At bruge bleer af stof? Hvad synes i

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.478 visninger
27 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. april 2012

Anonym trådstarter

Hej piger.
Nu har jeg længe gået og tænkt over det med at bruge de der bleer af stof istedet for engangsbleer. Jeg forstår det ikke. Jeg synes det er lidt ulækkert at skulle gemme brugte bleer hvad det enten er tis eller afføring i.
Ved godt at man brugte det før i tiden da der ikke fandtes engangsbleer. Men når man nu kan få engangsbleer i dag og nogen til ret billige penge. Bruger selv bleer fra rema1000 og pampers super dry til nat.
Og stof bleer er nok også sundere for huden hvad ved jeg.
Men giv gerne jeres mening. Og hvad fordelen ved stofbleerne er?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2012

Mumto3

Det lød næsten lidt fordoms fuld. Nå, men vi har brugt stof leer, og er åbentbart ulækker herhjemme...

Anmeld

27. april 2012

Anonym trådstarter

Mumto3 skriver:

Det lød næsten lidt fordoms fuld. Nå, men vi har brugt stof leer, og er åbentbart ulækker herhjemme...

Undskyld det var ikke meningen at det skulle lyde sådan. Men jeg synes bare tanken om at gemme brugte bleer til de skal vaskes er lidt ulækkert. Det kan godt være det bare er mig. Men ligger de ikke og lugter? Og kan man vaske dem så de bliver helt lugtfri?

Anmeld

27. april 2012

B&J

da jeg var lille bruge min mor også stof bleer fordi min numse kunne ikke tåle de engangsbleer... men hun skiftede også tit fik jeg at vide og hvis men laver stort i bleen jamen så skifter man da som en alm ble

Anmeld

27. april 2012

Ciss

Anonym skriver:

Hej piger.
Nu har jeg længe gået og tænkt over det med at bruge de der bleer af stof istedet for engangsbleer. Jeg forstår det ikke. Jeg synes det er lidt ulækkert at skulle gemme brugte bleer hvad det enten er tis eller afføring i.
Ved godt at man brugte det før i tiden da der ikke fandtes engangsbleer. Men når man nu kan få engangsbleer i dag og nogen til ret billige penge. Bruger selv bleer fra rema1000 og pampers super dry til nat.

Jeg har en veninde, som brugte stofbleer til sine tre børn. Hun gjorde det af idealistiske grunde: Bedre for miljøet og ingen skadellige stoffer, som de små kan få i sig gennem huden.

Og stofbleer i dag er altså noget andet end det var for 20-30 år siden. Jeg husker ikke helt systemerne, men hvis du er interesseret, kan du sikkert finde ud af mere om det i babyforretningerne. Jeg ved, at det hun brugte, lignede almindelige engangsbleer ret meget - tror, der var et indlæg, som lå imellem stofbleen og rumpen, så ved afføring kunne man bare smide indlægget ud - , men der findes forskellige slags/modeller/oplæg.

Begge mine søstre har også brugt stofbleer - men kun til den første. Det er ikke til at komme udenom, at der er lidt mere arbejde med det.

Selv tog jeg det valg at bruge engangsbleer fra begyndelsen af. Det er helt sikkert sandt, at det er sundere for miljøet og babyhuden at bruge stof, men ud fra praktiske hensyn (læs: en mand, som ikke lige så for sig at skulle håndtere afføring mer end højst nødvendig, samt besværlige vaskeforhold) og en lettere aversion mod tilsvinet vasketøj, kombineret med en ide om, at der er en grund til, at alle de damer, jeg har snakket med, som er gamle nok til, at engangsbleer ikke var et alternativ, da de havde babyer, samstemmende siger, at "jeg fatter ikke, at der stadig er nogen, som gør det der", så blev valget egentlig enkelt.

Anmeld

27. april 2012

Troldemommi

er det egentligt bedre for miljøet??

jeg tænker på alle de ekstra maskinvaske der skal til for at gøre dem rene, og de skal vaskes hver dag og hvis man også tumbler, jeg ved det ikke jeg undrer mig bare, syntes det er fint vi kan vælge som det passer ind i vores liv

Monica- som bruger Rema´s engangsbleer :-)

Anmeld

27. april 2012

Nattøs

Vi kommer også til at bruge de engangs bleer så et program i tvet omkring de stof bleer. 

Anmeld

27. april 2012

Ciss

Monica P skriver:

jeg tænker på alle de ekstra maskinvaske der skal til for at gøre dem rene, og de skal vaskes hver dag og hvis man også tumbler, jeg ved det ikke jeg undrer mig bare, syntes det er fint vi kan vælge som det passer ind i vores liv

Nu kan jeg intet om de forskellig stof-ble-systemer, men jeg ved, at der er nogen typer, hvor tisbleer kun bliver hængt op for at tørre. Det er vist noget med lanolin i ulden, som på en eller anden måde neutraliserer urinen. Usikker på forklaringen. Kender til en, som brugte det. Kunne ikke selv finde på at gøre det, selvom det helt sikker sparer miljøet for meget - og hendes baby lugtede altid ren og fin baby alligevel....

Anmeld

27. april 2012

Tona

Hej piger.

Vi er skiftet til stofbleer for nogle måneder siden og jeg er lykkelig for det. Jeg kan virkelig se at Amanda trives bedre med det. Hendes hud er slet ikke rød ved tandfrembrud som den plejer nogensinde og det er en stor lettelse.

Stofbleer i dag er jo meget lette at bruge. Det er ikke ligesom dem som man havde i gamle dage. Se evt min tråd her:

https://www.baby.dk/debat/161044pi1/gode-raad/hvordan-goer-man-det-der-med-stofbleer.aspx

Jeg syntes ikke at det er ulækkert. Når der kun er tis i bleen så lægges den bare i en tæt spand der står på toilettet. Når det er en lorteble, så stikker jeg den i toilettet og skyller ud og så bliver den skyllet ren og er klar til vask og kommer ned i spanden. Man kan enda købe indlæg at lægge i bleen som man bare løfter ud og smidder direkte i toilettet. Så rører man overhovedet ikke ved det. Det er aldrig klammere end at tømme og rengøre en potte fx. Minimum hver 3. dag skal man lige vaske bleerne, og det er så det. Sikke meget skrald vi sparer. Nemt for os og godt for miljøet. Vi brugte inden de billige bleer fra Rema. Der har jeg regnet ud at hvis man køber de billige stofbleer fra Alvababy som vi har, så er de tjent ind igen på 3 mdr hvis man køber 20 stofbleer. Dvs at efter 3 mdr er det ren indtjening! Ydermere tror jeg ikke at mange er klar over at de gives på på samme måde som alm. ble og har praktisk talt sammem sugeevne. Det går jo ikke igennem på tøjet eller noget.

Bedre for miljøet, bedre for Amanda, bedre for vores pengepung

Anmeld

27. april 2012

Tona

Monica P skriver:

Nu er jeg jo ikke professor og jeg har heller ikke noget link, men jeg har set en udregning på at det er op til 40 % bedre for miljøet at bruge stofble, såfremt man ikke tumbler dem, men hænger dem til tørre.

Man behøver jo ikke vaske dem hver dag, man skal bare vaske dem max hver 3 dag og så fylder man altså maskinen. Jeg ved dog ikke om den udregning jeg nævner er baseret på vask hver dag eller hver 3 dag.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.