Har det ikke godt med ambulant fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2012

morbibi

Anonym skriver:

Jeg ved sku ikke rigtig hvordan jeg har det med at skulle hjem efter 4 timer. Forhistorien er denne: 

Efter fødslen fik jeg min datter op på maven, jeg bliver syet osv. Jm går ud og er væk i omkring to timer pga. En kompliceret fødsel, som hun skulle hjælpe til med. Det undskyldt hun selvf. Og det var også okay. Problemet var, at jeg hele tiden efter fædslen stadig havde mens smerter..så til sidst trak min mand i snoren for at få dem ind igen. Jm kom og vi fortalte at jeg stadig havde ondt. De bad mig gå på toilettet. Heg når lige at komme derud, og skal til at sætte mig, da det vælterud med blod og kolagel (staves). Jeg blev så dårlig. De kom faren med sprøjte som jeg igen fik i låret. Derefter blev jeg hjulpet ind i seng. Jeg kunne næsten ikke gå. Var smadder bange og ved at besvime. Bagefter skulle jm først trykke fem lette tryk på livmoderen, hvorefter hun i to min ligger alt sin vægt ned over den for at presse blodet ud. Det gjorde så vanvittigt ondt. Har aldrig oplevet noget ligende.jeg skreg og græd. Dette skulle gøres tre gange. Plus jeg fik lagt to stikpiller op i anus. Jeg kunne mærke alt blodet blive trykket ud af livmoderen. Kan huske jm sagde at hvis det ikke stoppede snart skulle jeg opereres. Det stilnede heldigvis af. Jeg mistede ( hvad de kunne veje) 1250 ml blod plus det løse. Grunden til at jeg blødte var vist pga. Epi. Og væskedroppet man får lagt. Jeg fik ikke tisset nok og kateret tømte ikke min blære nok. De tømte den senere for 800 ml urin. Men altså det var så årsagen til at livmoderen ikke kunne trække sig sammen og stod og blødte. Vi fik at vide, at de ville snakke med os om forløbet, men det skete aldrig. Så har aldrig fået det snakket igennem.

Nutid: det bider så nu i form af, at jeg faktisk er mega bange for at begynde at bløde igen, at det kommer når jeg er hjemme. Jeg tør knapt nok tanken om at skulle på wc efter fødslen. Er bare pIsse bange rent ud sagt. Jeg får tåre i øjnene når jeg snakker om det med manden, men til jm konsultationerne har jeg ikke kunne få mig selv til at snakke om det pga. Jeg ikke har lyst til at begynde og græde der...men har virkelig ikke lyst til at føde ambulant, men vil heller ikke være til besvær. Hvad nu hvis de bare synes jeg er total sart, for nogle bløder jo mere..kan man tillade sig at sige man ikke vil føde ambulant..det slog mig helt ud den forrige gang ved jm, da denne sagde nå jeamen så kan du godt komme hjem efter 4 timer. Fordi jeg sagde de opdagede blødningen efter 2 timer og det var stilnet af efter yderligere to timer. Brød hylende sammen i badekaret om aftenen, så kæresten kom styrtende ud. Kan bare ikke overskue og tør ikke komme hjem så tidligt efter fødslen. Er det mig som skal tage mig sammen eller har jeg noget i det? 

Det gør mig ondt at høre. Man vil jo gerne have en god oplevelse.
Du får lige en krammer
Men som andre skriver, er det vigtigt, at du taler med din jm. Ring og snak med hende. Jeg vil heller ikke have en ambulant fødsel og jeg har fået det skrevet i mine papirer. Du skal være tryg og jo før jo bedre

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2012

Mathilde

Du skal helt sikkert tale med din jm om det! Der er noget helt galt, hvis de ikke tilbyder dig at blive en nat eller to....

Det lyder som en grim oplevelse for dig..

Anmeld

10. april 2012

Anonym trådstarter

Så fik jeg ringet til jm centret. Puha var hårdt bare det at bede om en tid. Men jm var meget sød og fandt en huehej tid på torsdag! Hvor min jm er der. så nu skal den samtale bare overståes, og selvom det bliver hårdt så ved jeg at jeg vil have det meget bedre bagefter. Tak for jeres opmundring til at få snakket om det. Kommer med update på torsdagtil jer alle. 

Anmeld

10. april 2012

Malene76

Anonym skriver:

Har allerede termin her den 20. Kan vist godt sige jeg desværre er sent ud. Men har bare gået og bildt mig ind, at det var mig der overreagerer og andre oplever værre. 

Det tænker jeg da godt du kan nå endnu... Du må i hvertfald ikke lade være fordi du tror løbet er kørt... Få endelig snakket med din jordemor og hør hvad dine muligheder er. ALT det bedste herfra.

KH Malene

Anmeld

10. april 2012

Aabye

Anonym skriver:

Så fik jeg ringet til jm centret. Puha var hårdt bare det at bede om en tid. Men jm var meget sød og fandt en huehej tid på torsdag! Hvor min jm er der. så nu skal den samtale bare overståes, og selvom det bliver hårdt så ved jeg at jeg vil have det meget bedre bagefter. Tak for jeres opmundring til at få snakket om det. Kommer med update på torsdagtil jer alle. 

Jeg krydser fingre for dig.. Det skal nok gå det hele... Glæder mig til at  læse en opdatering

Anmeld

10. april 2012

MariaJ

Godt at du fik ringet . Håber du får en god samtale og at I finder en god løsning for dig.

Jeg fik ikke svaret i din tråd tidligere, men læste den også i går, og tænkte at jeg virkelig godt kan forstå dig. Jeg bor i Norge, og her skal man ikke føde ambulant selvom man er flergangsfødende. Jeg synes  i forvejen at det danske system virker ekstremt afskrækkende, og efter din historie er jeg da kun blevet bekræftet i det. Jeg havde også en halvdårlig oplevelse første gang, og ville være skræmt fra vid og sans, hvis jeg skulle hjem efter få timer nu her anden gang. Jeg synes overhovedet ikke du overreagerer, og som en anden var inde på tidligere i tråden, burde den her slags konsekvenser virkelig komme frem i lyset.

Anmeld

10. april 2012

MariaJ

Mumto3 skriver:

Nej, det er ikke dig der er sart eller dig der skal tage dig sammen!!!

Det er desværre den måde vi efter hånden har fået indrettet vores sundhedssystem på

Jeg kan godt forstå hvis du ikke har overskud til det, men jeg synes virkelig du skulle sende din beretning ind til Foreninge Forældre og Fødsel og/eller sende den til Lillian Bondo som er formand for jordemoderforeningen.

For det er lige præcis 'historier' som din der kan gøre en forskel. Der er brug for at 'nogen' gør opmærksom på hvad det gør ved kvinder at vi udsætter dem få så ringe vilkår at føde under. Du siger det så flot i din beskrivelse! Vildt at du kan være så bevidst om hvad der er sket, og hvad det gjorde ved dig.

Forestil dig et andet system, hvor jordemoderen var blevet hos dig, så du slet ikke havde været alene efter fødsel! Forestil dig at du have fået en eller flere efterfødselssamtaler og forestil dig at du kun skulle sendes hjem efter 4 timer ved næste fødsel, hvis DU synes du var klar til det! Det er rent faktisk sådan jordmoderforeningen gerne vil have det skal være, og det er det Foreningen Forældre og Fødsel også kæmper for!!! Jo flere der står bag det budskab, jo nemmere bliver det at komme igennem med noget af det til politikerne.

Jeg håber virkelig for dig at din næste fødsel går rigtig godt! -hvis du har overskud til at gå videre med din beretning (evt. anonymt) så ville det være rigtig godt, men jeg kan også godt forstå det hvis du ikke har lyst/orker det.

Godt skrevet .

Anmeld

10. april 2012

MariaKyedDK

Anonym skriver:

Jeg ved sku ikke rigtig hvordan jeg har det med at skulle hjem efter 4 timer. Forhistorien er denne: 

Efter fødslen fik jeg min datter op på maven, jeg bliver syet osv. Jm går ud og er væk i omkring to timer pga. En kompliceret fødsel, som hun skulle hjælpe til med. Det undskyldt hun selvf. Og det var også okay. Problemet var, at jeg hele tiden efter fædslen stadig havde mens smerter..så til sidst trak min mand i snoren for at få dem ind igen. Jm kom og vi fortalte at jeg stadig havde ondt. De bad mig gå på toilettet. Heg når lige at komme derud, og skal til at sætte mig, da det vælterud med blod og kolagel (staves). Jeg blev så dårlig. De kom faren med sprøjte som jeg igen fik i låret. Derefter blev jeg hjulpet ind i seng. Jeg kunne næsten ikke gå. Var smadder bange og ved at besvime. Bagefter skulle jm først trykke fem lette tryk på livmoderen, hvorefter hun i to min ligger alt sin vægt ned over den for at presse blodet ud. Det gjorde så vanvittigt ondt. Har aldrig oplevet noget ligende.jeg skreg og græd. Dette skulle gøres tre gange. Plus jeg fik lagt to stikpiller op i anus. Jeg kunne mærke alt blodet blive trykket ud af livmoderen. Kan huske jm sagde at hvis det ikke stoppede snart skulle jeg opereres. Det stilnede heldigvis af. Jeg mistede ( hvad de kunne veje) 1250 ml blod plus det løse. Grunden til at jeg blødte var vist pga. Epi. Og væskedroppet man får lagt. Jeg fik ikke tisset nok og kateret tømte ikke min blære nok. De tømte den senere for 800 ml urin. Men altså det var så årsagen til at livmoderen ikke kunne trække sig sammen og stod og blødte. Vi fik at vide, at de ville snakke med os om forløbet, men det skete aldrig. Så har aldrig fået det snakket igennem.

Nutid: det bider så nu i form af, at jeg faktisk er mega bange for at begynde at bløde igen, at det kommer når jeg er hjemme. Jeg tør knapt nok tanken om at skulle på wc efter fødslen. Er bare pIsse bange rent ud sagt. Jeg får tåre i øjnene når jeg snakker om det med manden, men til jm konsultationerne har jeg ikke kunne få mig selv til at snakke om det pga. Jeg ikke har lyst til at begynde og græde der...men har virkelig ikke lyst til at føde ambulant, men vil heller ikke være til besvær. Hvad nu hvis de bare synes jeg er total sart, for nogle bløder jo mere..kan man tillade sig at sige man ikke vil føde ambulant..det slog mig helt ud den forrige gang ved jm, da denne sagde nå jeamen så kan du godt komme hjem efter 4 timer. Fordi jeg sagde de opdagede blødningen efter 2 timer og det var stilnet af efter yderligere to timer. Brød hylende sammen i badekaret om aftenen, så kæresten kom styrtende ud. Kan bare ikke overskue og tør ikke komme hjem så tidligt efter fødslen. Er det mig som skal tage mig sammen eller har jeg noget i det? 

kan godt forstå dine tanker omkring dette, men synes virkelig d skulle få talt med jordmoderen og så hørewr hva hun siger, og ellers skal du ikke tænke mere over det, de sender dig ikke bare hjem hvis noget er gALT, tro mig, og hvem ved, måske er det en fuldstændig ukompliceret fødsel og a du faktisk vil hjem efter 1 time

tænk positivt

Anmeld

10. april 2012

Anonym trådstarter

MariaJ skriver:

Godt at du fik ringet . Håber du får en god samtale og at I finder en god løsning for dig.

Jeg fik ikke svaret i din tråd tidligere, men læste den også i går, og tænkte at jeg virkelig godt kan forstå dig. Jeg bor i Norge, og her skal man ikke føde ambulant selvom man er flergangsfødende. Jeg synes  i forvejen at det danske system virker ekstremt afskrækkende, og efter din historie er jeg da kun blevet bekræftet i det. Jeg havde også en halvdårlig oplevelse første gang, og ville være skræmt fra vid og sans, hvis jeg skulle hjem efter få timer nu her anden gang. Jeg synes overhovedet ikke du overreagerer, og som en anden var inde på tidligere i tråden, burde den her slags konsekvenser virkelig komme frem i lyset.

Rart at høre jeg ikke er den eneste som bliver skræmt ved tanken. Jeg var jo ved en anden jm sidste gang. Hun nærmest udregnede, hvor længe jeg skulle blive. Det gjorde hun ved at spørge hvor når jeg begyndte at bløde og hvornår de opdagede det og hvor længe blødningen varede. Jeg svarede at blødningen begyndte efter fødslen, hvor vi var alene, at de blev kaldt ind på stuen af min mand omkring to timer efter pga. Mens smerter og at de hav blødningen undr kontrol efter yderligere to timer. Så sagde hende jm.jamen så kan du godt komme hjem efter fire timer og indsilles til ambulant fødsel!! Efter den udmelding brød jeg så sammen om aftenen i det famøse badekar. Tænk synes faktisk det var lidt kynisk den måde det blev udregnet på..skulle måske ikke forståes på den måde, men alligevel....

Anmeld

10. april 2012

Anonym trådstarter

MariaKyedDK skriver:

kan godt forstå dine tanker omkring dette, men synes virkelig d skulle få talt med jordmoderen og så hørewr hva hun siger, og ellers skal du ikke tænke mere over det, de sender dig ikke bare hjem hvis noget er gALT, tro mig, og hvem ved, måske er det en fuldstændig ukompliceret fødsel og a du faktisk vil hjem efter 1 time

tænk positivt

Ville absolut være dejligt hvis det var sådan. Jeg tvivler dog ret meget..da jeg bare ved tanken om blødning og toilet besøg får det super skidt..tror ikke det e bedre når jeg så rent faktisk bløder .. For frygter jeg vil bløde mere lige pludselig, og hvad så hvis jeg er hjemme..

Men håber da at jeg får lyst til at tage hjem efter en time., for  så må det jo betyde jeg ikke er bange.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.