Hvor længe kan man ligge i norge. Er det 48 timer efter fødslen?
Ja, det tror jeg. Jeg har faktisk ikke fået checket om det stadig er samme regler, men for to år siden, da jeg fik min datter, kom anden-/flergangsfødende på patienthotellet i to døgn. Jeg er i hvert fald helt sikker på at det er mindst et døgn.
Med min den første var vi på patienthotellet i tre døgn, og jeg kunne absolut ikke forestille mig at have været der i kortere tid. Denne gang synes jeg de to døgn virker som lige i underkanten, men det er da tusind gange bedre end fire timer.
Måske er det bare mig, men jeg syntes virkelig det var vigtigt for mig at være et sted, hvor man havde ro til at komme sig lidt ovenpå fødslen, før man skal ud i den virkelige verden. Denne gang har vi jo ovenikøbet en toårig fra før, og jeg kan slet ikke forestille mig bare at skulle rejse mig fra fødelejet og stå op og tage mig af alle hendes praktiske gøremål med det samme. Det kan godt være at graviditet og fødsler ikke er en sygdom, men det er da virkelig en fysisk kraftanstrengelse af dimensioner, som man nok kunne fortjene at hvile lidt ud fra bagefter. Sidst kunne jeg knapt overskue at blive flyttet til patienthotellet, da vi skulle forlade fødestuen ca tolv timer efter fødslen, og jeg er altså en helt normal, kompetent person, der var i god fysisk form op til sidste fødsel.
Anmeld