gravid med chance for et barn med down syndrom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2012

Mutti2B

Rockertand skriver:

Fordele og ulemper
Ved både moderkageprøve og fostervandsprøve er der en risiko på ca. ½-1% for at abortere.

så hvis risikovurderingen siger 1:200 så er risikoen for at abortere dobbelt så stor som risikoen for at få et barn med downs.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2012

Linekocemba

Rockertand skriver:

Moderkageprøven kan tages, når du er mellem ca. 11 og 16 graviditetsuger, mens fostervandsprøve tages fra 16 uger.

Fordele og ulemper
Ved både moderkageprøve og fostervandsprøve er der en risiko på ca. ½-1% for at abortere.

Jeg forstår heller ikke, hvorfor du ikke venter på risikovurderingen og tager den derfra - jeg har set både moderkageprøver og fostervandsprøver taget, og det er altså ikke noget jeg nogensinde ville vælge frivilligt uden grund.

Anmeld

12. april 2012

Gravid2012

Mutti2B skriver:

Er det fordi du har fået en dårlig risikovurdering ?

de fortalte mig at det er en 2 timers undersoegelse hvor de kigger efter sygdomme, og om barnet vokser som den skal, og om det er en pige eller dreng....

ellers har vi bare lavet et par blodproever...

Anmeld

12. april 2012

Bak

Anonym skriver:

jeg har besluttet at få foretaget en  moderkagebiopsi ret tidligt i min graviditet, da min søsters børn har down syndrom, og derfor ved jeg  selv at jeg ikke ville kunne sætte et barn til verden med down syndrom ...

hvor tidligt kan man få lavet sådan en test? og hvor stor er chancen for at tabe barnet ved at få foretaget prøven?

.. gravid i starten i uge 7.

Jeg vil mene, du skal have foretaget en fostervandsprøve og ikke en moderkagebiopsi, da du ikke er så langt henne. Men tror da bare diN læge vil sende dig til NF, når den tid kommer. Ved et indgreb som du ønsker er der en risiko for abort på omkring 1%. Det er ikke meget, men man plejer at starte med det mindst invasive først (altså ultralydsscanningen)... Jeg tror forresten at det stadig er for tidligt at tage en fostervandsprøve..

Anmeld

12. april 2012

Klumpe-dumpe

1234567890 skriver:

de fortalte mig at det er en 2 timers undersoegelse hvor de kigger efter sygdomme, og om barnet vokser som den skal, og om det er en pige eller dreng....

Så er det hvis ikke en moderkagebiopsi, for der stikker de en lang nål gennem maven og ind til moderkagen, hvor de så hapser et stykke af den til analyse.... Det du beskriver lyder mere som en midtvejsscanning.

Anmeld

12. april 2012

Mutti2B

1234567890 skriver:

Jamen er det så ikke bare en meget grundig (2 timer )MD-skanning? Har de sagt at de ville lave en biopsi?

Anmeld

12. april 2012

Gravid2012

Mutti2B skriver:

Jamen er det så ikke bare en meget grundig (2 timer )MD-skanning? Har de sagt at de ville lave en biopsi?

hmm.. u got a point....   troede egentlig det var den hun snakkede om.. men det kan da godt vaere du har ret.. hvordan foregaar saadan en MD scanning?

Anmeld

12. april 2012

Gravid2012

Ariel skriver:

Så er det hvis ikke en moderkagebiopsi, for der stikker de en lang nål gennem maven og ind til moderkagen, hvor de så hapser et stykke af den til analyse.... Det du beskriver lyder mere som en midtvejsscanning.

ej det lyder da ikke rart.. slet ikke for mig som HADER naale!! haaber du har ret saa!

Anmeld

12. april 2012

Mutti2B

1234567890 skriver:

hmm.. u got a point....   troede egentlig det var den hun snakkede om.. men det kan da godt vaere du har ret.. hvordan foregaar saadan en MD scanning?

Prøv at Google det for en mere præcis forklaring . Men den korte version : de skanner baby fra top til tå og ser efter om baby er sund og rask

Anmeld

12. april 2012

JH12

Hvis jeg var dig, ville jeg vente og se hvad risiko vuderingen siger til NF .. For det er desværre ikke helt risikofrit at få fortaget en moderkagebiopsi ..

Men jeg krydser fingre for alt er som det skal være..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.