fattig studerende - den er vist hørt før..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2009

Tasia

DK skriver:

Hej.

Jeg har også været på Su de sidste 4 år, og mangler 2 år mere.

Jeg har ikke problemer med "kun" at få 5017 kr om mdr. Det er dejligt vi overhovedet får noget.

Jeg har tilgengæld STORE problemer ved de regler/byrder der følger med SU´en. Jeg synes at indtægtsgrænserne er det rene tortur. Hvorfor fanden må man ikke arbejde ved siden af studiet? Alle ved jo 5017 ikke er nok til at forsøge selv bare éen voksen. Så hvorfor må man ikke selv arbejde ved siden af, alt det man orker??????

Jeg får SU-lån og tjener op til maxgrænsen. Så har jeg det egentligt meget godt synes jeg. Jeg har da råd til dyre ting af og til, og synes ikke min datter mangler noget. Jeg arbejder så ca. 20 timer ved siden af studiet om ugen.

Men opsparing er der ikke noget af!!!

Forresten; Jeg har aldrig været rigere end da jeg var enlig mor på SU. Jeg havde 9000 kr. om mdr. til mig selv efter faste udgifter. Jeg havde godt nok kun et barn, men hold da op vi havde det godt!!!!

Det er jo klart at hvis man både får dobbelt su og kan arbejde ved siden af, at man måske kan have råd til luksus.

Jeg er enlig studerende, og jeg har ikke meget at levet for. 
Jeg har ingen der kan passe mit barn hvis jeg skulle arbejde ved siden af studiet.  derfor ville jeg ikke have mulighed for at tage en udd hvis ikke jeg kunne få dobbelt su. (jo selfølgelig ved at låne pengene hvis det v ar den eneste mulighed)

Jeg aflevere min dreng i Dp kl 7 og er de fleste dage ikke hjemme før kl 14 og han skal så hentes igen kl 16 og det tager næsten 1 time frem og tilbage, når han ikke er der, har jeg ham hele tiden også i weekenderne... hvornår skulle jeg arbejde?!?
Så jeg tænker din udd må enden have være meget få timer om dagen, ellers må du have haft nogen der uden betaling har kunne passe dit barn når du har skullet arbejde.
Jeg bliver i hvert tilfælde lidt stødt og ked af at du får det til at lyde somom man svømmer i penge som enlig studerene. Jeg tror det er tilfældet for de få.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2009

Christine

Vi er begge to på SU og der har på intet tidspunkt været noget som helst hjælp at hente. Heldigvis er mine forældre søde at hjælpe os, så vi har haft råd til at flytte i noget større end 30 kvadratmeter (som jo ikke er menneskeligt at bo på for tre mennesker).
Så derfor blev jeg enormt forarget og vred da jeg i et øjebliks svaghed havde sat mig ned og tændt for "unge mødre" hvor der var en pige som sagde noget i stil med "jeg bliver på bistand et halvt år efter min barsel er slut, for det er dejligt at gå og lave ingenting lige nu og jeg får jo flere penge når jeg nu er blevet mor".
Jeg vidste ikke om jeg skulle grine eller græde over det faktum at hun fik ca 3 gange så meget udbetalt som jeg gjorde + hjælp til ny lejlighed alt imens vi gik 2 voksne og en baby på 30 kvadratmeter og til knap 8000 udbetalt og uden mulighed for hjælp i nogen retning. Jeg synes det er sørgeligt at man nægter at hjælpe folk der reelt set kommer til at betale det hele tilbage i skat (med glæde) og dvs. folk der gider arbejde og uddanne sig.
Når det er sagt så er det dejligt at nogen kan få hjælp, men jeg synes ikke altid det er de rigtige og jeg synes ikke det er hensigtsmæssigt at tilskynde folk til at droppe udannelsen (det ahr jeg også fået at vide da vi virkelig manglede hjælp). Jeg synes især os på su bliver overset fordi vi er velfungerende, men det betyder jo ikke at vi kan leve for 0 kr. om måneden.
Blah for et surt opstød - beklager.
Men held og lykke til trådstarteren! jeg ved godt det er svært.

Anmeld

24. maj 2009

Christine

Zeta skriver:

Nemlig...

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke "Tror alle i DK at alle offentlige kasser bare er tag-selv-bord?" det virker som om at den enkeltes ansvar pålægges det offentlige - i nogles hoveder og virkelighed - men hvad med selv at tage lidt ansvar for den situation man selv bidrager til - eller bringer sig selv i? Og her mener jeg, en uddannelse er en investering i fremtiden, optag et lån som mange andre, og betal tilbage når du tjerner penge, præcis som Eva beskriver sin egen situation.

Der er ikke noget at sige til at vi betaler +80% i skat og afgifter herhjemme af hver 100,- vi tjerner. Og af 5,4 millioner indbyggere, der er der reelt kun knap 900.000 der virkelig bidrager til økonomien, resten er ansat i stat, kommune, er på overførelsesindkomst eller under uddannelse.... Tænk lige på hvor voldsomt belastet systemet er, og hvad DU evt. selv kan bidrage med INDEN man afkræver samfundet ved kasse 1.

Mange hilsener
C

Mit netop oprettede indlæg gælder især her

Anmeld

24. maj 2009

Pige2009

Zeta skriver:

Nemlig...

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke "Tror alle i DK at alle offentlige kasser bare er tag-selv-bord?" det virker som om at den enkeltes ansvar pålægges det offentlige - i nogles hoveder og virkelighed - men hvad med selv at tage lidt ansvar for den situation man selv bidrager til - eller bringer sig selv i? Og her mener jeg, en uddannelse er en investering i fremtiden, optag et lån som mange andre, og betal tilbage når du tjerner penge, præcis som Eva beskriver sin egen situation.

Der er ikke noget at sige til at vi betaler +80% i skat og afgifter herhjemme af hver 100,- vi tjerner. Og af 5,4 millioner indbyggere, der er der reelt kun knap 900.000 der virkelig bidrager til økonomien, resten er ansat i stat, kommune, er på overførelsesindkomst eller under uddannelse.... Tænk lige på hvor voldsomt belastet systemet er, og hvad DU evt. selv kan bidrage med INDEN man afkræver samfundet ved kasse 1.

Mange hilsener
C

Hvor har du dog ret!!

Anmeld

26. maj 2009

little-star

Det er jo klart at hvis man både får dobbelt su og kan arbejde ved siden af, at man måske kan have råd til luksus.

Jeg har ingen der kan passe mit barn hvis jeg skulle arbejde ved siden af studiet.  derfor ville jeg ikke have mulighed for at tage en udd hvis ikke jeg kunne få dobbelt su. (jo selfølgelig ved at låne pengene hvis det v ar den eneste mulighed)

Jeg aflevere min dreng i Dp kl 7 og er de fleste dage ikke hjemme før kl 14 og han skal så hentes igen kl 16 og det tager næsten 1 time frem og tilbage, når han ikke er der, har jeg ham hele tiden også i weekenderne... hvornår skulle jeg arbejde?!?
Så jeg tænker din udd må enden have være meget få timer om dagen, ellers må du have haft nogen der uden betaling har kunne passe dit barn når du har skullet arbejde.
Jeg bliver i hvert tilfælde lidt stødt og ked af at du får det til at lyde somom man svømmer i penge som enlig studerene. Jeg tror det er tilfældet for de få.

nu har jeg både prøvet og bo sammen med en kærste og være på su og have barn og være alene mor på su med barn. og jeg har ikke haft arbejde el. lån ved siden af.
når man bor med en kærste er der ikke meget at hente- der er lige lidt boligstøtte og delvis friplads, men ellers er det kærstens indtægt man må leve af.

når man er enlig mor med barn på su, så synes jeg godt nok der er mange penge at hente, troede faktisk jeg ville være nødt til at tage su lån da jeg blev enlig mor, men fandt hurtig ud af at det er langt fra nødvendigt, man får jo så mange tilskud og forhøjede børnepenge osv, så jeg vil altså ik mene at man er fattig når man er enlig på su med barn.

Anmeld

26. maj 2009

DK

Tasia skriver:

Jeg læser jura, hvor jeg kun går i skole mellem 15 og 18 timer per semester. Derfor har jeg tid til at arbejde (ca 20 timer) ved siden af studiet. Det er da super hårdt, og jeg skal lave lektier om aftenen, MEN enhver er sin egen lykkedes smed, og hvis du er enlig mor på su, og får forsøgertillæg, boligsikring, nedsat institutionspris, forhøjede børnepenge osv. så har jeg helt ærligt lidt svært ved at se at du ikke kan få det til at løbe rundt med et barn.

Du skal da ikke blive ked af det, altså vi har jo hver vores opfattelse af hvornår det er hårdt og hvornår det ikke er det. Jeg anklager ikke nogen for noget, jeg skriver bare hvordan min opfattelse af tingene som enlig var.

Anmeld

26. maj 2009

eliasogmor

lærkes_mor skriver:

Hej
Forstår dig udemærket godt!!! Jeg startede på pæd. uddannelsen sep. sidste år og er lige færdig med første praktik periode.. inden jeg startede har jeg været et år på barsel med min pige som nu er 18 mdr.... Jeg får også den "normale" su som alle andre... min kæreste er voksenlærling, så han får heller ikke mange penge.... men så skal vi også stadig betale vuggestue osv... ja man bliver ikke rig af at studere.... overvejer også barn nummer to og holde pause fra pæd. studiet... men hvad hvis man er gravid imens man skal i praktik? må man det... man kan jo ikke selv planlægge hvornår der blir gevinst... Jeg har en veninde der også læser til pæd. og er enlig med en søn på min datters alder... hun har ca det samme når alt er betalt til dem om mdr. som vi har til os.... ret vildt at tænke over egentligt... men det fordi hun får så meget tilskud osv. Men selvom penge ikke er det man har mest af sys jeg det er dejligt at ha barn under uddannelse. Sys det emget nemmere selv at planlægge ens dag osv....
Mvh endnu en pæd. studerende med barn

hej..jeg er enlig mor og i gang med pæd udd. 1 semester.. ved du hva din veninde gjorde, da hun kom i lønnede praktik???....jeg tager lånet, for at få det til at køre rundt nemlig..og det kan man jo ikke få i den lønnede praktik....hva gjorde din veninde..???

Anmeld

26. maj 2009

eliasogmor

DK skriver:

Hej.

Jeg har også været på Su de sidste 4 år, og mangler 2 år mere.

Jeg har ikke problemer med "kun" at få 5017 kr om mdr. Det er dejligt vi overhovedet får noget.

Jeg har tilgengæld STORE problemer ved de regler/byrder der følger med SU´en. Jeg synes at indtægtsgrænserne er det rene tortur. Hvorfor fanden må man ikke arbejde ved siden af studiet? Alle ved jo 5017 ikke er nok til at forsøge selv bare éen voksen. Så hvorfor må man ikke selv arbejde ved siden af, alt det man orker??????

Jeg får SU-lån og tjener op til maxgrænsen. Så har jeg det egentligt meget godt synes jeg. Jeg har da råd til dyre ting af og til, og synes ikke min datter mangler noget. Jeg arbejder så ca. 20 timer ved siden af studiet om ugen.

Men opsparing er der ikke noget af!!!

Forresten; Jeg har aldrig været rigere end da jeg var enlig mor på SU. Jeg havde 9000 kr. om mdr. til mig selv efter faste udgifter. Jeg havde godt nok kun et barn, men hold da op vi havde det godt!!!!

det var skisme meget i havde, da du var enlig....Var det incl husleje osv...

Anmeld

26. maj 2009

Jordbærpigen

Er du sikker på at du ikke kan få ekstra SU når du er blevet mor??

Hvis du bliver mor, mens du går på en videregående uddannelse, kan du:

• få 12 måneders ekstra SU (12 ekstra klip)
  • tidligst søge om ekstra SU tre måneder før terminsdatoen 
  • få den ekstra SU udbetalt fra to måneder før terminsdatoen 
  • selv bestemme hvornår i den uddannelse, du har fået barnet, du vil have den ekstra SU udbetalt
  • udbetalt den ekstra SU på tre forskellige måder
  • vælge at overføre op til seks måneder af den ekstra SU til barnets far. Det kræver dog, at I begge går på en videregående uddannelse og opfylder betingelserne for at få SU (barnets far kan ikke overføre ekstra SU til dig)
Det virker da helt uhørt, hvis ikke du også har ret til de 12 ekstra klip.

Anmeld

27. maj 2009

Smukkert

Uha, ja det er ikke fair med en forskel der er.

Fx. nu hvor jeg er gravid og over de 3 mdr, så kan jeg få omkring 9.000kr i kontanthjælp.. INDEN jeg har født.. Men kun 5007kr i S.U hvis jeg vælger at læse.. Hvorfor er der en forskel?!?! :/

Så jeg er tvunget til at blive aktiveret indtil jeg skal på barsel, idet jeg bor i en 3v lejlighed, så har brug for de ekstra penge. Man kan så sige jeg kan tage su lån, men hvor fedt er det lige ??????

Eftersom man ikke får højere su når man bor sammen med en, så er det sku lige før jeg vil læse færdigt FØR jeg flytter sammen med en evt. kæreste.... Aldrig fedt at leve af mandens indtægter :s. Jeg vil sku helst klare det selv!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.