Den er jeg med på, men får man en moderkagebiopsi eller "endnu bedre" en fostervandsprøve, har man ihvertfald udelukket de fleste kromosomfejl.
U-ha nej, stor misforståelse - der findes et hav af kromosomfejl, som man kan teste for - nogle kan findes, hvis man leder på bestemte kromosompar, andre kan ikke findes, selvom man tester for dem, men der er så andre kriterier, de kan diagnosticeres på, dette dog først senere i livet end fosterstadiet.
Min pointe er, at selv i familier, der har Down inde på livet, kan der sagtens opstå såkaldte mutationer af andre sygdomme, der er ingen garantier her i livet - og hvis man føler sig sikker, fordi man har fået en fostervandsprøve eller moderkageprøve, så konkluderer man på fejlagtigt grundlag.
Jeg har selv meget nært kendskab til 2 forskellige mutationssygdomme (sjældne kromosomfejl) - ved efterfølgende graviditeter er mødrene heller ikke anbefalet hverken fostervandsprøver eller moderkageprøver, idet det ikke antages for sandsynligt, at man vil kunne screene sig ud af risici for hverken de aktuelle sygdomme eller andre mutationer.
Anmeld