henvisning til psykiater?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. maj 2012

Faith

wamse skriver:

Jeg kan se at i har lidt forskellige erfaringer med, hvordan det foregår, dog kan jeg også se, at jeg altså har krav på at kunne blive henvist, sådan som jeg læser jeres svar

Jeg er træt af, at min læge prøver lidt på må og få med anti-depressiver, men jeg får det stort set ikke bedre. Hun har på intet tidspunkt spurgt ind til min forhistorie, hvilket man da som minimum burde. Hun ville max sygemelde mig i 14 dage i vinters, på trods af at jeg havde svære selvmordstanker, og jeg arbejde med handicappede, et arbejde, hvor jeg jo skal kunne være i ro, for at kunne støtte dem bedst muligt. Jeg fortalte lægen om, hvor svært jeg havde det med at få min datter afsted i børnehave, når det hele var sort i mit hovede. Hendes svar var, at jeg måtte bare tage mig sammen

Men som det er nu, så kræver jeg en henvisning på torsdag, for det her dur ikke.

Det er simpelthen bare ikke i orden!

Bliver så gal når jeg hører om praktiserende læger der slynger om sig med antidepresiv medicin som om det var bolsher. Det er langt de fleste overhovedet ikke kompetente nok til. I min verden er ordinering af psykofarmaka en opgave for en psykiater, og medicin kan ikke stå alene.

Din læge skulle skamme sig at sende dig hjem med selvmordstanker! Det stinker langt væk. Se at få dig en ny læge!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
wamse skriver:

Jeg har gået til forskellige psykologer og terapeuter, men får det ikke bedre.
Jeg ved at nogle mennesker formår at bruge alle deres negative oplevelser i livet til noget konstruktivt, men det er ikke en evne jeg har. Jeg ryger gang på gang i et hul, og er sikker på, at det skyldes sådan, som mit liv har været, og de ting jeg har oplevet

Så som det er nu, så vil jeg bare gerne kunne være i stand til, at udforme et stabilt liv, det er alt hvad jeg ønsker. Hvis det så betyder, at jeg skal leve med noget medicin resten af mit liv, så er det det jeg gør. Men det medicin jeg får nu, har bare ikke den bedste virkning.

Du skal være forberedt på, at en psykiater sjældent tager sig tid til samtaleterapi, og at det primære fokus vil Ligge på din nuværende tilstand og evt. Medicinering. Det kan være skuffende, hvis man har håbet på en mere dybdegående "behandling" af fortidens problematikker. 

Der er ganske stor forskel fra psykiater til psykiater, men grundlæggende er de jo alle presset af lange ventelister, og derfor er der ikke samme tid til fx samytaleterapi, som der har været tidligere. 

Anmeld

18. maj 2012

wamse

Mor og meget mere skriver:

Du skal være forberedt på, at en psykiater sjældent tager sig tid til samtaleterapi, og at det primære fokus vil Ligge på din nuværende tilstand og evt. Medicinering. Det kan være skuffende, hvis man har håbet på en mere dybdegående "behandling" af fortidens problematikker. 

Der er ganske stor forskel fra psykiater til psykiater, men grundlæggende er de jo alle presset af lange ventelister, og derfor er der ikke samme tid til fx samytaleterapi, som der har været tidligere. 

jeg tror heller ikke at jeg med samtaleterapi kommer meget længere end jeg er nu, og ud over det, så går jeg 1 x ugentligt til narrativ terapi

Men jeg tror en psykiater ville kunne sørge for en medicinering, som rent faktisk hjælper mig, frem for det stadie her

Anmeld

18. maj 2012

babymus77

Jeg ville også sige psyk skadestue.... Så kommer du ind!! Rigtig god bedring.. Knuser

Anmeld

18. maj 2012

Mor og meget mere

wamse skriver:

jeg tror heller ikke at jeg med samtaleterapi kommer meget længere end jeg er nu, og ud over det, så går jeg 1 x ugentligt til narrativ terapi

Men jeg tror en psykiater ville kunne sørge for en medicinering, som rent faktisk hjælper mig, frem for det stadie her

Jamen, så synes jeg ikke, der er noget at rafle om. En psykiater eren speciallæge som enhver anden, og kan den praktiserende læge ikke hjælpe eller hjælpe godt nok, så må man insistere på en henvisning. Præcis, som hvis du havde problemer med hørelsen, og din egen læge ikke kunne klare opgaven selv. I så fald ville du også bede om en henvisning til en, der var specialuddannet. 

Bank i bordet. 

Anmeld

18. maj 2012

Mor og meget mere

babymus77 skriver:

Jeg ville også sige psyk skadestue.... Så kommer du ind!! Rigtig god bedring.. Knuser

Ja, hvis det er akut, fx i tilfælde af konkrete suicidaltanker, er det den nødvendige udvej. Man bør efter min mening ikke troppe op på psykiatrisk skadestue, hvis der ikke er tale om noget akut behandlingskrævende - der er overbelastning i forvejen. 

Anmeld

18. maj 2012

Ilya

wamse skriver:

Min læge "tror" ikke på psykiske sygdomme, hun tror på at vejen frem er at arbejde sig ud af det

Så det eneste hun har gjort er at sende en henvisning til distrekspsykiatrien, som ikke ville tage mig. Så har hun udskrvet div anti-depressiv, men jeg bliver ved med at få det dårligt, og det er mange måneder siden, at jeg har fået en hel nats søvn.

Så jeg vil gerne have den rette hjælp efterhånden, men synes ikke det hjælper, at spørge min læge for intet sker.

Og så vil jeg lige råde dig til at skifte læge.

Du er ikke tjent med en læge, der ikke har tænkt sig at tage dig alvorligt, fordi hun ikke "tror" på psykiske sygdomme, som du siger.

Det sidste, man har brug for, når man er psykisk sårbar, er at man ikke bliver taget seriøst, når man rækker en hånd ud efter hjælp.

Det er enormt useriøst at udstede psykofarmaka uden tilhørende terapi (men desværre også enormt udbredt...)

Held og lykke.

Anmeld

18. maj 2012

K&S

Kan man få en henvisning til en psykiater, hvor man selv kan vælge en? Min læge påstod nemlig at man her skal henvises til distrekspsykiatrien, som derefter vurderer om de vil tage en, og hvis ikke, så skal jeg gå på en psykiatrisk afdeling på et sygehus istedet for.

Det er ½ år siden jeg blev henvist til distrekspsykiatrien, og de synes ikke, at jeg er syg nok, altså en vurdering helt uden at have snakket med mig

Er det virkelig fremgangsmåden? Har jeg ikke frit valg i psykiatere, som jeg jo har i psykologer?

Dengang jeg fik en henvisning til en psykiater, kunne jeg frit vælge

Jeg gik på sundhed.dk under speciallæge/psykiater:

https://www.sundhed.dk/find-behandler/#4:::::::0:0:0:0:0:0:0

men der er meget lang ventetid, men hellere lang ventetid end ingen tid overhovedet

Anmeld

18. maj 2012

Ilya

Faith skriver:

Det er simpelthen bare ikke i orden!

Bliver så gal når jeg hører om praktiserende læger der slynger om sig med antidepresiv medicin som om det var bolsher. Det er langt de fleste overhovedet ikke kompetente nok til. I min verden er ordinering af psykofarmaka en opgave for en psykiater, og medicin kan ikke stå alene.

Din læge skulle skamme sig at sende dig hjem med selvmordstanker! Det stinker langt væk. Se at få dig en ny læge!

Enig!!

Anmeld

18. maj 2012

K&S

wamse skriver:

Kan man få en henvisning til en psykiater, hvor man selv kan vælge en? Min læge påstod nemlig at man her skal henvises til distrekspsykiatrien, som derefter vurderer om de vil tage en, og hvis ikke, så skal jeg gå på en psykiatrisk afdeling på et sygehus istedet for.

Det er ½ år siden jeg blev henvist til distrekspsykiatrien, og de synes ikke, at jeg er syg nok, altså en vurdering helt uden at have snakket med mig

Er det virkelig fremgangsmåden? Har jeg ikke frit valg i psykiatere, som jeg jo har i psykologer?

Du kan også se ca. ventetid på sundhed.dk

Jeg ved ikke hvor du bor henne, men jeg fik en tid ugen efter hos min psykiater

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.