fattig studerende - den er vist hørt før..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2009

saxa

Eva skriver:

Nu tror du vel ikke det er bedre at være enlig studerende for det kan jeg så fortælle dig det ikke er!
Jeg låner 4000k hver måned!!! for at give mine tre børn et nogenlunde almindeligt og godt liv på lige fod(økonomisk) så vidt muligt som andre.
Du kan jeg arbejde ved siden af og må tjene en del når du har barn...jeg synes vi skal glæde os over at kunne tage en udd. og ligefrem få penge for det.
Jeg er glad for at få mig en udd. og låner gerne det det koster til det...også selvom jeg er alene og vi ikke er to til at dele el, vand, varme, husleje, mad, licens, forsikringer, benzin osv osv osv...
Knus Eva.

nej det tror jeg bestemt ikke - for er helt sikker på at det heller ikke er nemt som enlig studerende!! - og det er overhovedet ikk for at gøre nogle bedre end andre eller noget. Men blev bare så frustreret over at Kommunen ligefrem sagde at jeg skulle droppe ud af uddannelsen for at få flere penge. Og at når man er på barsel under uddannelse ikke er nogenlunde på ligefod med dem der er på dagpengesatsen. For der er STOR forskel der. Og så synes jeg også at S. U. Styrelsen skulle give lidt forsørger tillæg til os som bor med vores partner - efter barselen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2009

saxa

Zeta skriver:

Nemlig...

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke "Tror alle i DK at alle offentlige kasser bare er tag-selv-bord?" det virker som om at den enkeltes ansvar pålægges det offentlige - i nogles hoveder og virkelighed - men hvad med selv at tage lidt ansvar for den situation man selv bidrager til - eller bringer sig selv i? Og her mener jeg, en uddannelse er en investering i fremtiden, optag et lån som mange andre, og betal tilbage når du tjerner penge, præcis som Eva beskriver sin egen situation.

Der er ikke noget at sige til at vi betaler +80% i skat og afgifter herhjemme af hver 100,- vi tjerner. Og af 5,4 millioner indbyggere, der er der reelt kun knap 900.000 der virkelig bidrager til økonomien, resten er ansat i stat, kommune, er på overførelsesindkomst eller under uddannelse.... Tænk lige på hvor voldsomt belastet systemet er, og hvad DU evt. selv kan bidrage med INDEN man afkræver samfundet ved kasse 1.

Mange hilsener
C

Jeg har ALDRIG i mit liv opfattet de offentlige kasser som et ta-selv-bord! Jeg måtte bare ud med min frustration over at en studerende på barsel får under dobbelt så lidt udbetalt, som hvis man var arbejdsløs. Som jeg også sagde til Eva ovenfor så er det her ikke en "hets" mod andre eller at gøre nogle bedre end andre. Men synes bare godt der var noget der kunne være anderledes!

Og ja en uddannelse er en investering - hvorfor tager jeg den ellers.. Og selvom man selv sætter sig i nogle situationer er ikke ensbetydende med at det altid er helt selvvalgt. Men som sagt tidligere ville jeg ikke for noget som helst i verdenen - lave om på mit liv idag!

Anmeld

12. april 2009

Honningblomst

saxi skriver:

nej det tror jeg bestemt ikke - for er helt sikker på at det heller ikke er nemt som enlig studerende!! - og det er overhovedet ikk for at gøre nogle bedre end andre eller noget. Men blev bare så frustreret over at Kommunen ligefrem sagde at jeg skulle droppe ud af uddannelsen for at få flere penge. Og at når man er på barsel under uddannelse ikke er nogenlunde på ligefod med dem der er på dagpengesatsen. For der er STOR forskel der. Og så synes jeg også at S. U. Styrelsen skulle give lidt forsørger tillæg til os som bor med vores partner - efter barselen.

Tja...kunne du ike tage et halvt prs barsel og få dobbelt?? det er jo et valg du tager der. Jeg synes det er fair nok og glæd jer over at I er to...børn koster ikke alverden, hvis man da ikke selv kører det op. Tøj er billigt og det samme er bleer, så man må jo spare hvor der spares kan.
I praktikken feks, der mistede jeg 4500kr hver måned, efter skat, men det gik da alligevel.
Knus oog held og lykke..
Eva

Anmeld

12. april 2009

saxa

Eva skriver:

Tja...kunne du ike tage et halvt prs barsel og få dobbelt?? det er jo et valg du tager der. Jeg synes det er fair nok og glæd jer over at I er to...børn koster ikke alverden, hvis man da ikke selv kører det op. Tøj er billigt og det samme er bleer, så man må jo spare hvor der spares kan.
I praktikken feks, der mistede jeg 4500kr hver måned, efter skat, men det gik da alligevel.
Knus oog held og lykke..
Eva

Altså meningen var jo jeg kun skulle holde et halvt år. men de rådede mig til at tage et helt år, da jeg stoppede midt i et semester og der ville blive bøvl med opstart igen.

ja har flere veninder der mister penge i praktikkerne - og det er bestemt heller ikk sjovt. Vi glæder os også over at være to

Tak

Anmeld

12. april 2009

Honningblomst

saxi skriver:

Altså meningen var jo jeg kun skulle holde et halvt år. men de rådede mig til at tage et helt år, da jeg stoppede midt i et semester og der ville blive bøvl med opstart igen.

ja har flere veninder der mister penge i praktikkerne - og det er bestemt heller ikk sjovt. Vi glæder os også over at være to

Tak

Vi må stramme balder og glæde os over at vi kan...seje kvinder-smiler
Knus og fortsat god påske...
Eva

Anmeld

20. april 2009

DK

Hej.

Jeg har også været på Su de sidste 4 år, og mangler 2 år mere.

Jeg har ikke problemer med "kun" at få 5017 kr om mdr. Det er dejligt vi overhovedet får noget.

Jeg har tilgengæld STORE problemer ved de regler/byrder der følger med SU´en. Jeg synes at indtægtsgrænserne er det rene tortur. Hvorfor fanden må man ikke arbejde ved siden af studiet? Alle ved jo 5017 ikke er nok til at forsøge selv bare éen voksen. Så hvorfor må man ikke selv arbejde ved siden af, alt det man orker??????

Jeg får SU-lån og tjener op til maxgrænsen. Så har jeg det egentligt meget godt synes jeg. Jeg har da råd til dyre ting af og til, og synes ikke min datter mangler noget. Jeg arbejder så ca. 20 timer ved siden af studiet om ugen.

Men opsparing er der ikke noget af!!!

Forresten; Jeg har aldrig været rigere end da jeg var enlig mor på SU. Jeg havde 9000 kr. om mdr. til mig selv efter faste udgifter. Jeg havde godt nok kun et barn, men hold da op vi havde det godt!!!!

Anmeld

20. april 2009

Stumpen

Jeg har ikke læst hele tråden igennem, så ved ikke om noget af det er nævnt, men der er jo su-lån, den kan hæves med 1000 kr. når du er forsørger.. Jo et lån er træls, men man får ikke billligere lån nogen steder..
Det andet er at du kan søge tilskud til dp -alt efter husstandens indkomst..

Anmeld

20. april 2009

Lærke90

Ved godt at det ikke handle om så mange penge, men du kan da også få forsøger tillæg ved siden af din SU, mener det er på ca. 2000 kr eller deromkring ?
Det er i hvert fald noget jeg og min kæreste søger om når vores baby kommer til verdenen.

Anmeld

20. april 2009

saxa

Lærke90 skriver:

Ved godt at det ikke handle om så mange penge, men du kan da også få forsøger tillæg ved siden af din SU, mener det er på ca. 2000 kr eller deromkring ?
Det er i hvert fald noget jeg og min kæreste søger om når vores baby kommer til verdenen.

Uha jow det ville gøre en del. Men har desværre undersøgt det - og man kan KUN få forsørgertillæg hvis man er alene, eller sammen med en der også er på su. Ellers kan man få forhøjet su lån.. Hvilket jeg har tænkt mig at få den sidste tid på skolen..

Anmeld

22. april 2009

Lærke90

Når ja så kan jeg godt se at det er lidt svært.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.