Hej, er ked af at læse om din frustrerende situation
Her er rigtig mange gode svar synes jeg.
Jeg ville bare lige ytre mig lidt også... Jeg synes, det er vigtigt at mor og far har en klar kommunikation og at ingen går og taler grimt om den anden foran barnet eller sætter den anden i en uheldig situation - så det håber jeg, at din kæreste og hans eks får/har styr på!
Men jeg synes også, at det er helt i orden for en bonusmor eller bonusfar, at snakke med barnet og (dermed) anerkende dets følelser. Bonusforældre er jo også voksne i barnets liv, som er vigtige og som de skal kunne føle at de kan komme til. Min egen papmor fortalte mig for nyligt, at min far havde bedt hende (da mine søskende og jeg var små) om ikke at trøste, belære, diciplinere eller påtale os. Det var HANS opgave.... Fail Daddy! Siger jeg bare. Den stakkels kvinde har hele sit liv, mens vi var børn, følt at hun intet kunne stille op med noget som helst, der havde med os at gøre.
Fx. ville jeg synes at det var ok, hvis din bonusdatter begynder at snakke om at far og mor skal være sammen igen, eller at hun ønsker det, så sig til hende, at det forstår du faktisk godt! Bak hende op. Men hjælp hende til at se virkeligheden. Det er jo ok at sige til nogen (voksne som børn); Jeg forstår godt at du er ked af det, og at du ønsker det og det og det, men det er nu engang sådan at ....(indsæt virkelighed) og vi er her for dig. Vi skal nok komme igennem det sammen.
Jeg håber det kunne bruges 
Orv, jeg ville også lige bakke op om noget jeg så andre skrive - at du ikke må tage der personligt. Hun taler ud fra sig selv og sine egne følelser. "Træd ud af dig selv" og tal med hende derfra. Hvis hun mærker, at du trækker dig væk og "afviser" hende (som respons på hendes udtalelser), så tror jeg ikke det skaber så meget tryghed. Vær en klippe for hende
Anmeld