have en anden mening, ellers havde jeg lavet afstemningen anderledes. 
Jeg synes netop at jeg med dette, og med at selv bringe det op i debatten, har klargjort at jeg gerne vil høre folks mening og grund til at stemme som de har gjort.

Dertil forstår jeg ikke hvordan man kan være "uenig" i hvem andre er sammen med eller får børn med. (Det kommer ikke én ved og påvirker på ingen måde ens eget ægteskab/liv - men hvis man mener det, så vil jeg gerne vide hvorfor man kunne mene det.)
Jeg forstår ikke, at de kan mene det skal være op til dem at vurdere hvad der er bedst for andres barn. Vi kan nok alle blive enige om at ingen har godt af at vokse op med forældre som slår eller lign. Men jeg kan ikke se hvad nogen kan mene er dårligt ved at have to mødre. Masser af børn har kun en mor, eller en far, eller to af hver - Men TO mødre, og ingen far - Jeg kan ikke se hvorfor det skal ses anderledes på. Mor er da det bedste i verdenen! Hvor heldigt at have hele to! 

Det kan godt være "had" er et forkert ord på dansk - Men faktum er, at det er det ord, som bruges i enhver engelsk talende sammenhæng. Jeg tror de fleste er bekendt med No H8 kampagner o.l. Derfor har jeg brugt det. Jeg ved ikke hvilket ord det ville have været bedre faktisk... 

Som sagt forstår jeg ikke hvad det er folk er "uenige" i.
Jeg forstår heller ikke hvad forskellen på lesbisk og heteroseksuel er - et par er vel et par. Jeg identificerer ikke mig selv som lesbisk. Mennesker er mennesker for deres person, og det er personen jeg forelsker mig i. Det er uanset om det er mænd, kvinder, blondinder eller piloter. Jeg er faktisk træt af at være i et homoseksuelt forhold. For jeg er ikke homoseksuel. 

At sige at andres forhold går imod hvad man selv er "enig" i/tror på, er lidt ligesom at være uenig i at andre spiser kage, bare fordi man selv er på slankekur.
Det giver ingen mening og har ingen indvirkning på ens eget liv - Det eneste, der kan ske er at man bliver fristet til at spise en kage! 

Så tak til folk, som står op for lige rettigheder for "mit folk" - Og med "mit folk" mener jeg "folk".

(Og så vil jeg lige tilføje at dette ikke specifikt er til dig som person, men bare generelt! Så det er ikke fordi jeg tror at du er negativ eller uenig i min holdning. Så jeg ønsker ikke at du føler dig angrebet. Disse ting er blot afledt af hvad du skrev.)

Ps. Min seksuelle orientering er "meget"  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

14. juni 2012

Michael healer

Ciss skriver:

Her var der mange ting at tænke over.

Umiddelbart mener jeg, at er man gift - uanset køn, så er børn født ind i ægteskabet fælles.

Hvis man er samboende, synes jeg faktisk, at det er ok (igen uanset køn) at den ikke-fødende part lige må sætte en underskrift på et papir om at de faktisk påtager sig at være forælder for barnet. Der findes trods alt mange grader af samboerskab, og på den måde sikrer man jo også barnets ret til to forældrer uanset, hvad fremtiden bringer. Til gengæld synes jeg, at det er helt hen i vejret, at det skal tage så lang tid. Egentlig skulle papirene kunne ordnes under graviditeten, så forældrerskabet indtræder automatisk ved fødslen - og det burde være en selvfølge, at forældreskabet indvilges, sålænge samboerskabet er dokumenteret og man ved underskrift siger sig villig til at påtage sig ansvaret. Jeg synes underskriften er vigtig, for at den ene part ikke senere kan finde et smuthul et sted, flytte ud og bare frasige sig ansvaret senere, og f eks hævde, at vedkommende bare boede sammen med moren på fødselstidspunktet og ikke lige var klar over, at han/hun derved automatisk var forælder til barnet. Det vigtige efter min mening er at sikre barnets ret til begge forældrer.

Beklager, hvis det blev lidt rodet. Det var ikke så enkelt at få formuleret tankerne. Håber, det blev forståeligt.

Godt skrevet og er helt enig

Anmeld

14. juni 2012

celkt

jeg kan godt se, der åbner op for nogle dilemmaer her..

men jeg kan ikke se, hvorfor man ikke bare overfører modellen fra heteroseksuelle par, der ikke er gift men samlevende, hvor faderen skal vedkende at det er hans barn med en underskrift på et stykke papir, og så er den potte ude...

Anmeld

14. juni 2012

sus73

Nemesis skriver:

Gad vide hvordan loven ville se ud hvis et lesbisk par delte det sådan at den ene donerede ægget og den anden gennemførte graviditeten?? så er begge vel reelt biomor!!

Så ville det være hende der føder barnet, som er moderen. Sådan er det ved ægdonation.

Anmeld

13. august 2012

Trine Rosholm

Min partner og jeg står pt i situationen. 

Jeg er uden tvivl enig med Celkt, det ville da være den mindst gennemgribende omlægning af loven.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.