Så melder dilemmaet sig for første gang.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. april 2009

Plysbjørnen

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2009

Astrid P

Er han mest til chokoladekage, ølkage, gulerodskage med yoghurt eller squashkage med citron?

Anmeld

17. april 2009

linemus

Jeg kan (som Kaufi) stærkt anbefale bøgerne Fromme fristelser og Flere fromme fristelser. Der er nogle lækre fedtfattige kager i - man kan slet ikke smage, at de ikke er alm. kager. Jeg har før lånt bøgerne på biblioteket, og når det først er om to uger, så har du jo tid til det.

Anmeld

17. april 2009

Loggidut

christian siger det nok er chokoladekagen som trækker mest!

Sloggi nu i udestuen med kaffe og ludo med familien! Total hygge!

Anmeld

17. april 2009

linemus

Jeg har lige opskriften på en chokoladekage fra bogen "Flere fromme fristelser", så værs'go'. I behøver jo ikke lave det til en fisk

Fiskekage
"En dekorativ kage, der ikke smager af fisk... men er en lækker chokoladekage, der altid vækker jubel hos både børn og voksne."

Ingredienser:
3 æg
300 g sukker
150 g fromage frais
1 dl æblemos
1 dl skummetmælk
60 g kakao
5 tsk. bagepulver
230 g hvedemel
50 g hakket mørk chokolade

Pynt:
ca. 100 g flormelis
½ spsk. kakao
lidt vand
slik til dekoration

Æg og sukker piskes lyst og luftigt.
Fromage frais, æblemos og mælk vendes forsigtigt i. Kakao, bagepulver, mel og chokolade blandes og vendes i dejen.
Dejen hældes i en let smurt form (ca. 25x35 cm).

Bages ved 200 grader i ca. 35 min.

Kagen afkøles og skæres i "fiskefacon".

Flormelis, kakao og vand røres til glasur, der smøres på kagen. Kagen pyntes fint med slik.

Tip: Vælg slik med lavt fedtindhold.

"Flere fromme fristelser for store og små
- fedtfattige kager og andre lækkerier"
af Anette Søby og Lene Larsen

Fedtenergiprocent uden pynt ca. 14%.

Anmeld

18. april 2009

Susan1978

Jeg siger bare AMO kageblanding 9% , shokoladekagen... mums den smager dejligt og er fedt fattig.. ikke nok med det er det værdens nemmeste kage.

Det eneste du skal er at putte 2½ dl vand i .. mixe, også i ovnen 30 minutter..

bingo - lækker fedtfattig kage.

ja så corny er jeg..

Anmeld

19. april 2009

ka li ja

ja det er da virkelig ikke sjovt!!
du skal tænke på at fyrer opbygger flere muskler end piger.. eller nemmere. og de vejer mere end fedt!

find en kage han allegevel ikke kan li og gi ham med, så blir han ikke fristet

hvad spiser han i løbet af en dag? og hvor meget vejer han for meget?

Anmeld

19. april 2009

Loggidut

ka li ja skriver:

ja det er da virkelig ikke sjovt!!
du skal tænke på at fyrer opbygger flere muskler end piger.. eller nemmere. og de vejer mere end fedt!

find en kage han allegevel ikke kan li og gi ham med, så blir han ikke fristet

hvad spiser han i løbet af en dag? og hvor meget vejer han for meget?

Jeg kan prøve at remse op hvad han får at spise, men hvor meget for meget han vejer, vil jeg ikke udtale mig om her, så skulle han selv komme på og fortælle om det!
Men som hans kost ser ud nu er den:

morgenmad: 50 g mysli, med skummet mælk, eller 1 grovbolle (sund-hjemmebagt) med 1 stk frugt til.

Middagsmad: 1 rugbrød, med magert kødpålæg på, eller grøntsager på (ingen smør)

Aftensmad: 1 stk kød )efter hvad vi får til aften, men max 200 G. supleret op med alt det grønt han orker at kaste i hovedet. (dog uden dressing - med mindre den er lavet af A38.)

derud over må han snuppe en enkelt riskage som mellemmåltid, frugt må han også tage et par stykker af i løbet af dagen, og ellers 2 glas skummetmælk.

Så han spiser faktisk ikke specielt noget som kan fede.

Desuden står vi så på rulleskøjter.
men som du siger så bygger drenge flere muskler op, end piger, men altså! det er satme svært at forklare en knægt på 13 som kæmper mod kiloerne inden hans konfirmation.
Hans store drøm er at han bare kan blive smart i modetøj. Altså at det sidder pænt på ham.
I går var vi til fødselsdag, vores halt første store dilemme-spisning, og han var meget hårdere end mig, altså, det var halt skåret ind til benene ved ham, han valgte det der fedede mindst, og spiste lidt af det. Ordet nej tak blev sagt mange gange!
Det værste er jo så alle dem der har en mening, når man sidder i sådan en forsamling...CHRIST, min søster er så pædagogisk, og underlig i hendes facon. Nu sad hun ved siden af Christian, og flere gange hørte jeg ordene, ja man skal også tillade at hygge sig ind i mellem...ja gu skal man så, men når knægten for første gang virkelig sidder og vurdere hvad han har lyst til at putte i ans mund, så er det sgu ikke lige der man skal plante et flag af tvivl i hans sind!

aj det her blev langt, undskyld, men den virkelige kamp , ligger jo for helvede på hans rygrad, og kan han overvinde den lyst til det fede, så skal han have ros, uden nogen sniger sig ind og sætter sig som djævlen på skulderen af ham, og lirker ved den focus han har på det!

Anmeld

20. april 2009

ann-kristina

Hej
Her kommer opskriften på min yndlingskage. Den er supersund og bare så let og lækker at man har lyst til at spise mere og mere og...
Jeg plejer at komme lidt ekstra kakao i samt ca 1 spsk pulverkaffe i væsken, det giver den lidt mere smag.

CHOKOLADEKAGE
2 æg
300 gram sukker
250 gram reven squash
300 gram hvedemel
1 spsk bagepulver
4 spsk kakao
2 dl skummetmælk

Æg og sukker piskes skummende.. Den revne squash vendes i æggemassen. Mel, bagepulver og kakao blandes sammen og vendes i dejen skiftevis med mælk. Dejen hæles i en bradepande (20X30 cm) beklædt med bagepapir. Bages ved 200 grader i ca. 30 minutter.
Pr 100 gram kage - energi 1075 gram og fedt 2,9 gram

Anmeld

21. april 2009

ka li ja

jeg syntes nuhan er sej,, han er jo ikke så gammel, og alligevel har han viljen. jeg er sikker på at hvis han holder ud, skal der nok ske noget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.