andre med børn der er letter mental retarderet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2012

Anonym trådstarter

morNov2010 skriver:

Jeg har godt nok ikke et barn der er lettere mentalt retarderet, men en søn der er autist og har ADHD. 

Det jeg tænker du skal være opmærksom på er: 

1. Er der lavet en PPR-undersøgelse via børnehaven, som klargør hvad dit barn har brug for?

2. Det kunne jo være i form af støtte i skolen (støttepædagog, som følger dit barn, der hvor han har brug for det). 

3. Når du/I vælger skole, skal du være opmærksom på, om de er gearet til inklusion. Det er alfa og omega, for at det skal fungere, at lærere, skoleinspektør etc. er villige og åbne til at lære, hvad der skal til for at inkludere dit barn med de andre "normale" børn. 

Min søn har i 4 år gået i specialklasse, men er her lige efter vinterferien i år startet i en normal klasse. Han har maks. støtte på (24 timer om ugen), og både lærere, inspektør og elever er fuldstændig indstillet på at han er en del af skolen. 

Det er, til dato, den bedste beslutning vi har taget på hans vegne, at han kan komme ud og spejle sig i børn, som opfører sig "normalt", og ikke bliver påvirket af andre børn med specielle vanskeligheder. 

Kh Mette

hen er inde under ppr og han skal have lavet en test her til efteråret

jeg fik afvide i starten at hvis han ikke kunne klre en normal skole så skulle han på en speciel skole, men nu har de oplyst mig om at der ikke er nogen i denne kommune jeg bor i kun for meget svært handicappet børn men der hører han ikke hende under.

jeg har så ringet til den skole som vi hører inde under for der skal lille søster starte samtidig (den skulle værer udmærket til de "normale" børn)

men der kan de kun få støtte 12 timer om ugen også bliver de engang imellem taget ud i små grupper (er bare i tvivl om, om han bliver over set resten af tiden da han er en indadvent dreng nå han er ude, de siger dog at de har haft andre børn der er lykkes på den måde.

der har så tænkt sig at lave en skole hvor der kun er spicel klasser.

også er jeg bare bnge for t vi skal værer uheldig med det første valg da vi både har prøvet en dagpleje som han ikke kunne lide at værer i hvor vi måtte skifte og det samme med en børnehave så der for vil jeg gører alt for at finde den rigtig skole.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2012

Anonym trådstarter

SjeBets skriver:

Så fik jeg tid ... 

Min datter er som sagt hjerneskadet, så ikke retarderet, men meget bagefter. Dog ikke motorisk. Hun har haft støtte på siden vi fandt ud af hun var anderledes så siden hun var 2½ har hun haft en støttepædagog ved hendes side, hun gik i en børnehave hvor hun havde sin støtte med noget i retning af 6 timer om dagen, og de hjalp hende med at blive social og med at få lært at tale og ja de lærte hende alt, hun kunne intet sprogligt eller socialt dengang. 

Skolen blev udsat et år, men da det nærmede sig igen, var jeg helt fra den, fordi hendes sprog var slet ikke fuldendt på det tidspunkt, og hun var ikke helt renlig, og ja jeg så alle skræk scenarie jeg kunne. Hun kom i en almindelig skole, men i en special klasse, og det var godt for hende det gik fremad, hun havde så de timer med en almindelig klasse som hun var stærk i, som gymnastik, og kreative fag. Vi skiftede skole, og igen i en special klasse, og igen havde hun sine stærke timer med en alm klasse. 

Så her sidste sommer flyttede jeg sammen med kæresten og hun flyttede skole igen. Men jeg følte også at det sidste år her har hun fuldstændig stået i stampe, og har intet lært. Der var konflikt på konflikt med hende.  Den her gang kom hun i en helt almindelig 4 klasse, og hendes støtte er reduceret fra hele dagen til 5 timer om ugen :O Jeg var helt fra den. det gik også rigtigt dårligt i starten og jeg var ikke i godt humør,

MEN .. at hun er sammen med jævnaldrene nu ( var hun ikke i speciel klassen) og med "normale" børn, det har bare været så godt for hende, hun er begyndt at læse, ( dog ikke alderssvarende, men det går fremad) hun er begyndt at interesser sig for at kunne det som de andre kan.  Det er det bedste jeg har gjort, at få hende på den her meget lille skole, hvor at lærene ( selv om de er presset) vitterlig tager hånd om hende, OG hun får lov til at føle sig normal med de andre. Og det at hendse bror sidder og laver lektier gør at hun også har lyst til det. Og det påvirker hende da at hendes bror som går i o.kl kan regne, og læse bedre end hende. 

det er da fint at i har fundet den skole som passer fint til hende.

det beroliger mig lidt at i begge skrive at jeres børn er faldet til i en normal klasse

har der værert noget mobning på noget tidspunkt nu nå hun ikke har været helt renlig?

for min dreng har så uheld nå der ske nogen nye ting i børnehaven og han skal have en voksen med på toilet nå han er ude. herhjemme klare han det dog selv

hvor lille er den skole hun gå på?

den skole der ligger her der er ca 20 i hver klasse

Anmeld

26. april 2012

SjeBets

Der er en klasse på hver trin, og de er i de store klasser 18-20 stk og de små klasser er de omkring 8-10 stk. Så de er ikke voldsom mange.  Hendes er en "stor" klasse, med den 19 elever i, hun har også gået i en med 28 elever men der havde hun støtte 5 timer om dagen og de gik ofte fra, det var også hende der sørgede for hun kom på toilet og sådan, det var i de mindre klasser.

ang hendes urenlighed, der har vi indført at hun bliver sendt på toilet, det er fordi hun glemmer det, endnu har vi ikke oplevet mobning pga det, hun er aldrig blevet drillet før nu, der er EN dreng som er strid over for hende, MEN det er han over for mange. så tror ikke hun er udsat pga det hun er. Men vi har også valgt at være åben over for klassen de ved hvad der er galt og det er grunden til at hun ikke er som de andre. Men de er skide gode til at tage hende med i deres lege og hva de nu laver.

Anmeld

30. april 2012

Anonym trådstarter

SjeBets skriver:

Der er en klasse på hver trin, og de er i de store klasser 18-20 stk og de små klasser er de omkring 8-10 stk. Så de er ikke voldsom mange.  Hendes er en "stor" klasse, med den 19 elever i, hun har også gået i en med 28 elever men der havde hun støtte 5 timer om dagen og de gik ofte fra, det var også hende der sørgede for hun kom på toilet og sådan, det var i de mindre klasser.

ang hendes urenlighed, der har vi indført at hun bliver sendt på toilet, det er fordi hun glemmer det, endnu har vi ikke oplevet mobning pga det, hun er aldrig blevet drillet før nu, der er EN dreng som er strid over for hende, MEN det er han over for mange. så tror ikke hun er udsat pga det hun er. Men vi har også valgt at være åben over for klassen de ved hvad der er galt og det er grunden til at hun ikke er som de andre. Men de er skide gode til at tage hende med i deres lege og hva de nu laver.

mange tak for din besvarelse det har hjulpet en del på min bekrymring omkring det med skolestart at hører at der er andre som klare sig bedre i en normal klasse med støtte

så nu må jeg bare vente og se nå psykologen har lavet testen og så tale med skolen om de kan tilbyde det som passer til ham.

Anmeld

10. oktober 2012

MD

Jeg kan se, at det er længe siden, at du skrev dit indlæg, men jeg faldt lige over det på nettet.. Jeg har en dreng på 6½ år, som netop er startet på en specialskole for børn med generelle indlæringsvanskeligheder i KBH. Han har diagnosen metal retardering i lettere grad og infantil autisme (autismedelen fylder meget lidt).

Vi fik anbefalet skolen ifm. den obligatoriske psykologvurdering vedr. skoleparathed, og vi er rigtig glade for valget. Vores dreng ville være helt sat af i en alm. folkeskole. Du er velkommen til at skrive, hvis du har lyst til at høre mere eller udveksle erfaringer.

Anmeld

8. november 2012

anital

Jeg er lige stødt på dit sidste indlæg. Min søn er i udredning for udviklingsforstyrrelse. Han går i specialbørnehave hvor han trives og udvikler sig. Vi har lige været til undersøgelse hvor det nævnes at min søn kan være lettere mentalt retarderet. Han skal også udredes børnepsykiaterne som vi venter på. Men havde ikke overvejet mentalt retardering. Hvilke vanskeligheder har jeres søn? Vores er 51/2 og er ca 1 år tibage i udvikling på nogle område. Han er meget aktiv, har koncentrationsvanskeligheder og snakker meget og har meget lyd på sin leg. Har brug for orden i hans leg som er meget fokuseret på brand og politibiler. Han er en meget kærlig og omsorgsfuld dreng, men kan også let blive frustreret hvis ting går anderledes end han forventer. Men jeg havde nok ikke regnet med at var mentalt retarderet. Han er endnu ikke færdigudredt. Vi er lige blevet henvist til en mr-scanning af hjernen. Ville gerne høre hvordan jeres forløb har været.

vh anita

Anmeld

9. november 2012

MD

Hej Anita

Min dreng havde talebesvær og blev derfor henvist til PPR til talepædagog i starten af børnehave. Vi kune godt fornemme, at det ikke var helt som det skulle være, men vi tænkte, at han nok skulle komme efter det med lidt professionel hjælp, og at de problemstilliger, han havde med at indgå i sociale relationer (hvordan man opfører sig, spilleregler mv.) bundede i hans manglende evne til at udtrykke sig verbalt. Klart at drengen skubber, når han ikke kan sige fra med ord.

Talepædagogen mente, at han måske havde noget kontaktbesvær, og at han muligvis havde nogle indlæringsvanskeligheder. Han blev vurderet af en børnepsykolog fra PPR, og hun indstillede ham til udredning på bispebjerg børnepsyk. Vi havde nogle samtaler med en læge og en psykolog, og vores dreng fik forskellige tests. Han blev ikke skannet. Efter nogle måneder fik vi diagnosen infantil autisme og mental retardering i lettere grad. Han har en målt IQ på 55, hvor det normale er min 70. Jeg havde slet ikke set den komme... At han skulle være mental retarderet. Jeg troede "bare" at det var noget, han kunne vokse fra. Nu har vi vænnet os til diagnosen, og på mange områder giver det mening i forhold til hans reaktioner, hans måde at udtrykke sig på og i det hele taget hans måde at være på. Vi forstår ham bedre, nu hvor vi ved hvorfor, og kan bedre hjælpe ham.

Autismen fylder ikke noget særligt. Som du selv skriver, så er det noget med struktur og favorit-lege. Min dreng er også meget udadvendt og snakker til folk i Fakta og andre steder. Han er meget kærlig og han bemærker hurtigt, hvis andre er kede af det. Han har dog også en tendens til at falde i staver og stirre på folk. Han har svært ved at forstå, hvad man gør og ikke gør i det sociale rum. Han elsker at lege med andre børn, men har svært ved at organisere legen. Han har det bedst, når den anden styrer og han bare kan følge med.

På enkelte punkter (tale og ordforråd) er han tæt på alderssvarende, men i langt de fleste tests er han omkring 2 år bagud. Han har også gået i specialbørnhave og går nu på specialskole. Det er super godt for ham, og han lærer meget, selvom det slet ikke er i samme tempo som hans 1½ år ældre søster (hun er normalbegavet). Ting tager bare længere tid, og nogle ting kan man sige eller øve 100 gange, og han forstår det stadig ikke. Det kan være dybt frustrerende, når man selv synes, det er så enkelt. Andre gang bliver jeg vildt imponeret over nogle ting, han kan huske, at han kan cykle uden støttehjul, gå til gymnastik uden mor og far eller bare hans humor. Det er en rutsjebanetur med glæder og bekymringer.

Det blev en lang smørre.. Håber du kan bruge det til noget )

vh. Mette

Anmeld

9. november 2012

lukaj

den ene af mine tvillinger på 9 år er lettere mentalt retarderet. de startede begge først i skole da de var 7½ i en alm klasse på en friskole med 11 børn i klassen. da de skulle i anden kl kom han så over i en specialklasse, da han var kommet for langt bagud fagligt. det har virkelig givet ham et boost på hans selvtillid og han lærer meget bedre i den nye klasse.

da han startede i skole som 7 årig kunne han heller ikke alfabetet han kunne dog stave sit navn (kaj) og tælle til ti.

idag som 9½årig har han stadig svært ved tallene og kan ikke tælle til 100. han kan navnet på alle bogstaver men kan endnu ikke  læse

Anmeld

12. november 2012

anital

Tak for svar. Vi må se hvad udredningen viser da han unikke ikke har gennemgået iqtest mv endnu. Men på sin vis giver det da lidt mening, i forhold til at der er mange ting ikke forstår eller har været lang tid om at lære som feks omverdensbevidsthed. Og at han er nem at "narre." Han har en lillesøster på 21/2 og vi synes jo bare hun er helt vildt skarp og hurtig, men det er nok nærmere at vi fik Oliver først.. Er spændt på skolestart til næste sommer, men regner også med at han kommer i specialklasse som helt klart vil være det bedste for ham. Desværre er min mand forbeholden overfor specialklasse og har det også rigtig svært ved at Oliver er anderledes. Vi har nok også tit tænkt og håbet at Oliver ville vokse sig fra det på et tidspunkt, men det skal vi jo så ikke regne med hvis han er lettere mentalt retarderet. Håber på afklaring snart.  vh Anita 

Anmeld

12. november 2012

anital

Tak for svar. Vi må se hvad udredningen viser da han unikke ikke har gennemgået iqtest mv endnu. Men på sin vis giver det da lidt mening, i forhold til at der er mange ting ikke forstår eller har været lang tid om at lære som feks omverdensbevidsthed. Og at han er nem at "narre." Han har en lillesøster på 21/2 og vi synes jo bare hun er helt vildt skarp og hurtig, men det er nok nærmere at vi fik Oliver først.. Er spændt på skolestart til næste sommer, men regner også med at han kommer i specialklasse som helt klart vil være det bedste for ham. Desværre er min mand forbeholden overfor specialklasse og har det også rigtig svært ved at Oliver er anderledes. Vi har nok også tit tænkt og håbet at Oliver ville vokse sig fra det på et tidspunkt, men det skal vi jo så ikke regne med hvis han er lettere mentalt retarderet. Håber på afklaring snart.  vh Anita 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.