fattig studerende - den er vist hørt før..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. maj 2009

Sommerbarn08

Hej alle!

Et lille input )

Både min kæreste og jeg er studerende, og kan heldigvis få forsørgertillægget hver måned nu hvor jeg er færdig med min barsel.
Samtidig har vi begge valgt at tage su-lån.
Derudover har min kæreste arbejde ved siden af studiet.
Vi læser begge på en videregående uddannelse, hvor læsebyrden er tung, og bøgerne er dyre.
Men, når det negative så er sagt, skal der lægges vægt på det positive, for man kan sagtens leve på en su, uden at det hele bliver for surt )

1: Vi har valgt at undvære bil, men cykler i stedet til alt, eller tager bussen, der kan man hente mange penge hver måned. og hvis man ikke har bil, men tager bussen, så bare ved at cykle hvis der er mulighed for det.
2: Vi bor til leje, hvilket medfører, at vi pga vores indkomst trods arbejde, kan få 3000 kr om måneden i boligstøtte, fordi vi har et barn under 18 år i hustanden.
Man kan beregne sin evt. boligstøtte på netborger.dk

3: man får hvert kvartal 4000 kr i børnepenge, og vi har søgt om delvis friplads, og skal derfor kun betale ca. 700 kr om måneden i børnepasning (vi kan nøjes med et modul på 35 timer hvis vi flexer med at hente og bringe, vi har nenlig ikke de samme fag, og derfor forskellige undervisningsforløb). Børnepasning er ellers rigtig dyrt i Århus, så det er en rigtig flot hjælp fra det offentlige! Man kan beregne friplads på borger.dk
Dvs. at børnepengene mere en rigeligt dækker udgifter til børnepasning hver måned. og også tøj og bleer.

4: Vi handler i LIDL, hvilket medfører at hvi hver måned bruger 3000 kr i alt på tre personer til mad, tandpasta, toiletpapir osv inkl. bleer, 44 bleer koster i LIDL ca 55 kr, og de er super gode, vores dreng har ALDRIG tisset igennem dem. ALDIS bleer blevet kåret som testvindere i rabatten tror jeg nok, og de er ligeså billige.
Dette betyder for os, at vi kun bruger mellem 250 og 300 kr pr måned på bleer.
Man kan, hvis man er til økologi, købe stort set alle basis madvarer økologisk i LIDL, bare meget billigere end andre steder.

5: H&M, Kvickly og BILKA har rigtig tit nedmærket tøj, som ikke er umoderne, der er måske bare ikke så mange tilbage af hver størrelse, og så mærker de ned. 
Dessuden køber vi tit nogle størrelser størrer på tilbud. hvis man lader det ligge i en skuffe med prismærkerne på, og først tager det frem igen nå barnet kan passe det, så er det ligesom at have købt helt nyt tøj samme dag. Man bliver altid overrakset, det er utroligt hvor hurtigt man glemmer hvad det var man egentlig købte.

6: Vi laver mad til 2 dage af gangen, eller fryser den ene potion ned, så er det nemmere ikke at lade sig friste til at købe junkfood en dag hvis det hele er presset, og man sparer meget ved at lave store portioner, og spise rester dagen efter.

7: vi har lavet en madplan for 14 dage af gangen. så køber man kun det man rent faktisk skal bruge. Det er vildt, men der har vi sparet ca 800 kr. hver måned. Vi var før storslemme til at impulskøbe alt muligt mad, som så ikke rigtig blev spist op.
Vi har lavet en madkonto, så er der styr på hvad man bruger af penge på mad.

8: vi bruger ikke tørretumbler, men tørrestativ, ca 500 kr. om året sparet.
Vi har skiftet alle pærer til sparepærer , 500 kr om året sparet.

9: spar penge på lærebøger ved at låne af nogle på et andet semester hvis det er muligt, eller køb brugt. Der er tit opslag på lærestederne om brugte bøger uden for mange overstregninger.

Vi har altså hver hver måned ca 8500 udbetalt i su inklusiv forsørger tillæg og
su lån.
Derudover 3000 kr. i boligstøtte, og ca 1300 - 1500 i løn fra min kæraste.
Derudover (hvis man deler dem op) ca 1300 i børnepenge.
Boligstøtten medfører, at vi har en husleje på godt 4000 kr kun.
Mad koster 3000 kr.
og vores faste ugifter på el telefon licens osv udgør ialt 1800 kr hver måned.
Vi har ingen udgifter til transport.

når alt er betalt har vi altså samlet:
8500+8500 +3000+1300+1500= 22800!
så fratrækkes:
faste udgifter: 1800
husleje: 7000
børnepasning:700
mad:3000
ialt: 12500

Altså er der til os hver: 
22800 - 12500 = 10300 / 2 = 5150 kr. til tøj, evt. tog, og bøger.
Det kan man sagtens overleve for også selvom der skal være til tøj til to voksne og et barn, gaver, evt tog og bøger!

Dessuden kommer alle de ikkeøkonomiske fordele ved at være forældre under uddannelse:

Hvor får far ellers et halvt års barsel? Far har ret til 6 mdrs fødselsklip udover de 12 mor kan søge. se mere på su.dk
Hvis reglerne er kringlede, så ring til studiekontoret på dit studiested, de er inde i reglerne, og forklarer gerne hvad du kan og ikke kan søge.
Vi holdt de første 6 mdrs. barsel sammen, min kæreste havde kun et fag og arbejde, så han var kun af sted 2 dage om ugen, det var helt fantastisk, og aldrig gået i erhervslivet som mand.
Han var virkelig med til alt med vores lille søn! alle besøg hos læge og af sundhedsplejerske, bleskift osv.
Vores dreng er derfor ligeså farsyg som morsyg, nogle gange endda mest farsyg )
Hvem kan udover studerende prale af, at kunne bringe klokken 8 og hente kl. 15 hver eneste dag?
og her er læsetid på læsesalen regnet med, det handler bare om at være effektiv mens man er der )

Der ikke noget der hedder barnets første sygedag, man bliver bare hjemme og kører selvstudie den dag.
Man har lang juleferie sammen med sit barn, for ikke at nævne den to mdr. lange sommerferie, og dermed super meget kvalitetstid sammen! og det er ikke dyrt at cykle på stranden aller lave skovtur i en park eller skov. Det med ferier er vel heller ikke så vigtigt, når børn er små vil de allerhelst bare være sammen med mor og far, og det kan sagtens foregå i Danmark om sommeren )
Jeg synes virkelig at staten gør et stort stykke arbejde med GRATIS at give os su at læse for! Rækker den ikke så søg sulån, afdragsordningerne er også til at overkomme for alle efter endt studie, og man må se det som en investering i sin egen fremtid.

Danmark er et af de eneste lande med en så favrabel ordning.

Mit råd må helt klart være:
Søg boligstøtte hvis du bor til leje (kan ikke søges hvis man ejer fast ejendom), søg sulån, søg hel eller delvis friplads!
Det kan være du er heldig at der er lidt penge at hente?
Og nyd så studietiden! Det kan godt være vi ikke er lige så rige som andre med fast arbejde, men til gengæld er de sikkert misundelige over al den til vi har til vores børn og hinanden, og det er vel det aller vigtigste?!? )

Håber at alle fremover trods økonomiske kvaler vil nyde deres studietid noget mere!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2009

Zeta

Hej Sommerbarn08

Hvor er det rart at se et menneske og person der er taknemlig for det som samfundet tilbyder, fremfor at være et brokkehoved der afkræver og afkræver.

Syntes det er flot stillet op, og ja ingen luksus, men der er rigeligt overskud hver måned = frihed. Og dejligt at du sætter pris på det hele og er kreativ.

God vind med studierne :-)

Anmeld

27. maj 2009

Zeta

Uha, ja det er ikke fair med en forskel der er.

Fx. nu hvor jeg er gravid og over de 3 mdr, så kan jeg få omkring 9.000kr i kontanthjælp.. INDEN jeg har født.. Men kun 5007kr i S.U hvis jeg vælger at læse.. Hvorfor er der en forskel?!?! :/

Så jeg er tvunget til at blive aktiveret indtil jeg skal på barsel, idet jeg bor i en 3v lejlighed, så har brug for de ekstra penge. Man kan så sige jeg kan tage su lån, men hvor fedt er det lige ??????

Eftersom man ikke får højere su når man bor sammen med en, så er det sku lige før jeg vil læse færdigt FØR jeg flytter sammen med en evt. kæreste.... Aldrig fedt at leve af mandens indtægter :s. Jeg vil sku helst klare det selv!

Hvorfor der er forskel på kontanthjælp og SU?

For at få kontanthjælp så skal man være ubemidlet, dvs. ingen opsparing af nogen art, ingen værdier, teknisk så tæt på insolvent som overhoved muligt.

SU er for alle der vil læse, uanset hvad man har af værdier, opsparing m.m., dog må ens personlige indkomst ikke overstige et vist beløb. Så de 2 situationer og ydelser kan ikke sammenlignes.

Jeg har selv læst jura mens jeg arbejdede som produktudvikler hos B&O i sin tid. Kunne selvfølgelig ikke modtage SU pga meget høj indkomst, men havde fri adgang til studie og uddannelse, helt fantastisk, og noget som koster halve og hele millioner i andre lande vi sammenligner os med.

At du ikke vil tage et SU-lån  er jo op til dig! SU-lån er billige og en uddannelse er en investering i fremtiden. Du kan spørge dig selv hvor fedt det er at samle klemmer på et beskyttet værksted eller grave grøfter under aktivering, og kun modtage kontanthjælp, og ingen opsparing have eller indbetaling til pension. I modsætning til at starte på en uddannelse, tage et SU-lån og når du er færdig, have en høj løn, så du hurtigt betaler din gæld tilbage, og bagefter står med faglige færdigheder, som har en høj værdi på arbejdsmarked.

Som jeg ser det, en stor investering i din fremtid! Men sådan er vi så forskellige, vi tager et valg, og med valg medfølger også fravalg af andet.

Anmeld

27. maj 2009

Sommerbarn08

Hej igen!
Ja der er selvfølgelig forskel på 9000 kr og 5000 kr. ingen tvivl om det.
Jeg kan bare ikke forstå du ikke kan få mere?!?
Har du tjekket alle områder?
Jeg ved at man fra sin kommune kan få ca. 1700 kr.  hvert kvartal, hvis du er enlig forsørger under uddannelse, eller ellers har få midler.
Vi kunne ikke søge dem, da vi får forsørgertillæg.
Det er da lidt over 500 kr. mere hver måned, og det er da også en hjælp!
Vi ringede til borgerservice, og de var søde til at forklare reglerne for os.
Dessuden ved jeg at man kan få næsten 100 % friplads hvis man er enlig forsørger på su.
Du får jo (igen hvis man deler det op) ca 1300 kr. hver måned i børnepenge.
Og det er vildt hvad man får i boligstøtte som enlig under uddannelse hvis man ikke har fast ejendom, i hvert fald ud fra de beregninger man kan lave på netborger.dk.
så hvis du søger alle tillæg, der er mulighed for, kan det da sagtens hænge sammen? også uden su lån?

Det er en KÆMPE hjælp fra det offentlige!

Anmeld

27. maj 2009

Smukkert

Zeta skriver:

Hvorfor der er forskel på kontanthjælp og SU?

For at få kontanthjælp så skal man være ubemidlet, dvs. ingen opsparing af nogen art, ingen værdier, teknisk så tæt på insolvent som overhoved muligt.

SU er for alle der vil læse, uanset hvad man har af værdier, opsparing m.m., dog må ens personlige indkomst ikke overstige et vist beløb. Så de 2 situationer og ydelser kan ikke sammenlignes.

Jeg har selv læst jura mens jeg arbejdede som produktudvikler hos B&O i sin tid. Kunne selvfølgelig ikke modtage SU pga meget høj indkomst, men havde fri adgang til studie og uddannelse, helt fantastisk, og noget som koster halve og hele millioner i andre lande vi sammenligner os med.

At du ikke vil tage et SU-lån  er jo op til dig! SU-lån er billige og en uddannelse er en investering i fremtiden. Du kan spørge dig selv hvor fedt det er at samle klemmer på et beskyttet værksted eller grave grøfter under aktivering, og kun modtage kontanthjælp, og ingen opsparing have eller indbetaling til pension. I modsætning til at starte på en uddannelse, tage et SU-lån og når du er færdig, have en høj løn, så du hurtigt betaler din gæld tilbage, og bagefter står med faglige færdigheder, som har en høj værdi på arbejdsmarked.

Som jeg ser det, en stor investering i din fremtid! Men sådan er vi så forskellige, vi tager et valg, og med valg medfølger også fravalg af andet.

Jeg er i den situation at jeg ingen opsparing har. Kun en jeg får udbetalt når jeg fylder 21. Derfor er jeg berettiget til at få kh.

Førhen var jeg leder i Netto, men ingen vil da ansætte en gravid, så kan ikke arbejde ved siden af.

Derfor er det smartest at være i aktivering (og jeg vil stræbe efter at komme i praktik hos en vuggestue og en tandlæge, så jeg også fagligt får lidt ud af at være aktiveret) indtil jeg har født. Efter fødslen tager jeg 2. HF så jeg har den at gå videre med. Når jeg så har den, er jeg lidt på bar bund hvad jeg skal lige nu, da min drømmeuddannelse befinder sig i århus/kbh og jeg befinder mig i Haderslev.

Når der er sådan en kæmpe forskel om man er enlig eller bor sammen med en, så ville jeg sagtens kunne bo alene indtil min uddannelse er taget. Jeg har ikke det store behov for at have en evt. kæreste under samme tag.

Su lån er sikkert godt for mange, men jeg har allerede en gæld på omkring de 30.000kr i banken og jeg ønsker ikke at optage mere gæld, hvis det kan undgåes.

Anmeld

27. maj 2009

DK

eliasogmor skriver:

det var skisme meget i havde, da du var enlig....Var det incl husleje osv...

Jeg havde en husleje på 6500 kr og fik 4250 kr i boligsikring.
Så fik jeg dobbelt su, da jeg var enlig forsørger, som er ialt 10.000 kr. før skat (etalte dog næsten ikke noget skat, da fribeløbet dækkede næsten hele su´en) Så fik jeg su-lån som er på 2500 kr. pr. mdr.
Så fik jeg dobbelt børnebidrag, som jo så er en ca. 6500 kr ca. hver 3 mdr.
Så fik jeg vuggestuen gratis, som jo så er en 2900 kr om mdr. i tilskud.
Så fik jeg 1038 kr hver mdr. af Kirstines far, som jo er det de minimum skal betale.

Dvs. at jeg fik 4250 kr (bolig sikr.) + 5000 kr (ekstra su) + 1000 kr (ekstra børnepenge pr. mdr)+ 2900 kr (vuggestue) + 1038 kr.(Kirstines far) =  14.188 kr hver mdr. i rene tilskud/støtte!!

Det er altså ret mange penge. Derudover kommer jo så de 5000 kr alle får i su, de 2500 kr som er et lån der skal betales tilbage, og min lille løn fra den bar jeg arbejdede, plus det almindelige børnebidrag som alle får på 3500 kr hver kvartal.

Så med det regnskab kan i nok se at det ikke behøvede at stå på spagetti hver aften hjemme hos os. Jeg havde så heller ikke andre faste udgifter end husleje og et månedligt kort til toget, som man også får surabat til, så det kostede 650 kr per mdr. Derudover så arbejdede jeg jo hver anden lørdag på en bar (når Kirstine var hos sin far) så det gav også lige lidt ekstra oveni.

Jeg var også selv vildt overrasket over hvor meget tilskud og hjælp man egentlig kan få som enlig!! Jeg havde regnet med at nu skulle jeg være enlig og fattig! Jeg kan godt se at hvis man har flere børn og den slags er det måske hårdt, men for Kirstine og jeg dengang, da var det altså meget fint!!!

Derfor har jeg også lidt svært ved at se at andre enlige ikke kan få det til at løbe rundt, hvis de som mig er enlig med et barn!

Anmeld

27. maj 2009

Sara.

eliasogmor skriver:

hej..jeg er enlig mor og i gang med pæd udd. 1 semester.. ved du hva din veninde gjorde, da hun kom i lønnede praktik???....jeg tager lånet, for at få det til at køre rundt nemlig..og det kan man jo ikke få i den lønnede praktik....hva gjorde din veninde..???

Hej
Min veninde er startet samme tid som mig så hun skal først ud i hendes 1 lønnet praktik til august, så ved ikke hvad hun gør... Men kan lige spørge hende senere og så skrive her

Anmeld

27. maj 2009

Honningblomst

lærkes_mor skriver:

Hej
Min veninde er startet samme tid som mig så hun skal først ud i hendes 1 lønnet praktik til august, så ved ikke hvad hun gør... Men kan lige spørge hende senere og så skrive her

Hvad med at dele børnepengene ud til hver måned, tal med banken om du evt kan låne lidt og så kan du søge om et tilskud hos kommunen...mener det er 1000kr du får ekstra i børnepenge.
Knus Eva..

Anmeld

27. maj 2009

Pige2009

DK skriver:

Hej.

Jeg har også været på Su de sidste 4 år, og mangler 2 år mere.

Jeg har ikke problemer med "kun" at få 5017 kr om mdr. Det er dejligt vi overhovedet får noget.

Jeg har tilgengæld STORE problemer ved de regler/byrder der følger med SU´en. Jeg synes at indtægtsgrænserne er det rene tortur. Hvorfor fanden må man ikke arbejde ved siden af studiet? Alle ved jo 5017 ikke er nok til at forsøge selv bare éen voksen. Så hvorfor må man ikke selv arbejde ved siden af, alt det man orker??????

Jeg får SU-lån og tjener op til maxgrænsen. Så har jeg det egentligt meget godt synes jeg. Jeg har da råd til dyre ting af og til, og synes ikke min datter mangler noget. Jeg arbejder så ca. 20 timer ved siden af studiet om ugen.

Men opsparing er der ikke noget af!!!

Forresten; Jeg har aldrig været rigere end da jeg var enlig mor på SU. Jeg havde 9000 kr. om mdr. til mig selv efter faste udgifter. Jeg havde godt nok kun et barn, men hold da op vi havde det godt!!!!

Helt enig!! Jeg arbejde også det maksimale under min studietid og ofte 4-8 uger fuld tid i sommerferien, og så har man jo allerede tjent over halvdelen af det man må på årsbasis. Så jeg foreslår at sætte grænsen op for hvor meget man må tjene ved siden af...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.