Ciss skriver:
Jeg har en veninde, som brugte stofbleer til sine tre børn. Hun gjorde det af idealistiske grunde: Bedre for miljøet og ingen skadellige stoffer, som de små kan få i sig gennem huden.
Og stofbleer i dag er altså noget andet end det var for 20-30 år siden. Jeg husker ikke helt systemerne, men hvis du er interesseret, kan du sikkert finde ud af mere om det i babyforretningerne. Jeg ved, at det hun brugte, lignede almindelige engangsbleer ret meget - tror, der var et indlæg, som lå imellem stofbleen og rumpen, så ved afføring kunne man bare smide indlægget ud - , men der findes forskellige slags/modeller/oplæg.
Begge mine søstre har også brugt stofbleer - men kun til den første. Det er ikke til at komme udenom, at der er lidt mere arbejde med det.
Selv tog jeg det valg at bruge engangsbleer fra begyndelsen af. Det er helt sikkert sandt, at det er sundere for miljøet og babyhuden at bruge stof, men ud fra praktiske hensyn (læs: en mand, som ikke lige så for sig at skulle håndtere afføring mer end højst nødvendig, samt besværlige vaskeforhold) og en lettere aversion mod tilsvinet vasketøj, kombineret med en ide om, at der er en grund til, at alle de damer, jeg har snakket med, som er gamle nok til, at engangsbleer ikke var et alternativ, da de havde babyer, samstemmende siger, at "jeg fatter ikke, at der stadig er nogen, som gør det der", så blev valget egentlig enkelt.
Det forstår jeg godt at de siger, for dengang var det jo elendige utætte stofklude man bandt om børnene. I dag er stofbleer en helt anden snak. Tætte og sugende og fungerer helt som en alm. ble bortset fra at den vaskes