At bruge bleer af stof? Hvad synes i

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2012

Tona

Ciss skriver:

Jeg har en veninde, som brugte stofbleer til sine tre børn. Hun gjorde det af idealistiske grunde: Bedre for miljøet og ingen skadellige stoffer, som de små kan få i sig gennem huden.

Og stofbleer i dag er altså noget andet end det var for 20-30 år siden. Jeg husker ikke helt systemerne, men hvis du er interesseret, kan du sikkert finde ud af mere om det i babyforretningerne. Jeg ved, at det hun brugte, lignede almindelige engangsbleer ret meget - tror, der var et indlæg, som lå imellem stofbleen og rumpen, så ved afføring kunne man bare smide indlægget ud - , men der findes forskellige slags/modeller/oplæg.

Begge mine søstre har også brugt stofbleer - men kun til den første. Det er ikke til at komme udenom, at der er lidt mere arbejde med det.

Selv tog jeg det valg at bruge engangsbleer fra begyndelsen af. Det er helt sikkert sandt, at det er sundere for miljøet og babyhuden at bruge stof, men ud fra praktiske hensyn (læs: en mand, som ikke lige så for sig at skulle håndtere afføring mer end højst nødvendig, samt besværlige vaskeforhold) og en lettere aversion mod tilsvinet vasketøj, kombineret med en ide om, at der er en grund til, at alle de damer, jeg har snakket med, som er gamle nok til, at engangsbleer ikke var et alternativ, da de havde babyer, samstemmende siger, at "jeg fatter ikke, at der stadig er nogen, som gør det der", så blev valget egentlig enkelt.

Det forstår jeg godt at de siger, for dengang var det jo elendige utætte stofklude man bandt om børnene. I dag er stofbleer en helt anden snak. Tætte og sugende og fungerer helt som en alm. ble bortset fra at den vaskes

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2012

Rikke, Liam & Linus

Vi har kun brugt stofbleer til vores søn og skal også bruge det til lillebror.

Jeg synes personligt det er mere ulækkert at proppe et stykke plastik fyldt med giftige kemikalier på mit barns numse, frem for at skulle komme til at røre lidt ved tis eller afføring.

Lidt info:

Hvad er problemet med engangsbleer?
En engangsble kan suge uendelig længe. Den indeholder nemlig superabsorberende polyakrylat, SAP i daglig tale. SAP er baseret på akrylsyre, som er ætsende, farligt ved indånding, indtagelse og hudkontakt og meget giftig for organismer, der lever i vand. Akrylsyre står på listen over farlige stoffer. Farligheden er især relevant ved produktionen af SAP, dels for arbejderne, der fremstiller bleerne, dels for det omkringliggende miljø på grund af udslip. Man kan ikke garantere, at der ikke er rester af akrylsyre i en engangsble. Alle engangsbleer indeholder SAP, også de såkaldt miljøvenlige/naturlige/økologiske.

Anmeld

28. april 2012

Tona

Rikke&Liam skriver:

Jeg synes personligt det er mere ulækkert at proppe et stykke plastik fyldt med giftige kemikalier på mit barns numse, frem for at skulle komme til at røre lidt ved tis eller afføring.

Lidt info:

En engangsble kan suge uendelig længe. Den indeholder nemlig superabsorberende polyakrylat, SAP i daglig tale. SAP er baseret på akrylsyre, som er ætsende, farligt ved indånding, indtagelse og hudkontakt og meget giftig for organismer, der lever i vand. Akrylsyre står på listen over farlige stoffer. Farligheden er især relevant ved produktionen af SAP, dels for arbejderne, der fremstiller bleerne, dels for det omkringliggende miljø på grund af udslip. Man kan ikke garantere, at der ikke er rester af akrylsyre i en engangsble. Alle engangsbleer indeholder SAP, også de såkaldt miljøvenlige/naturlige/økologiske.

Hvor er det sindssygt...det vidste jeg ikke engang...rimeligt øv at Amanda har brugt dem det første år af sit liv  Meeeen optur optur at vi nu er skiftet til stofbleer  

(For resten, jeg ved ikke om du fik målt på de der uldblebukser? Jeg er selv begyndt at strikke nogle, så det gør ikke så meget nu i alt fald. Jeg fandt det fedeste lime-grønne garn og kunne ikke beherske mig  

Anmeld

28. april 2012

roenlund

Rikke&Liam skriver:

Lidt info:

af ren nysgerrighed hvad siger dp/vs til at du bruger stofbleer?

Anmeld

28. april 2012

Tona

Jeg trænger mig lige på med et svar for mit vedkommende.

Vores dp har det fint med det. Når stofbleen er klar til brug er den jo præsis ligesom en almindelig ble så for dp er der intet ekstra arbejde ved det. Amanda har en wetbag (vandtæt pose af stof) med i dp og når så dp skifter en ble lægger hun den derned i i stedet for at smidde den ud og jeg får så posen med hjem hver dag. Der er intet ekstra arbejde i det og da stofbleerne suger praktisk talt næsten lige så godt som alm bleer skal hun heller ikke skifte mærkbart flere bleer. Det eneste hun siger er at det er svært at mærke somme tider om der er tis i bleen fordi den jo føles helt tør  mod barnets hud (pga at alt fugt ledes ned i indlægene inden i bleen og væk fra overfladen) men det er så kun et problem for hende fordi hun ikke har nogen lugtesans, for ellers kan man bare lugte til bleen ligesom med alm. bleer eller mærke på selve indlægene for der kan man mærke at de er våde hvis der er tisset i bleen

Anmeld

29. april 2012

roenlund

Amandas-mor skriver:

Jeg trænger mig lige på med et svar for mit vedkommende.

Vores dp har det fint med det. Når stofbleen er klar til brug er den jo præsis ligesom en almindelig ble så for dp er der intet ekstra arbejde ved det. Amanda har en wetbag (vandtæt pose af stof) med i dp og når så dp skifter en ble lægger hun den derned i i stedet for at smidde den ud og jeg får så posen med hjem hver dag. Der er intet ekstra arbejde i det og da stofbleerne suger praktisk talt næsten lige så godt som alm bleer skal hun heller ikke skifte mærkbart flere bleer. Det eneste hun siger er at det er svært at mærke somme tider om der er tis i bleen fordi den jo føles helt tør  mod barnets hud (pga at alt fugt ledes ned i indlægene inden i bleen og væk fra overfladen) men det er så kun et problem for hende fordi hun ikke har nogen lugtesans, for ellers kan man bare lugte til bleen ligesom med alm. bleer eller mærke på selve indlægene for der kan man mærke at de er våde hvis der er tisset i bleen

det lyder nemt og smart...

Anmeld

29. april 2012

Tvillingemor80

Altså jeg kender ikke så meget til stofbleer, men læste en artikel om det da jeg ventede pigerne og der stod at energiforbruget (belastningen af miljøet), var stort set det sammen som ved engangsbleer..

Men jeg synes da det er genialt hvis man har et barn der reagere negativt på engangsbleer..

Personligt valgte jeg det fra da jeg fik tvillinger og har vaskekælder et stykke væk fra vores lejlighed - tror simpelthen jeg ville drukne i vasketøj

Anmeld

1. maj 2012

Rikke, Liam & Linus

roenlund skriver:

Hun synes det er fedt

Der har aldrig været nogle problemer, hverken hos dp eller gæstedp.

Anmeld

1. maj 2012

Rikke, Liam & Linus

Tvillingemor90 skriver:

Altså jeg kender ikke så meget til stofbleer, men læste en artikel om det da jeg ventede pigerne og der stod at energiforbruget (belastningen af miljøet), var stort set det sammen som ved engangsbleer..

Men jeg synes da det er genialt hvis man har et barn der reagere negativt på engangsbleer..

Personligt valgte jeg det fra da jeg fik tvillinger og har vaskekælder et stykke væk fra vores lejlighed - tror simpelthen jeg ville drukne i vasketøj

Det gælder kun hvis man tørrer bleerne i tørretumbler. Men her tørrer de altid på tørresnoren eller foran brændeovnen.

Anmeld

1. maj 2012

Rikke, Liam & Linus

Amandas-mor skriver:

Hvor er det sindssygt...det vidste jeg ikke engang...rimeligt øv at Amanda har brugt dem det første år af sit liv  Meeeen optur optur at vi nu er skiftet til stofbleer  

(For resten, jeg ved ikke om du fik målt på de der uldblebukser? Jeg er selv begyndt at strikke nogle, så det gør ikke så meget nu i alt fald. Jeg fandt det fedeste lime-grønne garn og kunne ikke beherske mig  

Ja, det må du undskylde. Jeg har ikke fået den målt. Skulle lige have overstået en fødsel som startede onsdag og sluttede lørdag aften Så har ikke tænkt videre over det.

Jeg kan anbefale denne opskrift hvis du selv er gået i gang med at strikke. Har lige modtaget en stak nye både til Liam og lillebror fra min strikkepusher

http://www.familiejournal.dk/Handarbejde/Strik-til-born/2010-13-Strikkeopskrift-Stribede-blebukser.aspx

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.