Min bonussøn på 10 år har i et stykke tid ytret ønske om at han gerne vil bo hos hans far og mig. Det har han sagt i alle de år jeg har kendt ham og det har vi altid slået hen som et ønske fra et skilsmisse barn, for sådan tænker de fleste sikkert.
Men nu er han altså ved at være så gammel, at vi er kommet i tvivl om hvorvidt vi kan forklare ham konsekvenserne af det, så han forstår at han altså vil skulle skifte skole, ikke kan ses med hans klassekammerater og venner andet end når han er på weekend hos hans mor. Der er nogle store ting i det, som vi ikke ved om vi kan stole på at han kan forstå. Vi har forklaret ham at han vil skulle lave lektier, hjælpe til hjemme hos os, ikke kan spille play station dagen lang og så er hans far tit på arbejde hele dagen og først hjemme ved 19-20 tiden, så det vil ikke være ham som har det daglige overblik, men derimod mig. Det har jeg ikke noget imod, men jeg tror ikke det er nogen min bonussøn som sådan kan sætte sig ind og forstå. Der er ikke de store krav til ham hos os, da vi har ham hver anden weekend, men hvis han skal bo hos os, så vil det jo ændre sig.
Nu er det begyndt at gå dårligt for ham i skolen, han får ikke lavet sine ting og han dagdrømmer og kan ikke holde koncentrationen.
'Hvornår skal vi reagere og tage ham alvorligt? Hvad tænker i om det? Hvornår har børn egentlig selv mulighed for at bestemme? Hvornår skal man begynde at tænke udover at det nok bare er et skilsmissebarns ønske, men at han faktisk mener det?
Anmeld