Hej alle!
Et lille input
)
Både min kæreste og jeg er studerende, og kan heldigvis få forsørgertillægget hver måned nu hvor jeg er færdig med min barsel.
Samtidig har vi begge valgt at tage su-lån.
Derudover har min kæreste arbejde ved siden af studiet.
Vi læser begge på en videregående uddannelse, hvor læsebyrden er tung, og bøgerne er dyre.
Men, når det negative så er sagt, skal der lægges vægt på det positive, for man kan sagtens leve på en su, uden at det hele bliver for surt
)
1: Vi har valgt at undvære bil, men cykler i stedet til alt, eller tager bussen, der kan man hente mange penge hver måned. og hvis man ikke har bil, men tager bussen, så bare ved at cykle hvis der er mulighed for det.
2: Vi bor til leje, hvilket medfører, at vi pga vores indkomst trods arbejde, kan få 3000 kr om måneden i boligstøtte, fordi vi har et barn under 18 år i hustanden.
Man kan beregne sin evt. boligstøtte på netborger.dk
3: man får hvert kvartal 4000 kr i børnepenge, og vi har søgt om delvis friplads, og skal derfor kun betale ca. 700 kr om måneden i børnepasning (vi kan nøjes med et modul på 35 timer hvis vi flexer med at hente og bringe, vi har nenlig ikke de samme fag, og derfor forskellige undervisningsforløb). Børnepasning er ellers rigtig dyrt i Århus, så det er en rigtig flot hjælp fra det offentlige! Man kan beregne friplads på borger.dk
Dvs. at børnepengene mere en rigeligt dækker udgifter til børnepasning hver måned. og også tøj og bleer.
4: Vi handler i LIDL, hvilket medfører at hvi hver måned bruger 3000 kr i alt på tre personer til mad, tandpasta, toiletpapir osv inkl. bleer, 44 bleer koster i LIDL ca 55 kr, og de er super gode, vores dreng har ALDRIG tisset igennem dem. ALDIS bleer blevet kåret som testvindere i rabatten tror jeg nok, og de er ligeså billige.
Dette betyder for os, at vi kun bruger mellem 250 og 300 kr pr måned på bleer.
Man kan, hvis man er til økologi, købe stort set alle basis madvarer økologisk i LIDL, bare meget billigere end andre steder.