Er det ok at lyve?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.019 visninger
23 svar
0 synes godt om
4. april 2009

Zeta

Efter at have læst en del indlæg, fra parforhold, værdier, utroskab m.m. og selv på egen krop og sjæl oplevet mærkværdige og løjerlige personligheder, så syntes jeg det kunne være interessant at starte en diskution omkring løgn og det at lyve, eller fortie.

Man siger, at de fleste af os stikker en hvid løgn i ny og næ, eller faktisk ret ofte. Men en hvid løgn er jo kendetegnet ved at være "uskyldig". Hvis den virkelig er det, hvorfor så overhovedet stikke en hvid løgn?

Mit udgangspunkt her i livet er at man kommer længst med ærlighed. Gør man så også altid det? Eller er de knubs ærlighed giver/kan give nogle gange bedre at undgå?

Man kan hurtigt komme til at leve på så mange løgne, at man til sidst selv tror på dem, for omverden tror jo på dem, og virkeligheden kan man ikke holde ud. Men at lyve er både følelsesmæssigt og mentalt krævende: din selvrespekt lider under det, selv når løgnene ikke bliver opdaget. Din samvittighed vil aldrig være helt ren, og det er virkelig anstrengende i længden – meget værre end den "ballade" du risikerer ved at fortælle sandheden.

Kan man alligevel nogensinde forsvare at lyve? Eller forpester det din sjæl som ovenfor beskrevet?

Er det i orden at lyve, hvis man derved undgår at andre får en ubehagelig viden?

Er det i orden at lyve, fordi man er bange for at blive afvist, gjort til grin eller på anden vis at blive opfattet negativ?

Findes der grader af ærlighed?

Lyver man, når man fortier noget?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2009

Honningblomst

Alle mennesker lyver, dagligt....og ja, det er det da, ellers ville man da lyn hurtigt såre en masse mennesker og ødelægge en masse for sig selv og andre.
Selvfølgelig er der forskel på graden af løgn, men alle lyver og fortier og det er der da en grund til.
Knus Ev a...

Anmeld

4. april 2009

Diana...

Eva skriver:

Alle mennesker lyver, dagligt....og ja, det er det da, ellers ville man da lyn hurtigt såre en masse mennesker og ødelægge en masse for sig selv og andre.
Selvfølgelig er der forskel på graden af løgn, men alle lyver og fortier og det er der da en grund til.
Knus Ev a...

Så enig...

Anmeld

4. april 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg lyver tit. Jeg lyver om ting som:

- At jeg ikke kan komme med til tøj-byttedag hos min mosters veninde som er 35 år ældre end mig fordi jeg har en masse læsning jeg skal have klaret

- At jeg synes min farmors citronfromage som hun har lavet til mig hele mit liv og er overbevist om at jeg ELSKER stadig smager godt...

- At min venindes nye bluse som er købt på tilbud og ikke kan byttes er flot...

- At andre menneskers babyer/ børn er søde, kønne, sjove og velopdragne når jeg i virkeligheden ikke synes de er nogen af delene...

- At jeg skal op og arbejde / læse i morgen, og derfor må gå tidligt hjem, men jeg i virkeligheden er inviteret til en anden, meget sjovere fest end min stedmors fødselsdagsmiddag...

- At jeg har set Citizen Kane og læst Kafka...

- At min bedste vens grå hår ikke er SÅ tydelige...

- "Neeej far, den historie tror jeg ikke du har fortalt før..."

- når jeg siger jeg ikke ved hvem der har stoppet toilettet / spist den sidste kage / glemt at vaske op /slået en prut...men det var mig....

Til gengæld svarer jeg altid ærligt på spørgsmål som "er du sur" eller "er der noget galt", i modsætning til de fleste piger jeg kender

Anmeld

4. april 2009

Zeta

Knus Ev a...

Så du mener at de fleste lyver for at vise hensyn? Når du skriver ellers ødelægge en masse for en selv og andre, er det så fordi du mener at man er tvunget til at lyve for at opnå eller fastholde en situation?

Hvis vi nu tog noget meget håndgribeligt, jeg var faldet for en og vi begyndte at se hinanden. Alt var godt på nær at det overhoved ikke fungerede seksuelt. Så ville jeg melde klart ud, fordi, hvad pokker skulle jeg opnå ved at lyve for at vise hensyn? Sandheden kan jo også siges hensynsfuldt.

Hvad ville du og I andre gøre i sådan en situation? Og føler I det ikke vildt belastende at man ikke bare siger tingene lige ud og taler sandt?

Anmeld

4. april 2009

Tynen

Rosa skriver:

Jeg lyver tit. Jeg lyver om ting som:

- At jeg ikke kan komme med til tøj-byttedag hos min mosters veninde som er 35 år ældre end mig fordi jeg har en masse læsning jeg skal have klaret

- At jeg synes min farmors citronfromage som hun har lavet til mig hele mit liv og er overbevist om at jeg ELSKER stadig smager godt...

- At min venindes nye bluse som er købt på tilbud og ikke kan byttes er flot...

- At andre menneskers babyer/ børn er søde, kønne, sjove og velopdragne når jeg i virkeligheden ikke synes de er nogen af delene...

- At jeg skal op og arbejde / læse i morgen, og derfor må gå tidligt hjem, men jeg i virkeligheden er inviteret til en anden, meget sjovere fest end min stedmors fødselsdagsmiddag...

- At jeg har set Citizen Kane og læst Kafka...

- At min bedste vens grå hår ikke er SÅ tydelige...

- "Neeej far, den historie tror jeg ikke du har fortalt før..."

- når jeg siger jeg ikke ved hvem der har stoppet toilettet / spist den sidste kage / glemt at vaske op /slået en prut...men det var mig....

Til gengæld svarer jeg altid ærligt på spørgsmål som "er du sur" eller "er der noget galt", i modsætning til de fleste piger jeg kender

LOL!!!! Klasse skrevet, og meget enig!

Kan dog tilføje (Sagt med fornærmet mine):
Om jeg har siddet på nettet hele dagen??! Nej, sgu!

Anmeld

4. april 2009

Diana...

Tynen skriver:

LOL!!!! Klasse skrevet, og meget enig!

Kan dog tilføje (Sagt med fornærmet mine):
Om jeg har siddet på nettet hele dagen??! Nej, sgu!

Jep nederste kender jeg os alt for godt

Anmeld

6. april 2009

Honningblomst

Zeta skriver:

Så du mener at de fleste lyver for at vise hensyn? Når du skriver ellers ødelægge en masse for en selv og andre, er det så fordi du mener at man er tvunget til at lyve for at opnå eller fastholde en situation?

Hvis vi nu tog noget meget håndgribeligt, jeg var faldet for en og vi begyndte at se hinanden. Alt var godt på nær at det overhoved ikke fungerede seksuelt. Så ville jeg melde klart ud, fordi, hvad pokker skulle jeg opnå ved at lyve for at vise hensyn? Sandheden kan jo også siges hensynsfuldt.

Hvad ville du og I andre gøre i sådan en situation? Og føler I det ikke vildt belastende at man ikke bare siger tingene lige ud og taler sandt?

Jeg mener det jeg skriver...vil du have nogle bogtitler, du lider meget interesseret i emnet, har lige læst en masse om det her emne nemlig.
Eva

Anmeld

6. april 2009

Zeta

Jeg lider ikke :-) men ja jeg er meget interesseret i emnet, så hvis du har nogle interessante bogtitler, så fyr dem endelig af.

Anmeld

6. april 2009

Doktor Doolittle

Jeg løj en del da jeg var mindre men har siden droppet det. Hver gang, jeg løj, mistede jeg en del af mig selv - også selvom det var hvide løgne.

Jeg mener at man skal stå op for sine valg og at ærlighed varer længst.

Det er dog ikke problemfrit for mig med en sådan holdning. For tiden ser jeg fx. ikke min bror fordi jeg har været ærlig omkring nogle ting, han ikke ønskede at høre. Omvendt har vi måske ikke så meget at gøre sammen, hvis vi i bund og grund ikke kan lide dét, vi hver især står for, inderst inde, om du forstår?

Kh Tina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.