Dagplejen...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2009

finkedinke

Jeg skal forsøge at begrænse mit svar, men jeg er dagplejer og jeg vil da lige kommentere.
Nogle dage i dagplejen kører alt på skinner og rytmen kan holdes uden problemer, andre dage står men måske med børn der ikke er syge/trætte nok til at blive sendt hjem men alligevel heller ikke fungerer godt i dagplejen. Det kan tage utroligt meget tid og nogle gange smitte de andre børn med uro. Der kan være et barn der skal skiftes, det kan jo ikke vente til efter maden. Måske skal der skiftes tøj og måske er der ikke noget tøj i barnets kasse, så skal man til at finde noget af sit eget frem. Så bliver maden måske forsinket, er der så igen en der hælder et glas mælk ned af sig selv tager det også tid at skifte og rydde op. Så kan luren blive forsinket. Og sådan kan det bare ramle sammen nogle dage:-(
Når vi før i tiden var i halvdags-legestue kom børnene tit ½ time senere ud til luren fordi vi efter frokosten skulle rydde op i legestuen inden vi kunne gå hjem og lægge børnene.

Med hensyn til frugten om eftermiddagen, så er man nødt til at holde en vis rytme. Man kan ikke servere frugt i flere omgange. Dels vil det gøre at de børn der har spist vil tulle rundt alene mens dagplejeren serverer for de andre, børnene skal som udgangspunkt ikke være uden opsyn i et køkken. Det vil også give de spisende børn uro hvis dagplejeren render frem og tilbage og tager børn op/skifter osv mens de spiser.
Bliver der hentet et barn skal der også lige være tid til en lille snak med forældrene om hvordan dagen er gået. Den snak tager jeg af princip ikke mens jeg skifter et andet barn.

Ikke for at du skal være evigt taknemmelig men tag det som et plus at din dagplejer fortæller dig at han er blevet lagt senere, der er desværre dagplejere der ikke er lige så ærlige fordi de ikke gider konflikter med forældrene:-(

Dagplejere er meget forskellige. Jeg vægter højt at børnene selv tager deres tøj af/på og selv kravler op/ ned af stigen til puslebord og barnevogn/højstole osv. Det tager tid, men børnene lærer af det og jeg skåner min ryg og arme.
Nogle dagplejere lægger børn i seng der er helt rundtossede fordi dagplejeren de skal holde tiden og haster alt igennem.

Nu fik jeg alligevel skrevet meget mere end jeg ville...
Jeg vil ikke undskylde for din dagplejer for der er bestemt dagplejere imellem der er små konger og er svære at arbejde sammen med. Men det var et forsøg på at give dig et indblik bag kulisserne i dagplejen.
Det vigtigste er at du tager en snak med hende. Fortæller hende dine forventninger, men at du samtidig husker på at hun står alene hver dag med 4-5 børn og at uanset hvpr gode intentioner man har, kan alt ske;-) når man arbejder med mennesker.
Berith

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2009

Mormilla

tttnd skriver:

Hej.

Min yngeste går i dagplejen og hun bliver lagt mellem kl. 12.00 og 12.30 der får hun lov til at sove i ca. 3 timer, de andre børn sover også ca lige meget som hende så får de frugt når de første 2 er kommet op og dem der sover lidt længere får noget når de vågner. så mellem 15 og 16.00 der får de små frugt osv. og hvis de bliver hentet mellem 15 og 16 får får de et styk frugt eller en lille bolle med i hånden til hjemturen. Vi er rigtige glade for vores dagplejemor.

knus

tttnd

Okay det lyder til at gå godt hos jer

Anmeld

24. april 2009

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Altså jeg kan faktisk ikke rigtigt se problemet?
-Med mindre problemet ligger i, at du VIL have at jeres barn skal spise frugt hos dp, hvilket jeg synes er noget urimeligt, når du samtidig vil have at dit ban skal sove 2,5 time, og henter klokken 15....

Du skriver at jeres barn sover fra 12-14.30 og der så er god tid til frugt. Det vil altså sige en sovetid på 2,5 timer. Hvis det hele bliver lidt forsinket en dag, hvilket jeg forstår 100% , der kan jo altså ske en masse og der vil jo også være dage, hvor de f.eks er i legestue, på tur osv. og der kan klokken jo sagtens blive 12.30 inden børnene kommer ud og sover. Men altså som jeg læser det, vil du gerne have at jeres barn sover 2,5 timer (Forstår jeg godt - gør min søn også) men så kan der jo altså ske det at klokken bliver 15 inden det er stå op tid, - og hvad er det så du vil have at dp skal gøre?? Hvis du henter omkring klokken 15, jamen så når dit barn jo bare ikke frugten, -det må du så servere...

Din Dp kan jo altså ikke fremtrylle ekstra tid...
Måske har jeg misforstået, men hvis du henter omkring klokken 15, ja så kan der være dage, hvor programmet er rykket lidt, og så når dit barn ikke frugt.

-Jeg gør det de dage, hvor jeg henter Sofus så tidligt at han ikke når frugt, at jeg har lidt med til turen hjem, og så hygger vi med frugt og brød derhjemme.
No problem !

Mvh. Line.

Anmeld

24. april 2009

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Forersten vil jeg lige gøre det helt klart, at jeg sagtens forstår, at du gerne vil, at dit barn sover 2,5 timer og ikke bliver vækket. Samme princip kører vi efter herhjemme og i dp. De små sover til de vågner.

- Og vores dp serverer gerne frugt forskudt, således at de, der vågner efter 1,5 time får frugt der og næste hold får frugt, når de vågner. (Hvor første hold er velkomne til at få igen..) - Hvis det er det der er problemet, altså at dp kun serverer frugt af en omgang, og dette er årsagen til at jeres barn ikke får frugt, fordi han sover fra den, ja så ville jeg tage en snak med dp. Det kan ikke være rigtigt.

Line.

Anmeld

24. april 2009

Mormilla

finkedinke skriver:

Jeg skal forsøge at begrænse mit svar, men jeg er dagplejer og jeg vil da lige kommentere.
Nogle dage i dagplejen kører alt på skinner og rytmen kan holdes uden problemer, andre dage står men måske med børn der ikke er syge/trætte nok til at blive sendt hjem men alligevel heller ikke fungerer godt i dagplejen. Det kan tage utroligt meget tid og nogle gange smitte de andre børn med uro. Der kan være et barn der skal skiftes, det kan jo ikke vente til efter maden. Måske skal der skiftes tøj og måske er der ikke noget tøj i barnets kasse, så skal man til at finde noget af sit eget frem. Så bliver maden måske forsinket, er der så igen en der hælder et glas mælk ned af sig selv tager det også tid at skifte og rydde op. Så kan luren blive forsinket. Og sådan kan det bare ramle sammen nogle dage:-(
Når vi før i tiden var i halvdags-legestue kom børnene tit ½ time senere ud til luren fordi vi efter frokosten skulle rydde op i legestuen inden vi kunne gå hjem og lægge børnene.

Med hensyn til frugten om eftermiddagen, så er man nødt til at holde en vis rytme. Man kan ikke servere frugt i flere omgange. Dels vil det gøre at de børn der har spist vil tulle rundt alene mens dagplejeren serverer for de andre, børnene skal som udgangspunkt ikke være uden opsyn i et køkken. Det vil også give de spisende børn uro hvis dagplejeren render frem og tilbage og tager børn op/skifter osv mens de spiser.
Bliver der hentet et barn skal der også lige være tid til en lille snak med forældrene om hvordan dagen er gået. Den snak tager jeg af princip ikke mens jeg skifter et andet barn.

Ikke for at du skal være evigt taknemmelig men tag det som et plus at din dagplejer fortæller dig at han er blevet lagt senere, der er desværre dagplejere der ikke er lige så ærlige fordi de ikke gider konflikter med forældrene:-(

Dagplejere er meget forskellige. Jeg vægter højt at børnene selv tager deres tøj af/på og selv kravler op/ ned af stigen til puslebord og barnevogn/højstole osv. Det tager tid, men børnene lærer af det og jeg skåner min ryg og arme.
Nogle dagplejere lægger børn i seng der er helt rundtossede fordi dagplejeren de skal holde tiden og haster alt igennem.

Nu fik jeg alligevel skrevet meget mere end jeg ville...
Jeg vil ikke undskylde for din dagplejer for der er bestemt dagplejere imellem der er små konger og er svære at arbejde sammen med. Men det var et forsøg på at give dig et indblik bag kulisserne i dagplejen.
Det vigtigste er at du tager en snak med hende. Fortæller hende dine forventninger, men at du samtidig husker på at hun står alene hver dag med 4-5 børn og at uanset hvpr gode intentioner man har, kan alt ske;-) når man arbejder med mennesker.
Berith

Det skal lige siges at jeg forstå godt at nogen dage er helt kuk kuk. Men jeg kunne bare godt tænke mig at han kom ud til han`s lur ca. samme tid hver dag! Det har jo os en del at gøre med at så er det jo nemmere at finde et passene senge tid.

Men hun gir dem mad hver for sig. Nogen gange sidder hun med to af gangen. Det er os en af de ting som jeg godt kunne tænke mig der blev ændret! Ved godt at de måske bliver lidt umulige fordi de skal vente lidt længere på maden. Men de har altså godt af at lære at det ikke altid er dem, at der os er andre der skal ha noget!

Men når han kommer senere op, får han jo frugt senere og det kan jeg godt mærke når vi skal ha aften`s mad I går da vi kom hjem var han meget meget meget sulten. Han plejer jo at få frugt kl.14:30 hver dag. Men i går fik han det først kl.16.

Ved ikke om det er bare mig, men synes at tingen køre lidt mærkeligt der?

Anmeld

24. april 2009

linemus

Mormilla skriver:

Min søn har været meget træt i denne uge. Fandt ud af at dagpleje moren, var begyndt at ta ham op en time før. Så spurgte jeg hende om han ikke kunne, sove en halv til en time mere om dagen. Vi blev enig om at starte med en halv.
Men det var ikke så godt, så sagde at det skulle sættes op til en time mere. Så sage hun okay. Men hun sagde os at så ender det jo med at han skal sove til i kommer og henter ham. Hun havde sådan et smil på, da hun sagde det. Man kunne se at hun ikke synes at det var okay... Men jeg synes nu at det er vigtigere, at han er frisk når han komme hjem til han`s mor og far. Vi vil os gerne ha noge gode, timer med ham!!!
I går fik han så den time mere. Da jeg så kom for at hente ham sagde hun at han ikke havde fået så meget frugt, fordi han var ikke kommet ud til tiden så han var først kommet om 15:15 og der var to børn der havde lavet bumme lum og der var to der blev hentet. Så jeg fik en meget sulten dreng med hjem.
Hele ugen er han kommet ud og putter på forskellige tidspunkter, det synes jeg ikke er okay. Han burde blive lagt ud hver dag kl.12 og blive taget op kl.14:30.
Men hvordan siger jeg til hende at jeg gerne vil ha nogen faste rammer til ham?

Er det ikke okay at be om det???

Det skal lige siges at det hjalp med den time mere

Jeg forstår så ikke, hvorfor han skal vækkes. Måske er han så træt, fordi han ikke får lov til at sove den lur, han trænger til. Han er jo ikke engang 1 år gammel. Børn har bedst af at sove det, de kan. Så sover de faktisk også bedre om natten

Vores piger (tvillinger) kommer også ud og sove omkring kl.12. Det er ca. for hvis de har været i legestue, kommer de lidt senere ud osv. Og så får de lov at sove, indtil de vågner. Dengang de startede i dp sov de snildt 3 timer. Når de så kommer op, jamen så er der bare den tid der er, indtil de bliver hentet. Jeg mener, hvis de har sovet længe, eller jeg kommer tidligt, så når de ikke at få frugt, og så får de bare noget hjemme. Værre er det ikke.

Vh Line

Anmeld

24. april 2009

Mormilla

SØS skriver:

Altså jeg kan faktisk ikke rigtigt se problemet?
-Med mindre problemet ligger i, at du VIL have at jeres barn skal spise frugt hos dp, hvilket jeg synes er noget urimeligt, når du samtidig vil have at dit ban skal sove 2,5 time, og henter klokken 15....

Du skriver at jeres barn sover fra 12-14.30 og der så er god tid til frugt. Det vil altså sige en sovetid på 2,5 timer. Hvis det hele bliver lidt forsinket en dag, hvilket jeg forstår 100% , der kan jo altså ske en masse og der vil jo også være dage, hvor de f.eks er i legestue, på tur osv. og der kan klokken jo sagtens blive 12.30 inden børnene kommer ud og sover. Men altså som jeg læser det, vil du gerne have at jeres barn sover 2,5 timer (Forstår jeg godt - gør min søn også) men så kan der jo altså ske det at klokken bliver 15 inden det er stå op tid, - og hvad er det så du vil have at dp skal gøre?? Hvis du henter omkring klokken 15, jamen så når dit barn jo bare ikke frugten, -det må du så servere...

Din Dp kan jo altså ikke fremtrylle ekstra tid...
Måske har jeg misforstået, men hvis du henter omkring klokken 15, ja så kan der være dage, hvor programmet er rykket lidt, og så når dit barn ikke frugt.

-Jeg gør det de dage, hvor jeg henter Sofus så tidligt at han ikke når frugt, at jeg har lidt med til turen hjem, og så hygger vi med frugt og brød derhjemme.
No problem !

Mvh. Line.

Vi henter ham 15:30 så hun har en time. Og på det tidspunkt er de max to børn. Fordi de andre er der kun halv tid.

Ved da godt at det kan ske at han kommer ud en halv time senere nogen dage. Men nu er det jo sket hele ugen. Og det synes jeg ikke er okay!

Anmeld

24. april 2009

Mormilla

SØS skriver:

Forersten vil jeg lige gøre det helt klart, at jeg sagtens forstår, at du gerne vil, at dit barn sover 2,5 timer og ikke bliver vækket. Samme princip kører vi efter herhjemme og i dp. De små sover til de vågner.

- Og vores dp serverer gerne frugt forskudt, således at de, der vågner efter 1,5 time får frugt der og næste hold får frugt, når de vågner. (Hvor første hold er velkomne til at få igen..) - Hvis det er det der er problemet, altså at dp kun serverer frugt af en omgang, og dette er årsagen til at jeres barn ikke får frugt, fordi han sover fra den, ja så ville jeg tage en snak med dp. Det kan ikke være rigtigt.

Line.

Hun gir dem mad hver for sig.

Anmeld

24. april 2009

Mormilla

linemus skriver:

Jeg forstår så ikke, hvorfor han skal vækkes. Måske er han så træt, fordi han ikke får lov til at sove den lur, han trænger til. Han er jo ikke engang 1 år gammel. Børn har bedst af at sove det, de kan. Så sover de faktisk også bedre om natten

Vores piger (tvillinger) kommer også ud og sove omkring kl.12. Det er ca. for hvis de har været i legestue, kommer de lidt senere ud osv. Og så får de lov at sove, indtil de vågner. Dengang de startede i dp sov de snildt 3 timer. Når de så kommer op, jamen så er der bare den tid der er, indtil de bliver hentet. Jeg mener, hvis de har sovet længe, eller jeg kommer tidligt, så når de ikke at få frugt, og så får de bare noget hjemme. Værre er det ikke.

Vh Line

Det er os okay hvis han sover længere! Han sover en time om morgen hvor han godt kunne sove en mere. Men hun tager ham op furdi de skal ud og lege, legestue eller børnehaven. Og så sover han de 2:30 time til middag der kan han godt sove 15min mere. Men når han bliver lagt ud sener så sover han jo næsten når vi kommer. Og så vil han ikke sove når han kommer i seng kl.19... Han skal jo helst sove der han skal jo op kl.6.

Det jeg gerne har ville frem til, er at vi gerne vil ha at han får sovet ud hos hende så vi har en glad dreng når vi har hentet ham! Men hun virker som om at hun er ligeglad. Hvis han får lov til at sove det han vil og kommer ud i go tid. Så burde der os være tid til frugt.

Anmeld

24. april 2009

Mormilla

Anja skriver:

Jeg kan godt forstå, at I gerne vil have en frisk dreng hjem om eftermiddagen, men er det SÅ vigtigt at han når at få frugt hos hende ??

Vores på snart 2 år sover gerne 3 timer til middag og hun lægger børnene ud 12.00 - 12.30 (det tager jo lang tid at få skiftet og puttet 4-5 børn). Når jeg kommer og henter ham kl 15.15 sover han ofte stadig eller er lige kommet op og så når han jo ikke at få frugt hos hende. Tilgengæld hygger vi så når vi kommer hjem eller jeg har taget noget med, hvis vi skal gå hjem. Det er altså en rigtig hyggestund.

Vores dp har spurgt om hun skal vække ham fx. 14.30, men jeg ser ingen grund til at tage ham op for han sover fint om natten, så han må jo have brug for en god lur.

Håber I får løst kommunikationsproblemerne.

Jeg har fundet ud at at hvis han sover de to en halv time så er han en dejlig frisk dreng hele aften og han sover godt om natten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.