Hjælp min kæreste er gravid og vil stadig drikke Hvadgørjeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2012

Bigmamma

stort kram til dig. Det er ikke sjovt når man går igennem det du går. Kan hun ikke drikke noget alkoholfrit vin ell. øl? Det er vel ikke slemt når der ingen alkohol er i....Håber at hun vil lytte til dig og forstå dig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2012

Ølgaard

Puhaaa siger jeg bare, ikke sjovt  

Håber for dig du kan få øjnene op for hende.. Man er to til at skabe et liv, så kan godt forstå din bekymring!

Min mor drak da hun ventede mig, og det har jeg taget til mig, og har derfor aldrig rørt alkohol i min egen graviditet!!

Til dig håber du kan gi hende et spark bagi

Anmeld

30. maj 2012

LR85

det lyder som om du skal anrette en rigtig hyggeaften, og så sætte dig og starte med a sige:

jeg ved godt du ikke synes det er et probelm, men det gør MIG rigtig ked af at du tager et glas vin i ny og næ. Jeg bliver bekymret og ønsker ikke der skal ske noget med hverken dig eller vores kommende barn.

Det ville betyde meget hvis du ville respektere mine bekymringer og lade være med at drikke alkohol.'-noget i den stil, så du holder fokus på dig og ikke angriber hende

Anmeld

30. maj 2012

Dorthe1986

Jeg forstår udemærket din bekymring. Men synes du skal prøve at spørge hende om hun kunne finde på at give barnet øl/vin i en sutteflaske når det er født? For det er på en eller anden måde det samme... For den promille hun får ved at indtage alkohol den får det lille foster altså også.

Og jeg kender en der mistede sit barn i uge 17-18, og hun havde indtaget alkohol med jævne mellemrum.... også med tre dages mellemrum....

Anmeld

30. maj 2012

Silas&Mille

Heinrich skriver:

Da vi var til vores første scanning sagde hun, hvis alt gik vel ville hun gerne fejre det med mig med et glas rødvin. Jeg blev meget ked af at høre det. Da jeg slet ikke havde regnet med at hun havde lyst til at drikke. Hun ved godt hvad min holdning var til det. Hun sagde så i løbet af aftenen at hun sagtens kunne drikke 1 øl om måneden, uden det ville skadem jeg blev selvfølgelig mere trist eftersom at hun ville drikke mere endnu. det gik 3 dage så fik hun ellers et glas vin hjemme hos hendes bedsteforældre. jeg sagde ikke noget til hende der, da hendes familie var der. da jeg tog det op igen. gik hun, efter en lang diskution

Hvis det er/vil være som du beskriver her er der ikke ret stor sandsynlighed for at der sker barnet noget.

Jeg selv har født to sunde og raske børn og jeg har drukket en genstand i ny og næ under begge graviditeter. Fx var jeg gravid de seneste to juleaftner og nytårsaftner (2010 og 2011) og har født i januar og februar, hvor jeg har drukket lidt rødvin både juleaften og nytårsaften.

For mig var det lidt en befrielse at få den genstand i ny og næ, for det er nu en gang dejligt afslappende med et glas rødvin.

Jeg ville tænke som dig hvis det ville være hver ge din kæreste vil drikke lidt. Men en smuler om måneden skader ikke.
Der er faktisk læger der har udtalt at de synes alle gravide skulle tage fx et glas rødvin i ny og næ

Husk: at være gravid er ikke en sygdom

Anmeld

30. maj 2012

serinasmor

LR85 skriver:

det lyder som om du skal anrette en rigtig hyggeaften, og så sætte dig og starte med a sige:

jeg ved godt du ikke synes det er et probelm, men det gør MIG rigtig ked af at du tager et glas vin i ny og næ. Jeg bliver bekymret og ønsker ikke der skal ske noget med hverken dig eller vores kommende barn.

Det ville betyde meget hvis du ville respektere mine bekymringer og lade være med at drikke alkohol.'-noget i den stil, så du holder fokus på dig og ikke angriber hende

Anmeld

30. maj 2012

Ciss

Dette er et emne som virkelig kan vække stærke følelser.

Vær opmærksom på at lysten til at tage et glas vin el lign ikke forsvinder, fordi man er blevet gravid, så er det et spørgsmål, hvor højt man prioriterer hensynet til en mulig rissiko for babyen overfor hensynet til sine egne lyster.

Mange tager det som en dødelig fornærmelse, om en gravid ikke drikker alkohol i graviditeten, fordi de selv gjorde det, og hvis du har ret, så har de gjort en stor fejl overfor sine børn. Meget følsomt emne. Jeg drak ikke alkohol og blev omtrent lagt for had hos enkelte i familien. Jeg bragte det ikke selv på banen, men de blev totalt forarget bare over at se, at jeg drak alkoholfrit, når der var vin på bordet.

Med hensyn til at mange af vore mødre drak, da de gik med os - vel, forskningen var ikke kommet så langt den gang. Deres mødre igen gjorde jo også ting, som de ikke selv kunne finde på osv, så det argument er rimelig enkelt at mane i jorden.

Det kan nogen gange føles som et fængsel at være gravid. Alle har en mening om, hvad du bør gøre/ikke gøre. Du lægges under et strengt regime pga et endnu lidt uvirkeligt væsen, som lever i din krop. Nogen gange kan man være på en rosa sky og tænke fine babytanker - og andre gange kan man være rigtig frustreret over alle begrænsningerne.

Det kan gøre din rolle ganske vanskelig. Hvis hun skal ændre sine drikkevaner i denne periode, må hun selv være motiveret for at gøre det. Det er nøjagtig som med en slankekur. Det nytter ikke noget, at andre synes, du burde gøre det, hvis du ikke selv er motiveret for det. Skræmmetaktikken kan selvfølgelig virke. Men det kan være, at det virker bedre at finde alternative måder at hygge sig på. I stedet for at fokusere på, hvad hun skal undgå, så prøv at få fokus over på noget andet, som hun kan glæde sig til f eks en virkelig god alkoholfri drink eller noget andet, hun virkelig vil blive glad for.

for at I når til enighed.

Anmeld

30. maj 2012

Twinklee

Hatten af for dig, at du tager emnet op herinde og søger råd. En god snak med kæresten er nok vejen frem. Jeg drikker personligt næsten aldrig og i første graviditet slet ikke. Dog fik jeg et glas vin til jul/nytår i min anden graviditet. Men lægen må slet ikke sige, at det er i orden, for sundhesstyrelsen siger, at det er det ikke, og dem skal lægerne rette sig efter. så jeg tvivler på at lægen har givet din kæreste sin accept.

Hvis hun ikke er til at hugge og stikke i, så må I indgå en kontrakt, hvor I fører regnskab pr. måned, så kan du måske bedre sige: skat, din kvote er brugt for denne måned, så husk nu -ingen alkohol hos dine forældre i aften. -bare en tanke. Held og lykke

Anmeld

30. maj 2012

os2

Jeg bliver altså bare forarget når jeg ser en gravid drikke alkohol. Man har valgt at blive gravid og man er 2 om det, så man vælger jo ikke bare selv.

Det er en kort periode i ens liv man skal fralægge sig det at drikke alkohol men hvis man drikker kan det påvirke barnet resten af dets liv. Selv ved små indtagelser af alkohol kan det give skader senere i livet hos barnet - det ses måske bare først når det skal i skole - at det har indlæringsvanskeligheder. Ja. synes altså bare det er så forkert af din kæreste, men du kan naturligvis ikke hive det ud af hånden på hende. Men synes du skal tage en stille og rolig snak med hende og sige det gør dig så ked af det at hun drikker. Håber hun får øjnene op for hvad du siger .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.