Hej alle!
Et lille input
)
Både min kæreste og jeg er studerende, og kan heldigvis få forsørgertillægget hver måned nu hvor jeg er færdig med min barsel.
Samtidig har vi begge valgt at tage su-lån.
Derudover har min kæreste arbejde ved siden af studiet.
Vi læser begge på en videregående uddannelse, hvor læsebyrden er tung, og bøgerne er dyre.
Men, når det negative så er sagt, skal der lægges vægt på det positive, for man kan sagtens leve på en su, uden at det hele bliver for surt
)
1: Vi har valgt at undvære bil, men cykler i stedet til alt, eller tager bussen, der kan man hente mange penge hver måned. og hvis man ikke har bil, men tager bussen, så bare ved at cykle hvis der er mulighed for det.
2: Vi bor til leje, hvilket medfører, at vi pga vores indkomst trods arbejde, kan få 3000 kr om måneden i boligstøtte, fordi vi har et barn under 18 år i hustanden.
Man kan beregne sin evt. boligstøtte på netborger.dk
3: man får hvert kvartal 4000 kr i børnepenge, og vi har søgt om delvis friplads, og skal derfor kun betale ca. 700 kr om måneden i børnepasning (vi kan nøjes med et modul på 35 timer hvis vi flexer med at hente og bringe, vi har nenlig ikke de samme fag, og derfor forskellige undervisningsforløb). Børnepasning er ellers rigtig dyrt i Århus, så det er en rigtig flot hjælp fra det offentlige! Man kan beregne friplads på borger.dk
Dvs. at børnepengene mere en rigeligt dækker udgifter til børnepasning hver måned. og også tøj og bleer.
4: Vi handler i LIDL, hvilket medfører at hvi hver måned bruger 3000 kr i alt på tre personer til mad, tandpasta, toiletpapir osv inkl. bleer, 44 bleer koster i LIDL ca 55 kr, og de er super gode, vores dreng har ALDRIG tisset igennem dem. ALDIS bleer blevet kåret som testvindere i rabatten tror jeg nok, og de er ligeså billige.
Dette betyder for os, at vi kun bruger mellem 250 og 300 kr pr måned på bleer.
Man kan, hvis man er til økologi, købe stort set alle basis madvarer økologisk i LIDL, bare meget billigere end andre steder.
5: H&M, Kvickly og BILKA har rigtig tit nedmærket tøj, som ikke er umoderne, der er måske bare ikke så mange tilbage af hver størrelse, og så mærker de ned.
Dessuden køber vi tit nogle størrelser størrer på tilbud. hvis man lader det ligge i en skuffe med prismærkerne på, og først tager det frem igen nå barnet kan passe det, så er det ligesom at have købt helt nyt tøj samme dag. Man bliver altid overrakset, det er utroligt hvor hurtigt man glemmer hvad det var man egentlig købte.
6: Vi laver mad til 2 dage af gangen, eller fryser den ene potion ned, så er det nemmere ikke at lade sig friste til at købe junkfood en dag hvis det hele er presset, og man sparer meget ved at lave store portioner, og spise rester dagen efter.
7: vi har lavet en madplan for 14 dage af gangen. så køber man kun det man rent faktisk skal bruge. Det er vildt, men der har vi sparet ca 800 kr. hver måned. Vi var før storslemme til at impulskøbe alt muligt mad, som så ikke rigtig blev spist op.
Vi har lavet en madkonto, så er der styr på hvad man bruger af penge på mad.
8: vi bruger ikke tørretumbler, men tørrestativ, ca 500 kr. om året sparet.
Vi har skiftet alle pærer til sparepærer , 500 kr om året sparet.
9: spar penge på lærebøger ved at låne af nogle på et andet semester hvis det er muligt, eller køb brugt. Der er tit opslag på lærestederne om brugte bøger uden for mange overstregninger.
Vi har altså hver hver måned ca 8500 udbetalt i su inklusiv forsørger tillæg og
su lån.
Derudover 3000 kr. i boligstøtte, og ca 1300 - 1500 i løn fra min kæraste.
Derudover (hvis man deler dem op) ca 1300 i børnepenge.
Boligstøtten medfører, at vi har en husleje på godt 4000 kr kun.
Mad koster 3000 kr.
og vores faste ugifter på el telefon licens osv udgør ialt 1800 kr hver måned.
Vi har ingen udgifter til transport.
når alt er betalt har vi altså samlet:
8500+8500 +3000+1300+1500= 22800!
så fratrækkes:
faste udgifter: 1800
husleje: 7000
børnepasning:700
mad:3000
ialt: 12500
Altså er der til os hver:
22800 - 12500 = 10300 / 2 = 5150 kr. til tøj, evt. tog, og bøger.
Det kan man sagtens overleve for også selvom der skal være til tøj til to voksne og et barn, gaver, evt tog og bøger!
Dessuden kommer alle de ikkeøkonomiske fordele ved at være forældre under uddannelse:
Hvor får far ellers et halvt års barsel? Far har ret til 6 mdrs fødselsklip udover de 12 mor kan søge. se mere på su.dk
Hvis reglerne er kringlede, så ring til studiekontoret på dit studiested, de er inde i reglerne, og forklarer gerne hvad du kan og ikke kan søge.
Vi holdt de første 6 mdrs. barsel sammen, min kæreste havde kun et fag og arbejde, så han var kun af sted 2 dage om ugen, det var helt fantastisk, og aldrig gået i erhervslivet som mand.
Han var virkelig med til alt med vores lille søn! alle besøg hos læge og af sundhedsplejerske, bleskift osv.
Vores dreng er derfor ligeså farsyg som morsyg, nogle gange endda mest farsyg
)
Hvem kan udover studerende prale af, at kunne bringe klokken 8 og hente kl. 15 hver eneste dag?
og her er læsetid på læsesalen regnet med, det handler bare om at være effektiv mens man er der
)
Der ikke noget der hedder barnets første sygedag, man bliver bare hjemme og kører selvstudie den dag.
Man har lang juleferie sammen med sit barn, for ikke at nævne den to mdr. lange sommerferie, og dermed super meget kvalitetstid sammen! og det er ikke dyrt at cykle på stranden aller lave skovtur i en park eller skov. Det med ferier er vel heller ikke så vigtigt, når børn er små vil de allerhelst bare være sammen med mor og far, og det kan sagtens foregå i Danmark om sommeren
)
Jeg synes virkelig at staten gør et stort stykke arbejde med GRATIS at give os su at læse for! Rækker den ikke så søg sulån, afdragsordningerne er også til at overkomme for alle efter endt studie, og man må se det som en investering i sin egen fremtid.
Danmark er et af de eneste lande med en så favrabel ordning.
Mit råd må helt klart være:
Søg boligstøtte hvis du bor til leje (kan ikke søges hvis man ejer fast ejendom), søg sulån, søg hel eller delvis friplads!
Det kan være du er heldig at der er lidt penge at hente?
Og nyd så studietiden! Det kan godt være vi ikke er lige så rige som andre med fast arbejde, men til gengæld er de sikkert misundelige over al den til vi har til vores børn og hinanden, og det er vel det aller vigtigste?!?
)
Håber at alle fremover trods økonomiske kvaler vil nyde deres studietid noget mere!